رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

مهم ترین ویژگی های یک سایت فروشگاهی موفق چیست ؟ – بهیدو

برای راه اندازی فروشگاه آنلاین چه شرایطی لازم است؟

طراحی سایت فروشگاهی در اصفهان، بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر یک وب‌سایت داشته باشند و محصولات خود را در آن بارگذاری نمایند، فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کرده‌اند و هر روز باید میلیون‌ها فروش به دست آورند!

پر درآمد ترین مشاغل برای خانم در منزل، لازمه داشتن یک فروشگاه آنلاین، در مرحله اول سایت نیست. بلکه اولین چیزی که در این زمینه نیاز است دانش و تخصص لازم برای مدیریت و دانستن ویژگی‌های فروشگاه آنلاین به صورت کامل است. در ادامه به شرایطی که برای شروع به کار در فضای وب نیاز دارید می‌پردازیم.

 

 

 

 

 محصول خود را بشناسید

قبل از شروع به کار، محصول و یا خدمتی که قصد ارائه آن را دارید را مشخص کنید و در مورد آن تحقیق کنید. دقت داشته باشید کالایی که در فروشگاه اینترنتی خود به فروش می‌گذارید، باید نیاز جامعه باشد و به اندازه‌ای ارزشمند باشد که مشتری برای آن هزینه بپردازد. بسیاری از کسب و کار‌های آنلاین وجود داشته‌اند که به دلیل عدم توجه به آنچه که در بازار اینترنتی عرضه می‌کنند و نیاز بازار، خیلی زود مجبور به توقف کار خود شده‌اند.

وب‌سایت خود را راه اندازی کنید

برای این‌که بتوانید خدمات خود را به بهترین شکل عرضه کنید تا کاربر بهترین تجربه خرید آنلاین را داشته باشد، و از طرفی شما نیز بتوانید کسب و کار خود را مدیریت کنید، باید یک سایت فروشگاهی حرفه ای طراحی کنید. طراحی یک سایت با تمامی امکاناتی که شما نیاز دارید کار چندان راحتی نیست و باید یک تیم برنامه نویسی قوی را برای این کار انتخاب کنید.

از تجربه دیگران استفاده کنید

شروع کسب و کار اینترنتی نیز مانند هر کار دیگری، نیازمند مشاوره است. البته دقت داشته باشید که هر شخصی که در اینترنت فعالیت می‌کند و فروش دارد، نمی‌تواند برای شما مشاور خوبی باشد، بلکه برای پیدا کردن مشاور خوب، بسیاری از شرکت‌ها هستند که خدمات مشاوره توسط افراد با تجربه ارائه می‌دهند.

تفاوت بازارهای سنتی و آنلاین در چیست؟

در بازارهای سنتی که در واقع تبادل پول با کالا یا خدمات است، به دلیل ارتباط چهره به چهره و دیدن کالا از نزدیک و حتی تست آن، مشتری می‌تواند با اعتماد و اطمینان بیشتری خرید خود را انجام دهد، در صورتی که در خرید آنلاین این ویژگی وجود ندارد.

در بازار های اینترنتی امکان خرید هر چیزی در هر ساعت از شبانه روز و بدون محدودیت جغرافیایی وجود دارد و دیگر مخاطب درگیر رفت و آمد و صرف وقت در ترافیک و… نمی‌شود. همچنین در تجربه خرید آنلاین مشتری می‌تواند انواع برند ها از یک محصول را در کنار یکدیگر ببیند و مقایسه کند و همچنین از نظرات سایر مشتری‌ها در مورد آن‌ها اطلاع یابد در صورتی که این فرصت‌ها در بازار سنتی یا وجود ندارد و یا بسیار محدود است.

