ویتامین c برای عفونت دندان

تاثیر ویتامین C بر سلامت لثه

بسیاری از مردم می‌دانند که ویتامین C برای حفظ تناسب اندام و عملکرد صحیح بدن ضروری است. اما برای لثه و دندان های شما چطور؟ مطالعات نشان داده‌اند که افزایش مصرف ویتامین C می‌تواند به بهبود سلامت لثه‌ها و دندان‌ها، پیشگیری از بیماری‌های لثه و حفظ بهداشت دهان و دندان کمک کند. این مقاله اثرات ویتامین C بر سلامت لثه را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد اینکه چگونه مصرف ویتامین C به محافظت در برابر بیماری پریودنتال (لثه) کمک می‌کند، و اینکه  باید چقدر ویتامین c مصرف کنید و چگونه می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید، بررسی می‌شود. شهر کرج بهترین دندانپزشکان را دارد.

برای سلامت لثه چه مقدار ویتامین C باید مصرف کرد؟

ویتامین C یک ماده مغذی مهم برای سلامت لثه است. به حفظ سلامت لثه ها کمک می‌کند و از بیماری های لثه جلوگیری می‌کند. ویتامین C همچنین به بهبود زخم ها کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش التهاب موثر باشد. به تقویت تولید کلاژن کمک می‌کند و محافظت آنتی اکسیدانی در برابر بیماری پریودنتال ایجاد می‌کند. مصرف روزانه توصیه شده ویتامین C برای بزرگسالان 90-75 میلی گرم در روز است. برای افراد مبتلا به بیماری لثه، دوز روزانه بالاتر از 250 میلی گرم ویتامین C را توصیه می‌کند.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

بله، مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی زیادی دارد و می‌تواند برای شما خطر آفرین باشد. این عوارض می‌تواند شامل ناراحتی های گوارشی مانند اسهال، تهوع و استفراغ باشد. سردرد؛ و سنگ کلیه. در دوزهای زیاد، ویتامین C می‌تواند به عنوان یک پرو اکسیدان عمل کند که می‌تواند به آسیب سلولی کمک کند و در درمان سلول ها موثر باشد. بنابراین، مهم است که قبل از شروع هر رژیم مکمل جدید، از جمله رژیم حاوی ویتامین c، با پزشک صحبت کنید تا یک رژیم اصولی از ویتامین C داشته باشید.

نقش ویتامین C در بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال یک بیماری جدی است که بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از ژنژیویت خفیف تا انواع شدیدتر پریودنتیت. این بیماری یک عفونت است که زمانی رخ می‌دهد که باکتری ها در پلاک بین دندان ها و لثه ها جمع می‌شوند و منجر به التهاب و از دست دادن احتمالی استخوان و بافت می‌شود. در حالی که درمان‌های زیادی وجود دارد، چیزی که به نظر می‌رسد نادیده گرفته می‌شود، نقش ویتامین C در بیماری پریودنتال است.

بیماری پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال یک عفونت جدی لثه است که به بافت نرم و استخوان نگهدارنده دندان آسیب می‌رساند. در صورت عدم درمان، بیماری پریودنتال می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. بیماری پریودنتال توسط پلاک ایجاد می‌شود، یک لایه چسبنده از باکتری ها که روی دندان شما ایجاد می‌شود. پلاک لثه ها را تحریک می‌کند و باعث خونریزی آنها می‌شود. با پیشرفت بیماری، باکتری های موجود در پلاک سمومی را آزاد می‌کنند که به لثه و استخوان شما آسیب می‌رساند.

ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت لثه دارد. ویتامین C به محافظت از لثه در برابر باکتری ها و التهاب کمک می‌کند. همچنین به بهبود لثه ها کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است که مکمل های ویتامین C می‌توانند به کاهش شدت بیماری پریودنتال کمک کنند.

تقویت لثه با گلاب | تقویت لثه با نمک | تقویت لثه تحلیل رفته

چه چیزی باعث بیماری پریودنتال می‌شود؟

بیماری پریودنتال یک عفونت لثه است که می‌تواند پیشرفت کند و بر استخوان نگهدارنده دندان تأثیر بگذارد. علت آن پلاک، لایه چسبنده ای از باکتری است که دائماً روی دندان ها تشکیل می‌شود. اگر پلاک برداشته نشود، می‌تواند به جرم دندان تبدیل شود که منجر به بیماری لثه می‌شود.
ویتامین C یک ماده مغذی است که در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و به عنوان یک مکمل غذایی نیز موجود است. ویتامین C برای سلامت لثه مهم است زیرا به قوی و سالم نگه داشتن لثه کمک می‌کند. بیماری پریودنتال زمانی رخ می‌دهد که لثه ضعیف و ملتهب شود. ویتامین C می‌تواند با حفظ سلامت لثه ها به جلوگیری از این امر کمک کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین C ممکن است به کاهش شدت بیماری پریودنتال کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که مکمل ویتامین C مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کردند، بیماری پریودنتال کمتری داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به بیماری پریودنتال که مکمل ویتامین C مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کنند، تحلیل استخوان کمتری دارند.

تاثیر ویتامین C در بیماری پریودنتال

کمبود ویتامین C با افزایش خطر بیماری پریودنتال مرتبط است، بنابراین مهم است که مطمئن شوید که ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید می‌توانید با انجام آزمایش از مقدار ویتامین C خود آگاه شوید. غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند عبارتند از مرکبات، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کلم پیچ. همچنین می‌توانید برای اطمینان از دریافت کافی این ماده مغذی مهم، مکمل ویتامین C مصرف کنید.

برای خرید انواع در داروخانه آنلاین داروبیار کلیک کنید.

برای بیماری پریودنتال چه مقدار ویتامین C باید مصرف کرد؟

مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C برای بزرگسالان 90-75 میلی گرم در روز است. با این حال، برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند؛ در صورت ابتلا به بیماری پریودنتال، ویتامین C بیشتری مصرف کنید. مصرف 500-1000 میلی گرم در روز ویتامین C را برای افراد مبتلا به بیماری پریودنتال مصرف شود.

مکمل های ویتامین C در اشکال مختلف از جمله قرص، کپسول، پودر و مایعات موجود هستند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند ویتامین C خود را در غذاها یا نوشیدنی هایی مانند آب پرتقال یا فلفل سبز مصرف کنند.

بهترین دندانپزشک از سایت best Dentist youtube پیدا کنید

ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت لثه، نقش مهمی را در سلامت دهان و دندان بازی ایفا می‌کنند. ویتامین ث برای سلامت لثه و دندان مانند تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی در برابر باکتری‌ها است. ویتامین ث، ویتامین بسیار مهمی است که برای سلامت لثه و دندان مورد نیاز است. این ویتامین در لیست ویتامین‌های محلول در آب قرار دارد و به‌عنوان اسید اسکوربیک نیز معروف است. ویتامین ث در غذاهای مختلف وجود دارد و برای سلامتی بسیار مفید است. امروزه محققان فکر می‌کنند که ویتامین ث نقش مهمی در سلامت دهان و به‌خصوص دندان‌ها و لثه دارد. نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که ویتامین ث توسط بدن ما تولید نمی‌شود، بنابراین باید برای حفظ سلامتی، آن را به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. از این رو، دریافت ویتامین ث برای سلامت لثه نیاز است. در ادامه‌ی این مقاله یک راهنمای کامل برای حفظ سلامت لثه برای شما تهیه شده است.

چه ویتامین‌هایی باعث افزایش سلامت لثه و دندان می‌شوند؟

هریک از اعضای بدن ما برای سالم ماندن و بیمار نشدن به مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. مشابه آن‌ها، لثه‌ها نیز برای سالم ماندن باید از مقدار مناسبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی برخوردار باشند.
در زیر برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامت لثه حیاتی هستند ذکر شده است.

وقتی در مورد سلامت لثه صحبت می‌کنید، نمی‌توانید این ویتامین را نادیده بگیرید. این ویتامین فواید شگفت‌انگیزی دارد و نقش مهمی در محافظت از لثه‌ها ایفا می‌کند. گفته می‌شود ویتامین ث به تشکیل عروق خونی و سایر بافت‌­های حیاتی که برای لثه‌ها و دندان‌ها ضروری هستند، کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به بهبود لثه‌ها کمک می‌کند و افرادی که سطح ویتامین ث آن‌ها پایین است، را تجربه می‌کنند.

ویتامین دی

ویتامین دی نیز برای سلامت لثه‌ها و دندان‌ها ضروری است. هر فردی اهمیت آن را زمانی که صحبت از سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها و حفظ آن‌ها می‌شود، می‌داند.

ویتامین آ

اگرچه ویتامین آ برای چشم‌های شما بسیار مفید شناخته شده است، اما به بهبود سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کند. ویتامین آ در میوه‌ها و سبزی‌ها بسیاری مانند هویج، گوشت، سیب و غیره یافت می‌شود. اگر می‌خواهید لثه‌ها و دندان‌هایتان سالم باشد، باید مقدار مناسبی از این ویتامین را دریافت کنید.

