به نقل از تهران جواز؛ یکی از درخواست های مرتبط با صدور سند مالکیت، پیگیری صدور سند مالکیت می باشد؛ با این توضیح که، مالکینی که درخواست صدور سند مالکیت خود را در سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت ثبت نموده اند، در صدد بوده تا از روند رسیدگی به درخواست خود و صدور سند مالکیت مطلع شوند. در این راستا، سامانه مربوطه نیز امکان پیگیری اینترنتی و غیر حضوری صدور سند مالکیت را برای این گروه از متقاضیان فراهم کرده است. از آنجا که استعلام صدور سند مالکیت، به شکل غیر حضوری موجب صرفه جویی در وقت و هزینه اشخاص شده و از سوی دیگر، انجام پیگیری صدور سند مالکیت، بدون آشنایی با مراحل انجام آن، امکان پذیر نمی باشد، در این مقاله به توضیح نحوه پیگیری صدور سند مالکیت، سایت پیگیری صدور سند مالکیت و استعلام صدور سند مالکیت با کد ملی می پردازیم.
سایت پیگیری صدور سند مالکیت
قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد که در سال 1390 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را ملزم به ایجاد ساز و کاری سازمان یافته، جهت صدور سند رسمی برای اراضی فاقد سند نمود.
با پیشرفت تکنولوژی و گسترش سامانه های اینترنتی دولتی نظیر ، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز با راه اندازی سایت ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت ، روند درخواست صدور سند مالکیت برای اراضی و املاک فاقد سند را به شکل اینترنتی و غیر حضوری امکان پذیر ساخت. البته سامانه های دیگری همچون نیز در سال های اخیر تاسیس شده که برخی خدمات ثبتی همچون تعویض اسناد قدیمی با اسناد تک برگی را به متقاضیان ارائه می نمایند.
البته امکانات سایت ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت، محدود به درخواست صدور سند مالکیت نبوده، بلکه این سامانه از نظر کارکرد، یک سایت پیگیری صدور سند مالکیت نیز می باشد. به این ترتیب، مالکینی که درخواست صدور سند مالکیت خود را در این سامانه ثبت نموده اند می توانند با مراجعه به سایت پیگیری صدور سند مالکیت و با استفاده از اطلاعات مربوط به کد ملی و شماره پرونده، از قسمت اطلاع رسانی پرونده، مراحل صدور سند مالکیت خود را استعلام نمایند.
نحوه پیگیری صدور سند مالکیت
در سال های اخیر سامانه های ملکی متعددی همچون سامانه املاک و اسکان و از سوی دولت راه اندازی گردیده و سامانه پیگیری صدور سند مالکیت یکی از این سامانه ها بوده که علاوه بر درخواست صدور سند، امکان پیگیری آن را نیز برای کاربران فراهم نمده است.
پس از ثبت درخواست صدور سند ، گام بعدی پیگیری صدور سند مالکیت می باشد. نحوه پیگیری صدور سند مالکیت ، ضمن راهنمای تصویری زیر توضیح داده شده است:
۱در قدم اول برای استعلام صدور سند مالکیت، عبارت ( سامانه ثبت درخواست صدور سند مالکیت ) را در مرورگر دستگاه خود جست و جو نمایید.
۳اکنون در صفحه اصلی سایت پیگیری صدور سند مالکیت می باشید. برای پیگیری صدور سند مالکیت بر روی گزینه اطلاع رسانی پرونده، کلیک نمایید.
۴در کادر باز شده، شماره پرونده خود را که در هنگام درخواست صدور سند مالکیت دریافت نموده اید و کد ملی خود را در کادرهای مربوطه وارد کرده و پس از وارد کردن کد امنیتی، دکمه ورود را بزنید. به این ترتیب، قادر خواهید بود که نتیجه درخواست صدور سند مالکیت خود را استعلام نمایید.
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، کلیه مالکین املاک، اعم از اینکه دارای سند رسمی بوده یا نباشد، ملزم هستند تا با مراجعه به سامانه املاک و اسکان، اطلاعات املاک خود را در این سامانه ثبت نمایند. مطالعه مقاله زیر، جهت آشنایی با نحوه ثبت نام در این سامانه توصیه می گردد.
کسانی که قصد معامله ملک را دارند، در ابتدا باید از وضعیت ملک مورد نظرشان مطمئن شوند و سپس اقدام به معامله آن کنند. در صورتی که خریداران در ابتدا به این مسئله توجه نکنند، ممکن است که دچار مشکلات زیادی شوند. همان طور که امروزه بسیاری از مشکلات و شکایات حقوقی در کشور، مربوط به املاک است. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ای را به وجود آورده است که از مشکلات در حین معاملات ملکی جلوگیری می کند.
این سامانه، سامانه استعلام الکترونیکی ملک نام دارد. متقاضیان خرید ملک، می توانند با مراجعه به این سامانه، و با استفاده از کد ملی شان وضعیت ملکی که می خواهند خریداری کنند را استعلام کنند. در ادامه این مقاله، مطالب زیادی از در باره سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کدملی جمله نحوه استعلام از این سامانه با استفاده از بارکد و یا کد پستی و همچنین معرفی اپلیکیشن این سامانه شرح داده شده است.
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ای را به وجود آورده است که تمامی خریداران ملک در کل کشور، می توانند از این سامانه برای استعلام وضعیت املاک مختلف استفاده کنند. استفاده درست از این سامانه باعث می شود که مشتریان در معاملات ملکی، دچار مشکل نشوند و بتوانند در امنیت کامل ملک مورد نظرشان را خریداری کنند.
میز خدمات الکترونیک: بخش بعدی مربوط به وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، قسمت میز خدمات الکترونیک است. در این قسمت تمامی خدماتی که به صورت الکترونیکی در رابطه با املاک به مشتریان ارائه می شود، گذاشته شده است. همچنین در این بخش قسمتی با نام راهنمای میز خدمت الکترونیک وجود دارد که مشتریان می توانند برای پیدا کردن خدمت مورد نظر شان به این قسمت مراجعه کنند.
روابط عمومی: قسمت بعدی این وب سایت گزینه روابط عمومی است. در این قسمت درباره این سازمان توضیحات کاملی داده شده است و همچنین شیوه ارتباط با این سازمان نیز برای مشتریان شرح داده شده است.
ثبت من: دیگر قسمت مربوط به این وب سایت، گزینه ثبت من است. مشتریان و کاربران می توانند با کلیک بر روی این گزینه به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل شوند و از خدمات این سامانه بهره مند شوند.
ریاست سازمان: ریاست سازمان بخشی دیگری است که این سازمان در وب سایت خود قرارداده است. کاربران این وب سایت می توانند از این قسمت با ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آشنا شوند و همچنین با ایشان مکاتبه داشته باشند و یا درخواست ملاقات حضوری با ایشان را ثبت کنند.
مناقصه ها و مزایده ها: بخش مناقصه ها و مزایده ها یکی دیگر از بخش های این وبسایت است که کاربران می توانند اطلاعات مربوط به مناقصه ها و مزایده هایی را که این سازمان برگزار می کنند را از این قسمت مشاهده کنند.
پرسش های متداول: یکی دیگر از بخش های این وب سایت قسمت مربوط به پرسش های متداول است. در این قسمت پرسش های رایج کاربران این سامانه به صورت کامل پاسخ داده شده است.
ویژه همکاران: قسمت ویژه همکاران که در این سایت وجود دارد، مربوط به کارکنان این سازمان است. کارمندان این اداره می توانند با استفاده از کد پرسنلی خود از خدمات این قسمت بهره مند شوند.
پیشگیری و مقابله با فساد: آخرین قسمت مربوط به این وب سایت، بخش مقابله با فساد است. کاربرانی که در هر کدام از شعب این سازمان در شهر های مختلف، متوجه فساد شده اند می توانند از طریق این قسمت فساد را گزارش و پیگیری کنند.
نحوه استعلام ملک با کد پستی
ممکن است که بسیاری از مشتریانی که به دنبال استعلام وضعیت یک ملک هستند، بخواهند که با استفاده از کد پستی ملک، وضعیت آن را استعلام کنند. اما در حال حاضر سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی، امکانی را ایجاد نکرده است که مشتریان بتوانند با استفاده از کد پستی، وضعیت یک ملک را استعلام کنند. به همین خاطر مشتریان باید به دنبال روش های دیگری برای استعلام وضعیت ملک باشند.
اپلیکیشن استعلام سند ملک
بسیاری از سازمان های دولتی علاوه بر وب سایت هایی که برای ارائه خدمات به مشتریانشان به وجود آورده اند، اپلیکیشن های موبایلی را نیز ارائه می کنند که مشتریان می توانند با نصب این اپلیکیشن ها بر روی گوشی تلفن همراهشان خدمات مربوطه را دریافت کنند. اما سازمان ثبت اسناد و معاملات ملکی، جزو سازمان هایی نیست که این خدمت را به مشتریانش ارائه کرده باشد و هنوز اپلیکیشن موبایلی را برای ارائه خدمات به مشتریانش طراحی نکرده است.
مشتریان باید دقت داشته باشند که اپلیکیشن هایی که با نام این سازمان منتشر می شود جعلی هستند. البته اپلیکیشن هایی وجود دارند که برخی از امور مربوط به املاک را به مشتریان ارائه می کنند اما این اپلیکیشن ها هیچکدام زیر نظر این سازمان نیستند و به صورت آزاد در اینترنت وجود دارد. به دلیل نبودن یک اپلیکیشن مناسب برای استعلام وضعیت امکلاک، کاربر باید برای انجام این امر تنها باید از سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کدملی استفاده کنند.
پیگیری صدور سند مالکیت با کد ملی
اصلی ترین روش پیگیری وضعیت املاک، استفاده از کد ملی برای پیگیری است. مشتریانی که قصد خرید یک ملک را دارند، می توانند با استفاده از کد ملی صاحب ملک از وضعیت سند آن با خبر شوند. برای استفاده از سامانه الکترونیکی استعلام ملک با کد ملی، کاربران باید به وب سایت سازمان ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند. در ادامه شیوه انجام این کار به صورت کامل توضیح داده شده است.
پس از مراجعه به این وب سایت، شما با صفحه اصلی سامانه استعلام الکترونیکی ملک مواجه می شوید. از صفحه اصلی این سایت، باید گزینه استعلامات ثبتی را انتخاب کنید.
پس از باز شدن منوی کنار صفحه، باید بر روی گزینه تصدیق اصالت سند مالکیت کلیک کنید.
پس از کلیک بر روی این گزینه، صفحه ای برای شما باز می شود که شما را به درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل می کند. در این قسمت فرمی برای شما نمایش داده می شود که باید تمامی فیلد های مربوط به این فرم را پر کنید و سپس بر روی گزینه بررسی کلیک کنید.
پس از گذراندن این مراحل، شما می توانید وضعیت سند مورد نظرتان را بررسی کنید و از اصالت آن مطمئن شوید.
استعلام سند مالکیت با بارکد
دریافت سند یک ملک، به این صورت است که خریدار تمامی مراحل قانونی مربوط به دریافت سند را می گذراند و پس از انجام این مراحل، منتظر می ماند که اداره پست سندش را برای او ارسال کند. پس از تکمیل مدارک، اداره پست بارکد و یا شماره پیگیری را به صاحب سند می دهد که او می تواند با استفاده از آن پیگیر وضعیت صدور و ارسال بسته خود باشد. خریدار ملک می تواند برای پیگیری وضعیت ارسال سند خود، به سایت اداره پست مراجعه کند در ادامه شیوه پیگیری سند از طریق این سامانه به صورت کامل شرح داده شده است.
پس از طی کردن مراحل گفته شده می توانید از وضعیت ارسال سند خود مطلع شوید.
استعلام سند ملک با شناسه یکتا
تمامی اسناد ملکی، دارای شماره منحصر به فردی با نام شناسه یکتا هستند. قبلا سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکانی را برای خریداران املاک فراهم کرده بود که می توانستند با استفاده از شناسه یکتای سند، وضعیت آن را استعلام کنند. اما امروز این سازمان دسترسی به این امکان را برای مشتریانش برداشته است. کاربران این سازمان دیگر نمی توانند با استفاده از شناسه یکتا وضعیت سند ملکی را مشاهده کنند.
اما این سازمان راه های دیگری به جز استفاده از شناسه یکتا را برای استعلام وضعیت سند گذاشته است. کاربران برای پیگیری الکترونیکی وضعیت سند ها، باید به سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی بروند و با استفاده از کد ملی صاحب ملک، وضعیت سند را مورد بررسی قرار دهند.
سامانه استعلام بازداشتی سند
در برخی از اوقات ممکن است که بنابر علل مختلف، سند ملکی افراد تحت توقیف سازمانی خاصی باشد. ممکن است که افراد سند شان را برای انجام امور مختلف در گرو سازمان های متفاوت در بیاورند. در صورت بروز هر گونه مشکل ممکن است که سازمان مورد نظر سند گرو گذاشته را توقیف کند. خریداران ملک، در هنگام خرید باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که حتما سندی که خریداری می کنند در توقیف سازمان خاصی نباشد.
در هنگام استعلام وضعیت سند از سامانه استعلام الکترونیک ملک با کد ملی، کاربران می توانند وضعیت توقیف سند را نیز مشاهده کنید. مراحل استعلام این وضعیت، کاملا مشابه با مراحل استعلام سند با کد ملی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید قسمت مربوطه استعلام وضعیت سند با کد ملی را مجددا مطالعه کنید.
منبع: