رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

چه زمانی روغن گیربکس تعویض شود؟

با توجه به گران شدن قیمت قطعات و لوازم ماشین و همینطور کم شدن توان خرید مردم در این روزها بیشتر باید از ماشین مان مواظبت کنیم تا از بوجود آمدن هزینه های گزاف جلوگیری شود. یکی از مهم ترین عواملی که سلامت ماشین را تضمین میکند رعایت بهترین زمان تعویض روغن گیربکس است. زمانی که ماشین را روشن میکنیم قطعاتی زیادی دست به دست هم میدهند تا موتور ماشین روشن شود. قطعات فلزی ماشین بدلیل کنار هم قرار گرفتن در گذر زمان دچار اصطحکاک می شوند. همین دلیل باعث می شود یه یک مایع یا روغن روان کننده نیاز پیدا کنیم تا بین این قطعات قرار گیرد. برای درست کار کردن جعبه دنده و ماشین بهتر است هرچند وقت یکبار نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کرد.

When to change the gearbox oil

تعویض روغن گیربکس ماشین

وظیفه اصلی روغن گیربکس روان کردن بین قطعات فلزی ماشین و راحت جابجا شدن آنها می باشد. گیربکس (جعبه دنده) باید بتواند به سرعت حرکت کند و گیر نداشته باشد. روغن موتور این کار را برای قطعات انجام می دهد و باعث روان کاری موتور و ماشین می شود. بعد از روانکاری روغن باز هم مقداری اصطکاک وجود دارد که موجب سایش قطعات می شود. به همین علت روغن گیربکس کار جداسازی ذرات ریز از سیستم ماشین است. همین عامل باعث آلوده شدن روغن می شود و در نهایت نیاز به تعویض آن است.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است؟

با توجه به بهترین زمان تعویض روغن گیربکس می توانید از برخی خرابی های احتمالی ماشین جلوگیری کنید. بعضی رانندگان در فواصل کمی اقدام به تعویض روغن میکنند که این کار هزینه گزافی را روی دست آنها قرار می دهد. برای جلوگیری مصرف زیادی روغن و همینطور عدم آلودگی محیط زیست بهتر است بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس را تشخیص دهید.

تعویض و خرید روغن گیربکس اتوماتیک

خرید گیربکس اتوماتیک یک امر بسیار مهم است که همه رانندگان دغدغه این را دارند که از کجا میتوانند جنس خوب و اصل را تهیه کنند. بطور کلی تعویض روغن موتور تاثیر بسیار زیادی روی جعبه دنده و عملکرد آن دارد. در تعویض روغن موتور باید به نوع آن نیز دقت کرد. روی اکثر روغن ترمز ها و راهنمای آنها زمان مناسب تعویض آن نوشته شده. با توجه به آن می توان بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را حد زیادی تشخیص داد. مقدار حرارت در گیربکس های اتوماتیک بیشتر از گیربکس های دستی است. همین امر باعث کاهش کیفیت روغن گیربکس می شود. عملکرد ماشین را تحت تاثیر عوامل قابل پیشگیری مثل تعویض روغن قرار ندهید. زمانی که تعویض را به موقع انجام می دهید ماشین دارای هندلینگ بهتری است.

چه عواملی روی زمان تعویض روغن تاثیر دارد؟

روغن گیربکس های اتوماتیک و دستی دارای زمان تعویض متفاوتی هستند. در یاد می گیرید یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در مشخص شدن بهترین زمان تعویض روغن گیربکس توجه به دستی یا اتومات بودن گیربکس است. در ادامه به بررسی اجمالی دیگر عوامل تاثیر بر زمان تعویض روغن می پردازیم.

