تیروئید و ارتودنسی

تیروئید چه تاثیراتی روی بدن می گذارد؟

تیروئید در بخش جلویی گلو قرار داشته و با تولید کردن هورمون های تیروئیدی روی فعالیت و متابولیسم بدن تاثیرگذار است. همچنین میزان کلسیم بدن نیز توسط این غده کنترل شده که همانطور که می دانید، کلسیم تاثیر بسزایی در سلامت استخوان ها و دندان ها دارد. زمانی که اختلالی در این غده رخ می دهد، سوخت و ساز بدن نیز مختل می گردد. پرکاری و کم کاری تیروئید، شایع ترین اختلال در این غده است. در پرکاری تیروئید، هورمون های تیروئیدی بیش از حد معمول و در کم کاری تیروئید کمتر از میزان معمول، هورمون های تیروئیدی ترشح می شوند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، شایع ترین علل بروز پرکاری تیروئید، مصرف بیش از اندازه ید می باشد که معمولا در نمک های خوراکی وجود دارد. با وجود اینکه ید برای بدن ضروری است، اما مصرف میزان بیش از اندازه آن می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند پرکاری این غده گردد. عوارض ناشی از آن مواردی از جمله ریزش مو، تپش قلب، کاهش وزن، لرزش دست، خشکی دهان، سوزش لب ها، التهابات لثه و دیگر مشکلات دهان و دندانی می باشند. از طرفی شایع ترین دلیلی که سبب کم کاری تیروئید می گردد، این است که از ید استفاده نمی شود. عوارض ناشی از آن نیز مواردی مانند خشکی پوست، گرفتگی عضلات، یبوست، افسردگی و … می باشند.

Thyroid and orthodontics

تاثیر تیروئید روی سلامت دهان و دندان

تیروئید در سلامت دهان و دندان می تواند فرد را با مواردی مانند بزرگ شدن زبان (هایپرتروفی در اصطلاح پزشکی)، وجود اختلال در چشیدن مزه ها، پیدایش بیماری های لثه، تاخیر در بهبود زخم های دهانی و … رو به رو کند.

مشکلات دهان و دندان به دنبال کم کاری تیروئید

  1. ضعف عضله زبان

ممکن است تا کم کاری تیروئید سبب ضعف در عضله زبان گردد.

  1. هیپوپلازی مینا

این عارضه نقص در لایه مینای دندان می باشد که در آن این لایه بسیار نازک شده است. معمولا در این وضعیت سوراخ روی دندان و یا فروررفتگی روی آن ها دیده می شود.

  1. اپن بایت

در زمان بسته بودن فکین، دندان های جلو به هم نرسیده و به درستی روی هم منطبق نمی شوند.

  1. میکروگناتیا

در این شرایط فک از اندازه طبیعی خود کوچکتر است.

با وجود اختلال در تیروئید چگونه برای درمان دندانپزشکی اقدام کنم؟

در برخی از موارد فرد قبل از اینکه برای درمان دندانپزشکی اقدامی داشته باشد، از وضعیت تیروئید خود اطلاع دارد. در این موارد باید تمام سوابق پزشکی خود را در اختیار دندانپزشک خود قرار دهد. این سوابق شامل مواردی از جمله نوع و میزان داروهای مصرفی می باشند.
به طور مثال افرادی که با کم کاری تیروئید رو به رو می باشند، معمولا دچار بیماری های قلبی و عروقی و افزایش LDL در بدن هستند که به همین منظور باید وضعیت قبل و عروق آن ها در هر درمانی به طور کامل ارزیابی و بررسی شود.

تاثیر تیروئید در درمان ارتودنسی دندان

هورمون های تیروئیدی می توانند در درمان ارتودنسی نامرئی روی حرکت دندان ها تاثیراتی داشته باشند. به عنوان مثال یکی از هورمون های ترشح شده توسط غده تیروئید، تیروکسین می باشد که سبب تنظیم کلسیم در بدن می گردد و می تواند در شکل و نحوه قرار گرفتن دندان ها و همچنین فک در دوره درمانی ارتودنسی، نقش داشته باشد. به طور کلی می توان بیان کرد که هورمون های تیروئیدی سرعت حرکت دندان ها را در این درمان بیشتر می کنند. به همین جهت افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، حرکت دندان ها در آن ها دارای سرعت بیش از حد طبیعی است و در افرادی که دچار کم کاری تیروئید می باشند، این روند سرعت کمتری خواهد داشت. بنابراین افرادی که با اینگونه اختلالات رو به رو هستند، برای اینکه نتیجه بهتری از درمان را به دست بیاورند، لازم است تا زیر نظر پزشک متخصص غدد قرار داشته باشند.

تیروئید در ارتودنسی چگونه کنترل می شود؟

افرادی که دچار پرکاری تیروئید هستند، معمولا اضطراب و استرس بالایی دارند. این افراد در روند درمان ارتودنسی می توانند با استرس بیشتری نیز رو به رو شوند. این وضعیت به اصطلاح تیروتوکسیکوز نیز نامیده می شود. در این شرایط فرد باید زیر نظر متخصص غدد به مصرف برخی داروهایی مانند اپی نفرین بپردازد. گاهی اوقات اگر در روند درمان شرایط بیمار حاد شود، ممکن است تا ارتودنتیست درمان را به تعویض بیندازد. از طرف دیگر افرادی مبتلا به اینگونه اختلالات باید طول درمان کوتاه تری نیز داشته باشند. مخصوصا در جلسه باندینگ که براکت ها روی دندان ها قرار داده می شوند. شاید در برخی از موارد بیمار نیاز داشته باشد تا از آرامبخش در حین درمان استفاده می شود.

عوارض تیروئید در ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی وجود اختلالات تیروئیدی می تواند عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد که در ادامه برخی از آن ها را برایتان بیان می کنیم:

  1. بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، ممکن است تا با تحلیل ریشه دندان ها در دوران ارتودنسی مواجه شوند.
  2. پرکاری تیروئید ممکن است تا فرد با افزایش حجم زبان مواجه کند که این اتفاق روی شکل دندان ها و فک تاثیراتی منفی خواهد داشت.

مراقبت های بیماران مبتلا به اختلالات تیروئید در درمان ارتودنسی

اگر شما نیز با وجود اینگونه اختلالات تحت درمان ارتودنسی یا ایمپلنت قرار گرفته اید، علاوه بر نکات و ، لازم است تا به موارد زیر نیز توجه داشه باشید:

  1. از هر موردی که سبب بروز استرس و اضطراب در شما می شود، دوری نمایید.
  2. زیر نظر پزشک متخصص غدد نیز قرار داشته باشید.
    3. متخصص ارتودنسی خود را از میزان و نوع داروهای مصرفی خود مطلع کنید.
    4. در صورت بروز هر عفونتی، سریعا برای درمان آن اقدام کنید، زیرا وجود آن روند درمان ارتودنسی را با اختلال رو به رو خواهد کرد.

سوالات متداول تیروئید و ارتودنسی

1-چگونه هورمون های تیروئید را کنترل کنیم؟

کنترل هومون های تیروئید تا حد زیادی با تنظیم رژیم غذایی امکان پذیر است، ولی لازم است که برای کنترل بالانس هورمونی به پزشک متخصص غدد مراجعه شود، زیرا برای کنترل هورمون های تیروئیدی مصرف دارو الزامی است.

2-چه زمانی برای درمان تیروئید باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که علائم هر یک از اختلالات تیروئیدی را داشتید یا قسمت جلویی گلویتان متورم بود، حتما با پزشک  متخصص غدد درون ریز مشورت کنید. همچنین پیش از انجام درمان ارتودنسی در صورت داشتن هر یک از علائم اختلالات تیروئیدی، آن را با متخصص ارتودنسی خود در میان بگذارید.

3-آیا می توان در طول درمان با ارتودنسی، جراحی تیروئید انجام داد؟

بهتر است در این مورد با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید، با این حال به توصیه پزشک متخصص غدد بهتر است در صورت ضروری نبودن جراحی، آن را به بعد از درمان ارتودنسی موکول کنید.

4-آیا برای کنترل تیروئید در طول درمان ارتودنسی می توان از قرص های تنظیم کننده ید استفاده کرد؟

توجه داشته باشید که استفاده از هرگونه قرص بدون تجویز متخصص غدد می تواند باعث ایجاد مشکلات و عوارض احتمالی دیگری شود، بنابراین توصیه می شود برای کنترل تیروئید خود در طول درمان حتما با یک پزشک متخصص غدد مشورت کنید.