ویتامین ث و سلامت لثه

همان‌طور که قبلاً گفتیم، ویتامین ث یک ویتامین حیاتی در بهبود و حفظ سلامت لثه است. مطالعات نشان داده است که این ویتامین می‌تواند سلاح خوبی در مقابل بیماری‌های مختلف لثه باشد. طبق گزارشی که در سال ۲۰۰۳ در مورد سلامت لثه‌ها منتشر شد، افرادی که سطح پایینی از ویتامین ث در بدن خود دارند، به بیماری‌های مختلف لثه مبتلا می‌شوند. هنگامی که بیمار می‌شویم، خصوصاً زمانی که مشکلی در رابطه با سلامت دهان داریم، باید ویتامین ث دریافت کنیم، زیرا به فرآیند بهبود و ایجاد بافت‌های جدید کمک می‌کند. فردی با سطح پایین ویتامین ث در بدن، ممکن است به تورم و دچار شود.
علاوه بر این، اگر این وضعیت را درمان نکنید، ممکن است پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن دندان را تجربه کنید. اسکوروی (کمبود ویتامین ث) بیماری دیگری است که در صورت کمبود ویتامین ث به آن دچار شوید. در این بیماری، بیمار دچار تورم لثه می‌شود که با خونریزی، درد شدید در لثه‌ها و دندان‌ها، التهاب در لثه‌ها و لق شدن دندان و غیره، همراه است. با این حال، شما نباید نگران چنین عفونت‌های لثه‌ای باشد، زیرا می‌توانید با مصرف مقدار کافی ویتامین ث در غذاهای خود، از این بیماری‌ها جلوگیری کنید. به غیر از ویتامین ث، این روزها خدمات درمانی بسیاری برای بیماری‌های لثه وجود دارد.

ویتامین ث برای ترمیم لثه

متخصصان دندان‌پزشکی می‌گویند اگر می‌خواهید لثه‌ها و دندان‌هایتان سالم باشند، باید از رژیم غذایی خود مقدار مناسب از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز لثه، خصوصاً ویتامین ث را دریافت کنید. حتی اگر به بیماری لثه مبتلا شده‌اید، می‌توانید با خوردن غذاهای حاوی ویتامین ث یا مکمل‌های آن، روند بیماری را معکوس کنید. زیرا ویتامین ث قدرت بهبود و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده لثه را دارد. مشاهده شده است که افراد با لثه آسیب‌دیده، پس از افزودن ویتامین ث به رژیم غذایی خود، نتایج خوبی را به دست آورده‌اند و لثه‌های آن‌ها ترمیم شده است. اگر تنها به خاطر نادیده گرفتن وجود ویتامین ث در رژیم غذایی خود، دچار آسیب لثه شده‌اید، نترسید و از امروز مصرف این ویتامین را آغاز کنید، زیرا قدرت شگفت‌انگیزی در ترمیم و بهبود لثه‌های آسیب‌دیده دارد. ویتامین ث برای سلامت لثه، باید به یک درمان معروف تبدیل شود.

ویتامین ث برای رشد مجدد لثه

در کنار قدرت‌های خاص بهبود و ترمیم، ویتامین ث می‌تواند باعث رشد لثه‌هایی شود که به هر دلیلی از بین رفته‌اند. رشد مجدد لثه کار آسانی نیست، اما اگر در این تصمیم سفت و محکم هستید و واقعاً می‌خواهید آن‌ها دوباره رشد کنند، نیاز دارید که این ویتامین شگفت‌انگیز را همراه با مراقبت مناسب از دهان، به رژیم غذایی خود اضافه کنید. شما باید به‌خوبی از سلامت لثه‌های خود مراقبت کنید، همه نمی‌توانند لثه‌های خود را دوباره رشد دهند.

ویتامین ث و بازسازی لثه

بازسازی لثه تقریباً غیرممکن است، زیرا بافت‌­های موجود در لثه برخلاف سایر بافت‌ها، تمایلی به رشد مجدد ندارند. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف صحیح و دریافت ویتامین ث می‌تواند به بازسازی لثه‌ها کمک کند. ویتامین ث به ترمیم و بهبودی زخم‌ها و بیماری‌های مختلف لثه کمک می‌کند. افرادی که میزان کافی از این ویتامین را مصرف می‌کنند، به‌ندرت ممکن است به بیماری‌های لثه و دندان مبتلا شوند.

نقش ویتامین ث در بیماری پریودنتال

نوعی بیماری لثه است که در آن بافت‌های لثه آلوده یا عفونی می‌شوند. علائم آن شامل تورم لثه‌ها، خونریزی لثه‌ها، احساس درد در لثه‌ها، مشکل در جویدن و حتی لق شدن دندان، می‌شود. در کنار دلایل دیگر، کمبود ویتامین ث می‌تواند منجر به این بیماری شود. توصیه شده است که دریافت مقدار کافی از ویتامین ث می‌تواند به جلوگیری از بیماری پریودنتال کمک کند. همچنین تحقیقات و آزمایشات مختلف نشان داده است که بیشتر، افرادی که دچار کمبود ویتامین ث در بدن هستند، به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین نشان داده شده است که ارتباط نزدیکی میان ویتامین ث و بیماری پریودنتال وجود دارد.
می‌توانیم بگوییم که ویتامین ث، به همراه سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت لثه، به‌شدت برای سلامت لثه و دندان‌ها ضروری است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید! سلامت لثه خود را می‌تواند با مصرف مواد غذایی حاوی یک سری از ویتامین‌ها تضمین نمایید. اما آیا این ویتامین‌ها می‌شناسید؟ نگران نباشید در این مقاله با شماست که این ویتامین‌های مفید برای سلامت لثه را به شما معرفی نماید. فقط کافی است دقایقی ما را همراهی کنید.

در ابتدا لازم است بدانید چه بیماری‌هایی می‌توانند سلامت لثه شما را به خطر بیندازند؟ بله درست حدس زدید بیماری‌های پریودنتال.
در علوم پزشکی بیماری‌های پریودنتال، در واقع شرایطی هستند که ممکن است لثه‌ها، استخوان فک، بافت‌های همبند و رباط های مربوط به دهان شما را به نحوی تحت تاثیر قرار بدهند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این شرایط معمولا در اثر تجمع پلاک‌ها باعث التهاب لثه در حدود 90 درصد از جمعیت نمونه می‌شود.
در این میان بهداشت نامناسب دهان فرد، مصرف سیگار، شرایط خاص سلامت فرد، سن و ژنتیک، احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های پریودنتال را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

به همین دلیل است که اکثر پزشکان دهان و دندان ترک نمودن سیگار را به عنوان اولین پیشنهاد خود به هر فرد سیگاری می‌دهند. البته در نگاه اول به نظر می‌رسد که راه‌‌های ترک سیگار برای فرد مسیر دشواری باشد. اما این موضوع با مصرف تا حد زیادی آسان و راحت شده است.

در این مقاله از قصد داریم شما را با 5 ویتامین و مکمل موثر در سلامت لثه آشنا نماییم. این ویتامین‌ها عبارتند‌از:

  1. مصرف ویتامین C و سلامت لثه و دهان

همانطور که در مقالات دیگر عنوان شده است، مصرف ویتامین C برای تولید نوعی پروتئین ساختاری به نام ، که بخش مهمی از سلامت لثه شما را تشکیل می‌دهد، بسیار ضروری است. بنابراین در اثر کمبود ویتامین C شما می‌توانید علائمی نظیر التهاب و درد، خونریزی لثه‌ها را تجربه کنید.

کمبود ویتامین C بیماری‌ها و عارضه‌های بسیاری را به دنیال خود دارد، به همین دلیل در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، افراد را به مصرف مکمل های ویتامین C نظیر ، آبنبات‌های ویتامین سی و . . . تشویق می‌کنند.

برخی دیگر از تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد، افرادی که در سطوح خونیشان میزان کمتری از وجود داشته است و در رژیم غذایی آنها کمتر از ویتامین C استفاده شده است، نسبت به افرادی که سطوح خونی بهینه و مصرف رژیم غذایی بالاتری داشتند، احتمال بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های پریودنتال داشته‌اند.

بنابراین، به صورت کلی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین سی و یا مکمل‌های ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را تا حد زیادی کاهش دهد و سلامت لثه را در شما ارتقا دهد.

  1. تاثیر مصرف امگا 3 در سلامت لثه و دهان

لازم است بدانید که دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک اسید، دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی بسیار قوی هستند و به جرات می‌توان گفت مصرف امگا 3 به‌راحتی می‌تواند یک درمان موثر برای بیماری‌های پریودنتال محسوب شود.

