رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

نهآل پسته درخت پسته چند ساله بار میدهد

برای بسیاری از کشاورزان که قصد دارند یک محصول سودآور یعنی درخت پسته بکارند این سوال پیش می آید که درخت پسته چند ساله بار می دهد به همین علت در این مقاله می خواهیم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

باردهی نهال پسته

بعد از اینکه کشاورزان پسته می کارند باید مدت زمان طولانی را منتظر ثمره آن باشند. عوامل مهمی بر روی اینکه پسته ی شما کیفیت و مرغوبیت بالایی داشته باشد تاثیر گذار است که از جمله این عوامل می توان به نحوه کاشت، کوددهی، سمپاشی و رفع آفات اشاره کرد. این درخت برای مناطق معتدل و گرم مناسب است و در مناطق سردسیر به خوبی رشد می کنند و در برابر سرما مقاومت ندارند. ریشه‌های پسته در خاک به طور کامل عمیق می شوند در نتیجه خاک آن باید قابلیت نفوذ بالایی داشته باشد. نهال پسته چند سال طول می کشد تا باروری داشته باشد. این میوه دو پوست دارد که یک پوست آن علفی و نرم است و به راحتی جدا می شود و پوست دیگر آن سفت و سخت است و به راحتی باز می شود.

شما می توانید مغز پسته خام را هم برداشت کنید و از خواص زیاد آن لذت ببرید. میوه پسته به شکل خوشه ای و منفرد روی شاخه گیاه قرار دارد که بار دهی فوق العاده بالایی دارد. برای کاشت درخت پسته شما می‌توانید از انواع روش ها مثل کاشت در زمین، کاشت نهال و کاشت در گلدان یا خزانه بهره ببرید که هرکدام نکات و روش مخصوص به خود را دارد.

بیشتر بخوانید:

همچنین دقت کنید که برای کاشت درخت پسته نکات مهمی مثل نور کافی، فصل مناسب، خاک مناسب، آبیاری خوب، کود دهی مناسب و غیره وجود دارد که تمامی آن در باردهی این درخت تاثیر گذار است.

سن شروع دوره باردهی درختان پسته

در این قسمت می خواهیم پاسخ سوال درخت پسته چند ساله بار می دهد را بدهیم. باردهی درخت معمولاً در چهار یا پنج سالگی از کاشت آن انجام می‌شود و در این سن حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم محصول می دهد اما به مرور با افزایش سن درخت میزان بار دهی آن هم بیشتر می‌شود. هر درخت پسته به طور متوسط ۳۵ کیلو محصول تولید می کند و در سن ۱۲ تا ۱۴ سالگی که باروری آن کامل می ‌شود، می‌ توان حدود ۱۵کیلوگرم مغز پسته خشک را از آن برداشت کرد. برداشت محصول پسته در هر هکتار به نهال پسته، شرایط آب و هوایی و نوع خاک هم بستگی دارد اما به طور متوسط در هر هکتار حدود یک تن پسته می توان برداشت کرد که بسته به نوع نهال می تواند این رقم متفاوت باشد. انواع مختلفی از پسته مثل اوحدی و کله قوچی وجود دارد که از سال دوم یا سوم بعد از پیوند شروع به باردهی می کند. همین عامل باعث شده تا کشت این مدل پسته در مناطق پسته کاری گسترش پیدا کند. بعضی از مدل های پسته از سال پنجم شروع به باروری می کنند.

نکات باردهی درخت پسته

حال که متوجه شدید درخت پسته چند ساله بار می دهد باید بدانید که اگر می ‌خواهید از کاشت نهال پسته این محصول با کیفیتی بگیرید و هر چه سریعتر به بار بنشیند باید نکات زیادی را رعایت کنید. از جمله این نکات می توان به آب و هوای مناسب برای کاشت، انتخاب پایه مناسب و انتخاب بهترین پایه از لحاظ کیفیت و باردهی سریع اشاره کرد.

آب و هوای مناسب در واقع به این دلیل تاثیر گذار است که درخت پسته آب و هوای گرم و خشک با رطوبت کم را دوست دارد و در هوای مرطوب باردهی خوبی برای شما نخواهد داشت. به طور کلی بهترین اقلیم برای کاشت پسته آب و هوای کویری با دما و گرمای نه چندان زیاد است.

انتخاب پایه مناسب هم جزو ویژگی‌های دیگری است که در پاسخ به سوال پسته چند ساله بار می دهد بسیار تاثیرگذار است زیرا رشد و باردهی یا آن به استفاده از پایه مناسب بستگی دارد.

بعضی از نهال های معمولی پسته بیماری دارند و این موضوع باعث شده تا سرعت رشد پایینی داشته باشند و به طور منظم نیاز به مراقبت داشته باشد. همچنین توجه کنید که کاشت نهال پسته در مناطق کم آب هم توصیه نمی شود.

باید بدانید که برای داشتن یک درخت پسته بسیار پربار که در مقابل تنش های آب و هوایی سازگاری داشته باشد باید دقت فراوانی کنید. در واقع اگر بذر پسته ای که می خواهید بکارید اگر بیماری داشته باشد باعث می شود که یک پایه پسته بی کیفیت به دست بیارید.

برداشت محصول درخت پسته

برداشت محصول درخت پسته  عملی دشوار است زیرا با تکان دادن درخت با استفاده از تجهیزات مخصوص دستی انجام می گیرد. بعد از انجام این کار برای جدا کردن برگ ها دانه‌های شکسته و شاخه‌ها عملیات غربالگری انجام شده و پس از آن بعد از مرتب سازی که حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت بعد از برداشت محصول پسته انجام می شود باید پسته ها را در یک مکان خنک پخش کنید.

برای داشتن بهترین محصول به شما توصیه می ‌کنیم که در زمانی که پسته ها تازه هستند آن ها را از پوسته سبزشان جدا کنید زیرا باقی ماندن پوست سبز و خشک شدن آن باعث می شود تا کیفیت محصول شما و قیمت آن کاهش پیدا کند. در ایالات متحده آمریکا در باغ پسته به روش متفاوتی را برداشت می کنند به شکلی که با استفاده از تراکتور های بزرگ که به درختان متصل شده شاخه ها را تکان می‌دهند و میوه ها درون سطل ها و همون جایی که مرتب سازی می شوند می افتند. بعد از آن میوه ها از طریق کامیون به واحدهای فناوری منتقل شده و فرآوری شان طی چندین ساعت تکمیل شده و در نهایت بهترین پسته

پسته گیاهی است که از دیرباز در نقاط مختلف ایران مورد کشت و پرورش قرار می گرفته است. پسته به دلیل ارزش اقتصادی بالا، به عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی را در بین تولیدات کشاورزی کشور داراست. در این مقاله به این سوال که درخت پسته در چند سالگی بار می دهد، پاسخ داده می شود.

درخت پسته چند ساله بار میدهد ؟

درخت پسته گیاهی است دو پایه یعنی گلهای نر و ماده جدا از یکدیگر و روی درخت مجزا قرار گرفته است. گل آذین درخت پسته بطور کلی خوشه‌ای است. در خوشه نر که گلها به یکدیگر فشرده و متراکم هستند، نسبت به خوشه ماده که فاصله گلها از یکدیگر زیاد است، تعداد زیادتری گل مشاهده می ‌شود.

گلهای ماده دارای یک تخمدان و یک تخمچه هستند ولی کلاله منشعب و دارای سه شاخه است. برگ درخت پسته از 5 تا 7 برگچه تشکیل شده است. ریشه محوری و عمودی است و تا عمق بیشتر از دو متر در داخل خاک فرو می‌رود. تلقیح گلهای ماده بوسیله باد انجام می‌گیرد.

روش های مختلف پرورش درخت پسته

درخت پسته از طریق بذر، پاجوش و پیوند تکثیر می شود. پسته به راحتی از طریق بذر تکثیر می شود ولی به دلیل زمانبر بودن بسیار از کشاورزان از نهال برای کاشت استفاده می کنند. به منظور کاشت بذری در گلدان، در فصل پاییز یا بهار گلدانی در ابعاد و زهکشی مناسب تهیه می شود و با استفاده از مخلوطی از خاک کمپوست، خاک برگ و خاک باغچه آن را پر می کنند، سپس شیاری به اندازه دو برابر بذر در مرکز گلدان ایجاد کرده و بذر گیاه را در داخل آن می کارند و روی آن را با مقداری خاک نرم و کمپوست می پوشانند. در پایان پس از اتمام مراحل کاشت، بذر گیاه را با استفاده از آبپاش آبیاری می کنند.

پس از گذشت مدتی بذر گیاه سر از خاک بیرون می آورد و شروع به رشد می کند، زمانی که گیاه رشد کرد و به حد معینی از رشد رسید نهال به دست آمده را از سال اول یا دوم می توان به زمین اصلی منتقل کرد. برای این منظور در بستر مورد کشت گودالی به اندازه دو برابر سطح ریشه نهال ایجاد کرده و نهال را به آرامی از گلدان خارج و درست در مرکز گودال می کارند و سپس با مخلوطی از خاک و آن را پر می کنند و در نهایت گیاه را آبیاری می کنند تا درخت پسته رشد خود را آغاز کند. روش دیگر تکثیر درخت پسته استفاده از پاجوش است. در کنار درخت پسته و در کنار ریشه، پاجوش های زیادی رشد می کنند که ریشه دار هستند. باید آنها را از خاک خارج و در مکان دیگری کاشت، برای این منظور خاک کنار پاجوش را نرم و پاجوش را از خاک خارج کرده و سپس گودالی در عمق مناسب ایجاد و پاجوش را در داخل آن کاشته و آبیاری می کنند.

آب و هوای مناسب برای درخت پسته

درخت پسته به سرمای شدید زمستان و گرمای زیاد تابستان هر دو مقاوم است. درخت پسته با هوا و زمین مرطوب سازگاری ندارد. رطوبت زیاد در زمین باعث تولید بیماری صمغ و پوسیدگی درخت می‌شود که به تدریج درخت را ضعیف و بالاخره خشک می‌کند. درخت پسته به کم آبی و خشکی مقاومت زیاد نشان می‌دهد بطوری که درختان کهن را می‌توان بدون آبیاری برای مدت خیلی طولانی زنده نگاه داشت. با وجود این که پسته استقامت زیادی به بی آبی دارد، لکن نباید از آب دادن آن مخصوصا در سنین ابتدایی غفلت شود.

درخت پسته در سه الی چهار سالگی دو الی سه کیلوگرم بار میدهد و بر اساس سن درخت این باردهی تا 35 کیلو به ازای هر درخت پسته افزایش میابد.

مرحله نونهالي درخت پسته طولاني بوده و تاقبل از پنج سالگي ميوه كمي توليد مي كنند و از 10 تا 12 سالگي باردهي كامل و اقتصادي درخت آغاز مي شود. عدم تامين سرماي مورد نياز درخت پسته موجب تاخير در گلدهي، گلدهي نامنظم ، كاهش تعداد برگچه هاي برگ، توليد برگهاي غير طبيعي و ساده و … مي شود.

باردهی هر درخت پسته از زیر 1 کیلو شروع می شود و تا حدود 35 کیلو ادامه دارد. هر چه نهال و درخت پسته بزرگتر شود میزان محصول به دست آمده نیز بیشتر می شود. زمان باردهی درخت پسته از ابتدای مرداد تا اواخر مهر است. ریشه درخت پسته تا دو متر در خاک به طور عمودی محوری امتداد دارد. هر 20 عدد درخت پسته ماده به یک درخت پسته نر نیاز دارد.

ایا درخت پسته بدون پیوند بار میدهد | باردهی درخت پسته بعد از پیوند | برای باردهی درخت پسته چه باید کرد

برداشت محصول درختان پسته

برداشت درخت پسته، با توجه به نوع و منطقه باغ پسته، از اواخر تابستان آغاز می شود و معمولا حدود 15 تا 20 روز طول می کشد. برخلاف درخت مرکبات، سیب و سایر درختان میوه، باردهی درخت پسته عموما به طور همزمان انجام نمی شود و در نتیجه، برداشت درخت پسته در 2 یا 3 مرحله باید انجام شود. برداشت محصول درخت پسته در دست اول معمولا زمانی انجام می شود که 60-70٪ میوه ها رسیده باشند.

بیشتر بخوانید: فروش نهال

بنابراین در پاسخ به این سوال که درخت پسته در چند سالگی بار می دهد، باید گفت، نهال پسته جوان معمولا در چهارمین یا پنجمین سال زندگی خود به بار می نشیند. باردهی درخت پسته در این سن کم معمولا از حدود 1 تا 2 کیلوگرم است. برای تولید متوسط 2-1 کیلوگرم مغز پسته خشک به ازای هر درخت پسته معادل با 3 تا 6 کیلوگرم پسته با پوست،  حدود 10 سال زمان لازم است.

در سن 14-12 سالگی که باروری درخت پسته کامل می شود، در هر بار برداشت پسته، می توان حدود 15 کیلوگرم مغز پسته خشک به دست آورد.

با کیفیت بالا به دست مشتری می رسد.