رسانه عمومی

۱۲ گل خوراکی برتر و خواص بی‌نظیر هر کدام برای سلامتی


گلهای خوراکی معمولاً به عنوان چاشنی رنگی و چاشنی غذاها استفاده می شوند. اما فواید این گلها فقط به ظاهر آنها محدود نمی شود ، آنها به دلیل ارزش غذایی بالا سالهاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. در حقیقت ، گلهای خوراکی مانند اسطوخودوس ، قاصدک و گل ختمی هزاران سال است که مورد استفاده قرار می گیرند و یک درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات و بیماری ها هستند.

گلهای خوراکی معمولاً سرشار از آنتی اکسیدان هستند که سلامت ما را بهبود می بخشد و از پیری جلوگیری می کند. در این مقاله ، ما می خواهیم 12 گل خوراکی را مرور کرده و نحوه استفاده از آنها را نیز ببینیم. منتظر دیجی کالا مگ باشید.

12 نوع از مهمترین گلهای خوراکی

12 نوع از مهمترین گلهای خوراکی

شاید تعجب کنید که بدانید گلهای خوراکی نیز موجود است که می توانید از آنها برای داشتن زندگی سالمتر استفاده کنید. آیا نمی دانید که بسیاری از گلهای حیاط یا باغچه شما می توانند مزایای مختلفی برای سلامتی داشته باشند.

در اینجا بهترین گلهای خوراکی و خواص مفید آنها آورده شده است:

1. اسطوخودوس

گل اسطوخودوس دارای طعم و عطر مرکبات دلپذیری است و می توان از آن در آشپزی ، چای ، بستنی و سایر غذاها استفاده کرد. فواید روغن اسطوخودوس به خوبی شناخته شده است و از آن برای کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب استفاده می شود.

اگرچه فواید مصرف گل اسطوخودوس نسبتاً کم است ، اما تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن چای اسطوخودوس می تواند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند. گل اسطوخودوس همچنین برای کمک به مشکلات گوارشی مانند نفخ و حالت تهوع استفاده می شود.

2 گل همیشه بهار

گل همیشه بهار یکی از گلهای خوراکی است که قرن هاست به عنوان زینتی برای محیط و همچنین آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. این گل گیاهی ضد ویروس است که با داشتن زرده قوی می تواند التهاب را کاهش دهد. این رنگ زرد در واقع دلیل اصلی زرد شدن گل همیشه بهار و همچنین تصفیه اشعه ماوراء بنفش است.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در گل همیشه بهار از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد و ترکیباتی مانند “سایتوکاین” که منجر به التهاب می شود محافظت می کند. این نوع گل خوراکی همچنین حاوی اسید لینولئیک است که به عنوان یک ضد التهاب و ضد التهاب قوی عمل می کند. رادیکال های آزاد همچنین اتم ها یا مولکول هایی هستند که در صورت تجمع در بدن می توانند منجر به بیماری های جدی مانند سرطان شوند.

3. خاتمی

گلهای خوراکی: گل ختمی

گل ختمی یک گل قرمز تیره است که بیشتر برای تهیه چای استفاده می شود. چای سنتی گل ختمی با استفاده از قسمتهای خشک شده گل از جمله “گلدان گل” که لایه محافظ ختمی است تهیه می شود.

یک مطالعه در سال 2018 در مورد استفاده درمانی گل ختمی نشان داد که از آن برای کمک به حفظ فشار خون مناسب و تعادل سطح کلسترول استفاده می شود. علاوه بر این ، چون حاوی آنتوسیانین ها و پلی ساکاریدها است ، به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند. این دو ماده دارای مزایای متفاوتی هستند ، از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی و چاقی.

4. رازیانه

تمام قسمتهای گیاه رازیانه از جمله برگها و گلهای آن قابل خوردن است. این گیاه یک گیاه زمستانی است ، مانند کرفس ، طعمی شبیه شیرین بیان دارد.

مانند بسیاری از گلهای خوراکی ، رازیانه سرشار از آنتی اکسیدان است که به کاهش آسیب رادیکال های آزاد و پیری زودرس کمک می کند.

مطالعه ای که در مجله Science of Food and Agriculture منتشر شد نشان داد که محتوای فنلی رازیانه از برگ به گل افزایش یافته و در بخش گل بیشتر است. شاید شناخته شده ترین مزیت رازیانه این باشد که می تواند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش شما کمک کند. جویدن دانه های این گیاه می تواند باعث تحریک مایعات گوارشی شود. علاوه بر این ، ساقه سرشار از فیبر است.

5. قاصدک

قاصدک ها عموماً به عنوان علف های هرز شناخته می شوند ، اما ارزش غذایی بالایی دارند. این گیاه از خانواده گل داودی است و دارای گلهای زرد نارنجی است.

