رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

راهنمای خرید متعلقات قالب بندی درتهران

فروش تجهیزات قالب بندی بتن و لوازم قالب بندی :

اتصالات و لوازم قالب بندی بتن و متعلقات قالب بندی فلزی جزء قطعات مهم در انواع سیستم قالب بندی بتن هستند . درصورت عدم استفاده از ابزار قالب بندی بتن با کیفیت در زمان بتن ریزی , احتمال ریختن و خرابی قالب های بتنی تحت فشار نیروهای وارده ( نیروی هیدرو استاتیک بتن روان , نیروی باد , وزن قالب فلزی و … ) وجود دارد . دفتر فروش تجهیزات قالب بندی بتن و لوازم قالب بندی در تهران و کارخانه و انبار متعلقات شهر قم است .

انواع متعلقات وتجهیزات قالب بتن :

پین و گوه : به یک جفت قطعه آهنی که در قالب آرماتور بندی جهت جفت و بست و اتصال تسمه پانچ شده ی قالب بتن ریزی به قالب های کناری استفاده می شود پین و گوه قالب بندی گفته می شود . پیم و گوه نقش مهمی در مونتاژ و دمونتاژ قالب بندی بتن دارد . در هر متر مربع قالب بتن 5 تا 10جفت گوه برآورد می شود . از نظر نوع و اندازه تسمه پانچ شده قالب بتنی دو نوع گوه قالب بندی داریم : یکی پین وگوه قالب لبه 5 ( قالب صنعت یدکی ) و پین و گوه قالب لبه 6 ( قالب بوذرجمهری ) . وزن گوه تسمه 5 حدود 100 گرم و وزن پین قالب تسمه 6 حدود 120 گرم است .

پیمانکاران ساختمانی و خریداران لوازم قالب بندی بتن درصورتیکه قالب بتن بوذرجمهر ( شرکت بزرگمهر صنعت ) در کارگاه دارند , حتما به فروشنده و تولید کننده قالب بتن فلزی اعلام کنند که گوه تسمه 6 نیاز دارند . در قالب لبه خم ( قالب شرکت ارس پولاد ) نیز از پین و گوه لبه 5 یا 6 سانتی استفاده می شود . فقط در قالب لبه 7 ( شرکت مرسل قالب ) بجای پیم و گوه از کلمس میلگردی یا چدنی استفاده می شود .

نحوه تعیین قیمت پین و گوه قالب بندی بر اساس وزن گوه , جنس و قیمت ورق آهن در بازار آهن ایران است . که قیمت هر جفت پین و گوه با توجه به پرت ( دور ریز ) ورق حدود 1.6 تا 2 برابر قیمت ورق استفاده شده است . تولید پین و گوه گالوانیزه هم انجام می شود که با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه های زیاد معمولا خریدار قالب و مشتری  استقبال نمی کند . فروش تجهیزات قالب بندی بتن مثل پین و گوه دست دوم آسان تر از دیگر لوازم قالب بندی بتن است .

بلت تمام رزوه ( میان بولت ) : برای مهار جانبی قالب بتن در برابر نیرو و فشار هیدرواستاتیک بتن از بولت تمام رزوه ( میان بلت ) استفاده می شود . برای هر دو متر مربع سطح قالب بتنی یک شاخه بلت ( تای رود ) برآورد می شود . بولت تمام رزوه معمولا از روینگ میلگرد 16 تولید می شود. بلت نمره 22 نیز  تولید می شود که در قالب بندی سازه های خاص ( مانند سیستم قالب تونلی یا تونل فرم , سیستم لارج پانل یا شمس و … ) کاربرد دارد .

بلت عصایی ( گیره سولجر ) : جهت اتصال سولجر به پشت بند قالب بتن استفاده می شود . هر یک متر طول سولجر باید از گیره سولجر استفاده شود . تولید بولت عصایی از میلگرد قطر 16 ساده ( همان میلگرد بولت تمام رزوه ) است . از عصایی 40 سانتی جهت قالب با پشت بند لوله و از عصایی 50 سانتی برای سیستم قالب بتن با پشت بند ناودانی و قوطی ( باکس ) استفاده می شود. در بولت عصایی 40 سانت کل طول میلگرد 40 سلنتیمتر است .

بلت تسمه ای ( تسمه تنگ ) : تنگ تسمه ای یا تسمه بلت , ابزاری است که به جای بلت و در مواردی که امکان استفاده از میان بولت وجود ندارد . جهت مهار و نگهداری قالب بتن دیوار برشی استفاده میشود . بلت تسمه ای را از دیوار عبور داده و توسط پین و گوه در محل سوراخ پانچ دو بدنه قالب مدولار متصل میکنند . سایز تنگ تسمه ای بستگی به ضخامت دیوار بتنی و عرض لبه قالب فلزی دارد .

محاسبه تسمه بلت ها به اين صورت است كه براي ديوارهايي كه با قالب بتن تسمه پنج سانت اجرا ميشوند ضخامت ديوار به اضافه 10 سانتي متر استفاده مي شود  . براي مثال در ديوار قطر 40 سانتي متر ، می بايست تسمه بلت 50 سانتي استفاده نمود كه در هر طرف 5 سانتي متر براي اتصال پين و گوه در نظر گرفته ميشود . همين محاسبه براي اجرای دیوار با قالب بتن تسمه شش سانت نيز رعايت ميگردد با اين تفاوت كه ضخامت ديوار به اضافه 12 سانتي متر مي باشد.

تنگ تسمه ای ( تسمه بلت ) ضمن مقرون به صرفه بودن سبب سرعت اجرا در قالب بندی دیوار شده و همچنین از سوراخکاری و استهلاک قالب بتن جلو گیری میکند . ضخامت تنگ تسمه ای معمولا 2 تا 3 میل و عرض آن 2.5 یا 3 سانت میباشد .

گیره قالب ( بست دوپا ) : جهت اتصال پشت بند به قالب فلزی استفاده می شود و برای هر متر طول لوله یک یا حداکثر دوتا گیره چنگکی برآورد می شود . دو نوع گیره بلند و گیره متوسط ( کوتاه ) تولید می شود که از کلیپس قالب بندی بلند جهت بستن پشت بند ناودانی یا قوطی به قالب بتنی و از گیره متوسط جهت وصل کردن پشت بند لوله به قالب بتن ریزی استفاده می شود . گیره قالب با اسم های مختلف دیگر چون گیره دوپا , بست دو پا , گیره شاخ بزی , چنگکی قالب نیز شناخته می شود . قیمت گیره قالب بندی به قیمت ورق آهن و پیچ چشمی دارد . قیمت کلیپس قالب بندی برای قوطی و ناودانی ( گیره بلند ) از قیمت گیره متوسط بیشتر است.

گیره بلند

در مواقعی در قالب بندی به جای لوله داربستی (به عنوان پشت بند افقی) از ناودانی یا قوطی استفاده می‌شود. که جهت اتصال قالب به پشت قالب به پشت بند افقی از گیره بلند استفاده می‌شود.

یکی از موارد استفاده گیره بلند اتصال قالب به لوله داربستی به عنوان پشت بند عمودی است.

در ضمن، می‌توان به‌جای لوله داربستی از قوطی یا ناودانی استفاده کرد که با گیره بلند قابل اتصال است.

گیره لوله به لوله

گیره لوله به لوله جهت اتصال دو لوله عمود بر هم بکار می‌رود. بیشترین کاربرد این قطعه در اتصال قیدهای لوله‌ای در قالب بندی ستون است.

    نکات مهم در استفاده از اتصالات قالب بتن ( چفت و بست ) :

1 – حتما از مشاوره مهندسین و متخصصین صنعت تولید قالب بتن فلزی استفاده کنید.

2 – هر 20 تا 25 سانتیمتر از پین و گوه یا کلمس استفاده شود.

3 – بهتر است در اتصال قالب ها از کلمس و پین و گوه باهم استفاده شود.

4 – از گیره قالب ( بست دوپا ) در فاصله های 50 تا 100 سانتیمتر استفاده شود.

5 – از گیره سولجر ( بولت عصایی ) در هر یک متر طول سولجر استفاده شود.

6 – هر یک متر مربع سطح قالب بندی از بلت جهت مهار قالب فلزی بتن استفاده شود.

7 – حتما از اتصالات و لوازم با کیفیت و جنس مناسب استفاده شود.

8 – در قالب لبه 5 از گوه قالب صنعت یدکی استفاده شود.

9 – در قالب تسمه 6 سانتی حتما از گوه قالب بوذرجمهری استفاده شود. ( گوه قالب شرکت بزرگمهر صنعت موجود است )

10 – در قالب های قوسی مثل ستون گرد , منهول , لوله فاضلاب و … بهتر است از کلمس و پیچ و مهره استفاده شود.