رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

آیا فهرست معتبری از فاکتورهای مهم در سئو وجود دارد؟

مهم ترین فاکتورهای سئو سایت (200 فاکتور سئو)

چه مواردی در رتبه بندی سایت تاثیر دارد؟ ببینید، به طور کلی فاکتورهای سئو سایت به 3 دسته توسط مشاوره سئو تقسیم میشوند:

  • فاکتورهای سئو داخلی
  • فاکتورهای سئو خارجی
  • فاکتورهای سئو تکنیکال

در ادامه به شکل دسته بندی شده، همه فاکتورها را به شما توضیح میدهم:

نکته: ممکن است در ادامه متوجه بعضی از این نکات نشوید، با توجه به طولانی بودن مقاله پیشنهاد میکنم هر نکته که درک نکردید را روی یک کاغذ یا جای دیگر نوشته تا در انتها در بخش نظرات مطرحش کنید و من هم به طور مفصل آن را جواب بدهم.

آشنایی با سئو | اصول سئو | سئو چیست

مهمترین فاکتورهای سئو داخلی

به طور کلی همه کارهایی که در خود سایت انجام میدهید تا سایت تان را سئو کنید، فاکتورهای سئو داخلی هستند.  این فاکتورها داخلی به این شرحند:

محتوا

مهم ترین فاکتور گوگل در سئو سایت، محتواست. در واقع اگر دقیق تر نگاه کنیم، وظیفه گوگل رساندن محتوا به دست مخاطبانی است که در این موتور جستجو کلمات مختلف را سرچ میکنند. به همین دلیل برای گوگل اهمیت زیادی دارد که سایت شما محتوای ارزشمندی داشته باشد.

البته محتوا خودش یک دنیای گسترده است! پس در ادامه به طور خلاصه فاکتورهای مرتبط به محتوا را هم به شما توضیح میدهم:

  1. مفید بودن محتوا: گوگل از الگوریتم های مختلفش برای بررسی کیفیت محتوای شما کمک میگیرد.
  2. کلمه کلیدی: کلمه کلیدی همان چیزی است که کاربران با جستجویش به صفحه شما میرسند.
  3. وجود کلمه کلیدی: اگر قرار است صفحه تان با کلمه ای دیده شود، قطعا آن کلمه باید در صفحه وجود داشته باشد.
  4. تکرار کلمه کلیدی: تکرار زیاد و البته خیلی کم کلمه کلیدی در صفحه، یک سیگنال منفی به گوگل است. در واقع باید عادی رفتار کنید.
  5. وجود کلمه کلیدی در متای توضیحات: کلمه کلیدی شما باید در توضیحات متای صفحه (توضیحاتی که در گوگل زیر عنوان نشان داده میشود) وجود داشته باشد.
  6. وجود کلمه کلیدی در دیگر سرتیترها: در دیگر سرتیترهای صفحه (H2، H3 و…) باید گاها کلمه کلیدی استفاده شود.
  7. طول محتوا: اصولا گوگل به محتواهای طولانی و آسمانخراش اهمیت بیشتری از محتواهای کوتاه میدهد. (مقاله محتوای آسمان خراش)
  8. LSI ها: LSI ها کلماتی هستند که در حالت عادی زمانی که در مورد یک موضوع مینویسید، در میان کلمات صفحه تان دیده میشود. اگر این کلمات در صفحه تان باشد، یعنی محتوای مرتبطی نوشته اید.
  9. تصاویر: وجود تصاویر در واقع یکی از سیگنال های مثبت سئو محتوا و رتبه بندی صفحه است.
  10. بهینه سازی تصاویر: تصاویر شما باید از نظر سایز، کیفیت و البته حجم بهینه باشند. (مقاله سئو تصاویر)
  11. متن جایگزین تصاویر: متن جایگزین یا ALT که برای هر عکس مینویسید را گوگل برای رتبه بندی سئو صفحه بررسی میکند.
  12. تازه بودن محتوا: هر چه صفحه تان جدیدتر بوده و به تازگی آپدیتش کرده باشید، احتمال سئو شدنش بیشتر است.
  13. لینک های داخلی: محتوای خوب و سئو شده آن محتوایی است که به دیگر صفحات مرتبط سایت هم لینک داده باشد.
  14. نگارش و ویراستاری: گوگل به غلط های املایی صفحه شما به عنوان یک سیگنال منفی نگاه میکند.
  15. محتوای چند رسانه ای: محتواهایی مثل ویدیو و صوت ارزش صفحه شما را بالاتر میبرند.
  16. فهرست مطالب: وجود فهرست مطالب در ابتدای صفحه روی افزایش اعتبار آن تاثیر مثبت دارد.
  17. لینک های شکسته: هر لینکی که به یک صفحه 404 بدهید، ارزش صفحه را پایین می آورد.
  18. تعداد کلمات کلیدی اضافه: اگر صفحه را با کلمات کلیدی اضافه هم سئو کرده باشید، گوگل به آن اهمیت بیشتری میدهد.
  19. فهرست ها و بولت ها: استفاده از فهرست های بولتی و عددی تاثیر مثبتی در سئو محتوای شما دارد.
  20. محتوای مرتبط با جستجو: گوگل به مرتبط بودن محتوای شما با کلمه جستجوشده توسط کاربر اهمیت میدهد.
  21. محتوای تکراری: اگر در سایت تان محتواهایی داشته باشید که کلمات کلیدی تکراری دارند، اعتبارشان کم میشود. (مقاله کنیبالیزیشن)
  22. بروزرسانی: طبق الگوریتم FRESHNESS، هر چه صفحه را بروزرسانی کرده و محتوای جدیدتری به آن اضافه کنید، اعتبار بیشتری خواهد داشت.
  23. کپی بودن محتوا: اگر در نوشتن محتوا از متن تکراری استفاده کرده باشید، گوگل ارزش صفحه را پایین می آورد.
  24. لینک های خروجی: اصولا محتواهای خوب، برای معرفی دیگر منابع، ابزارها و… به صفحات دیگر سایت ها هم لینک میدهند.
  25. تعداد لینک های خروجی: اگر لینک های زیادی به دیگر سایت ها از صفحه داده باشید، ممکن است گوگل نسبت به آن بدبین شود.
  26. لینک به منابع: اگر به منابع معتبری که از آنها محتوا را نوشته اید لینک بدهید، گوگل اعتبار صفحه را بالا میبرد.
  27. موضوع لینک های خروجی: اگر به صفحات دیگر سایت ها لینک داده اید، برای گوگل مهم است که آن صفحات موضوع مرتبط به شما دارند یا نه؟
  28. برچسب ها: وجود برچسب های مرتبط و البته سئو برچسب ها یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل است.
  29. URL: کوتاه بودن و وجود کلمه کلیدی در آدرس صفحه برای گوگل مهم است.
  30. رشته و مسیر URL: اگر URL تان بسیار بلند بوده و در آن آدرس دیگر دسته بندی ها و… هم وجود داشته باشد، گوگل را کمی بدبین کرده اید.
  31. سطح خوانایی مطلب: استفاده از کلمات غیر تخصصی و ساده به سئو محتوا یک کمک اندک میکند.
  32. محتوای مخفی: اگر بخشی از محتوا را با تغییر رنگ و… از دید کاربر خارج کرده و سعی کنید گوگل را گول بزنید، ممکن است صفحه تان جریمه شود.
  33. تگ کنونیکال: در سایت های فروشگاهی مخصوصا، سئوکارها باید برای جلوگیری از تکراری شدن صفحات، از تگ کنونیکال استفاده کنند.
  1. بروزرسانی سایت

گوگل عملا بارها به شکل مستقیم و غیر مستقیم اعلام کرده که به سایت های قدیمی که محتوای شان به روز نمیشود، علاقه ای ندارد. در واقع گوگل همیشه سایت هایی را دوست داشته و دارد که دائما در حال بروز شدن، انتشار محتواهای جدید و بروزرسانی محتواهای قبلی هستند.

  1. تعداد صفحات و محتواها

یکی دیگر از نکاتی که گوگل با بررسی آن اعتبار سایت شما را متوجه شده و به عنوان یکی از فاکتورهای سئو به آن نگاه میکند، تعداد صفحاتی است که در سایت دارید.

قطعا اگر وب سایت تان کلا 5 صفحه داشته باشد، یک سایت تازه کار یا اصلا غیر حرفه ای هستید که لیاقت بودن در صفحات اول را ندارید اما اگر محتواهای ارزشمند زیادی داشته باشید، گوگل متوجه اعتبار و قدرت زیادتان شده و احتمال سئو شدن صفحات تان بیشتر میشود.

نکته: دقت کنید؛ گوگل در این فاکتور صرفا به تعداد صفحات دقت نمیکند، بلکه برایش مهم است که محتوای صفحات تان هم با ارزش باشد. اگر صرفا صفحات زیادی داشته باشید که محتوای کم و بی مصرفی دارند، به دلیل موضوعاتی مثل به وجود آمدن زامبی پیج و کنیبالیزیشن، ممکن است حتی جریمه هم بشوید! بنابراین بی دلیل اقدام به ساخت صفحه نکنید.

  1. نقشه سایت

نقشه سایت یک فایل ساده و متنی است که در یکی از صفحات تان بارگذاری میشود. این نقشه در واقع آدرس تمامی صفحات سایت شما را دارد. به این ترتیب ربات های گوگل هر زمانی که خواستند به سایت شما سر بزنند، ابتدا به سراغ نقشه سایت تان میروند و سعی میکنند به کمک لینک های آن، صفحات جدیدتان را بشناسند. اگر در مورد آن اطلاعات کافی ندارید، به مقاله نقشه سایت چیست و مقاله آموزش ساخت نقشه سایت مراجعه کنید.

  1. مشکلات سایت

یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل، مشکلات فنی است که باعث میشود مخاطبان نتوانند سایت تان را مشاهده کنند. اگر مشکلات فنی سایت شما زیاد بوده و کاربران حین ورود به آن با مشکل روبرو شوند، گوگل ترجیح میدهد شما را به صفحات پایین نتایج برگردانده و به جای تان سایتی را نشان دهد که مخاطبان را اذیت نمیکند.

یکی از دلایلی هم که همیشه ما سئوکارها به خاطرش پیشنهاد میکنیم از سرور یا هاست پرسرعت و با آمار downtime پایین و البته قالب بهینه شده برای سایت استفاده کنید، همین موضوع است.

  1. بردکرامب

اول از همه بگویم که بردکرامب چیست. تصویری که پایین مشاهده میکنید، یک بردکرامب یا خرده نان است:

اینها لینک هایی هستند که در هر صفحه از سایت شما قرار گرفته و به کاربر میگویند که الان دقیقا در چه صفحه ای است و کدام مسیر را طی کرده. وجود نداشتن این لینک ها در سایت تان مشکل خاصی به وجود نمی آورد اما وجودشان روی سئو سایت تاثیر مثبت دارد.

  1. نظر کاربران در مورد شما

در آخر باید قبول کنیم که گوگل از یک سری ربات ساخته شده و ربات ها هم نمیتوانند به خوبی درک کنند که یک سایت چقدر محتوای خوبی دارد، چقدر معتبر است و چقدر کاربران دوستش دارند. بنابراین در بعضی از فاکتورها گوگل به سراغ خود کاربران میرود. مثلا برای گوگل مهم است که سایت شما در نظر کاربران چقدر معتبر باشد، به همین دلیل به تعداد نظرات آنها زیر پست های تان دقت میکند!

  1. دسته‌بندی صفحات سایت

وجود دسته بندی های منظم که بتواند کاربران را به راحتی به محتوای مورد نیاز برساند، باعث بهبود سئو سایت شما میشود. همینطور اگر با سئو کتگوری آشنا باشید میتوانید خود این دسته بندی ها را هم سئو کرده و از طریق شان بازدید بگیرید.

  1. زمان انتشار محتوا

در بعضی کلمات مثل قیمت دلار، وضعیت آب و هوا و… الگوریتم FRESHNESS یا همان تازگی، سعی میکند به صفحاتی که جدیدا منتشر شده اند، رتبه بهتری بدهد.

  1. صفحه درباره و تماس با ما

گوگل به اعتبار سایت شما اهمیت زیادی میدهد و یکی از نکاتی که برای بررسی اعتبارتان به آن دقت میکند، این است که آیا سایت تان صفحه درباره ما و تماس با ما دارد یا نه؟ (درباره ویژگی ها و متن درباره ما بخوانید.)

مهم ترین فاکتورهای سئو تکنیکال

سئو تکنیکال، کلا آن بخشی از فعالیت های فنی است که در سایت انجام میدهید تا آن را برای نمایش در نتایج گوگل، بهینه کنید. به ترتیب اولویت، این فاکتورها به این شرح هستند:

43. خطاهای HTML

یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی سایت شما، وجود خطاهای HTML و کدنویسی در سایت تان است. البته وجود تعدادی خطا در هر صفحه و سایت عادی است، اما زمانی که این خطاها روی سرعت، روی کارکرد ربات های گوگل و… تاثیر بگذارند، ممکن است کلا اعتبار سایت تان از دست رفته و حتی صفحات تان در نتایج دیده هم نشود.

44. اتصال به سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

سرچ کنسول و آنالیتیکس گوگل دو تا از ابزارهای آنلاینی هستند که این موتور جستجو به رایگان در اختیار کاربران و وبمستران گذاشته. اتصال سایت مخصوصا به سرچ کنسول، برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

45. سرعت

سرعت برای گوگل بسیار اهمیت دارد. اینکه هر صفحه از سایت شما باید چه سرعتی داشته باشد، به این برمیگردد که سایت رقبای تان چه سرعتی دارد؟ اما به طور میانگین سرعت هر صفحه از سایت بهتر است بین 3 تا 7 ثانیه باشد. در مورد این موضوع در مقاله افزایش سرعت سایت هم صحبت کردم.

47. بهینه بودن سایت برای نمایش در موبایل

چند سال قبل گوگل به مرور متوجه شد که کاربران موبایلی وب تعدادشان از کاربرانی که با رایانه هستند، بیشتر شده. به همین دلیل یک سری الگوریتم به وجود آورد که بهینه بودن و نبودن سایت ها برای گوگل را بررسی کنند.

عملا امروز بهینه بودن قالب و ظاهر سایت شما یا اصطلاحا همان ریسپانسیو بودنش، برای گوگل یکی از مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی محسوب میشود. بنابراین اگر هنوز قالب سایت تان برای نمایش در موبایل ها و تبلت ها بهینه نشده، حتما فکری به حالش بکنید.

48. UX و UI

رابط کاربری یا همان ظاهر سایت (UI) و همینطور تجربه کاربری (UX) برای گوگل اهمیت دارد. هر چه ظاهر زیباتری داشته باشید و البته کاربران در کار کردن با سایت تان احساس بهتری داشته باشند، رتبه بالاتری میگیرید.

49. SSL

SSL همان چیزی است که باعث میشود آدرس سایت من در مرورگر شما با HTTPS نمایش داده شود. به تازگی گوگل به شدت به وجود این گواهی نامه SSL در سایت ها اهمیت میدهد. برای فعال سازی آن هم باید با پشتیبانان شرکت هاستینگ تان صحبت کنید.

50. اسکیما

اسکیماها یک سری کد هستند که میتوانید با افزونه های وردپرسی و همینطور به شکل دستی آنها را میان کد صفحات قرار بدهید. با اضافه کردن این کدها، عملا گوگل بهتر میتواند سایت شما را درک کرده و خب در نتیجه اعتبار بیشتری هم برای تان در نظر میگیرد.