رسانه عمومی

تاثیر افزایش «مالیات بر سیگار» بر کاهش مرگ و بیماری

افزایش قیمت سیگار در کاهش تقاضا بسیار موثر است. هنگامی که قیمت افزایش می یابد، مشتریان مجبور به کاهش یا توقف مصرف می شوند و مشتریان جدید ممکن است تمایلی به شروع مصرف نداشته باشند.

به گزارش سلام دکتر، طبق آمار، تنباکو سالانه شش میلیون نفر را در سراسر جهان می کشد که از این تعداد 600000 غیرسیگاری بر اثر استنشاق دود دست دوم جان خود را از دست می دهند. اگر مداخله موثری وجود نداشته باشد، این همه گیری تا سال 2030 سالانه هشت میلیون نفر را می کشد.

این در حالی است که بیش از 80 درصد از این مرگ و میرهای قابل پیشگیری در میان افرادی است که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​زندگی می کنند. سازمان جهانی بهداشت و حامیان آن از همه کشورها خواسته اند که مالیات بر دخانیات را افزایش دهند. از آنجایی که مالیات‌های بالاتر تأثیر ویژه‌ای بر کاهش مصرف دخانیات در میان گروه‌های با درآمد پایین‌تر دارد، از شروع سیگار کشیدن بسیاری از جوانان نیز جلوگیری می‌کند.

بر اساس این مطالعه، افزایش مالیات به میزانی که قیمت دخانیات را 10 درصد افزایش می دهد، باعث می شود مصرف دخانیات در کشورهای با درآمد بالا 4 درصد و در کشورهای کم درآمد بیش از 8 درصد کاهش یابد.زبان متوسط ​​و کوچک. . همچنین اگر درآمد حاصل از افزایش مالیات به حوزه سلامت اختصاص یابد، می تواند سرمایه گذاری دولت در این بخش را 50 درصد افزایش دهد.

لازم به ذکر است که یکی از موثرترین راه های «کنترل گسترش مصرف دخانیات»، استفاده از سیاست هایی است که به طور مستقیم بر «کاهش تقاضا» متمرکز است. راه های ارزشمند زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. از ممنوعیت تبلیغات گرفته تا ممنوعیت استعمال دخانیات عمومی، مقرون به صرفه ترین و کارآمدترین گزینه برای دولت ها در همه جا افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات بر مصرف است.

شواهد نشان می دهد که افزایش قیمت سیگار در کاهش تقاضا بسیار موثر است. هنگامی که قیمت افزایش می یابد، مشتریان مجبور به کاهش یا توقف مصرف می شوند و مشتریان جدید ممکن است تمایلی به شروع مصرف نداشته باشند. همچنین با افزایش قیمت، عود در میان افرادی که سیگار را ترک کرده اند کاهش می یابد.

دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای کنترل دخانیات

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان بهداشت جهانی شش راهکار برای کنترل دخانیات معرفی کرده است که شامل نظارت بر شیوع مصرف دخانیات، حفاظت در برابر دود محیطی دخانیات در اماکن عمومی، ارائه خدمات مشاوره رایگان برای ترک سیگار، سیگار کشیدن. تصاویر هشدار دهنده روی بسته بندی محصولات دخانی، ممنوعیت همه جانبه تبلیغات و تبلیغ محصولات دخانی و افزایش مالیات بر محصولات دخانی.

بر اساس گزارش کنوانسیون مبارزه با دخانیات در سال 1392، بر خلاف دستاوردهای عمده جمهوری اسلامی ایران در اجرای پنج اصل مهم اول، متاسفانه کشور ما در اجرای «سیاست مالیاتی» از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

در اکثر کشورهای توسعه یافته جهان، بیشتر درآمد مالیاتی دخانیات صرف قاچاق، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی و مداخلات جوانان محور می شود. بدیهی است که غلبه بر پیچیدگی و ناکارآمدی نظام مالیاتی دخانیات در کشور ما نیز باعث کاهش شیوع مصرف دخانیات، کاهش بار سنگین بیماری، ناتوانی و مرگ، افزایش بهره وری و توسعه زیرساخت های مناسب برای کمک به ورزش به ویژه شنا می شود. . امیدواریم با توجه جدی سیاستگذاران به اصلاح نظام مالیاتی دخانیات، شاهد تغییرات مثبت چشمگیری در نظام کنترل دخانیات در کشور باشیم.

انتهای پیام