بیماری شانه یخ زده چیست ؟ علائم و انواع آن

شانه یخ زده و یا همان فروزن شولدر یکی از بیماری های معروف می باشد که دامنه حرکتی شانه بیمار را به صورت کامل محدود می کند و در این مواقع معمولاً شانه فرد سفت میشود و در مفصل های خود احساس درد و ناراحتی می کند. نشانه ها و همچنین علائم این درد به تدریج برای بیمار شروع می‌شود و معمولاً بعد از گذشت زمان این درد در بین مفاصل بیشتر میشود و معمولاً پس از پیگیری و درمان حداقل سه سال طول میکشد که به طور کامل بهبود یابد. در این مقاله می‌خواهیم درباره علائم و همچنین درمان بیماری شانه یخ زده به طور کامل صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

شانه یخ زده چیست ؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که بیماری شانه یخ زده چیست و چرا این بیماری برای فرد رخ می دهد. در پاسخ به این سوال که گفته متخصص شانه یعنی دکتر درتاج مفصل شانه هر فرد از نوع گوی و کاسه میباشد که این مفصل از استخوان بازو و همچنین از استخوان کتف و علاوه بر آن از استخوان ترقوه تشکیل شده است. جالب است بدانید که سر استخوان بازو هر فرد در یک حفره کم عمق در استخوان کتف آن فرد قرار گرفته است. به گفته صحبتهای دکتر درتاج ربات ها و استخوان های که مفصل شانه را تشکیل میدهند همگی آنها در یک کپسول که از جنس بافت پیوندی است قرار گرفته اند و همچنین نکته جالب درباره این موضوع این است که برای کمک به حرکت راحت تر شانه های هر فرد مایع سینوویال،کپسول و همچنین مفصل را روان خواهد کرد‌.

اما نکته مهم در این قسمت می باشد که زمانی که کپسول در اطراف مفصل هر فرد ضخیم و همچنین سفت شود ممکن است حرکت آن را به طور کامل محدود کند و به اصطلاح بیماری شانه یخ زده در آن بیمار رخ خواهد داد. به گفته فوق تخصص شانه در این زمان بعد از گذشت چند سال ممکن است باعث شود که بافت اسکار در شانه ایجاد شود که در این مواقع شانه یخ زده بروز می دهد. بهتر است بدانید که بیماری شانه یخ زده از سه مرحله تشکیل شده است که میخواهیم تمامی مراحل آن را به طور کامل به شما عزیزان توضیح دهیم همچنین میتوانید بیمار خود را که دچار بیماری شانه یخ زده شده است به دکتر درتاج یکی از بزرگترین متخصص های شانه در تهران است معرفی کنید.

انجماد

در مرحله انجماد در شانه یخ زده بهتر است بدانید که درد به صورت آرام آرام افزایش خواهد یافت و معمولاً بعد از بیشتر شدن درد دامنه حرکتی شانه فرد بیمار به صورت جدی کاهش خواهد یافت و معمولاً این مرحله به گفته دکتر درتاج ۶ هفته تا ۱۰ هفته طول می کشد.

منجمد شده

یکی از مراحل شانه یخ زده که به اصطلاح به آن منجمد شده می گویند به گفته دکتر درتاج در این مرحله شانه بیمار ممکن است در این مرحله به طور کامل بهبود یابد اما نکته حائز اهمیت این است که شانه همچنان سفت باقی می ماند و علاوه بر آن دامنه حرکتی شانه محدود شده است به گفته فوق تخصص شانه در تهران معمولاً در این زمان انجام فعالیت های عادی روزانه برای فرد و بیمار بسیار دشوار خواهد بود.

ذوب شدن

متخصص شانه در تهران یعنی دکتر درتاج میگوید که در این مرحله حرکت شانه بیمار به آرامی بهبود می یابد و در مرحله ذوب می تواند به طور کامل به حالت قبلی خود برگردد و معمولاً حداقل یک سال طول می‌کشد تا شانه فرد به حالت گذشته و قبلی خود برگردد.

انواع شانه یخ زده

بهتر است بدانید که بیماری شانه یخ زده دارای دو نوع اولیه و همچنین ثانوی میباشد که بهتر است با آنها آشنایی کامل داشته باشید. نوع اول که به آن شانه یخ زده اولیه می گوییم در این موقع به گفته دکتر درتاج علت بروز این بیماری به طور کامل نامشخص است. همچنین فوق تخصص شانه در این مواقع می گویند که این بیماری ممکن است برای کسانی رخ دهد که هیچ بیماری زمینه ای ندارند. علاوه بر آن در این نوع یعنی شانه یخ زده اولیه ممکن است برای افرادی رخ دهد که حتی در معرض ضربه و آسیب هم نبودند.

نوع دوم این بیماری یعنی شانه یخ زده ثانویه است ممکن است برای کسانی رخ دهد که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و یا فشار خون هستند. به گفته فوق تخصص شانه یعنی دکتر درتاج ممکن است در این نوع از شانه یخ زده برای کسانی رخ دهد که سابقه سکته و بیماری های قلبی هم داشته باشند اگر فرد دچار ضربه شود ممکن است این بیماری برایش رخ دهد.

علائم شانه یخ زده چیست ؟

اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که علائم شانه یخ زده چیست و چه موقعی این بیماری برای فرد رخ می دهد. در پاسخ به این سوال به گفته متخصص شانه در تهران علائم این بیماری ممکن است در طی چند ماه برای فرد رخ دهد که معمولاً در این مواقع دامنه حرکتی شانه به صورت چشمگیری کاهش می یابد و درد در قسمت شانه و سرشانه ایجاد میشود. معمولاً در این مواقع درد شانه در شب تشدید می شود و در این مواقع بیمار نمی تواند به خوبی بخوابد زیرا درد شدیدی را تجربه می کند.

به گفته دکتر درتاج که متخصص شانه است معمولاً در اوایل این بیماری با حرکت دادن دست ممکن است بیمار درد شدیدی را تجربه کند و این درد در ناحیه خارجی شانه حس میشود و ممکن است در قسمت بالای بازو هم این درد تشدید یابد. پیشنهاد می‌شود در این مواقع حتماً بیمار را به یک متخصص شانه در تهران یعنی دکتر درتاج نشان دهید.

علت یخ زدگی شانه چیست ؟

در ابتدای این مقاله با علائم یخ زدگی شانه که یک بیماری شایع است صحبت کردیم و متوجه آن شد که این بیماری بسیار مهم است و حتماً باید آن را در کوتاهترین زمان ممکن به یک متخصص شانه نشان دهید. اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که به علت یخ زدگی شانه چیست و چرا این اتفاق برای افراد می افتد. اولین دلیل مربوط به سن و جنسیت می شود که به گفته دکتر درتاج این بیماری معمولاً برای افرادی رخ می دهد که سن بالای ۴۰ سال دارند و تجربه ثابت کرده است که زنان بیشتر دچار این بیماری خواهند شد.

دومین دلیل وقوع این بیماری باعث دیابت است و معمولاً افرادی که دیابت دارند بیشتر دچار و مبتلا به این بیماری خواهند شد.

دلیل بعدی وقوع این بیماری بی تحرکی و یا همچنین کم تحرکی است. افرادی که کاملا بی حرکت هستند و شانه های آنها دچار بی‌حرکتی شده است ممکن است باعث شود که شانه های آنها یخ بزند پس حتماً علت های آن را به طور دقیق بخوانید و تمامی موارد گفته شده را جدی بگیرید.

درمان یخ زدگی شانه

اگر دچار این بیماری دردناک شده اید حتماً باید آن را به یک متخصص شانه در تهران نشان دهید که شما می‌توانید دکتر درتاج را که سابقه طولانی در این زمینه دارد را برای یک بار امتحان کنید زیرا دکتر درتاج گواهینامه تخصصی جراحی شانه را که از آمریکا صادر شده است دارد و می توانید با خیال آسوده به تمامی دردهایی که در ناحیه شانه هستند را به این دکتر نشان دهید.

همچنین می توانید با استفاده از بادکش و همچنین طب سوزنی مشکل این درد و این بیماری را برطرف کنید اما حتماً باید آن را به یک متخصص شانه در تهران نشان دهید تا هیچ مشکلی برای شانه های شما به وجود نیاید.

دکتر حسن درتاج ، فوق تخصص شانه در تهران

در صورت نیاز به مشاوره و ویزیت می توانید به وب سایت دکتر حسن درتاج ، فوق تخصص شانه در تهران مراجعه کنید.

خروج از نسخه موبایل