رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

کاربرد های قالب بندی چوبی

قالب بندی در انواع مختلفی همچون فلزی، چوبی، آجری و… تولید شده است که برای فرم و شکل دادن به بتن مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان قالب چوبی، از قدیمی ترین انواع قالب های مورد استفاده در ساختمان سازی محسوب می شود.

چوب یک ماده رایج، اما قدیمی برای ساخت قالب های بتنی است و بیشتر چوب هایی که در دنیا برای قالب سازی استفاده می شود، چوب های وارداتی از روسیه یا فنلاند هستند که به چوب روسی معروف می باشند. امروزه به دلیل قیمت بالا، کمتر از این گونه چوب ها برای ساخت قالب بندی چوبی استفاده می شود.

در این نوع قالب بندی، افراد مجموعه‌ای از تخته ‌های چوبی را در ارتفاع مورد نظر تنظیم کرده و سپس آنها را به هم متصل می‌کنند تا یک فرم پیوسته ایجاد شود. علاوه بر این، از صفحاتی مانند تخته سه لا، برای ایجاد یک سطح صاف استفاده می شود تا چوب در طول فرآیند قالب سازی در جای خود نگه داشته شود.

چوب ها برای ساخت قالب چوبی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

الف) چوب درختان سوزنی برگ مانند کاج و سرو

ب) چوب درختان پهن برگ مانند چنار، بلوط، افرا و صنوبر

تغییر شکل چوب درختان پهن برگ در برابر تغییرات آب و هوایی بیشتر از درختان سوزنی برگ است، به همین دلیل در کمتر استفاده می شود. از این رو، چوب درختان سوزنی برگ برای قالب ساقالب بندی بتن برای شکل دادن به بتن مورد استفاده قرار می ‌گیرد. به همین دلیل باید بدانید از انواع قالب های فلزی آجری و یا چوبی استفاده می کنند. در این میان قالب بندی چوبی یکی از قدیمی ترین قالب های مورد استفاده برای ساخت انواع ساختمان ‌ها شناخته می ‌شود که مزیت ‌های بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است.

شما برای اینکه مقاومت بتن خود را افزایش دهید به قالب بندی نیاز دارید. تجهیزات دیگری برای قالب بندی و مقاومت بتن مورد استفاده قرار می‌ گیرند که یکی از آنها می باشد. اسپیسر بتن در مدل ها و شکل‌های متنوعی تولید و طراحی می گردند که یکی از بهترین نمونه ‌های آنها است.

برای  اینکه قالب بندی چوبی را جهت مقاوم سازی بتن ساختمان خود استفاده کنید باید به خوبی ویژگی ها و مشخصات آن را بشناسید. به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که کاربردهای قالب های چوبی بسیار زیاد است و در هر یک از بخش ‌های ساختمان ‌ها از قالب های چوبی استفاده گسترده ای می شود.

در گذشته استفاده کردن از قالب های چوبی محبوبیت بیشتری به خود اختصاص داده بود اما امروزه استفاده کردن از قالب های فلزی به دلیل مزیت هایی که دارد موجب کاربرد کمتر قالب های چوبی شده است. با این وجود برخی از کاربردهای مهم قالب های چوبی برای بتن ساختمان را در ادامه معرفی می کنیم تا شما اطلاعات بیشتری در مورد این نمونه از قالب بندی های ساختمانی داشته باشید.

ساخت قالب چوبی | قالب بندی چوبی تیر | قالب بندی چوبی دیوار برشی

 کاربردهای قالب بندی چوبی

برخی از مهمترین کاربرد هایی که شما از قالب بندی چوبی دریافت می کنید و ساختمان خود را می توانید با آنها بسازید عبارت هستند از :

به طور معمول امروز از چوب های روسی جهت قالب بندی فونداسیون استفاده می‌ کنند. این نمونه از قالب ‌ها پهنای به اندازه ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر دارند و ضخامت شان بین ۲.۵ تا ۳ سانتیمتر می رسد. شما باید به خوبی بدانید که طول این قالب های چوبی به ۶ متر هم می ‌رسد و یکی از متداول ‌ترین عرض های مورد استفاده از این قالب ها در ساختمان سازی شناخته می شود.

هر یک از افرادی که می‌ خواهند ساختمان خود را با استفاده از قالب های چوبی طراحی کنند می ‌توانند قالب های چوبی که طولشان ۶ متر می باشد را مورد استفاده قرار دهند.

برای اینکه شما از قالب بندی چوبی برای تیر ساختمان استفاده کنید به دو قطعه جانبی و بست ها و مهار ها نیاز دارید. قالب های چوبی به طور معمول کف تیر قرار می‌ گیرند و اندازه کف تیر را به خوبی می پوشانند. قالب های کناره نیز همپوشانی لازم را ایجاد می‌ کنند تا زیبایی و جذابیت ساختمان از نظر متقارن بودن ایجاد گردد.

قالب هایی که برای تیر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند دارای استانداردهای مشخص شده‌ ای هستند که از نظر اندازه شما آنها را با خیال راحت می توانید در ساختمان های خود مورد استفاده قرار دهید.

در گذشته برای قالب بندی کردن سقف های ساختمان استفاده کردن از روش‌ های سنتی مانند قالب های چوبی رواج بسیار زیادی داشت. امروزه هم بسیاری از افراد به صورت محدود از این روش استفاده می ‌کنند.

اما باید بدانید که به دلیل افزایش سرعت ساخت و ساز ساختمان ها استفاده کردن از قالب های چوبی در پروژه های ساختمانی که بسیار بزرگ هستند توصیه نمی شود. بهتر است که از قالب های فلزی و یا غیره استفاده کنید.

قالب بندی چوبی برای استفاده در ستون به طور معمول ضخامت ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر دارد و عرض آن هم به ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر می رسد. برای کنار هم قرار دادن هر یک از تخته ‌ها در کنار یکدیگر باید پشت بند هایی با فواصل ۴۰ تا ۶۰ سانتیمتر را به آنها نیز وصل کنید.

این نمونه از پشت بندها به صورت دو به دو به یکدیگر وصل می شوند و استانداردهای لازم را دارند. جهت قالب بندی ستون ها که مستطیل شکل و مربع شکل هستند باید قالب دو که ستون به اندازه بعد ستون نصب شوند. در واقع شما باید به خوبی بدانید که هر یک از قالب ‌های که برای ستون مورد استفاده قرار می‌ گیرند باید ویژگی های لازم را داشته باشند.

نکاتی در مورد قالب بندی چوبی

از : برخی از نکاتی که شما زمان قالب بندی چوبی باید به آنها دقت داشته باشید عبارت هستند

  1. سطوح داخلی تخته هایی که در قالب های چوبی مورد استفاده قرار می دهید باید به طور کامل یکدست و صاف باشد.

جهت صاف شدن سطح ستون های نمایان باید جدار درونی قالب ها را با استفاده از صفحاتی که چند لایه هستند بپوشانید. قالب بندی چوبی بتن از روش های مرسوم قالب بندی محسوب می شود. این قالب بندی با انواع چوب مانند تخته سه لا و پلای وود اجرا شده و برای قالب بندی فونداسیون، تیر، سقف و ستون به کار می رود.

قالب بندی چوبی بتن، یکی از رایج‌ترین سبک‌های در پروژه‌های شخصی‌ساز و کوچک است که با استفاده از انواع قالب بندی چوبی، می‌توانید در هزینه‌های جاری این پروژه‌ها صرفه‌جویی کنید. این مقاله به معرفی کاربرد قالب بندی چوبی، مهم‌ترین نکات قالب بندی چوبی و مزایا و معایب قالب بندی چوبی اختصاص دارد؛ اما پیش از هر چیز، باید با انواع چوب در قالب بندی چوبی آشنا شوید.

با انواع چوب در قالب بندی چوبی بتن آشنا شوید

برای قالب بندی چوبی از انواع مختلف چوب استفاده می‌شود که انواع چوب قالب بندی معمولاً بر اساس کشور سازنده، نوع درخت و جنس دسته‌بندی می‌شوند. از نظر کشور سازنده، چوب‌های قالب بندی معمولاً از کشورهای فنلاند یا روسیه وارد می‌شوند که چوب روسی، پرکاربردترین نوع چوب در قالب بندی چوبی بتن است. با دسته‌بندی چوب‌ها بر اساس نوع درخت و جنس چوب در ادامه آشنا می‌شوید:

دسته‌بندی انواع چوب قالب بندی بر اساس نوع درخت

انواع چوب قالب بندی را معمولاً با استفاده از چوب درختان برگ سوزنی مثل کاج، سرو یا درختان پهن‌برگ مثل چنار، بلوط، صنوبر و افرا می‌سازند. از آنجایی‌که چوب درختان پهن‌برگ در معرض تغییرات آب و هوایی زودتر تغییر شکل می‌دهد، بیشتر از چوب درختان سوزنی‌برگ برای قالب بندی چوبی استفاده می‌کنند. برای افزایش مقاومت این چوب‌ها هنگام قالب بندی و تماس با آب، پیش از شروع کار سطح آن‌ها را به روغن آغشته می‌کنند./

دسته‌بندی انواع چوب قالب بندی بر اساس جنس

قالب چوبی بتن ریزی را معمولاً می‌توان با استفاده از چوب‌های دارای جنس متفاوت مثل چوب ، تخته ، تخته نئوپان و تخته فیبر ساخت:

چوب تخته سه لا

علت نام‌گذاری این نوع تخته با نام تخته سه لا یا سه‌لایی، این است که آن را با استفاده از چند لایه نازک چوب می‌سازند. این لایه‌ها به‌صورت نازک از چوب درخت بریده می‌شوند و سپس آن‌ها را با استفاده از حرارت و فشار بالا به یکدیگر می‌چسبانند. چوب تخته سه لا بیشترین کاربرد را در قالب بندی چوبی بتن دارد. چراکه علاوه بر مقاومت بالا، منجر به‌صرفه‌جویی در قیمت قالب بندی چوبی می‌شود.

تخته پلای وود

به نوع پیشرفته چوب تخته سه لا، پلای وود می‌گویند. در تخته پلای وود، روی لایه‌های مختلف چوب یک روکش کشیده شده و می‌توان دانه‌بندی لایه‌های آن را تغییر داد. این موضوع باعث شده که از این تخته به‌صورت گسترده در قالب بندی ستون، قالب بندی سقف، قالب بندی پایه و تیر استفاده شود.

تخته نئوپان

تخته نئوپان یکی از پرکاربردترین تخته‌های چوبی در ساختمان‌سازی است که از آن برای قالب بندی چوبی نیز استفاده می‌شود. این تخته از خرده‌های چوب درخت ساج، شاخه، برگ و پوست آن ساخته می‌شود که این خرده‌ها را تحت فشار به یکدیگر می‌چسبانند و روی آن‌ها یک روکش می‌کشند. این نوع چوب مقاومت پایینی در برابر رطوبت دارد و به همین دلیل معمولاً از آن برای قالب صورت بتن استفاده نمی‌کنند.

تخته فیبر

تخته فیبر نیز همانند تخته نئوپان با استفاده از خرده‌های چوب و تحت فشار بالا ساخته می‌شود. از این نوع تخته به عنوان قالب یک‌بارمصرف در قالب بندی چوبی نما استفاده می‌کنند. تفاوت تخته فیبر با تخته نئوپان، به فرایند تولید آن‌ها باز می‌گردد. برای ساخت تخته فیبر، خرده‌های چوب را اول به‌صورت خمیر در می‌آورند و سپس تبدیل به تخته می‌کنند.

مطلب مرتبط :

کاربرد قالب بندی چوبی چیست؟

از تخته چوبی برای قالب بندی چوبی بیشتر بخش‌های اصلی سازه بتنی استفاده می‌شود. لیست زیر، چند نوع کاربرد قالب بندی چوبی را نشان می‌دهد:

۱.    قالب بندی چوبی پایه (فونداسیون)

ازآنجایی‌که استحکام فونداسیون یا پی ساختمان اهمیت زیادی دارد و معمولاً بتن‌ریزی این بخش با فشار بالا انجام می‌شود، بهتر است از چوب روسی برای قالب بندی چوبی فونداسیون استفاده شود. تخته‌های مورداستفاده در قالب چوبی بتن ریزی، باید دارای عرض ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و ضخامت ۲.۴ تا ۳ سانتی‌متر باشند. همچنین حداکثر طول این قالب‌ها معمولاً ۶ متر است. استفاده از چوب روسی در قالب بندی پایه، قیمت قالب چوبی بتن را بالا می‌برد، اما استحکام آن را تضمین می‌کند.

قالب بندی چوبی تیر

به قالب‌های چوبی مورداستفاده در قالب بندی تیر، قالب کناره و کف می‌گویند. قالب کف معمولاً با استفاده از تخته سه لا ساخته می‌شود و اندازه آن برابر یا بزرگ‌تر از اندازه کف ستون اصلی است. برای بالا بردن کیفیت بتن ریزی، باید قالب‌های کناره با قالب کف همپوشانی داشته باشند و با استفاده از بست و مهار محکم به یکدیگر بسته شوند. ازآنجایی‌که استحکام تیرهای اصلی نباید دست کمی از فونداسیون داشته باشد، باید قالب‌های مورداستفاده در قالب بندی چوبی تیر با استفاده از استانداردهای ویژه ساخته شوند.

قالب بندی  چوبی سقف

ازآنجایی‌که در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، بالا بردن سرعت ساخت‌وساز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده، از قالب بندی سقف با استفاده از قالب چوبی بتن ریزی، کمتر استفاده می‌شود.

درست است که قالب بندی چوبی سقف سرعت کار را پایین می‌آورد، اما قیمت قالب چوبی بتن معمولاً کمتر از انواع دیگر قالب است.

قالب بندی چوبی ستون

تخته‌های چوبی مورداستفاده برای قالب بندی ستون نیز باید دارای ابعاد مشخصی باشند. به همین دلیل، ضخامت تخته قالب بندی چوبی ستون، باید بین ۲۰ تا ۲۵ و عرض آن نیز ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر باشد. برای قالب بندی چوبی ستون از پشت‌بندهایی با فواصل ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متری استفاده می‌کنند و علاوه بر میخ کردن آن‌ها به قالب، این پشت‌بندها را به یکدیگر نیز متصل می‌کنند.

با انواع قالب بندی چوبی آشنا شوید

منظور از انواع قالب بندی چوبی در این بخش، انواع سبک قالب بندی چوبی است. در ادامه با انواع قالب بندی چوبی آشنا می‌شوید:

۱. قالب بندی چوبی تیر هوپاد

در این سبک قالب بندی، از ترکیب تخته پلای وود ۱۸ میل و فولاد استفاده می‌شود. پشت‌بندهای مورداستفاده در این نوع قالب بندی فلزی است و با استفاده از این سبک می‌توان ستون‌های دارای مقاطع متغیر را بتن ریزی کرد.

۲. قالب بندی چوبی یک‌طرفه و دوطرفه

در این نوع قالب بندی، از تخته پلای وود ۱۸ میل یا سایر انواع چوب استفاده می‌شود. جنس پشت‌بندها در این سبک نیز فلزی است. در قالب بندی چوبی دوطرفه، از میان‌بلت برای اتصال قالب‌ها به یکدیگر و پشت‌بند استفاده می‌کنند.

۳قالب بندی تیر چوبی

در این سیستم قالب بندی نیز از ترکیب پلای وود و پشت‌بند فلزی استفاده می‌کنند.

۴. قالب بندی چوبی میز بتنی

از سیستم قالب بندی چوبی میز بتنی، معمولاً برای بتن ریزی سقف با سرعت بالا استفاده می‌شود. این سیستم، از ترکیب قالب چوبی بتن ریزی و داربست به وجود می‌آید.

مطلب مرتبط :

مهم‌ترین نکات قالب بندی چوبی چیست؟

برای رساندن شرایط قالب بندی چوبی به سطح ایدئال، باید به نکات زیر دقت کرد:

  • قالب‌های چوبی باید پیش از بتن ریزی با استفاده از روغن در برابر رطوبت مقاوم شوند. این روغن نباید حاوی موادی باشد که منجر به واکنش بین بتن و چوب شود.
  • سطح داخلی قالب‌ها باید صاف و یکدست باشد.
  • اتصالات قالب چوبی بتن ریزی باید محکم باشد تا نشتی بتن به حداقل برسد.
  • حمل، نصب و باز کردن قالب باید به‌راحتی انجام شود.
  • ضخامت و استقامت قالب باید در حدی باشد که بتواند فشار بتن ریزی را تحمل کند و نشکند.
  • یکی از مهم‌ترین نکات قالب بندی چوبی، ثابت نگه‌داشتن پای قالب است که باید با استفاده از پاشنه بتنی یا میلگرد رامکا با ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر انجام شود.
  • شرایط نگهداری قالب چوبی باید به نحوی باشد که آفتاب و باران به آن آسیب نزند. همچنین نباید سطح آن مستقیماً با خاک در تماس باشد.

مزایا و معایب قالب بندی چوبی بتن چیست؟

قالب بندی چوبی بتن مزایا و معایب متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

مزایای قالب بندی چوبی

وزن کم و پایین بودن قیمت قالب بندی چوبی، بزرگ‌ترین مزیت آن است. وزن کم این قالب‌ها، باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن‌ها به‌راحتی انجام شود و قیمت پایین نیز باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها در پروژه‌های کوچک مقرون‌به‌صرفه باشد. همچنین قالب چوبی ضریب حرارتی پایینی دارد.

معایب قالب بندی چوبی

بزرگ‌ترین عیب قالب چوبی، عدم امکان استفاده از آن به‌صورت مکرر است. از بادوام‌ترین قالب چوبی بیشتر از ۱۰ بار نمی‌توان استفاده کرد. این موضوع باعث می‌شود که قیمت قالب چوبی بتن تنها برای شخصی‌سازها به‌صرفه باشد. همچنین کاربرد قالب بندی چوبی سرعت اجرای پروژه را پایین می‌آورد و هنگام بتن ریزی باید دقت زیادی به خرج داد تا لبه‌های قالب آسیب نبینند.

قیمت قالب بندی چوبی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت قالب بندی چوبی به نوع و جنس چوب مورداستفاده و ابعاد پروژه بستگی دارد. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که بالا بردن کیفیت قالب، کیفیت بتن ریزی را بالا می‌برد. برای اطلاع از قیمت قالب چوبی بتن، می‌توانید با کارشناسان فروش عمران مارکت تماس بگیرید.

جمع بندی:

پس از خواندن این مقاله و کسب اطلاعات لازم در مورد کاربرد قالب بندی چوبی بتن، انواع قالب بندی چوبی و … می‌توانید برای خرید این نوع قالب به سایت عمران مارکت مراجعه کنید یا با کارشناسان فروش آن تماس بگیرید.

  1. برای ثابت نگه داشتن پای قالب های چوبی از پاشنه های بتنی که ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر دارند باید استفاده کنید.

زی ترجیح داده می شود و در دنیا به چوب روسی معروف است. برای کیفیت و ماندگاری بهتر قالب بندی باید هنگام پردازش چوب از مواد شیمیایی مختلفی همچون کرئوزوت، نفت کوره و تانتالیت استفاده شود. این امر باعث کاهش تغییر شکل رطوبتی چوب، افزایش ایمنی آن در برابر حشرات و حتی افزایش مقاومت در برابر آتش می شود.

