رسانه عمومی

ضرورت حمایت بیشتر از سازمان محیط زیست/لزوم هوشمندسازی برای پایش منابع طبیعی

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور استفاده از نظام پیشنهادات و انتقادات برای رفع مشکلات تغییرات اقلیمی در دنیا را خواستار شد و گفت: تغییرات اقلیمی آثار مخرب و منفی را در منابع زیستی ایران و جهان برجا گذاشته است و امروزه از موضوعات مهم دنیا محسوب می‌شود.

به گزارش سلام دکتر رضا انجم شعاع در جلسه شورای سیاستگذاری هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها که در سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد با بیان این‌که در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر کره زمین ۱.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر شده است، در ادامه اظهار کرد: بر این اساس میزان بارندگی‌ها هم  کاهش یافته و عمده پدیده‌ها پدیده حدی است. به‌عنوان مثال اگر در گذشته ۲۷۰ میلی‌متر بارندگی در طول چهار فصل سال داشتیم امروزه به یک‌باره در یک روز به میزان یک ماه بارندگی داریم.

وی با بیان این‌که این پدیده حدی ناشی از تغییرات اقلیمی باعث بروز سیل و خسارت در کشور شده است، گفت: هم‌اکنون بیش از ۴۰ نوع از این پدیده‌ها از قبیل خشکسالی، سیل، موج گرما و سرما، زلزله در ایران رخ می‌دهد، از این‌رو حساسیت و پیچیدگی کار در محیط زیست بیشتر است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از وجود بیش از ۱۰۲۴ سازمان مردم نهاد در حوزه محیط زیست خبر داد و خاطرنشان کرد: کمتر سازمانی تا این حد سازمان مردم نهاد با آن‌ مشارکت و همکاری و برخی نقش مهمی در حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کنند.

انجم شعاع در خصوص حجم و گستردگی کار در این سازمان گفت: بیش از ۱۵۰ رودخانه بزرگ، کوچک و متوسط با بیش از ۱۴۰ هزار کیلومتر طول در کشور وجود دارد که جزو شریان‌های حیاتی ایران محسوب می‌شود و حفاظت از آن بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی با بیان این‌که براساس قوانین بالادستی کشور از جمله اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است، تصریح کرد: در این شرایط همه نسبت به محیط زیست تکالیف و وظایفی داریم که باید به خوبی انجام تا جامعه و مردم سالم باشد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر ضرورت حمایت بیشتر از سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حدود ۱۹ میلیون هکتار وسعت مناطق ارزشمند چهارگانه کشور است که ذخایر ژنتیک گیاهی غنی دارد. برخی گونه‌های گیاهی نایاب یا کمیاب در دنیا در ایران وجود دارد که این گونه‌ها را باید حفاظت و احیاء کرد و توسعه داد.

انجم شعاع با بیان این‌که تنوع آب و هوایی در کشور کم‌نظیر است و حتی در برخی مناطق گونه‌های سردسیری و گرمسیری نظیر مرکبات و خرما در کنار گردو رویش پیدا می‌کنند،گفت: شاید در دنیا چهار تا پنج نمونه این‌چنینی داشته باشیم. تنوع بیش از ۷۰۰۰ گونه گیاهی و ۱۱ هزار گونه جانوری آبزی در کشور داریم که حفاظت از آن‌ها نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و سازمان حفاظت محیط زیست این وظیفه مهم را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در حوزه منابع زیستی نظیر آب، خاک و هوا هم‌اکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنعتی و خدماتی در کشور فعال هستند که برخی از آن‌ها آلایندگی دارند.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی، اجتماعی، مردمی، حیاتی و در عین حال بین‌المللی است، گفت: ما در ۱۴ کنوانسیون بین‌المللی عضو هستیم.

انجم شعاع با بیان این‌که نظام پیشنهادها در سازمان حفاظت محیط زیست به کارکنان و پرسنل سازمان محدود نمی‌شود و آحاد جامعه را شامل می‌شود، افزود: زیست سالم و دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی حق همه مردم است که در این‌باره نظام پیشنهادها می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران گفت: به‌طور قطع در این حوزه نظام پیشنهادها بررسی و پذیرش پیشنهادات بسیار کاربرد دارد و به کمک این نظام و همفکری می‌توان از ایده مناسب برای انجام وظایف در حفاظت محیط زیست موثرتر استفاده کرد.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به نیازهای متعدد سازمان محیط زیست بر تلاش‌های فراوان برای ارتقای جایگاه محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تأکید کرد و افزود: برای کاهش معضلات اساسی امروز از سامانه‌های به روز و هوشمندسازی باید بهره‌ گرفت.

انجم شعاع با بیان این‌که امروز نمی‌توان با روش‌های سنتی قدیمی وظایف سنگین را انجام داد، گفت: امروز سازمان محیط زیست نیازمند سامانه‌های به روز، موثر و هوشمند در حفاظت از عرصه‌های طبیعی و پایش صنایع آلاینده و خدمات است. سازمان باید اتاق فکر و مانیتورینگ متشکل از کارشناسان زبده و خبره داشته باشد تا بتواند به‌صورت سه شیفت هم منابع طبیعی و هم صنایع آلاینده را پایش کند.

وی با اشاره به وجود بیش از ۲۵۰ ایستگاه پایش کیفیت هوا در کشور تصریح کرد: هم‌اکنون دانش و علم می‌تواند در کاهش مشکلات سازمان محیط زیست کشور بسیار کارگشا باشد.

انتهای پیام