بیماری «تب طوطی» چیست و آیا نگران‌کننده است؟

آیا | است | بیماری

در پی هشدار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر شیوع مرگبار بیماری تب طوطی در چند کشور اروپایی، متخصص بیماری‌های عفونی ضمن تشریح ماهیت این بیماری گفت: «تب طوطی» بیماری جدیدی نیست و با تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابد اما به دلیل انتقال آن از پرندگان، ممکن است به آنتی‌بیوتیک خاص‌تری نسبت به سایر ذات‌الریه‌ها نیاز باشد.

به گزارش سلام دکتر، از اوایل سال ۲۰۲۳ شیوع یک بیماری به اسم«تب طوطی» جریان‌ساز شد و سازمان جهانی بهداشت(WHO) چند روز گذشته اعلام کرد که شیوع مرگبار بیماری تب طوطی بر زندگی مردم در چندین کشور اروپایی تأثیر گذاشته و مرگ پنج بیمار را نیز تاکنون به همراه داشته است.

دکتر مینو محرز – متخصص بیماری‌های غفونی در گفت‌وگو با سلام دکتر درباره این موضوع اظهار کرد: بیماری «تب طوطی» چندین سال است که وجود دارد و یک بیماری جدید نیست، اما چندان شایع نبوده است. این بیماری از مدفوع پرنده و تنفس غبار ترشحات پرنده آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این بیماری همچون ذات‌الریه بروز پیدا می‌کند، گفت: در برخی مواقع شاید به‌صورت ذات‌الریه بسیار شدید نیز باشد، اما با گذشت دوره آن، بیماری بهبود می‌یابد و با تشخیص درست و به هنگام، درمان به خوبی صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این بیماری با تجویز و مصرف آنتی بیویک بهبود می‌یابد ولی به دلیل خاص بودن آن که از پرندگان منتقل می‌شود ممکن است به آنتی بیوتیک خاص‌تری نسبت به سایر ذات‌الریه‌ها نیاز داشته باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید براینکه تشخیص بیماری تب طوطی چندان راحت نیست، اظهار کرد: رصد این بیماری که چندان شایع نیست را هر آزمایشگاهی نمی‌تواند انجام دهد و در سازمان‌های خاصی همچون انستیتوپاستور ایران و یا دانشکده بهداست انجام می‌شود.

محرز در پایان تاکید کرد: در حال حاضر این بیماری مسئله نگران‌کننده‌ای نیست، مگر اینکه جدید و قوی باشد؛ در غیر این صورت چندین سال است که وجود دارد و راه درمانی آن نیز مشخص است.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل