رسانه عمومی

آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان بوشهر

سلام دکتر/بوشهر مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ریاست جمهور از ابتدای سال ۱۴۰۲ رقم خواهد خورد.

عبدالحسین گرشاسبی یکشنبه ۱۴ اسفند در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: هرساله از ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه با هدف اشاعه سنت حسنه درخت کاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی مراسمی تحت عنوان هفته بزرگداشت منابع طبیعی برگزار می‌شود.

وی درباره شعار هفته منابع طبیعی سال ۱۴۰۱ گفت: با شعار درخت برای زندگی، باهم بکاریم برای ایرانی سبز، ایرانی قوی بزرگداشت هفته منابع طبیعی برگزار می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: اهدا و کاشت ۲۱۰۰ اصله نهال در ۲۱۰۰ مدرسه استان بوشهر از برنامه‌های مهم هفته منابع طبیعی با همکاری بنیاد شهید و آموزش پرورش استان بوشهر خواهد بود.

گرشاسبی با اشاره به بازه چهار ساله طرح کاشت درخت عنوان کرد: هم اکنون بالغ بر ۴۵میلیون اصله نهال در کشور تولید می‌شود و بنا داریم در طول ۴ سال پیش رو کاشت یک میلیارد درخت را در کشور شاهد باشیم. طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای این طرح، سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و در اراضی مشخص شده کاشت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر درباره ضرورت این طرح خاطرنشان کرد: باتوجه به صنعتی شدن جهان و میزان تولید کربن در جهان از عوامل تخریب زیست محیطی همیشه مطرح است که کشور ایران به عنوان هفتمین کشور تولید کننده کربن در جهان است، اما به لحاظ تاثیر چهل و دومین کشور به شمار می‌آید.

گرشاسبی عنوان کرد: همزمان با اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور، استان بوشهر نیز از پتانسیل خود استفاده می‌کند و بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در هرسال و در پایان دوره چهارساله، ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های استان تولید کنیم.

وی به استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی برای اجرایی شدن طرح کاشت درخت در استان بوشهر اشاره و بیان کرد: با شروع هفته منابع طبیعی برنامه‌های گسترده‌ای جهت حفظ و احیا و فرهنگ سازی صحیح محیط زیستی تدارک دیده شده است که در این مدت اجرایی می‌شود.

گرشاسبی ادامه داد: از دهه مبارک فجر فعالیت‌های ما شروع شد و روند اجرایی طرح کاشت یک میلیارد درخت و جلسات لازم انجام شد.

وی درباره برنامه‌ها و اشعار هفته منابع طبیعی تاکید کرد: ۱۵ اسفند ماه به عنوان روز منابع طبیعی، نهضت مردمی درخت کاری و امنیت زیستی نام گذاری شده است که طبق سنوات قبل شروع هفته را روز درخت کاری عنوان کرده‌اند.

وی با اشاره به شعار منابع طبیعی، خانواده و مسئولیت اجتماعی برای روز ۱۷ اسفندماه افزود: برگزاری مراسم با حضور خانواده منابع طبیعی در نهالستان شهرستان بوشهر و تجلیل از دانش آموزان برتر در راستای میلاد پربرکت امام زمان (عج) از برنامه‌های این روز خواهد بود.

گرشاسبی با شعار منابع طبیعی، قانون و حفاظت و راس نهال برنامه ۱۸ اسفند را تشریح کرد و منابع طبیعی، مردم و آموزه‌های دینی شعار ۱۹ اسفند خواهد بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر درباره مشخصات نهالستان‌های استان بوشهر گفت: ظرفیت بالفعل نهالستان‌های استان ۶۹۵ هزار اصله است که ۵۴۰ هزار اصله قابل توزیع است و از این حجم ۲۰۰ هزار اصله توزیع شده و ۳۴۰هزار اصله نهال در دست توزیع است.

گرشاسبی تهیه قلمه درختچه اشک با ضرورت تولید گونه‌های مختلف گیاه در استان بوشهر را از برنامه‌های مهم منابع طبیعی قلمداد کرد و ادامه داد: در حوزه کاشت یک میلیارد درخت، هیچ اعتبار خاص دولتی پیش بینی نشده است و برای انتخاب حامی برای نهالستان‌ها برنامه ریزی شده است که متعاقبا اعلام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: ۲۸ هکتار برای اجرای طرح کاشت درخت در اختیار داریم و با بازسازی جنگل‌های تخریب شده واحیای نهالستان‌های غیرفعال به ظرفیت نهالستان‌های استان بیافزاییم.

وی گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم استان بوشهر، آب به عنوان یک چالش بسیار مهم ممکن است مشکل ساز شود که رویکرد ما روی آوردن به گیاهان آب دوست ازجمله حرا است که ۲۳۰ هزار اصله حرا تولید شده و در حال کاشت هستیم.

گرشاسبی درباره نوع نهال‌های مورد استفاده اضافه کرد:شرایط جوی استان بوشهر نهال‌های امتحان پس داده را به خوبی شناسایی کرده است از جمله درخت کنار، کپور و حرا که در دستور کار ما قرار دارد.

انتهای پیام