رسانه عمومی

چرا صنایع دستی از زندگی خانواده ایرانی حذف شده است؟

سلام دکتر/ خراسان رضوی رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: یکی از دلایل حذف صنایع دستی از زندگی خانواده های ایرانی این است که برخی از این صنایع کالای لوکس به حساب می آیند و اکثر خانواده ایرانی نمی توانند آن را بخرند.

فرید جواهرزاده در گفت وگو با سلام دکتر، در پاسخ به این سوال که چرا صنایع دستی از زندگی مردم حذف می شود، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل آن لذت بردن از صنایع دستی است. اگر مشکلات اقتصادی جامعه را در نظر بگیرید، نه تنها صنایع دستی، بلکه گردشگری نیز جایی در ترکیب خانواده های ایرانی ندارد. مسائلی مانند غذا، آموزش، بهداشت و معیشت در اولویت زندگی خانواده های ایرانی قرار گرفته است. با این شرایط نمی توان انتظار داشت که صنایع دستی جایگاه بالایی در بین خانواده های ایرانی داشته باشد و در اولویت آنها قرار گیرد.

وی در خصوص نقش نمایشگاه صنایع دستی در رونق این صنعت گفت: مفهوم برگزاری نمایشگاه نمایش، اطلاع رسانی و بازاریابی محصولات صنایع دستی است. در حال حاضر صنایع دستی بخش مغفول مانده معرفی مقاصد گردشگری است که مغفول مانده است.

جواهرزاده افزود: اگر بتوانیم از صنایع دستی لذیذ ساخت نقاط مختلف ایران به عنوان سوغات یا استفاده خانواده ها در زندگی روزمره استفاده کنیم، به رونق این صنعت کمک کرده ایم.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: برخی از صنایع دستی ما معروف نیستند یا محبوب نیستند. همچنین به جنبه عملی آن نیز توجه نشده است. سفر دارای 6 رکن اصلی است که یک قسمت آن مربوط به هدایا و سوغات سفر است. در واقع اگر مسافری سوغاتی نخرد و تهیه نکند، سفرش کامل نیست. اگر این مسائل را کنار هم بگذاریم آثار هنری ما می توانند جایگاه بالاتری داشته باشند.

جواهرزاده یادآور می شود: نمایشگاه صنایع دستی باید چند هدف اصلی را دنبال کند. 2 سال ویروس کرونا باعث مرگ بسیاری از مشاغل از جمله صنایع دستی و گردشگری شده است. در این 2 سال مشکلاتی برای برخی مشاغل به وجود آمده و صنایع دستی از این وضعیت آسیب زیادی دیده است. یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه می تواند بازگشت صنایع دستی به جریان رونق اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: همچنین برخی از صنایع دستی کشور در برخی شهرها و مناطق شناخته شده نیست و نیاز به نمایش بیشتر دارد. این نمایشگاه فرصتی برای معرفی شرکت های کمتر شناخته شده است.

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران گفت: همچنین نمایشگاه صنایع دستی فرصت بسیار خوبی برای پرکردن اوقات فراغت زائران و گردشگران ایجاد کرد. در حال حاضر مشهد در اوج گردشگری و ورود گردشگر قرار دارد. اغلب انتقاد می شود که مشهد هدفش پرکردن اوقات فراغت زائران نیست. در حالی که نمایش صنایع دستی می تواند یکی از این برنامه ها برای مسافران باشد.

جواهرزاده گفت: مدیریت استان و شهرستان مشهد باید در این مورد اطلاعیه خاصی در شهرستان می داد. با توجه به محدودیت بودجه اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، انتظار نمی رود این سازمان اقدام به نصب بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر کند. معاون صنایع دستی استان در مورد برگزاری نمایشگاه توضیحات خوبی داده است اما با هیچ کاری نمی شود این کار را کرد. استان مشهد، صدا و سیمای محلی و سایر شرکت های ذیربط باید دست به دست هم دهند تا اطلاعات مهم در این گونه برنامه ها حفظ شود.

دیدگاه ها در مورد آثار هنری باید حمایت شوند

جواهرزاده ادامه داد: صنایع دستی را نباید فراموش کرد. مشاهده این بخش باید همراه با حمایت باشد. قوانین و مقرراتی در این زمینه تدوین شده است که باید به آن توجه شود. به عنوان مثال، در زمان های قدیم، حاکمان موظف بودند از صنایع دستی برای تهیه هدایا استفاده کنند. اگر بخواهیم برای خانواده و فرزندانمان هدیه تولد بگیریم یا از آنها قدردانی کنیم، استفاده از کاردستی چه اشکالی دارد؟ زمانی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در ایران از کتاب به عنوان هدیه و تقدیر استفاده می شد که نتیجه خوبی داشت. این اصل در صنایع دستی نیز باید پرورش یابد تا صنایع دستی به زندگی خانواده های ایرانی بازگردد.

انتهای پیام