معیارهای مختلفی وجود دارد که هنگام طراحی قالب چوبی باید در نظر گرفته شود که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • فاکتور اندازه کلی سازه
  • ضریب پایداری تیر و ستون
  • مدت زمان بار
  • تحمل و مقاومت
  • عامل رطوبت

مطالب مرتبط:

کاربردهای قالب بندی چوبی

قالب بندی در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک کاربردهای متفاوتی نسبت بهم دارند. برخی از مکان‌ های مهمی که از این قالب ها استفاده می‌شود عبارتند از:

  1. قالب بندی پایه

پی یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان است که برای استحکام بخشی آن باید از قالب های چوبی استفاده کرد. بنابراین، اگر کیفیت و متریال قالب بندی خوب نباشد، نمی تواند به خوبی از ساختمان محافظت کند؛ در نتیجه باید با کیفیت ترین و بهترین نوع را خریداری کنید.

  1. قالب تیر اصلی

از این نوع قالب در ساخت و ساز بطور گسترده استفاده می شود؛ زیرا قیمت این تخته ها بسیار مناسب بوده و علاوه بر این، قالب هایی که برای تیر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، دارای استانداردهای مشخص شده‌ ای هستند.

  1. قالب بندی سقف

برای اینکه سقف ساختمان به بهترین شکل ممکن طراحی شود، قالب های چوبی بهترین تجهیزات اولیه هستند که می توانید از آنها استفاده و بر روی سقف خود نصب کنید. امروزه با وجود اینکه قالب‌های بتنی متنوعی به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما قالب‌های چوبی بتن به دلیل اقتصادی بودن و سهولت ساخت همچنان یکی از پرمصرف‌ترین قالب‌های بتن است.

  1. قالب بندی ستون

ستون ها یکی دیگر از قسمت های ساختمان هستند که برای فرم دهی آن باید از بهترین مواد اولیه استفاده کرد، زیرا ستون نقش مهمی در شکل گیری ساختمان دارد. قالب بندی چوبی برای استفاده در ستون به طور معمول ضخامت ۲۰ تا ۲۵ میلی متر دارد و عرض آن هم به ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی متر می رسد.

مطالب مرتبط:

ویژگی قالب بتنی خوب

یک قالب بتنی خوب باید با شرایط زیر مطابقت داشته باشد:

  • ایمن و قابل حمل باشد.
  • سطح داخلی قالب بتن باید صاف باشد.
  • قالب بتن باید در تمام شرایط تغییرات آب و هوایی پایدار باشد.
  • باید دسترسی مناسبی هنگام ریختن بتن داشته باشد.
  • اتصالات قالب نباید نشتی داشته باشد تا از هدر رفتن بتن جلوگیری شود.
  • قالب باید به راحتی نصب شود و در زمان برداشتن بتن به راحتی از آن جدا شود.
  • قالب بتن باید به اندازه کافی قوی باشد که بتواند بار بتن ریخته شده و متراکم شده و همچنین هر بار دیگری را که ممکن است متحمل شود تحمل کند.

انواع چوب مورد استفاده برای قالب بندی سازه های بتنی

برای ساخت قالب های چوبی سازه های بتنی می توان از چوب ساده یا چوب های مهندسی شده استفاده کرد. چوب های مهندسی شده به طور خاص برای بهبود سهولت در مونتاژ طراحی شده است.

قالب های ساخته شده از چوب های مهندسی شده قابل استفاده مجدد هستند؛ زیرا پیچ و تاب نمی خورند. این نوع چوب گران بوده، اما استحکام بالایی دارد. در حالی که چوب ساده ارزان‌ترین چوبی است که می‌توان از آن برای ساخت قالب ‌های سازه ‌های بتنی استفاده کرد.

معایب قالب بندی چوبی

از آنجایی که قالب بندی ها درانواع مختلفی تولید می شوند، هر کدام نسبت به هم مزایا و معایبی دارند.

یکی از معایب قالب بندی چوبی که می توان به آن اشاره کرد این است که این نوع قالب، طول عمر کمتری نسبت به سایر قالب ها داشته و علاوه بر این، 20 درصد قالب های چوبی ساده به دلیل نقص دور ریخته می شوند. اگرچه، قالب‌های چوبی بهترین گزینه برای ساخت و ساز ساختمان‌ در مقیاس کوچک هستند در صورتی که ساخت قالب‌ها برای سازه‌هایی با مقیاس بزرگ به یک کار طاقت‌ فرسا و زمان ‌بر تبدیل می‌شود.

از آنجایی که هزینه قالب‌ها یکی از هزینه‌های عمده در تجارت ساختمانی است، شرکت‌ها و پیمانکاران قالب‌ های قابل استفاده مجدد با طول عمر بیشتر را به عنوان قالب‌های چوبی ساده ترجیح می‌دهند. در حال حاضر از قالب های چوبی در جاهایی که هزینه نیروی کار کم است استفاده می شود.

انواع چوب در قالب چوبی

  1. تخته سه لا

از لایه های نازک چوبی ساخته شده است که با چسب های مخصوص به هم چسبانده می شود. برای ساخت تخته سه لا ابتدا چوب را به صورت ورق و لایه های نازک برش داده و سپس لایه ها تحت حرارت و فشار بهم می چسبند. تعداد لایه های تولید شده بصورت فرد بوده و الیاف لایه ها در دو لایه متوالی عمود بر یکدیگر قرار می گیرند. تخته چندلایه ها بهترین گزینه برای ساخت قالب های چوبی هستند.

برای کسب مطالعه بیشتر در رابطه با تخته سه برای قالب بندی مقاله را مطالعه نمایید.

  1. نئوپان

تخته نئوپان از ترکیب شدن خرده های چوب و ضایعات چوب مانند شاخه، پوست، برگ با فشار و حرارت به دست می آید. جنس این محصول از چوب ساج است که نسبت به رطوبت بسیار حساس است، بنابراین نمی توان از آن برای قالب صورت بتن استفاده کرد.

  1. فیبر

این نوع تخته از ذرات چوب با حرارت بالا و تحت فشار پرس شده و در ضخامت های مختلفی تولید می شوند که به عنوان پوشش در قالب های نما که یکبار مصرف می باشد استفاده می شود.

استفاده و نگهداری از قالب های ساختمانی

  • نگهداری مناسب و استفاده صحیح از قالب های ساختمانی نه تنها می تواند طول عمر را افزایش دهد، بلکه بسیاری از مشکلات غیر ضروری پروژه ساختمانی را کاهش می دهد. به همین دلیل، هنگام حمل باید توجه داشت که قالب به بهترین نحو جابه جا شود. از این رو برای جلوگیری از آسیب می توان روی آن را با پارچه پلاستیکی یا نمد نازک پوشاند.
  • پس از تخلیه، قالب باید به طور منظم روی زمین صاف چیده شود و سطح تخته نباید مستقیماً با زمین تماس داشته باشد. علاوه بر این، به یک مکان برای جلوگیری از آفتاب و باران لازم است.
  • لازم به ذکر است برای جلوگیری از کهنه شدن قالب ساختمان، بهتر است قالب را در معرض نور خورشید قرار ندهید. علاوه براین، اگر محیط نگهداری مرطوب است، برای جلوگیری از تغییر شکل، بسته بندی بیرونی و تسمه بسته بندی قالب را بردارید.
  • هنگام میخکوبی یا سوراخ کردن قالب، باید یک مربع چوبی در زیر آن قرار داده شود تا از شکافتن پشت قالب به دلیل تعلیق جلوگیری شود.

قیمت قالب بندی چوبی

مجموعه بازرگانی مدحت وود یکی از شرکت های فعال در زمینه ی ارائه ی خدمات مرتبط با قالب بندی و ساختمان سازی است که توانسته تمامی تجهیزات مورد نیاز همچون قالب بندی، ،    و … را در اختیار افراد فعال در این حوزه قرار دهد. در صورتی که قصد خرید محصولات مرتبط با ساختمان سازی و قالب بندی را دارید می توانید با کارشناسان ما .