اقتصادی

از مشکلات اصلاح ثبت‌نام خودرو تا تاثیر افزایش مالیات بر قیمت سیگار و تنباکو

از | اصلاح | افزایش

در هفته‌ای که گذشت اخبار مربوط به چالش‌های اصلاح ثبت نام خودرو و افزایش قیمت دخانیات به دلیل مالیات از جمله مهم‌ترین اخبار صنعت و تجارت بود.

به گزارش سلام دکتر، در ادامه کش‌ و قوس‌های مربوط به نوبت دهی در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، این هفته موعد اصلاح ویرایش متقاضیانی رسید که نوبت تحویل خودروی آن‌ها مربوط به سال ۱۴۰۳ بود. بر این اساس از پنج اردیبهشت به مدت پنج روز، یعنی تا روز شنبه، افرادی که اولویت دریافت خودروی آن‌ها سال ۱۴۰۳ است، می‌توانند پنج اولویت از شرکت‌های مختلف را انتخاب کنند که دریافت آن سال ۱۴۰۲ است. بعد از اینکه همه افراد انتخاب کردند، چند روز سایت بسته می‌شود تا بر اساس اولویت اول آن‌ها پالایش شود و در نهایت ترتیب دریافت خودرو در سال ۱۴۰۲ مشخص شود.

اما اصلاح ثبت نام برای متقاضیان با چالش‌هایی همراه بود که تاکنون پاسخ بخشی از آن‌ها مشخص شده است. برای مثال هنگام ورود به سامانه دو گزینه “لغو سفارش” و “انصراف” وجود دارد که متقاضیان “اصلاح سفارش” باید گزینه لغو سفارش را انتخاب کنند. اما افرادی طی تماس با سلام دکتر، اعلام کرده‌اند که به اشتباه گزینه “انصراف” را انتخاب کردند. پیگیری سلام دکتر در این رابطه از وزارت صمت حاکی از این است که برای مدت باقی مانده از زمان اصلاح سفارش  گزینه ” انصراف” غیرفعال شد تا مردم به اشتباه از کل طرح خارج نشوند. همچنین کسانی که در روز پنج و ششم اردیبهشت، به اشتباه گزینه “انصراف از طرح” را انتخاب کردند به حالت قبل برگرشتند و انصراف‌شان ملغی شد تا بتوانند سفارش خود را اصلاح کنند. نگرانی دیگری که برای متقاضیان وجود دارد این است که بعد از انتخاب گزینه “لغو سفارش”، هیچ کدام از خودروهای کم تقاضا با سلیقه یا بودجه آن‌ها سازگار نباشد و بخواهند همان نوبت سال ۱۴۰۳ خود را داشته باشند. در این صورت مشکلی وجود نخواهد داشت و اگر فرد هیچ کدام از پنج انتخاب خود را انجام ندهد به طور اتوماتیک به نوبت دهی اولیه که در سال ۱۴۰۳ بود برمی‌گردد.

خبر مهم دیگر در حوزه خودرو، احتمال برگزاری مرحله دوم فروش در میانه اردیبهشت بدون محصولات ایران خودرو بود. همچنین مسئولان وزارت صمت بار دیگر تاکید کردند که پول حساب‌های وکالتی همه متقاضیان خودرو، با حفظ نوبت رفع مسدودی شده است.

تاثیر افزایش مالیات بر قیمت دخانیات

همچنین در هفته‌ای که گذشت نایب رئیس اتحادیه صنف عطار، سقط فروشان و عمده فروشان کالای دخانی تهران از تاثیر افزایش مالیات بر قیمت سیگار و تنباکو خبر داد. به طوری که قیمت تنباکوی میوه‌ای و سیگار به ترتیب نسبت به اسفند سال قبل حدود ۱۰۰ و ۱۵ درصد افزایش داشته است.

گفتنی است؛ از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان (برند) بین‌المللی ۱۰۰ تومان و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان ‌به‌ عنوان مالیات اضافه و از هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۸۰۰ تومان و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان وارداتی ۳۵ هزار تومان ‌به‌ عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود.

انتهای پیام