گلهای رسیده قاصدک به گلوله های سفید حاوی دانه ها و پرزهای کوچک تبدیل می شوند. گلها ، برگها و ساقه های قاصدک همگی خوراکی هستند و حاوی مقادیر بالایی ویتامین A هستند که نشان داده سلامت چشم را بهبود می بخشد ، سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست را تقویت می کند.

قسمتهای سبز و گلهای قاصدک اغلب برای تهیه چای ، سس ، چاشنی ، سالاد ، ماکارونی و غیره استفاده می شود.

6. بابون

از دیرباز بابونه به عنوان داروی گیاهی برای افزایش طول عمر استفاده می شده است. گلهای بابونه معمولاً برای تهیه چای استفاده می شود که گفته می شود باعث کاهش التهاب ، افزایش آرامش ، بهبود خواب ، تسکین دردهای قاعدگی و رفع احتقان می شود.

گل های بابونه سرشار از آنتی اکسیدان های محافظتی هستند که به صورت پودر خشک و عصاره قوی در دسترس هستند. شاید ساده ترین راه برای بهره مندی از فواید بابونه ، تهیه چای ، نوشیدن آن و لذت بردن از اثرات آرامش بخش آن باشد.

7. گل داودی

گلهای خوراکی: گل داودی

گل داودی یک گیاه چند ساله (بیش از دو سال) در طب عامیانه برای درمان سردرد ، بی خوابی و اختلالات استخوانی استفاده می شود. این نوع گلهای خوراکی حاوی مقادیر زیادی آنتوسیانین هستند که نوعی آنتی اکسیدان هستند و مکانیسم های ضد التهابی را تقویت می کنند.

در طب چینی ، گل داودی به دلیل خاصیت آرام بخشی شناخته شده است و به تسکین درد و آرامش کمک می کند. این گل همچنین برای ترویج سم زدایی و افزایش سطح انرژی استفاده می شود و معمولاً به عنوان چای مصرف می شود.

8. لادن

لادن گیاهی است که قرن ها در درمان های طب سنتی در مناطقی مانند آفریقای جنوبی مورد استفاده قرار گرفته است. گلهای این گیاه با رنگهای مختلف متمایز می شوند ، از جمله رنگهای قرمز ، نارنجی و زرد.

تمام قسمت های بارگیری خوراکی و سرشار از ویتامین C ، ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی مانند لوتئین است. این گلهای خوراکی برای مبارزه با رادیکالهای آزاد و ارتقاء سلامت چشم و پوست استفاده می شوند. عصاره های گلدار به دلیل اثر ضد باکتریایی بسیار ارزشمند هستند و همچنین دارای خواص آنتی بیوتیکی طبیعی هستند.

علاوه بر این ، از گلهای بارگذاری شده می توان برای تهیه سس پستو یا چاشنی سالاد استفاده کرد تا طعم ملایم و طعمی به غذای شما بدهد.

9. مریمگلی

مریم گلی یک گیاه چند ساله با گلهای خوراکی به رنگ بنفش یا سفید است. این گلها معمولاً برای تهیه چای یا ادویه استفاده می شوند.

در طب عامیانه ، مریم گلی برای درمان نقرس ، عفونت ، اسهال و زخم های داخلی مانند زخم معده استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که این گل ممکن است درد را تسکین داده و سلامت شناختی را افزایش دهد. بهبود سلامت شناختی به معنای افزایش هوش ، تمرکز ، وضوح ذهنی و فرایندهای فکری است.

10. گل جعفری

جعفری یکی دیگر از گلهای خوراکی است که دارای رنگ نارنجی روشن است و برای تهیه چای های گیاهی ، آب میوه و تنتور (نوعی عصاره گیاهی) استفاده می شود. این گل دارای خواص تسکین دهنده است و بیشتر برای تسکین آفتاب سوختگی ، گزش حشرات ، زگیل و خشکی پوست استفاده می شود.

چای جعفری دارای خواص ضد التهابی است و همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان می دهد که عناصر موجود در آن نیز دارای خاصیت ضد عفونی کننده هستند و گاهی این گل بر روی قسمت های آسیب دیده بدن قرار می گیرد تا نقش آنتی بیوتیک طبیعی را ایفا کند.

11 بنفشه

گلهای خوراکی: بنفش

بنفشه ها به گل های وحشی معروف هستند و معمولاً در مناطق معتدل جهان یافت می شوند. این گلهای رنگارنگ و بنفش آبی قابل خوردن هستند و همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و A هستند.

این نوع گلهای خوراکی بیشتر به شکل چای و شربت مصرف می شوند و در آشپزی و همچنین طعم دهنده در سوپ و سالاد استفاده می شوند. بر اساس تحقیقات ، سیکلوتیدهای موجود در بنفشه دارای خواص ضد قارچی هستند و به عنوان یک سیستم دفاعی طبیعی در گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین با خوردن این گل می توان سیستم ایمنی بدن را تقویت و از بیماری ها پیشگیری کرد.

البته باید به خاطر داشته باشید که همه این بنفشه ها مفید نیستند. به عنوان مثال ، شما باید به بنفشه های زرد توجه زیادی داشته باشید ، زیرا می توانند منجر به مشکلات گوارشی شوند.

12 لبه

مرزنجوش یکی دیگر از گیاهان چند ساله است که قرن هاست برای تهیه چای استفاده می شود. این گل همان طعم و عطر نعناع کوهی را دارد ، اما نرم تر و شیرین تر است.

گلها و برگهای این گیاه خوراکی هستند و می توانند غدد بزاقی را تحریک کرده ، به هضم غذا و سلامت گوارش کمک کنند. نوشیدن چای مرزنجوش یک درمان طبیعی محبوب برای یبوست ، اسهال ، گرفتگی عضلات و نفخ است. مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات شیمیایی موجود در این گل دارای خواص ضد التهابی و گوارشی است و می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

چگونه از این گلهای خوراکی استفاده می کنید؟

متداول ترین روش مصرف گلهای خوراکی تهیه چای است. به طور کلی می توانید گلها را به مدت یک ساعت در آب گرم خیس کنید. همچنین می توانید از نور داغ و گرمای خورشید استفاده کنید و گلها را به مدت یک روز با آب در محیطی آفتابی بگذارید. افزودن لیمو و عسل به چای های گیاهی راهی عالی برای شیرین سازی طبیعی و سالم آنها است.

گلهای خوراکی را می توان به عنوان چاشنی یا چاشنی به سس ها اضافه کرد یا در آشپزی استفاده کرد. می توانید برخی از این گل ها را در فروشگاه های مواد غذایی یا سوپر مارکت ها خریداری کنید. قبل از خرید ، حتماً به نوع گل ها توجه کنید و از خوردنی بودن آنها مطمئن شوید. جدا از این ، شما باید به روش رشد گل نیز توجه کنید. به یاد داشته باشید که آنها را از جاهایی تهیه کنید که در آن از سموم دفع آفات یا مواد شیمیایی دیگر استفاده نکرده اید.

برای تمیز کردن گلهای خوراکی ، آنها را در یک کاسه آب سرد قرار دهید و روی یک حوله کاغذی بگذارید تا در هوا خشک شود. اگر نمی خواهید این گلها را بلافاصله بخورید ، آنها را در یک دستمال کاغذی مرطوب قرار دهید و سپس آنها را در یک کاسه بگذارید و روی آنها را بپوشانید تا هوا وارد آن نشود. گلهای خوراکی را می توان در یخچال تا یک هفته نگهداری کرد.

خطرات و نکاتی که باید بدانید

خطرات خوردن گله های خوراکی

اگر می خواهید از گل های وحشی استفاده کنید ، قبل از خوردن آنها مطمئن شوید که قابل خوردن هستند. گلها تنها در صورتی قابل خوردن هستند که به صورت ارگانیک و بدون استفاده از سموم دفع آفات ، علف کش ها یا سایر اسپری های شیمیایی پرورش داده شوند.

اگر برای اولین بار از گل های خوراکی استفاده می کنید ، با مقادیر کم شروع کنید تا دستگاه گوارش شما بتواند با آنها سازگار شود و همچنین به علائم و واکنش های بدن توجه کنید. علاوه بر این ، به یاد داشته باشید که اگر به گرده گل حساسیت دارید ، حتما گل ها را خوب بشویید و گرده را حذف کنید.

هرگز گلهای گیاهان و سبزیجاتی را که از گلخانه ها یا گل فروشی ها خریداری می کنید ، نخورید ، مگر اینکه مطمئن باشید که خوراکی هستند و با مواد شیمیایی رشد نمی کنند.

نتایجی که اظهار شده

برخی از گلهایی که در مکان های مختلف ، از جمله باغ خود پیدا می کنید ، قابل خوردن هستند. این گلهای خوراکی سرشار از مواد مغذی هستند و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

تهیه چای با این گلها یا استفاده از آنها در آشپزی راهی بسیار ساده و فوق العاده برای به دست آوردن مزایای سلامتی آنها است. این گلهای خوراکی ، که 12 مورد آن را مرور کردیم ، می تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد ، از پیری جلوگیری کرده و همچنین درد را کاهش داده و با التهاب مبارزه کند.

بنابراین ، از این به بعد ، دید متفاوتی از این گل ها داشته باشید و برای داشتن زندگی سالم از آنها کمک بگیرید.

این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاع رسانی است. قبل از استفاده از توصیه های این مقاله ، حتماً با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر Digicala Mag. سلب مسئولیت در حال خواندن است

منبع: دکتر تبر

دیدگاهتان را بنویسید