پزشکانی با درآمد زیر خط فقر / خطر کمبود در برخی رشته‌های مادر پزشکی

معاونت فنی و اداری نظام پزشکی کشور با اشاره به درخواست های قیمت سال آینده نسبت به خطر کمبود پزشک در رشته های پزشکی، تعطیلی مطب ها، مشکلات زندگی جامعه پزشکی و … هشدار داد.

دکتر علی سالاری در گفت وگو با سلام دکتر. وی در خصوص پیشنهادات هزینه های درمانی سال آینده گفت: درخواست ما این است که دولت تعهد مطب ها و مراکز درمانی را برای تعیین هزینه های سال آینده در نظر بگیرد و هزینه های پزشکی را بر اساس هزینه و هزینه تعیین و تعدیل کند. . نرخ تورم، به طوری که همکاران ما جدا از حقوق خود که همیشه پس از تورم است، بتوانند تجهیزات پزشکی، اجاره مطب و … را خریداری یا تعمیر کنند و بتوانند خدماتی را ارائه دهند. این کف مقاوم مطب ها و مراکز درمانی خواهد بود.

همه پزشکان معروف نیستند

وی با بیان اینکه در سال های اخیر بسیاری از همکاران ما در حوزه پزشکی مطب خود را تعطیل کرده اند، افزود: متأسفانه سفره درمان بسیاری از کارگران با سفره درمان افراد عادی متفاوت است. آنها فقط یکسری پزشکان و افراد مشهور را می بینند و می توانند برای ویزیت این پزشکان هزینه زیادی بپردازند. بعد مقایسه می کنند و فکر می کنند حقوق پزشکان دیگر باید زیاد باشد. در حالی که صلاحیت منشی، کارگر عمومی، ماما و… بسیار سخت است. سال هاست که دفاتر ماماها تشکیل جلسه داده اند. بنابراین بحث ما با دولت این است که کف برگشتی مطب ها را بر اساس تورم که در حال حاضر بسیار بالا است در نظر بگیریم تا هزینه های درمانی سال آینده مشخص شود.

تورم «سالم»، بالاتر از تورم عموم جامعه

سالاری با بیان اینکه تورم سلامت همیشه بالاتر از تورم عموم جامعه است، گفت: باید توجه داشت که بسیاری از دستگاه های مورد نیاز پزشکان از خارج می آید و وابسته به پول خارجی است. بنابراین، قیمت در این زمینه بالاتر است. بنابراین باید این مسائل را در نظر بگیرند.

جامعه پزشکی از نظر درآمد و معیشت دچار مشکل است

پزشکان با حقوق زیر خط فقر

معاون فناوری و نظارت نظام پزشکی کشور درباره وضعیت درآمدی پزشکان گفت: درآمد پزشکان بسیار متغیر است. پزشکان ارشدی هستند که مریض زیادی دارند، کارهای جنسی انجام می دهند، آمپول می زنند و غیره، اقتصاد تغییر کرده است، اما دانشگاهیان و پزشکان و پزشکان عادی هستند که حقوق می گیرند یا در روستا کار می کنند، وضعیتشان فرق می کند. . پزشک خانواده ماهیانه 10 تا 15 تومان حقوق می گیرند. خیلی از پزشکانی که مطب دارند الان دو تا پنج بیمار در مطب دارند و اگر عشق و علاقه به پزشکی وجود ندارد باید مطب خود را تعطیل کنند. پزشکان اورژانسی هستند که سخت ترین کارها را در بیمارستان هایی انجام داده اند که خواب و محیط خسته را تحمل می کنند و به کارشان ادامه می دهند، درآمدشان زیر خط فقر است. اگر خط فقر را 18 میلیون تومان حساب کنیم، خبر می رسد که پزشکان ما 9 تا 15 تومان حقوق دارند. یعنی اعضای جامعه پزشکی این درآمدها را دارند. الان درصد کمی از سلبریتی ها در هر قشری درآمدهای بالا و نجومی دارند اما تعمیم این درآمدها به همه آن قشر منصفانه نیست. جامعه پزشکی عمومی از نظر درآمد و حتی معیشت دچار مشکل هستند.

عملکرد پزشکی در ایران خوب نیست

سالاری در خصوص بحث تعطیلی مطب و افزایش خطر این اتفاق گفت: وقتی پزشکان مطب خود را تعطیل می‌کنند همیشه اعلام نمی‌کنند، اما بازخوردهایی که از همکاران دریافت می‌کنیم نشان می‌دهد که وضعیت مدیریت مطب خوب نیست. و مدیریت دفتر خیلی مقرون به صرفه نیست. به خصوص در شهرهای کوچک، خارج از شهرهای بزرگ و … که اجاره بها در تهران در عرض یک ماه 20 درصد افزایش یافت، هزینه های عملیاتی کلینیک های درمانی افزایش یافت، ضمن اینکه تعداد مراجعات نسبت به کشورهای همسایه، تورم و… افزایش یافت. کم است و بیمه حمایت نمی کند تا مردم بتوانند به راحتی خدمات درمانی و بهداشتی دریافت کنند. بنابراین منطقی است که محیط اداری خوب نباشد. لازم به ذکر است که عمل پزشکی در ایران به خوبی انجام نمی شود.

عدم اقبال به «ویژه مادر» در پزشکی

تخصص های لوکس و استراتژیک نیز در معرض خطر هستند

وی در مورد مکان هایی که تعداد کمی از کاندیداها در معرض خطر هستند، گفت: وقتی حقوق کافی باشد و مواد موجود باشد، هیچکس علاقه ای به تحصیلات عالی نخواهد داشت، اما وقتی مردم می بینند که در 40 سالگی بیرون می آیند و نمی توانند. هزینه تحصیل خود را پرداخت کنید و باید حداقل دستمزد و کاری را که می توانید در 20 سالگی دریافت کنید، اکنون در 40 سالگی در بیمارستان دریافت کنید، البته او علاقه ای به یادگیری خاص در زمینه های خاص ندارد. متأسفانه جنبه های مهمی وجود دارد که اقبال به آنها علاقه ای ندارد. مانند اهمیت اورژانس، عفونت، داخلی و … و این موضوع به مکان هایی کشیده می شود که در گذشته سرگرم کننده محسوب می شدند. مثلاً در مورد جراحی های اطفال، قلب، قفسه سینه و غیره، حتی تخصص هایی که بسیار ساختاری هستند مانند مغز و اعصاب و … در معرض خطر هستند و صندلی آنها خالی است. چون دانش آموز دبیرستانی که می خواهد به مقطع بالاتر عمومی یا اختصاصی برود، بررسی کند و ببیند که باید سخت ترین کار را برای دو سال با کمترین حقوق که در سطح دانش آموز است انجام دهد و پس از فارغ التحصیلی. بازار جذاب نیست بنابراین در کشورهای همسایه ای که می روند محصولات جذاب تری وجود دارد و یا وارد محصولات داخلی می شوند که جذابیت و سود بیشتری دارند.

خطر آسیب به خدمات پزشکی در سال های آینده

سالاری ادامه داد: در عین حال نمی توانیم همکاران خود را مقصر بدانیم; چون هنوز باید امرار معاش کنند، زندگی کنند و خانه بخرند و مسئولیت خانواده را بر عهده بگیرند. بازار زیبایی بسیار داغ است و بسیاری از دانشجویانی که در رشته‌های مختلف و در رشته‌های پروسیجری تحصیل می‌کنند، شاهد این هستیم که در مطب‌ها و بیمارستان‌ها به جراحی‌های زیبایی روی می‌آورند. البته باید توجه داشته باشید که این یک مسکن است و دائمی نیست. به نظر می رسد با ادامه روند در سال های آینده آسیب ها و مشکلات زیادی را در راه های مشاوره و خدمات درمانی متحمل شویم و مردم در این زمینه متحمل ضرر و زیان شوند.

وی تاکید کرد: اگر حقوق پزشک در سال 1390 را با 1400 مقایسه کنید، توان ستاره در سال 1400 حداقل ده برابر کاهش یافته است که با این مقایسه دلیل طولانی بودن عمر پزشکان در مناطقی را که در کشور قدرت ندارند، متوجه می شویم. و برای ادامه تحصیل کمتر و کمتر می شود.

سالاری با بیان اینکه مهم ترین نقش در تعیین قیمت ها از نگاه مسئولان دولتی در خصوص جامعه پزشکی است، گفت: نباید همه پزشکان را معدود پزشکان معروف شهر ببینند، باید مشکلات زندگی جهان را درک کنند. پزشکان بدانند که هر چیزی بهایی دارد همانطور که کالاهای اساسی قیمت ثابتی دارند، خدمات بهداشتی نیز قیمت ثابتی دارند و اگر بخواهید اقتصاد را درست اداره کنید، مطمئناً کیفیت کاهش می یابد، نارضایتی افزایش می یابد و در نهایت هدف رضایت انسان نخواهد بود. . بوجود امدن.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل