رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

پزشک عمومی معمولا اولین فردی است که در صورت بروز ناخوشی و بیماری به او مراجعه می کنید. ایجاد ارتباط مداوم با یک پزشک عمومی که به او اعتماد دارید و با او راحت هستید، روشی موثر در مدیریت سلامتی شماست.

اگر نیاز خاصی مثلا تمایل به ویزیت توسط پزشک عمومی خانم دارید هنگام تعیین وقت از مسئول پذیرش سوال کنید.

بهتر است قبل از پذیرش تمامی علائم بیماری خود و شرح حال از سوابق بیماری خود را در یادداشتی به همراه خود داشته باشید. در صورت پاسخ صادقانه به سوالات ، پزشک می تواند بهترین روش درمانی را برای شما توصیه کند.

اگر می خواهید دارو را قطع کنید ، ابتدا به پزشک اطلاع دهید ، زیرا انجام این کار ممکن است مشکلاتی داشته باشد.

نقش پزشک عمومی در مراقبت های بهداشتی و سلامت بیماران

پزشک عمومی اولین نقطه تماس شما برای مراقبت های پزشکی غیر اورژانسی و پیشگیرانه در ساعات کلینیک است (که برای هر کلینیک متفاوت خواهد بود). پزشکان عمومی در رشته پزشکی آموزش دیده اند و برای درمان مشکلات عمومی بهداشتی مانند بیماری ها یا آسیب هایی که با داروهای بدون نسخه قابل درمان نیستند، واجد شرایط هستند. برخی از پزشکان عمومی در زمینه های خاصی مانند بهداشت کودکان یا مراقبت از سالمندان تخصص دارند.

ایجاد یک رابطه مداوم با یک پزشک عمومی اغلب موثرترین راه برای مدیریت مراقبت های بهداشتی شما است. آنها به مرور زمان شما را خواهند شناخت و با سابقه پزشکی شما آشنا می شوند.

اگر چندین پزشک مربوط به مراقبت های بهداشتی را برای موارد بهداشتی یکسان یا مختلف در نظر دارید، پزشک عمومی بهترین فرد برای هماهنگی مراقبت های بهداشتی کلی شما است.

اولین مراجعه به پزشک بعد از بارداری نی نی سایت | برای چکاپ کامل به چه دکتری مراجعه کنیم | بهترین زمان برای مراجعه به دکتر زنان برای بارداری

خدمات معمول ارائه شده توسط پزشک عمومی شامل:

  • تشخیص و درمان بیماری، درد و سایر شرایط
  • واکسیناسیون
  • مشاوره بهداشت روان
  • مشاوره تنظیم خانواده
  • مراقبت از زخم
  • تجویز دارو
  • ارجاع برای آزمایش یا اسکن
  • ارجاع شما به متخصصان

قرار ملاقات با پزشک عمومی

وقتی قرار ملاقات با پزشک می گذارید، به طور خودکار یک قرار ملاقات کوتاه به شما داده می شود (10-15 دقیقه زمان استاندارد است).  اگر نگران هستید که وقت کافی نباشد، یک قرار ملاقات طولانی بخواهید. به عنوان مثال، ممکن است دوست داشته باشید این کار را اولین باری که به پزشک جدید مراجعه می کنید یا اگر برای ویزیت خانوادگی باشد انجام دهید.

اگر نگران این هستید که چه مدت باید منتظر بمانید، سعی کنید قرار خود را برای اولین بار دراولین وقت در صبح یا اولین بار بعد از ناهار قرار دهید.

گاهی اوقات، به دلیل اعتقادات یا ترجیحات فرهنگی و مذهبی دیگر، مراجعه به پزشک یا سایر متخصصان بهداشت هم جنس فرد مهم است.  اگر این مورد است، هنگام قرار ملاقات حتماً سال کنید.

آماده شدن برای قرار ملاقات با پزشک

برای استفاده بیشتر از وقت ملاقات با دکتر، کمی آمادگی می تواند باعث صرفه جویی در وقت یا ویزیت های دیگر شود. به آنچه می خواهید از مشاوره خود بدست آورید فکر کنید.  به عنوان مثال، آیا می خواهید در مورد علائم جدید صحبت کنید یا به نسخه جدیدی نیاز دارید؟

می تواند ایده خوبی باشد که:

  • در مورد علائم خاصی که تجربه می کنید یادداشت کنید. در صورت ثبت زمان وقوع، مدت دوام و کارهایی که شما قبل از احساس علائم  انجام می دهید، به شما کمک می کند.
  • لیستی از سوالات را تهیه کنید. ابتدا مهمترین آنها را لیست کنید.
  • در مورد سابقه پزشکی خود و هر بیماری در خانواده فکر کنید. اگر نمی دانید از سایر اعضای خانواده سوال کنید
  • دارویی را مصرف می کنید و مقدار آن را بنویسید.  از داروهای بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی نیز استفاده کنید.
  • از هر آزمایش اخیر کپی یا گزارش بگیرید.
  • وقت کافی برای رفتن به کلینیک اختصاص دهید تا قرار خود را از دست ندهید.
  • حتماً دفترچه بیمه خود را  همراه داشته باشید.
  • به یاد داشته باشید بهتر است که یک همراه با خود داشته باشید.

صحبت با دکتر

مهمترین نکته هنگام صحبت با پزشک صادق بودن و سخنور بودن است. برای ارزیابی بهتر نیازهای شما، پزشک عمومی شما باید از تاریخچه پزشکی، تمام داروهای مصرفی و عادت های زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، رژیم غذایی و فعالیت بدنی اطلاعات کامل داشته باشد.

تا جایی که می توانید در مورد علائم خود دقیق باشید.  به جای اینکه فقط بگویید “من یک بازو درد دارم”، دقیقاً توضیح دهید که درد کجاست، چه دردی دارید (کسل کننده ، تپنده، تیز، تیرکشنده، مداوم یا متناوب) و مواردی که باعث می شوند احساس بهتری داشته باشید (مانند گرما، استراحت یا ماساژ) یا بدتر (مانند ورزش).

اگر پزشک دوره ای از درمان را که با آن راحت نیستید توصیه کرده است، در مورد گزینه های دیگر سوال کنید و از پزشک بخواهید جوانب مثبت و منفی هر یک را توضیح دهد تا بتوانید آگاهانه تصمیم بگیرید.

اطمینان حاصل کنید که قبل از اتمام ویزیت در مورد دستورالعمل های پزشک خود کاملا آگاه هستید و دیگر سوالی ندارید.  اگر در فهم آنها تردید دارید، اطلاعات بیشتری بخواهید.  اگر می خواهید یادداشت برداری کنید یا یک همراه را با خود بیاورید تا به شما کمک کند اطلاعات را به خاطر بسپارید.  اطلاعات چاپی را بخواهید تا در صورت لزوم با خود به خانه ببرید.

پرداخت هزینه برای مراجعه به پزشک

تصمیم گیری در مورد میزان پرداخت به عهده هر پزشک عمومی یا کلینیک است. همچنین برای مشاوره های طولانی قیمت های مختلفی در نظر گرفته شده است. وزارت بهداشت برای مشاوره به پزشکان نرخ مشخصی را تعیین کرده است که براساس آن در صورت پذیرش دفترچه بیمه توسط پزشک آن را پرداخت می کند. اگر پزشکی بخواهد بیش از نرخ تعیین شده هزینه دریافت کند، پرداخت آن هزینه های اضافی به عهده شما می باشد.

پرداخت از کلینیک به کلینیک دیگر متفاوت است. برخی از پزشکان عمومی تحت پوشش بیمه قرار دارند که آنها طبق تعرفه ای که دارند درصدی از مبلغ را از شما اخذ میکنند و بقیه را از بیمه یا کلا مبلغی از شما دریافت نمی کنند و مبلغ را به کل از بیمه میگیرند یا مبلغ را به طور کامل از شما اخذ میکنند ولی در دفترچه بیمه مبلغ ویزیت را یادداشت میکنند و گواهی می دهند که از بیمه مبلغ را دریافت کنید.

بعد از قرار پزشک

اگر پزشک دارو تجویز کرده است، باید به داروخانه مراجعه کنید. اگر در مورد داروی خود مطمئن نیستید از داروساز سوال کنید. دکتر داروخانه ممکن است بتوانند اطلاعات اضافی را در اختیار شما قرار دهد تا به شما در شناخت و نحوه مصرف داروهای تجویز شده کمک کند.

داروساز ممکن است یک داروی “تحت پوشش بیمه” به شما پیشنهاد کند که ارزان تر از مارک تجویز شده توسط پزشک باشد. از داروساز بخواهید تا تفاوت بین آنچه که تجویز شده و آن دارو را توضیح دهد. پس از آن انتخاب با شماست. بعضی اوقات، پزشک مشخص می کند که نباید مارک تجویز شده را جایگزین داروهای تحت پوشش بیمه کنید. در این صورت، دستورالعمل های پزشک خود را دنبال کنید.

جهت بهترین ناخن کار در تهران می توانید به سایت ما مراجعه کنید

اگر به محض شروع مصرف دارو، در درمان خود مشکلی دارید:

  • بدون صحبت با پزشک، درمان را تغییر ندهید.
  • هرگونه عوارض جانبی ناخواسته را به پزشک اطلاع دهید.
  • با پزشک خود کار کنید تا درمانی پیدا کنید که برای شما بهتر باشد.