به طور خلاصه هر کدام از بازار‌های آنلاین و سنتی مزایا و معایب خود را دارند. اما با توجه به شرایط امروز جامعه و با ورود تکنولوژی به زندگی اکثر افراد، نیاز جامعه به خرید آنلاین بیشتر احساس می‌شود و هر کسب و کار سنتی باید بتواند در فضای مجازی نیز فعالیت خود را شروع کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما در حال حاضر 32000 کسب و کار اینترنتی مشغول فعالیت هستند. این عدد بدون در نظر گرفتن 18000 کسب و کار اینترنتی دیگری که در مرحله تایید هویت قرار دارند، اعلام شده است. این آمارها نشان می دهد که در حال حاضر کسب و کارهای اینترنتی تبدیل به یکی از بزرگترین بسترهای پول سازی و کسب درآمد شده اند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود. پیشتر در تمامی مطالب مربوطه ذکر کردیم که یکی از اصلی ترین مولفه های یک کسب و کار اینترنتی موفق داشتن یک سایت فروشگاهی معتبر است.

اما از میان تمامی سایت های فروشگاهی موجود در فضای وب، کدامیک تبدیل به یک سایت فروشگاهی معتبر با حاشیه سود بالا شده اند؟ قطع به یقین سایت های فروشگاهی معتبر دارای ویژگی هایی هستند که آن ها را از دیگر سایت های فروشگاهی متمایز می کند. در ادامه به شرح ویژگی های یک سایت فروشگاهی حرفه ای خواهیم پرداخت تا  معتبر را برای شما تصویر کنیم.

طراحی سایت فروشگاهی

مهمترین اقدام برای داشتن یک سایت فروشگاهی معتبر آن است که از همان ابتدا سایت را به گونه ای طراحی کنیم که همواره امکان گسترش و توسعه آن را داشته باشیم و همچنین بتوانیم مشکلات فنی به وجود آمده در وبسایت را به سرعت رفع نموده و آن را پشتیبانی نماییم. بدین منظور میبایست از افراد متخصص در زمینه کمک بگیریم و سعی کنیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. طراحی سایت شامل بخش‌های متعددیست که در ادامه به شرح هر کدام خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری

یکی از مواردی که کاربران را به وبسایت شما جذب میکند، ظاهر وبسایت شماست؛ چرا که کاربران در بدو ورود به سایت، ظاهر آن را میبینند و چنانچه ظاهر وبسایت نظر ایشان را جلب کند، احتمال آن که به دیگر بخش های سایت شما سر بزنند و در نهایت تبدیل به یکی از مشتریان وفادار شما شوند بیشتر است.

طراحی یک لوگوی خاص و منحصر به فرد از مواردی است که میتواند نام وبسایت شما را برای همیشه در ذهن مشتریان حک کند و به سایت فروشگاهی شما اعتبار بخشد. تجربه نشان داده افراد به سایت هایی که نشان خاص خود را دارند بیشتر اعتماد میکنند؛ چرا که سایت‌های نامعتبری که قصد کلاهبرداری دارند هرگز برای طراحی لوگو هزینه نمیکنند.

طراحی تکنیکال

سرعت بالا

تقریبا بدتربن تجربیات افراد در خرید اینترنتی مربوط به مواقعیست که سرعت سایت در خرید آن ها خلل ایجاد کرده است. برای مثال موجب نا تمام ماندن مراحل تکمیل خرید شده و یا باعث شده افراد در همان مراحل اولیه از خرید کردن در آن سایت منصرف شوند. بنابراین اگر مشتریان از این جهت در وبسایت شما تجربه خوشایندی کسب کنند، احتمال آن که باز هم به سایت فروشگاهی شما سر بزنند بالا میرود. همچنین سرعت مطلوب در یک سایت فروشگاهی به آن سایت اعتبار میبخشد؛ چراکه در حال حاضر تقریبا همه افراد میدانند که پشتیبانی فنی در فضای وب امری تخصصی و در ادامه هزینه بر است. بنابراین سرعت بالای یک وبسایت میتواند نشان از داشتن پرسنل فنی متخصص باشد و این امر باعث جلب اعتماد مشتریان میشود.

بهینه سازی تجربه کاربر

User EXperience که به اختصار UX گفته میشود به مفاهیمی گفته میشود که در اثر تجربه یک محصول یا امکاناتی، در ذهن کاربر باقی می ماند و یا برای او قابل فهم و پیش بینی میشود. به بیان دیگر به اقداماتی که در طراحی محصولات انجام میشود تا کاربران هنگام استفاده از آن ها احساس کنند کار با آن محصول آسان تر از قبل شده و تجربه خوشایندتری نسبت به قبل بدست آورند، بهینه سازی تجربه کاربر گفته میشود. برای مثال نحوه قرارگیری دکمه‌های مبایل جز موارد UX میباشد. و یا اینکه شما میدانید در فضای وب تمام کلماتی که زیر آن‌ها خط آبی کشیده شده لینک یک صفحه دیگر است و شما با کلیک کردن روی آن به صفحه دیگری هدایت خواهید شد، نیز جز موارد UX است.

اما اهمیت تجربه کاربر در طراحی تکنیکال سایت فروشگاهی زمانی نمایان می‌شود که کاربران با مراجعه به سایت شما بتوانند به راحتی به کالا یا موارد هدف خود دست پیدا کنند و برای کار کردن در فضای وبسایت شما دچار مشکل نشوند. در این صورت این تجربه خوشایند موجب آن میشود که مشتریان به سایت فروشگاهی شما وفادار شوند و یا اینکه آن را به دیگران معرفی کنند.

سئو قدرتمند

شرکت سئو اصفهان بر دو نوع فعالیت دارد، سئو فنی و سئو تکنیکال. سئو فنی را میتوان با کار کردن روی بخش طراحی فنی سایت و سئو تکنیکال را نیز میتوان با کار کردن روی محتواگذاری سایت بدست آورد.

متخصصان در زمینه کدنویسی برای طراحی سایت، میتوانند با رعایت اصول و به کارگیری برخی تکنیک‌ها در کدنویسی، که برای موتور جست و جوی گوگل مطلوب است، باعث شوند که گوگل وبسایتشان را در صفحه اول نتایج جست و جو قرار دهد. برای مثال میتوان به توانایی ایجاد URL Friendly اشاره کرد. منظور از URL همان دامنه سایت یا در واقع آدرس وبسایتی است که در مرورگر سرچ میکنیم و ما را به وبسایت مورد نظر میرساند. اگر دامنه یا همان آدرس سایت فروشگاهی خوانا و کوتاه باشد، اصطلاحا “تمیز”باشد، این امر میتواند تاثیر مثبتی بر رتبه سایت ما در صفحه نتایج سرچ گوگل داشته باشد.

به کارگیری استاندارد‌های HTML5 نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که بر سئو فنی سایت بسیار تاثیر گذار است. البته این یک مبحث تخصصی بوده و برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب باید در این زمینه اطلاعات کامل را بدست آوردند و بدانند چگونه و کجا از چه تگ‌هایی برای طراحی سایت استفاده کنند تا برای سئو سایت مطلوب باشد.

در بخش محتوا نیز تولیدکنندگان محتوا میتوانند با به کار گیری تکنیک هایی از قبیل استفاده به جا و به اندازه از کلمات کلیدی و همچنین تولید محتوای با کیفیت و بدون غلط در صفحات سایت فروشگاهی باعث شوندکه گوگل رتبه سایتشان را ارتقا دهد.

سایر ویژگی های ضروری سایت فروشگاهی

مدیریت مشتریان

یکی از امکانات ضروری ای که صاحب سایت فروشگاهی باید به بهترین شکل آن را فراهم آورد، مدیریت مشتریان است. مشتریان باید بدانند که تمامی فعالیت های آنان در وبسایت از قبیل: ثبت سفارش، واریز، رزرو و… در پنل آنها ذخیره می‌شود و  توسط ادمین‌ها یا همان مدیران سایت دیده شده و مورد پیگیری قرار میگیرد. سایت فروشگاهی میتواند با ایجاد این قابلیت که تمامی فعالیت های انجام شده توسط مشتری با ارسال ایمیل یا SMS به او اطلاع رسانی شود، یک سامانه مدیریت مشتریان راه اندازی کند و تمامی درخواست‌های مشتری و مراحل انجام پروسه خرید را مدیریت کرده و با ارسال یک کد به مشتری سفارش یا خرید او را قابل پیگیری نماید.

مدیریت کالاها

سیستم فروش آنلاین باید بگونه‌ای طراحی شود که اطلاعات موجودی، وضعیت فروش و ویژگی هر کالا همواره مشخص باشد. به بیان دیگر زمانی که یک مشتری از هر طریقی (اپلیکیشن فروشگاهی، وبسایت، ربات فروشگاه تلگرام و…) از یک کسب و کار اینترنتی خرید میکند، این خرید باید به صورت خودکار در سیستم فروشگاه آنلاین ثبت شود و تغییرات لازم در اطلاعات مربوط به آن کالا لحاظ گردد. در این صورت وضعیت کالاهای باقی مانده، کالاهای فروش رفته و کالاهای رزرو شده همواره برای مدیران سایت مشخص بوده و میتوانند تمهیدات لازم را بیاندیشند. و همچنین با بروزرسانی این اطلاعات در سایت فروشگاهی، مشتریان فقط توانای خرید کالاهای موجود و رزرو کالاهایی که قابلیت رزرو برایشان تعبیه شده را دارند. این ویژگی از بروز خطاهایی از قبیل: خطای اپراتور برای بروزرسانی وضعیت موجودی، خطای فروش کالاهای ناموجود و… جلوگیری مینماید.

مدیریت سفارشات

برای مدیریت سفارشات در وبسایت باید امکانی را فراهم کنیم که هم ادمین ها و هم مشتری از تک تک مراحلی که باید از آن اطلاع داشته باشند مطلع شوند. در پنل ادمین ها باید امکانی فراهم شود که تمام درخواست هایی که در سایت ثبت میشود و باید توسط آن‌ها برسی شود، بر روی صفحه مدیریت آنها قرار گیرد تا بتوانند آن را پیگیری کنند و خدمات لازم را به مشتری ارائه دهند. همچنین کلیه مراحل سفارش از ابتدا تا پایان تحویل گیری کالا توسط مشتری، باید به وسیله ایمیل یا SMS به اطلاع مشتری رسانده شود.

سبدهای رها شده

امکان ذخیره سبدهای رها شده در سایت فروشگاهی هم به نفع مشتری و هم به نفع مدیران فروشگاه است. برای مشتری از این جهت که کالاهای مورد نیاز او در وبسایت ذخیره میشود و میتواند در یک بازه زمانی طولانی کالاهای مورد نیازش را به تدریج به سبد خرید اضافه کند و در زمان مناسب آن ها را خریداری کند و برای مدیران سایت فروشگاهی از این جهت که این امر میتواند یک فرصت برای فروش بیشتر باشد.

اگر مشتریان شما روزی به وبسایت شما سر زده اند و محصولی را انتخاب کرده اند اما به هر دلیل آن را نخریده اند، این یک فرصت طلایی است برای آن که شما به آن ها یادآوری کنید که روزی آن کالا را انتخاب کرده اند و حالا همچنان میتوانند همان کالا را با همان ویژگی هایی که قبلا انتخاب کردند خریداری نمایند. در این صورت ممکن است شما یک فروش از دست رفته را بازگردانید و بر سود خود بیافزایید.

تعریف تخفیف‌های متعدد

تخفیف و شرایط ویژه برای فروش کالاها میتواند یکی از اصلی ترین انگیزه های خرید مشتریان باشد. بنابراین سایت فروشگاهی باید امکان تعریف تخفیف های متعدد، به گونه ای که نظر مشتری را جلب کند داشته باشد. برای مثال قیمت قبل و بعد باید مشخص باشد و یا اینکه محصولات تخفیف دار در بخشی تحت عنوان پیشنهادات ویژه قرار گیرند و سایر اقداماتی که میتواند مشتری را برای خرید یک کالای تخفیف دار تشویق نماید.

گزارش‌های متعدد

اگر ادمین‌ها امکان مشاهده گزارش فعالیت کاربران را به صورت کامل داشته باشند، میتوانند با جمع آوری و برسی این گزارشات تصمیماتی اتخاذ کنند که موجب فروش بیشتر و در نهایت سود بیشتر فروشگاه شود. برای مثال دیدن گزارش‌هایی از قبیل: مواردی که مشتریان در وبسایت سرچ کردند، سبدهای رها شده، کالاهای پرفروش،کالاهای کم فروش، مانیتورینگ بازدیدها و… میتواند تا حدودی برای مدیران، نقشه راه ایجاد کند یا به آن ها ایده بدهد که تا حد امکان طبق سلیقه مشتری و عموم افراد متقاضی کالاهای فروشگاه آنها عمل کنند و از این طریق مقدار فروش وسودشان را بالا ببرند.

ویژگی‌های فروشگاه اینترنتی

محتوا غنی

در طراحی یک سایت فروشگاهی خوب ارائه ی یک استراتژی محتوای مناسب با سایت می‌باشد. به صورتی که اول به جای ارائه محصول، اطلاعات محصول را ارائه می‌دهیم. این کار در موفقیت سایت تاثیر بسیاری دارد. افزونه های جانبی وردپرس مانند WordPress Seo کمک زیادی به شما می‌کند.

رابط کاربری خوب

در طراحی یک سایت خوب فروش محصول و کالا، ارائه‌ی یک مناسب می‌باشد به طوری که کاربر به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند و یک تجربه‌ی کاربری عالی به دست آورد. این کار باعث می‌شود تا کاربر در بازدید دوباره از سایت شما ترغیب شده و حتی کاربران دیگر را نیز به بازدید از سایت شما دعوت کند. دسته بندی محصولات یکی از کارهایی می‌باشد که به کاربر بازدید کننده از سایت شما کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع تر به محصول مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجهی که یک فروشگاه آنلاین باید داشته باشد، امکان فیلتر کردن محصولات و جستجوی سریع آن است. در این سیستم، کاربر می‌تواند از بین تعداد زیادی محصولات متنوع، همان چیزی که موردنظرش است را خیلی زود بیابد و به سبد خریدش اضافه کند. این ویژگی معمولا با ظاهری مانند منو در بالا یا کنار صفحات قرار می‌گیرد.

نمایش و چیدمان محصولات

در طراحی یک قالب فروشگاهی و سایت فروش محصول حرفه ای، خوب به نمایش گذاشتن محصولات در صفحه‌ی اصلی سایت در قالب محبوب ترین محصولات، جدیدترین محصولات، پربازدیدترین محصولات و … یک امر ضروری می‌باشد. این کار باعث می‌شود تا کاربر بازدید کننده با محصولات شما راحت‌تر و بهتر آشنا شود و بتواند راحت‌تر انتخاب کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظاهری یک سایت فروشگاهی این است که صفحات موردنیاز کاربران بر روی نوار بالا و پایین سایت قابل مشاهده باشد تا مخاطبین بتوانند در اسرع وقت صفحه دلخواهشان را پیدا کنند. این موضوع یک از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در طراحی UI یک فروشگاه آنلاین باید به آن توجه شود.

به‌روزآوری مطالب سایت

هر چند که مدیریت یک سایت فروشگاهی با وردپرس بسیار راحت است و دغدغه‌ی کمتری دارد اما شاید لازم باشد که هر روز چه برای قیمت محصولات و چه برای خود کالاها و تغییرات مربوطه به آن‌ها بروزرسانی در نظر گرفته شود. یعنی دائما مطالب و محصولات را به روز نگه دارید. به خصوص قیمت آن‌ها.

تصاویر و توضیحات

یکی از فاکتورهای اصلی که بر روی تصمیم‌گیری مخاطب درمورد خرید یا عدم خرید کالا تاثیرگذار است، استفاده از تصاویر باکیفیت از محصولات می‌باشد. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین یا یک طراح سایت باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تنها راهی که مشتری از کیفیت و ظاهر کالا مطلع می‌شود، تصاویر داخل سایت است. بنابراین باید آن‌ها را با کیفیت لازم تهیه و در سایت خود بارگذاری کنید. علاوه بر این، تصاویری که برای معرفی محصولات استفاده می‌شوند، باید از زوایای مختلف باشند تا بدین ترتیب مشتری تصمیم‌گیری صحیحی داشته باشد.

ارائه‌ی تصاویر و توضیحات کامل همراه با ذکر نقاط قوت و ضعف برای محصولات مختلف نیز برای جذب مشتری بسیار تاثیرگذار است. همیشه یک عکس از کالای مورد نظر در کنار توضیحات ان روی کاربر تاثیر زیادی دارد. سایت دیجی کالا این کار را به بهترین نحو انجام داده است.

سبد خرید

گذاشتن گزینه افزودن به سبد خرید در کنار هر محصول و همچنین وجود باکس جستجو از ویژگی‌های مهم یک سایت فروشگاهی خوب به شمار می‌رود. چرا که کاربر باید محصول خود را در اسرع وقت به سبد خرید خود اضافه کند بدون هیچ زحمتی؛ در مورد باکس جستجو نیز کاربر باید بتواند هر لحظه که خواست کالای مورد نظرش را جستجو کرده و بهترین گزینه را به دلخواه خودش انتخاب کند.

امتیازدهی و اولویت بندی محصولات

امتیاز دهی به محصولات توسط مشتریان و نظردهی درباره‌ی محصولات نیز از ویژگی‌های مهم دیگر سایت‌های فروشگاهی می‌باشد. کاربران با ارسال نظرات خود درباره‌ی محصول توضیحات سایت درباره‌ی آن محصول را تکمیل می‌کنند. در وردپرس افزونه های زیادی کار امتیازدهی را ساده کرده اند.

جوایز ویژه برای محصولات

می‌توانید هر چند وقت یک بار برای چند محصول خود تخفیف ویژه قرار دهید یا این که مثلا بگویید با خرید از سایت در این روز مشخص در قرعه کشی شرکت کرده و برنده می‌شوید. این کار مشتریان را ترغیب می‌کند تا در آن روز مشخص شده از شما خرید نمایند.

تضمین برای مشتری

سعی کنید که یک تضمین برای سالم بودن صحت کالا برای مشتری ایجاد کنید. مثلا زمان تست ۲۴ ساعته برای بعضی از محصولات خود بگذارید و یا تضمین عودت مبلغ در صورت عدم رضایت مشتری.

نماد اعتماد

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سایت فروشگاهی حرفه‌ای وجود نماد اعتماد الکترونیک که توسط ارگان مربوطه ارائه می‌شود است. در یک سایت فروشگاهی نماد اعتماد واجب است تا مشتریان به راحتی به شما اعتماد کرده و خرید خود را بدون دغدغه انجام دهند.

زمان بارگذاری صفحات کم

صفحات باید طوری طراحی و کدنویسی بشوند که حجم کمی داشته باشند. در صورتی که این نکته را فراموش کنید منجر به کاهش سرعت سایت خواهد شد که تاثیر مستقیمی روی بهینه سازی سایت شما خواهد داشت. پس تا حد امکان عکس‌هایی با حجم کمتر را به کار ببرید و برای این کار از نرم افزارهایی همچون فتوشاپ استفاده کنید. استفاده از تصاویر مناسب مخصوصا در نوشته های طولانی باعث رفع خستگی و درک بهتر می شود. حتما برای تصاویری که برای لوگو و منوها استفاده می شود از سایز کوچک استفاده کنید.