رسانه عمومی

کاوش گورستان تاریخی بوشهر – سلام دکتر

مرحله اول پروژه گورستان تاریخی «شوقاب» بوشهر با ایده ایجاد یک سایت موزه قدرتمند و معرفی میراث غنی مناطق خلیج فارس انجام شد.

به گزارش سلام دکتر ، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات میراث فرهنگی و گردشگری ، مصطفی دهپلوان ، رئیس کمیته باستان شناسی این محوطه تاریخی گفت: موزه شقاب با مساحتی در حدود 5 هکتار در ساسانیان در بوشهر واقع شده است. همچنین به عنوان قبرستان ایلامی در خارج از بوشهر و ریشهر شناخته می شوند.

وی افزود: “پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران ، آموزش و معدنکاری محدود در قبرستان شغاب توسط دانشمندان اسماعیل یغمایی (1983) ، علی اصغر میرفتاح (1990) ، مهدی رهبر (1997) و علی اکبر سرفراز (2004) انجام شد. ) “

این کارشناس گفت: “با توجه به جزئیات جغرافیایی ، سه نوع دفن وجود دارد که شامل سنگ قبرهای مستطیل شکل ، مقبره های مستطیلی و غارهای اژدر در قسمت غربی سایت است و بر اساس مطالعه ای که تا کنون انجام شده است ، همه دانشمندان موافق هستند. ”بیشتر این دفن ها از پایان دوره اشکانی تا پایان دوره ساسانیان انجام شده است.

دهپهلوان می گوید: بر اساس بسیاری از تفاسیر ، ابتدا بدن را در مقبره ای مستطیل شکل یا در غارهای مستطیلی قرار می دهند. گروهی از این سایه ها در سنگ ها و صخره های ساحلی ساخته شده از صدف و ماسه با نام محلی “لوماچل” یا بوشهری یافت می شود و پس از خوردن گوشت ، استخوان ها به گلدان اژدر منتقل می شوند ، که در دریا بسیار رایج است. تجارت و سرزمین های ساحلی جنوب ایران. غرب.

به عنوان رهبر تیم جستجوی واقع در این محل دفن تاریخی ، این منطقه در دهه های گذشته مکانی برای دفن زباله های عمومی بوده است و بارها توسط جامعه راه اندازی و اجرا شده است ، که بخشی از آن به ورزشگاه ها و بخشهای تحت کنترل تبدیل شده است ، ورزش و زیرساختها ما به یک محل سکونت در شهر خدمت کرده ایم ، اما در ماههای اخیر ، مقامات شهری و مدیرکل میراث فرهنگی شهرستان بوشهر تدابیری را برای نجات قبر این حساب تاریخی در نظر گرفته اند.

دهپلوان می افزاید: “به دلیل تخریب گسترده ، تخریب و اختلال در محل دفن شهاب توسط افراد محلی ، مردم محلی و دیگر نظامیان و غیرنظامیان و فقدان اطلاعات دقیق و دقیق در مورد منطقه دفن اول در تحقیقات قبلی ، دلیل اصلی پروژه این است که بخشهای این گورستان را دنبال کنید تا مانع فعالیتهای شهر و شهر و اجرای سایت موزه شوید.

وی توضیح داد که در این پروژه ، 19 حفره و سوراخ در اندازه های مختلف شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت و در روزهای اولیه ، توسط ایمان خسروی در بسیاری از قسمتهای میدان الکتریکی کشف شد. در برخی حفره ها ، شواهد مهمی از این قبرستان به دست می آید ، که آداب و رسوم تشییع جنازه زیادی دارد و در این منطقه رایج است.

وی گفت: با توجه به اینکه هدف اصلی از افتتاح اولین قسمت محوطه تاریخی شغاب ایجاد سایت موزه بود ، ادامه آثار در این قبرستان و امنیت ساختمانهای موزه به مرحله 2 پیشرفت کرده است. حادثه

ده پهلوان ، اولین و مهمترین معدن برنامه ریزی شده برای ادامه استخراج در این محل دفن ، منطقه و حریم محل دفن شهاب و ایمنی و نگهداری آن را با پشتیبانی و همکاری مستقیم دستگاههای مسئول فناوری تعیین کرد. عمق ، کاوش در بخشی از تشییع جنازه و ایجاد یک سایت موزه قدرتمند تحقیقات باستان شناسی در مورد باستان شناسی و اکتشافات باستان شناسی در بقایای گورستان در صورت حمایت مالی ، توصیف دقیق خواص ارزشمند سواحل خلیج فارس ، و غیره ذکر شده

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید