رسانه عمومی

«بیراهه نوردی‌» بلای جان حیات‌ وحش و نوزادانشان/ مسئولان محیط زیست چه کنند؟

یک کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن ارائه چند توصیه به مردم برای فصل زادآوری حیات وحش با اشاره به انجام اقدامات لازم توسط مسئولان محیط زیست گفت: اگر سازمان محیط زیست بر موضوع حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آفرود و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر موضوع گیاهان و گونه‌های اندمیک بتوانند ورود کند و کنترل بیشتری داشته باشند، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

عبداله سالاری در گفت وگو با سلام دکتر درباره فصل بهار که فصل زادآوری حیات وحش است، اظهارکرد: در این فصل معمولا حیات وحش مجبور هستند برای غذا خوردن یا غذا پیدا کردن مقداری از توله‌ها، جوجه‌ها یا تخم‌هایشان در محیط طبیعی فاصله بگیرند.

وی درباره اشتباهی که بسیاری از مردم در این دوران مرتکب می‌شوند، تاکید کرد: هوا در این فصل مناسب حضور در طبیعت است، بدین جهت گاهی مردم به نوزادان یا جوجه‌های حیات وحش برخورد و فکر می‌کنند که آن‌ها توسط مادرشان رها شده‌اند، در صورتی‌که اینطور نیست و به هیچ وجه آن‌ها رها نشده‌اند بنابراین اصلا نباید به آن‌ها نزدیک شد یا لمسشان کرد.

سالاری درباره زنده‌گیری نوزادان حیات وحش گفت: مردم اصلا نباید آن‌ها را بگیرند و به محیط زیست یا جای دیگر تحویل دهند چراکه اگر از چرخه طبیعت خارج شوند، برگرداندن آن‌ها به چرخه به هیچ‌عنوان امکان‌پذیر نخواهد بود. در این صورت حیوان دستی یا نهایتا به باغ‌ وحش‌ها واگذار می‌شوند که ارزش اکولوژیکی بالایی ندارد.

این کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش ضمن ارائه  توصیه‌هایی در این زمینه به مردم ادامه داد: مردم در این فصل تا حد امکان باید سعی کنند در مناطقی که زیستگاه‌های حیات وحش است، کمتر تردد کنند که باعث ترس و ایجاد اضطراب برای گونه‌ها نشوند. اگر در چنین مکان‌هایی به موردی هم برخوردند نباید به آن نزدیک شوند، او را لمس کنند و در بدترین حالت از منطقه خارج کنند.

مسئولان محیط زیست چه کنند؟

سالاری درباره اقداماتی که مسئولان محیط زیست می‌توانند در این زمینه انجام دهند، توضیح داد: سازمان محیط زیست باید بر مناطق حفاظت شده به‌ویژه در این فصل کنترل و نظارت بیشتری داشته باشد تا عموم مردم دسترسی راحتی به مناطق حفاظت شده نداشته باشند. حداقل حضورشان کنترل شده باشد و ورود گردشگران، طبیعت‌گردان و کوهنوردان مقداری ضابطه‌مند شود. رسیدگی به این موضوع دارای اهمیت بسیاری در فصل زادآوری حیات وحش است.

وی افزود: بعضا برخی افراد در این فصل وارد طبیعت و مناطق بکر حفاظت شده می‌شوند تا سبزی‌های کوهی و قارچ‌های طبیعی جمع‌آوری کنند. این موارد نیز بسیار می‌توانند ضربه زننده و بدون ضابطه باشد چراکه ممکن است با ورود به هر منطقه‌ای باعث از بین بردن گونه‌های ارزشمند بومی و اندمیک شوند همچنین این اقدام می‌تواند باعث ایجاد استرس در گونه‌های بومی شود.

این کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش با اشاره به انجام برخی فعالیت‌های تفریحی مانند آفرود در این فصل گفت: این فعالیت‌ها نیز اگر ضابطه‌مند نباشند می‌توانند بسیار مخرب باشند.

وی درباره «بیراهه نوردی‌ها» نیز توضیح داد: این موضوع به‌تازگی بسیار رایج شده است به‌گونه‌ای که در هر مکانی که راهی هم وجود ندارد با ماشین‌های آفرود می‌روند. ممکن است در این مکان‌ها لانه پرنده باشد یا برخی خزندگان مانند لاک‌پشت نوزادانی داشته باشند که زیر چرخ‌های ماشین از بین روند و آسیب ببینند.

سالاری تاکید کرد که حتی سروصدای این افراد و ماشین‌هایشان باعث استرس و مخاطراتی برای حیات وحش منطقه می‌شود.

این کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: اگر سازمان محیط زیست بر موضوع حیات وحش، مناطق حفاظت شده و آفرود و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بر موضوع گیاهان و گونه‌های اندمیک بتواند ورود کند و کنترل بیشتری داشته باشد همچنین ضوابط، مقررات و شرایطی را در نظر بگیرد، وضعیت بهتری خواهیم داشت.

سالاری در پایان از مردم خواستار شد که در این فصل در حد توان در زیستگاه‌های اصلی حیات وحش که امکان زادآوری در آن‌ها وجود دارد تردد نکنند همچنین در صورت حضور در این مناطق ملاحظات کامل را رعایت کنند و با سروصدا برای حیات وحش مزاحمت ایجاد نکنند. به هیچ وجه در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش یا تخم پرندگان به آن دست نزدند و حتی برای عکاسی به آن‌ها نزدیک نشوند چراکه تمامی این کارها باعث از بین رفتن آن گونه می‌شود.

انتهای پیام