مضرات کود سه بیست و کود پتاس بالا: اثرات منفی و قیمت در بازار ایران

کود پتاس بالا و کود سه بیست یکی از بهترین کودهایی است که می‌توانید از آن برای گل و گیاهان آپارتمانی، سبزیجات کشت شده در مزرعه، گلدان و یا باغچه، محصولات کشاورزی و باغبانی استفاده کنید. این کود مزایای زیادی برای گیاهان دارد، اما ممکن است در برخی مواقع مضراتی نیز داشته باشد. در واقع مضرات کود سه بیست زمانی قابل‌ مشاهده هستند که به‌ صورت صحیح از آن بهره نگرفته باشید.

شما باید همیشه کوددهی را به میزان مناسب انجام دهید و دقت داشته باشید که کوددهی کمتر به گیاهان، خیلی بهتر از کوددهی زیاد است. زیرا کوددهی بیش‌ از اندازه باعث شور شدن خاک و آسیب‌ رساندن به ریشه گیاهان می‌شود. هنگامی ‌که ریشه گیاه نیز از بین برود، دیگر جذب مواد و آب توسط آن به‌ خوبی انجام نمی‌شود و در نتیجه بعد از مدتی گیاه دچار پژمردگی می‌شود و از بین می‌رود. از این‌ رو بهتر است همیشه قبل‌ از مصرف کود سه بیست و کود پتاس، دستور العمل‌های ذکر شده بر روی جلد آن را به خوبی مطالعه نمایید، سپس یک محلول با غلظت مناسب تهیه کنید و در آخر با دقت کار کوددهی به گیاه مورد نظرتان را انجام دهید.

انواع کود سه بیست + قیمت کود سه بیست ایرانی

کود سه بیست را می‌توانید به‌ صورت پودری و مایع تهیه کنید. کودهایی که به‌ صورت مایع در بازار وجود دارند را می‌توانید به‌ راحتی در آب مخلوط نمایید و از آن‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که هیچ ‌گاه نباید از کود مایع سه بیست به تنهایی استفاده کرد زیرا غلظت این کود بسیار بالا است و به سلامت گیاه آسیب وارد می‌شود. به همین علت هر بار با توجه به گیاه موردنظرتان، مقدار مناسبی از آن را با آب حل کنید و سپس به برگ‌های گیاه اسپری نمایید.

کود سه بیست پودری را هم می‌توانید در آب حل کنید و آن را به خاک اضافه کنید. این کود می‌تواند ریشه گیاه را به بهترین شکل ممکن تقویت کند اما باید مواظب باشید که پاشیدن آن روی برگ مضر است و می‌تواند به سلامت گیاه آسیب وارد کند. البته نوع کریستالی این کود را می‌توانید علاوه‌بر خاک بر روی برگ گیاه نیز بپاشید.

میزان مصرف کود سه بیست

به‌ طور معمول نمی‌توان قانون کلی را برای میزان مصرف این کود در نظر گرفت زیرا نحوه مصرف و میزان مصرف آن به یک‌سری عوامل مهم مانند عمر گیاه، میزان رشد گیاه، مساحت زمین یا گلدان، فصل کوددهی به گیاه، وسعت و پراکندگی برگ‌ها، طریقه مصرف ذکر شده بر روی جلد و… بستگی دارد. فراموش نکنید که استفاده نادرست از این کود ممکن است باعث آسیب رساندن به گیاه شود. البته مضرات کود سه بیست نسبتا به کودهای شیمیایی بسیار کمتر است و اگر با توجه به عوامل ذکر شده از آن بهره بگیرید، گیاه‌تان دچار آسیب نخواهد شد.

طریقه مصرف کود سه بیست در فصل بهار و تابستان

به‌ طور معمول بهترین زمان برای مصرف این کود فصل بهار و تابستان است، زیرا در این فصل گل‌دهی گیاهان آغاز می‌شود و باید املاح و مواد غذایی به میزان کافی به آن‌ها برسد تا جوانه زنی بهتری داشته باشند. از این‌ رو با توجه به وسعت گیاه، هر ۲ هفته ۱ بار محلولی مناسب از کود سه بیست را تهیه کنید و سپس گیاهان‌تان را با کمک آن تقویت نمایید.

طریقه مصرف کود سه بیست در فصل پاییز و زمستان

در فصل پاییز و زمستان گل و گیاهان به خواب زمستانی می‌روند و میزان رشدشان بسیار کم می‌شود. بنابر این کود دادن گیاهان در فصل‌های سرد سال خیلی ضروری و لازم نیست. به‌ همین‌ علت باید فاصله استفاده از کود سه بیست را تا حدودی زیادتر کنید و هر ۲ ماه ۱ بار از آن بهره بگیرید.

مزایای کود سه بیست

مضرات کودهای شیمیایی چیست؟

مضرات کود شیمیایی در گیاهان:

مضرات کود شیمیایی در طبیعت:

سخن پایانی

کود سه بیست را می‌توانید به راحتی برای هر نوع گل و گیاهی که خواستید، استفاده کنید. زیرا مضرات کود سه بیست بسیار کم است و اگر به صورت صحیح از آن بهره بگیرید، اصلا ضرر یا مشکلی برای گیاهان‌تان به وجود نمی‌آید. بنابر این بهتر است طبق نکات و مواردی که در این مقاله ذکر شد، از این کود مفید استفاده نمایید.

خروج از نسخه موبایل