رسانه عمومی

۹ روش ساده و ۹ خوراکی طبیعی برای کاهش اسید اوریک خون


اسید اوریک یک ضایعات طبیعی است که در طی هضم برخی از غذاهای حاوی پورین تولید می شود. برخی غذاها مانند ساردین ، ​​برخی گوشت ها و مقدار زیادی پورین. پورین ها نیز در بدن تشکیل شده و تجزیه می شوند. بدن به طور معمول اسید اوریک را از طریق کلیه ها و ادرار دفع می کند.

اگر بیش از حد غذاهای پورین مصرف می کنید یا بدن شما نمی تواند به سرعت از شر پورین ها خلاص شود ، اسید اوریک در بدن شما تجمع می یابد. سطوح بالای اسید اوریک ، که به آن هیپراوریسمی می گویند ، می تواند منجر به بیماری به نام نقرس شود. نقرس باعث درد مفاصل می شود. علاوه بر این ، خون و ادرار را بسیار اسیدی می کند. در مقاله امروز دیجی کالا مگ ، می خواهیم 9 روش کاهش سطح اسید اوریک در بدن را به شما معرفی کنیم. تا انتهای مقاله با ما باشید.

راه حل هایی برای کاهش اسید اوریک در بدن

اسید اوریک به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی ، ژنتیک ، اضافه وزن یا چاقی و استرس در بدن تجمع می یابد. علاوه بر این ، برخی بیماری ها می توانند منجر به سطح بالای اسید اوریک شوند.

این موارد شامل بیماری های کلیوی ، دیابت ، غده تیروئید کم کالری ، برخی از انواع سرطان یا شیمی درمانی و پسوریازیس است. در اینجا چند روش برای کاهش اسید اوریک در بدن آورده شده است.

1. مصرف غذاهای حاوی پورین را کاهش دهید

می توانید میزان اسید اوریک را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. غذاهای غنی از پورین شامل برخی گوشت ها ، غذاهای دریایی و سبزیجات است. همه این غذاها هنگام هضم اسید اوریک تولید می کنند. غذاهای زیر را به طور کامل محدود کرده یا از آنها اجتناب کنید.

  • گوشت ترکی
  • ماهی و صدف
  • گل کلم
  • نخود سبز
  • قارچ

2 از مصرف شکر بپرهیزید

برای کاهش مصرف قند ، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

1. غذای شیرین

اسید اوریک معمولاً با رژیم غذایی با پروتئین بالا ارتباط دارد ، اما مطالعات اخیر نشان داده است که قند ممکن است علت احتمالی سطح بالای اسید اوریک باشد. فروکتوز قند اصلی غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده است.

محققان نتیجه گرفتند که این نوع خاص از قند می تواند منجر به سطح بالای اسید اوریک در خون شود. برچسب ارزش غذایی محصولات غذایی را از نظر میزان قند اضافه شده بررسی کنید. خوردن غذاهای غنی شده بیشتر و غذاهای تصفیه شده کمتر می تواند مصرف قند شما را کاهش دهد.

2 نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه ها و حتی آب میوه های تازه فشرده حاوی مقدار زیادی فروکتوز و گلوکز هستند.

به یاد داشته باشید که شربت ذرت با فروکتوز بالا مخلوطی از 55٪ فروکتوز و 42٪ گلوکز است. فروکتوز موجود در آب میوه یا سایر غذاها سریعتر از قند جذب می شود. جذب سریعتر قند تصفیه شده باعث افزایش سطح قند خون و همچنین افزایش سطح اسید اوریک در بدن می شود.

3. آب بیشتری بنوشید

نوشیدن مایعات فراوان به کلیه ها کمک می کند تا اسید اوریک را سریعتر دفع کنند. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. اگر نوشیدن آب را فراموش کردید ، هر ساعت زنگ تلفن خود را تنظیم کنید.

3. کاهش وزن

کاهش وزن

کاهش وزن علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند به کاهش سطح اسید اوریک در بدن نیز کمک کند. سلولهای چربی بیشتر از سلولهای ماهیچه ای اسید اوریک تولید می کنند. علاوه بر این ، اضافه وزن باعث می شود کلیه ها نتوانند اسید اوریک را از بین ببرند. توجه داشته باشید که کاهش سریع وزن نیز می تواند بر میزان اسید اوریک در بدن تأثیر بگذارد.

اگر اضافه وزن دارید ، بهتر است از رژیم های سخت و همچنین رژیم های پرچرب خودداری کنید. برای یک رژیم غذایی مناسب و برنامه کاهش وزن با یک متخصص تغذیه ماهر مشورت کنید. علاوه بر این ، پزشک می تواند بر اساس نوع بدن شما برنامه کاهش وزن را برای شما تنظیم کند.

4. سطح انسولین را در خون متعادل کنید

وقتی به پزشک خود مراجعه می کنید ، از او بخواهید سطح قند خون شما را بررسی کند. این حتی برای کسانی که دیابت ندارند مفید است. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است انسولین زیادی در جریان خون خود داشته باشند. این هورمون (انسولین) برای انتقال قند از خون به داخل سلول ها مورد نیاز است.

سطح بالای انسولین در خون منجر به افزایش اسید اوریک در بدن و همچنین افزایش وزن می شود. افراد مبتلا به پیش دیابت نیز ممکن است سطح بیشتری از انسولین در خون خود داشته باشند و احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها بیشتر است. اگر پزشک شما به مقاومت به انسولین مشکوک باشد ، ممکن است سطح انسولین خون و قند خون شما را نیز بررسی کند.

5. فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید

خوردن فیبر بیشتر به بدن کمک می کند تا اسید اوریک را دفع کند. فیبر همچنین می تواند سطح قند خون و انسولین را متعادل کند. علاوه بر این ، احساس سیری را افزایش می دهد و احتمال پرخوری را کاهش می دهد.

روزانه حداقل 5 تا 10 گرم فیبر محلول بخورید. غذاهای فیبردار مانند میوه های تازه ، یخ زده یا خشک ، سبزیجات تازه ، یخ زده یا خشک ، جو دوسر ، آجیل و جو دوسر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

6. استرس خود را کاهش دهید

استرس ، خواب ناکافی و ورزش نکردن می تواند التهاب را افزایش دهد. التهاب ممکن است باعث افزایش سطح اسید اوریک شود. تمرینات ذهن آگاهی مانند تمرینات تنفسی و یوگا به کنترل سطوح استرس کمک می کند. برای اینکه سریع بخوابید ، موارد زیر را انجام دهید:

  • دو تا سه ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی مانند تلفن همراه و تبلت خودداری کنید.
  • هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • بعد از ناهار از خوردن قهوه خودداری کنید.

7. داروها و مکمل های خود را بررسی کنید

برخی از داروها و مکمل ها همچنین می توانند باعث تجمع اسید اوریک در خون شوند. برخی از این داروها در زیر ذکر شده است.

  • آسپرین
  • ویتامین B3 (نیاسین)
  • دیورتیک ها
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
  • داروهای شیمی درمانی

اگر باید هر کدام از این داروها را مصرف کنید و بدن شما دارای سطح بالایی از اسید اوریک است ، از پزشک خود بخواهید داروهای جایگزین را تجویز کند.

8. رژیم گیاه خواری را دنبال کنید

غذاهای گیاهی برای کاهش اسید اوریک

خوردن رژیم غذایی گیاهی می تواند راهی مفید برای کاهش اسید اوریک در بدن باشد. رژیم قرمز مصرف گوشت قرمز ، مرغ و ماهی را محدود می کند.

افرادی که از این رژیم پیروی می کنند باید میوه ، سبزیجات ، غلات ، آجیل و غلات کامل بخورند. سایر رژیم های گیاهی مانند رژیم مدیترانه ای در کاهش اسید اوریک در بدن مفید هستند.

9. غذاهایی را که اسید اوریک را کاهش می دهند به رژیم غذایی خود اضافه کنید

خوردن برخی غذاها مانند میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب می تواند به کاهش اسید اوریک کمک کند. در اینجا برخی از این غذاها آورده شده است.

بهترین غذاها برای کاهش اسید اوریک در خون

1. سیب

سیب سرشار از اسید مالیک است و اسید اوریک را در خون خنثی می کند. هر زمان که احساس گرسنگی کردید می توانید سیب را به عنوان میان وعده بخورید.

2 گیلاس

گیلاس حاوی ترکیبات ضد التهابی به نام آنتوسیانین است که سطح اسید اوریک را در بدن کاهش می دهد. علاوه بر این ، از تجمع اسید اوریک در خون جلوگیری می کند. آلبالو اسیدها را خنثی کرده و از التهاب و درد جلوگیری می کند.

3. لیمو

آب لیمو حاوی اسید سیتریک است که حلال اسید اوریک است. افزودن لیمو به رژیم غذایی به جلوگیری از سطح اسید اوریک در بدن کمک می کند. هر روز نصف لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید.

4. غذاهای غنی از ویتامین C.

خوردن غذاهای غنی از ویتامین C یکی دیگر از راه های عالی برای تعادل سطح اسید اوریک در بدن است. منابع غذایی ویتامین C اسید اوریک را حل کرده و آن را از بدن خارج می کند. از جمله بهترین منابع ویتامین C می توان به کیوی ، پرتقال ، گوجه فرنگی ، گریپ فروت ، کلم و سبزیجات برگ سبز اشاره کرد.

5 چای سبز

بسیاری از ما چای سبز را به دلیل کاهش وزن و خواص چربی سوزی شگفت انگیز می شناسیم. روزانه چای سبز بنوشید تا سطح اسید اوریک را کاهش دهید. چای سبز همچنین خطر نقرس را کاهش می دهد. درست است که چای سبز فواید زیادی برای سلامتی دارد ، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید وگرنه از عوارض جانبی رنج خواهید برد.

6. اسیدهای چرب امگا 3

منابع اسیدهای چرب امگا 3 را در رژیم غذایی خود قرار دهید. منابع اسیدهای چرب امگا 3 شامل دانه های کتان ، سویا ، اسفناج و گردو است. این غذاها تورم و التهاب را کاهش می دهند.

7 سبزیجات

بیشتر سبزیجات دارای پورین کم هستند و افراد مبتلا به نقرس می توانند از آن استفاده کنند. سبزیجاتی مانند مارچوبه ، کلم پیچ ، اسفناج ، قارچ و لوبیا سبز استثنا هستند ، زیرا دارای محتوای متوسط ​​پورین هستند. مصرف سبزیجات ذکر شده را به نصف فنجان در روز محدود کنید.

8. دانه های بارور

خوردن غلات غنی شده مانند کرفس ، برنج و ماکارونی غلات کامل خطر نقرس را کاهش می دهد. محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی DASH برای کاهش فشار خون خود پیروی می کنند ، کمتر دچار نقرس می شوند. رژیم DASH شامل غذاهایی مانند غلات کامل ، میوه ها و سبزیجات تازه و محصولات لبنی کم چرب است.

9. چربی

مصرف روغن های مفید برای قلب مانند روغن زیتون و روغن کتان می تواند به کاهش التهاب کمک کند. با پزشک خود در مورد خواص مکمل های روغن ماهی صحبت کنید. تحقیقات به این نتیجه رسیده است که مکمل روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و می تواند درد و التهاب ناشی از آرتریت را کاهش دهد.

اخرین حرف

در این مقاله از دیجی کالا مگ ، ما در مورد ترفندهای طبیعی کاهش اسید اوریک در بدن صحبت کرده ایم. رژیم غذایی ، ورزش و سایر تغییرات در شیوه زندگی می تواند نقرس و سایر شرایط ناشی از سطح بالای اسید اوریک را بهبود بخشد. با این حال ، این قرص ها به هیچ وجه نمی توانند جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک شوند.

تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور منظم مصرف کنید. ترکیبی از رژیم غذایی مناسب ، ورزش و داروهای تجویز شده توسط پزشک می تواند به کاهش علائم کمک کند. برای کاهش میزان اسید اوریک در خون ، باید از مصرف برخی غذاها اجتناب یا محدود کنید. برای پیروی از بهترین رژیم غذایی از متخصص تغذیه کمک بگیرید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاع رسانی است. قبل از استفاده از توصیه های این مقاله ، حتماً با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر Digicala Mag. سلب مسئولیت در حال خواندن است

منبع: Health Line Nutrition

دیدگاهتان را بنویسید