یک مطالعه مربوط به سال 2020 نشان می‌دهد، افرادی که از مکمل‌های امگا 3 مصرف می‌کردند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در کنترل و درمان بیماری پریودنتال خود داشتند.
از سوی دیگر امگا 3 همچنین می‌تواند به تقویت فعالیت آنزیم آنتی‌اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز در بافت لثه کمک شایانی کرده و سلامت لثه را بیش‌از پیش تضمین نماید.

  1. پروبیوتیک‌ها و سلامت دهان

با توجه به ، اغلب افراد پروبیوتیک‌ها را به عنوان یک باکتری خوب درون لبنیات شناخته و بیشتر آن‌ها نیز این ماده غذایی ارزشمند را به عنوان یک ماده مغذی برای سلامتی روده می‌شناسند.

اما رویکرد تحقیقات و تولیدات در سال‌های اخیر این روند را تغییر داده است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از سویه‌های پروبیوتیک برای سلامت لثه بسیار مفید هستند.
از سوی دیگر تولید خوشبو‌کننده‌های دهان حاوی پروبیوتیک این نوید را می‌دهد که پروبیوتیک‌ها نقش بسزایی در سلامت دهان و دندان‌ها دارند. در ایران نیز با تولید الدر توانسته در این مسیر گام بزرگی برای سلامت لثه شما همراهان عزیز بردارد.

همان‌طور که می‌دانید بیماری‌های پریودنتال با رشد و توسعه بیش از حد باکتری‌های مضر درون دهان شما همراه است که این موضوع به‌راحتی باعث به خطر انداختن سلامت لثه شما می‌شود. بنابراین مصرف پروبیوتیک‌ها که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند برای درمان بیماری پریودنتال شما بسیار موثر خواهد بود.

  1. سلامت لثه با ملاتونین

چیست؟ در ابتدا لازم است بدانید که ملاتونین هورمونی است که به صورت طبیعی درون بدن ساخته می‌شود اما در کنار آن شما نیز می‌توانید این هورمون ارزشمند را به صورت مکمل تهیه نمایید.

جالب است بدانید که ملاتونین نقش بسیار مهمی را در بدن انسان ایفا می‌کند. مواردی از قبیل تنظیم ریتم خواب و بیداری افراد، عملکرد سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و . . .  از سوی دیگر این هورمون ارزشمند دارای خواص ضد التهابی، و ضد تورم نیز می‌باشد.

برخی از مطالعات در زمینه سوطح ملاتونین و بیماری‌های پریودنتال نشان می‌دهد، افراد مبتلا به بیماری‌های دارای سطوح پایینی از هورمون ملاتونین هستند. موارد و تحقیقات مطرح شده در زمینه ملاتونین نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ملاتونین ممکن است از آسیب لثه در افراد تا حد زیادی جلوگیری کند.

  1. مصرف ویتامین D و افزایش سلامت لثه

جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر افراد با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. اما ویتامین D چیست؟ ویتامین دی یک ماده مغذی است که بدن شما برای برخی از فرآیندهای حیاتی خود از جمله عملکرد سیستم ایمنی و اسکلتی عضلانی به آن نیاز شدیدی دارد.

در کنار فرآیندهای عنوان شده این ویتامین ارزشمند نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان از جمله سلامت لثه دارد. ویتامین دی با افزایش سیستم دفاعی ضد باکتریایی بدن، باعث حفظ سلامت لثه و به دنبال آن دهان و دندان در افراد می‌شود.

بنابراین کمبود ویتامین D به‌راحتی خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را در افراد تا حد زیادی افزایش دهد.

در این مقاله از سعی بر آن شد تا شما با مواد مغذی از قبیل ویتامین‌ها و مکمل‌های مفید برای سلامت لثه آشنا شوید. سپاس فراوان از همراهیتان

 

از بهترین دندانپزشک در کرج  متخصص و فوق تخصص دندان پزشک شهر کرج به صورت آنلاین نوبت حضوری بگیرید.

ویتامین C نقش مهمی در پیشگیری از بیماری پریودنتال و بسیاری دیگر از بیماری ها دارد. بهترین راه برای اطمینان از دریافت ویتامین C مورد نیاز بدن، خوردن یک رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات و همچنین مصرف مکمل های روزانه ویتامین C در صورت نیاز است. علاوه بر این، حفظ عادات خوب بهداشت دهان مانند مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن هر روز به جلوگیری از پیشرفت یا بدتر شدن بیماری پریودنتال، و سلامت لثه  کمک می‌کند.