علائم خرابی دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل یکی از بخش های مهم هر ماشینی است که در زیر ماشین بین 2 چرخ جلو یا عقب، قدرت موتور را میان دو چرخ تقسیم می‌ نماید. دیفرانسیل در حفظ سرعت چرخش صحیح هر چرخ بسیار اهمیت دارد وظیفهٔ انتقال حرکت از جعبه دنده به چرخ‌ها بر عهده دیفرانسیل می باشد.
دیفرانسیل‌ها بخشی از وسایل انتقال نیروی محرکه می باشند که باعث می‌شوند چرخ‌ها با سرعت‌های گوناگون و با نیرویی مساوی چرخش داشته باشند.

دیفرانسیل جلو و عقب چرخ‌ها را یاری می دهد تا با سرعت‌های گوناگون بچرخند، در غیر این صورت وسیله نقلیه موقع چرخش به یک طرف می‌رود و خطر تصادف بیشتر می شود. به همین خاطر باید از علائم خرابی دیفرانسیل آگاه باشید تا از ایمنی خود در جاده اطمینان حاصل نمایید. خرابی دیفرانسیل جلو یا عقب باعث عدم تنظیم سرعت چرخ‌ها در زمان چرخش می گردد، در نتیجه فشار روی محور و چندین مؤلفه دیگر وارد می ‌شود.

دیفرانسیل خودرو چگونه کار می‌کند؟

دیفرانسیل یکی از بخش‌های مهم سیستم انتقال قدرت در خودروها است. دیفرانسل بین دو چرخ عقب یا جلوی خودرو قرار می‌گیرد و وظیفه دارد که نیروی موتور را بین دو چرخ تقسیم کند. دیفرانسیل کمک می‌کند که دو چرخ روی یک محور بتوانند با سرعت‌های مختلف بچرخند. اگر این امکان وجود نداشته باشد، خودرو در هنگام پیچیدن، به یک سمت کشیده می‌شود و خطر بهم خوردن تعادل آن وجود دارد. ما در مقاله قبلی که درباره دیفرانسیل منتشر کردیم، به‌طور کامل توضیح دادیم که این قطعه، چگونه سرعت چرخ‌های روی یک محور را تنظیم می‌کند تا در موقع گردش، به درستی بچرخند. اما در اینجا هم به‌طور مختصر درباره طرز کار دیفرانسیل توضیح می‌دهیم.

خرابی | خودرو

زمانی که خودرو در یک پیچ قرار می‌گیرد و باید به یک طرف متمایل شود، سرعت چرخی که داخل پیچ قرار دارد با سرعت چرخی که خارج از آن قرار دارد متفاوت خواهد بود. در واقع چرخ خارجی باید مسافت بیشتری را نسبت به چرخ داخلی طی کند و به همین دلیل باید سرعت گردش بیشتری داشته باشد. وقتی هر دو چرخ روی یک محور قرار دارند، اگر به یکدیگر متصل باشند امکان ندارد که بتوانند با سرعت‌های متفاوت حرکت کنند. بنابراین دیفرانسیل روی محور قرار می‌گیرد و می‌تواند سرعت چرخ چپ و راست را به‌طور مستقل تنظیم نماید.

نشانه های رایج خرابی دیفرانسیل خودرو

 

دیفرانسیل خودرو به دلایل مختلفی ممکن است دچار ایراد یا نقص شود. این قطعه دارای استهلاک زیادی است و چرخ‌دنده‌های آن به مرور زمان می‌توانند دچار خوردگی و آسیب شوند. به همین دلیل باید به‌طور مرتب دیفرانسیل را چک کنیم و همچنین از علائم خرابی دیفرانسیل اطلاع داشته باشیم. اگر در بین مسیر دیفرانسیل شما خراب شد میتوانید با خودروبر شیراز تماس حاصل فرمایید. با توجه به برخی نشانه‌ها می‌توان خیلی زود نقص در دیفرانسیل را تشخیص و داد نسبت به برطرف کردن آن اقدام کرد. به همین دلیل در ادامه تعدادی از مهم ترین علائم خرابی گیربکس خودرو را نام می‌بریم و درباره آنها توضیح می‌دهیم:

– سروصدا یا زوزه کشیدن دیفرانسیل: رایج‌ترین نشانه خرابی دیفرانسیل ماشین، صدا دادن آن است. این صدا به قدری بلند است که به راحتی در داخل کابین خودرو شنیده می‌شود و همه سرنشینان می‌توانند آن را حس کنند. این صدا می‌تواند ناشی از ساییدگی یا لق شدن قطعات داخلی دیفرانسیل مانند کرانویل و پینیون باشند. معمولا در سرعت‌های بالاتر این صدا بیشتر می‌شود. دلیل اصلی بروز این مشکل، روغن‌کاری نامناسب دیفرانسیل است. اگر روغن آن به موقع تعویض نشود یا دچار نشتی روغن باشد، قطعات به‌طور روان نمی‌چرخند و همین امر به مرور باعث خراب شدن‌شان می‌شود.

– بوی سوختگی: یکی دیگر از نشانه های رایج خرابی دیفرانسیل، بلند شدن بوی سوختگی از آن است. این بو می‌تواند نشانه‌ای از عدم روغن‌کاری صحیح یا وجود نشتی روغن باشد. باید توجه داشت که تعویض روغن دیفرانسیل نیز یکی از مواردی است که به‌طور مرتب باید چک شود.

– گرم شدن بیش از حد دیفرانسیل: یکی دیگر از نشانه‌های نقص در دیفرانسیل خودرو، گرم شدن بیش از حد آن است. این موضوع می‌تواند نشان دهنده عدم روغن‌کاری صحیح خودرو باشد. همچنین پوشیده شدن سطح بیرونی دیفرانسیل با گل و لای می‌تواند منجر به گرم شدن آن شود.

– سابیدگی زودهنگام لاستیک: همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین وظیفه دیفرانسیل آن است که در هنگام پیچیدن خودرو، سرعت چرخ‌ها را تنظیم کند. اگر این کار انجام نشود و هر دو چرخ با سرعت ثابتی بچرخند، لاستیک‌ها به شدت دچار فرسایش می‌شوند. بنابراین یکی از نشانه های خرابی دیفرانسیل ماشین آن است که لاستیک‌های شما خیلی زودتر از زمان معمول فرسوده شوند.

– وجود لرزش در درایو شفت: یکی دیگر از علائم خرابی دیفرانسیل، وجود لرزش و ارتعاش در درایو شفت است. معمولا خودروهای چهار چرخ محرک، دارای یک درایو شفت هستند که قدرت را به دیفرانسیل جلو منتقل می‌کند. وجود لرزش در درایو شفت یکی از نشانه‌های خرابی دیفرانسیل است.

– صدا دادن دنده: اگر موقع تعویض دنده و گاز دادن پس از آن، صدهای عجیب و غریبی به گوش‌تان می‌رسد، باید حدس بزنید که دیفرانسیل خودرو با مشکل مواجه شده است. بنابراین همواره نسبت به صداهای غیرمعمول که در خودروی خود می‌شنوید حساس باشید و آنها را نادیده نگیرید.

منظور از تست دیفرانسیل خودرو چیست؟

برای بررسی کردن دیفرانسیل خودرو جهت اطمینان از عدم خرابی آن باید به یک سری نکات مهم توجه داشته باشیم. پس در صورت بروز هر کدام از علائم خرابی دیفرانسیل، بخش‌های زیر را با دقت چک کنید:

  • پس از باز کردن دریچه دیفرانسیل، شیارهای دنده کرانویل را به دقت مورد بررسی قرار دهید که دچار ساییدگی نشده باشند.
  • هوزینگ را چک کنید که دچار شکستگی یا ترک خوردگی نشده باشد.
  • باید محل اتصال کنس داخلی رولبرینگ و هوزینگ از نظر خوردگی و سایش به‌طور کامل بررسی شود.
  • چرخ‌دنده‌های سرپولوس و هرزگرد را به دقت بررسی کنید.
  • محل گردش دنده‌های هرزگرد روی محور آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • کنس بیرونی و غلتک‌های سوزنی آن باید چک شوند. همچنین رولبرینگ‌ها باید به دقت مورد بازبینی قرار بگیرند که دارای لقی یا حرکت غیریکنواخت نباشند.

نکاتی برای جلوگیری از خراب شدن دیفرانسیل

برای نگهداری درست از دیفرانسیل خودرو و جلوگیری از خرابی آن باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. معمولا روی دیفرانسیل یک پیچ قرار دارد که از آن می‌توان برای چک کردن و اضافه کردن واسکازین استفاده کرد. همچنین یک درپوش روی دیفرانسیل قرار دارد که با باز کردن آن می‌توان به مجموعه کرانویل و پینیون دسترسی پیدا کرد. گاهی اوقات ممکن است آب یا رطوبت از طریق همین بخش‌ها وارد دیفرانسیل شود که این موضوع عملکرد آن را دچار اخلال خواهد کرد. آب می‌تواند با روغن داخل دیفرانسیل ترکیب شود و کارکرد روان قطعات را با اشکال مواجه سازد.

رانندگی طولانی در جاده‌ها و مسیرهایی که خیس و آب‌گرفته هستند، می‌تواند ریسک وارد شدن آب به داخل دیفرانسیل را افزایش دهد. بنابراین پس از رانندگی در چنین مسیرهایی بهتر است نسبت به چک کردن واسکازین داخل دیفرانسیل اقدام کنید. در صورت مشاهده هر گونه رطوبتی در داخل دیفرانسیل، باید نسبت به تعویض واسکازین اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که اگر واسکازین مورد استفاده در دیفرانسیل با آب ترکیب نشود یا در معرض آلودگی قرار نگیرد، می‌تواند تا مدت‌ها به عملکرد بی‌ایراد قطعات داخل دیفرانسیل کمک کند.

سوالات متداول درباره علائم خرابی دیفرانسیل ماشین

در این مقاله در رابطه با مهم ترین علائم خرابی گیربکس خودرو توضیح دادیم. در زیر به چند مورد از سوالات رایج کاربران در این زمینه پاسخ کوتاه خواهیم داد. اگر شما هم سوالی دارید که در مقاله به آن اشاره نشده، می‌توانید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ سوال‌تان را بدهیم.

علت زوزه کشیدن دیفرانسیل پراید چیست؟

یکی از شایع‌ترین علائم خرابی دیفرانسیل خودرو، صدا دادن یا زوزه کشیدن آن است. این صدا معمولا در دورهای بالا بیشتر می‌شود. این صدا می‌تواند ناشی از خرابی قطعات داخلی یا لقی بین کرانویل و پینیون باشد.

علت زوزه دیفرانسیل پیکان وانت چیست؟

این مشکل می‌تواند به دلیل سفت بودن دنده‌های هرزگرد روی شفت هرزگرد باشد. همچنین سفت بودن دنده‌های سرپولوس در هوزینگ می‌تواند منجر به بروز این نقص شود. البته باید بررسی فنی دقیقی روی خودرو صورت بگیرد تا این مشکل به درستی تشخیص داده شود.

فرق صدای گیربکس با دیفرانسیل چیست؟

صدای دیفرانسیل معمولا در سرعت‌های بالا بیشتر می‌شود. البته در دنده‌های بالا (مثلا دنده 4) این صدا می‌تواند با قطع و وصل همراه باشد. اما صدای گیربکس با دنده در ارتباط است و در هنگام خلاص کردن دنده، این صدا نیز قطع خواهد شد.

مهمترین علت صدای دیفرانسیل روآ کدام است؟

ساییدگی کرانویل و پینیون می‌تواند باعث ایجاد صدا از سوی دیفرانسیل شود. همچنین خرابی بلبرینگ‌ها باعث بروز چنین صدایی خواهد شد. علاوه بر این، شل بودن مهره وسط هم می‌تواند دلیل دیگری برای صدا دادن دیفرانسیل باشد.

علت روغن ریزی دیفرانسیل روآ چه چیزی است؟

روغن‌ریزی یا بیرون زدن واسکازین به چند دلیل رخ می‌دهد. گرفتگی هواکش دیفرانسیل، خراب بودن کاسه نمد چرخ‌ها و همچنین زیاد بدون واسکازین می‌تواند منجر به این مشکل شود.