  • نوع ماشین و مدل آن
    با توجه به مدل خودرو و همچنین کیفیت قطعات داخل گیربکس عمر روغن موتور نیز متفاوت است. بطور قطع روغن گیربکس در ماشین های باکیفیت دارای طول عمر بیشتری هستند.
  • کارکرد ماشین
    میزان و نحوه استفاده از ماشین در به پایان رسیدن عمر مفید روغن گیربکس نقش بسزایی دارید. رانندگانی که خودروهای با کیفیت رانندگی می کنند کمتر دغدغه روغن گیربکس را دارند. از دیگر عوامل تاثیر گذار جاده و مسیر رانندگی است. اگر در مسیرهای پر رفت و آمد و پرترافیک رانندگی میکنید و بیشتر دنده عوض می کنید عمر مفید روغن موتور کمتر است.

چه علائمی نشان می دهد که عمر روغن گیربکس با پایان رسیده؟

اگر زمان حدودی تعویض روغن گیربکس را نمی دانید نگران نباشید با توجه کردن علائمی میتوان بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را حدس زد و برای تعویض آن اقدام کرد. مهم ترین علائم نشان دنده پایان عمر روغن موتور به شرح زیر است.

  1. شنیدن صداهای غیر طبیعی هنگام عوض کردن دنده
  2. سخت شدن پروسه دنده عوض کردن
  3. عوض نشدن به موقه دنده در خودروهای اتوماتیک

با توجه به این سه مورد می توانید بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را تشخیص دهید تا از بوجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

بررسی زمان تعویض روغن گیربکس

بررسی روغن موتور در ماشین های گوناگون فرق دارد. در بعضی از ماشین های اتوماتیک 1 گیج برای تحلیل روغن گیربکس وجود دارد که شبیه به گیج روغن موتور عمل می کند.  لا توجه به مدل و کاتالوگ ماشین می توانید بررسی راحت تری داشته باشید. برای بررسی درست روغن گیربکس بهتر است میزان روغن یک بار در زمانی که ماشین روشن است بررسی کنید یکبار هم ماشین و غیر فعال و خاموش است. در زمان بررسی روغنبّ گیربکس نه تنها باید به میزان آن توجه کرد بلکه باید رنگ و میزان چربی آن نیز توجه کرد. اگر هنگام بررسی روغن گیربکس با رنگ قهوه ای مواجه شدید بهتر است هرچه سریع نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام نمایید.

عوض کردن روغن گیربکس

نتیجه گیری برای بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

با بررسی روغن موتور و توجه به رنگ و میزان چربی آن می توان بهترین زمان تعویض روغن گیربکس را تا حد بسیار زیادی فهمید. اگر روغن گیربکس را در بهترین زمان ممکن عوض کنید نه تنها باعث روان شدن جعبه دنده می شود. بلکه طول عمر این قسمت را تا حدی بالا میبرد. بطور کلی بعد از هر 12 کیلومتر راه رفتن ماشین احتمال به پایان رسیدن عمر مفید روغن گیربکس وجود دارد. البته اگر میزان مصرف بیشتری داشته باشید و در جاده پرترافیک رانندگی میکنید احتمال متفاوت بودن شرایط وجود دارد. برای کم شدن دغدغه تان بهتر است بهترین و یا کیفیت ترین روفن گیربکس را خریداری کنید.

فنی و دست‌به آچار هستید و از قطعات خودرو و زمان تعویض روغن‌هایش و… سر درمی‌آورید؟ خب! اگر این‌طور است که واقعا خوش‌به‌حالتان. آشنایی با خودرو و دانستن اینکه چطور و چه زمان باید به آن رسیدگی کرد، شما را چند-هیچ از باقی راننده‌ها جلو می‌اندازد و باعث می‌شود که خودرویتان سالم‌تر و بهتر به کارش ادامه بدهد. در این مقاله هم از گیربکس و تعویض روغنش و مسائل مربوط به آن خواهید خواند. چه اهل فن باشید و چه در دسته کسانی که  از خودرو سر درنمی‌آورند باشید، این متن به کمک‌تان خواهد آمد تا بهتر به خودروی خود رسیدگی کنید. این مقاله کمک‌تان می‌کند تا بدانید که زمان تعویض روغن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سیالات هر خودرو چه زمانی است. پس با ما همراه باشید.

روغن گیربکس (روغن جعبه‌دنده) یا همان واسکازین چیست؟

اجازه بدهید که از پایه و اساس به سراغ شرح روغن گیربکس برویم. واسکازین واژه‌ای روسی است و اگر آن را ترجمه کنیم به معادل روغن جعبه‌دنده می‌رسیم.به‌طور کلی، روغن‌کاری برای بخش‌های متحرک خودرو یا هر وسیله مکانیکی دیگر لازم و ضروری است، چون در صورت نبود روغن امکان اینکه بخش‌های متحرک به‌طور روان و راحت به حرکت درآیند و کارشان را انجام بدهند، تقریبا ناممکن می‌شود.

روغن گیربکس یا روغن جعبه‌دنده یا همان واسکازین هم نوعی روان‌ساز است و باعث می‌شود که قطعات و بخش‌هایی از خودرو که داخل جعبه‌دنده یا همان گیربکس قرار گرفته‌اند، روان‌سازی شوند و به‌درستی به کارشان ادامه بدهند.این روغن به روان‌سازی بخش‌های دیگری از خودرو مانند دیفرانسیل و جعبه‌فرمان هم کمک می‌کند. وجود واسکازین برای گیربکسی که رابط میان موتور و چرخ‌ها هستند، از ضروری هم ضروری‌تر است. چون گیربکس‌ها نیرویی را که موتور تولید می‌کند به سمت چرخ‌ها انتقال می‌دهند. چرخش و حرکت چرخ‌ها به‌واسطه گیربکس انجام می‌شود. پس باید هوای آن را حسابی داشته باشید و به مسائلش مانند زمان تعویض روغن گیربکس دقت کنید.

اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست؟

تمام سیالات موجود در خودرو نیاز به رسیدگی و تعویض دارند. اما باید بدانید که زمان عوض‌کردنِ هر یک چه موقع است. اگر روغن گیربکس به‌موقع تعویض شود:

  •       گیربکس روان‌تر و بهتر به کار خود ادامه می‌دهد
  •       عمر مفید قطعات موجود در گیربکس بیشتر می‌شود
  •       درجه‌ حرارت گیربکس کاهش پیدا می‌کند و به‌همین خاطر آسیب نمی‌بیند
  •       قطعات موجود در گیربکس سروصدا نمی‌کنند و همه اینها روی هم باعث می‌شود که خودرو بهتر کار کند

بعضی از راننده‌ها برای خودروی خود سنگِ تمام می‌گذارند و مثلا روغن‌های باکیفیت و گرانی برایش تهیه می‌کنند. این خیلی عالی است اما مشکل زمانی شروع می‌شود که فکر می‌کنند، هزینه‌کردنِ یک‌باره دیگر نیاز به در نظرگرفتن مواردی مانند تعویض به‌موقع روغن گیربکس یا هر روغن دیگری را از بین می‌برد. چنین چیزی درست نیست.

حتی اگر گران‌ترین و باکیفیت‌ترین روغن را هم برای خودروی خود بخرید، باز هم روزی می‌رسد که باید آن را عوض کنید. روغن گیربکس یا هر روغن دیگری در خودرو که به‌موقع تعویض نشود، خاصیت خود را از دست می‌دهد و تبدیل به مایعی مانند آب می‌شود که از عهده روغن‌کاری و روان‌سازی برنمی‌آید. این را هم یادتان باشد که اگر در زمان مناسب برای خودرو و بخش‌های مختلف آن هزینه نکنید، خسارات و آسیب‌هایی که بعداً به‌وجود می‌آید، بسیار بیشتر خواهد شد.

فرقی نمی‌کند که گیربکس‌تان دستی است یا اتوماتیک؛ در هر حال، نیاز به تعویض روغن گیربکس وجود دارد. اما چرا و چه موقع؟ چرایش را که در بخش‌های قبل گفتیم اما اجازه بدهید که با تفکیک گیربکس اتومات و دستی کمی بیشتر در این‌باره صحبت کنیم:

۱. تعویض روغن در گیربکس دستی

در گیربکس‌های دستی معمولا پس از مدتی که از خودرو استفاده شد، روغن گیربکس آلوده می‌شود. البته ممکن است روغن کماکان کیفیت و حالت طبیعی‌اش را حفظ کند، اما واقعیت این است که دچار آلودگی شده است. در حقیقت به‌مرور زمان، فرسایش دنده و یاتاقان باعث ایجاد ذرات فلزی بسیار ریزی در حد ذرات میکروسکوپی در روغن گیربکس می‌شود؛ ذراتی که سیال را غلیظ و آلوده می‌کنند. این آلودگی مانع از آن می‌شود که روغن گیربکس به‌درستی عملیات روان‌سازی را انجام بدهد. پس باید زمان تعویض روغن گیربکس دستی را بدانید.

کارشناسان و اهل فن معتقدند که هر ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر باید به فکر تعویض روغن باشید. البته اگر از خودرو زیاد از حد کار می‌کشید و در شرایط دشوار رانندگی می‌کنید، زمان تعویض روغن گیربکس به هر ۲۵هزار کیلومتر هم خواهد رسید. راننده‌های تازه‌کار، کسانی که مدام در ترافیک اسیر می‌شوند و راننده‌های کوه و کوهستان باید حواس‌شان را جمع کنند و زودتر از ۵۰ تا ۱۰۰هزار کیلومتر اقدام به تعویض روغن گیربکس کنند. به‌طور کلی، زمانی که نیاز به تعویض دنده زیاد باشد، زمان تعویض روغن هم زودتر از حالات عادی و طبیعی فرامی‌رسد.

۲. تعویض روغن در گیربکس اتوماتیک

در گیربکس‌های اتوماتیک حرارت بیشتری نسبت به گیربکس‌های دستی ایجاد می‌شود. همین افزایش دما و حرارت است که کیفیت روغن را کم می‌کند. فرسودگی قطعات داخل گیربکس هم مزید بر علت می‌شود و زمان تعویض روغن گیربکس را جلو می‌اندازد. پس اگر می‌خواهید که عملکرد خودرو را تحت‌تأثیر مسائلی قرار ندهید که قابل‌پیشگیری هستند، حواستان به تعویض روغنِ به‌موقع باشد. نظر کارشناسان برای زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک هر ۱۰۰هزار تا ۱۵۰هزار کیلومتر است. البته اگر زودتر دست به کار شوید و مثلا هر ۵۰هزار کیلومتر تعویض روغن گیربکس را انجام بدهید هم ضرری ندارد.

نشانه‌های تعویض روغن گیربکس

همیشه به نشانه‌ها دقت کنید؛ نشانه‌ها می‌توانند راهنمای مناسبی برای نگهداری درست و اصولی از خودرویتان باشند. مثلا نشانه‌هایی وجود دارند که خبر از فرارسیدن زمان تعویض روغن گیربکس می‌دهند. واقعیت این است که هر روغنی روی جعبه خود زمان تعویض را هم اطلاع می‌دهد. پس روی قوطی بدنه روغن گیربکس را بخوانید تا شما را در جریان زمان مناسب برای تعویض قرار بدهد. برای برنامه‌ریزی جهتِ تغییر روغن گیربکس به اطلاعات محصول و توضیحات فروشنده در هنگام فروش گیربکس al4 دقت کنید. اما این را هم یادتان باشد که گاهی، زمان تعویض روغن گیربکس زودتر از موقعی می‌رسد که روی جعبه و قوطی آن نوشته شده است.