اقتصادی

پایان پرواز پژو پارس! – سلام دکتر

برنامه رژیم لیمویی | بسته اخبار اقتصادی ایسنا | پارس

با آغاز روند کاهشی نرخ ارز که از هفته گذشته کلید خورده و در دو روز اخیر نیز ادامه پیدا کرده، کاهش قیمت‌ها در دیگر بازارها نیز خود را نشان داده‌اند و فعلا بازار خودرو بیشترین تغییر قیمت را ثبت کرده است.

به گزارش سلام دکتر، با وجود تاکید کارشناسان بر بالا بودن حباب بازار خودرو، در هفته‌های اخیر و پس از افزایش نرخ ارز، قیمت برخی خودروهای داخلی نیز افزایشی شد، اما حالا بازار با روند جدی کاهشی قیمت‌ها مواجه شده است.

سقوط روز: قیمت خودرو

ارزیابی‌ها از بازار نشان می‌دهد که قیمت برخی خودروهای داخلی به شدت کاهش یافته و در این بین رکوردار این روند، پژو پارس بوده است. رصد قیمت انواع پرتیراژهای خودروسازان در بازار امروز (یکشنبه) نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروها در بازار روند نزولی خود را که از هفته گذشته آغاز شده، همچنان ادامه می‌دهد. انواع پرتیراژهای دو خودروساز بزرگ کشور تا ۵۰ میلیون تومان هم نسبت به روز گذشته (شنبه ۲۰ اسفند) ارزان‌تر قیمت‌گذاری، آگهی و معامله شده‌اند.

امروز بازار خودرو خبرهای دیگری نیز داشت. پس از تمدید ۱۳ ساعته مهلت ثبت نام طرح فروش فوق‌العاده (تا ساعت ۱۳ امروز)، طبق قرار، ساعت ۱۷ قرعه‌کشی انجام و برندگان مشخص شدند، اما هنوز لیست برندگان بارگذاری نشده است.

در کنار آن وزارت صمت توضیحات جدیدی درباره حساب‌های وکالتی نیز ارائه کرد. سخنگوی وزارت صمت اعلام کرد متقاضیانی که در دو طرح یکپارچه و فروش ایران خودرو شرکت کرده‌اند علاوه بر اینکه باید موجودی معادل ۲۳۰ میلیون تومان را در حساب وکالتی مورد نظر داشته باشند، بایستی به بانک عامل نیز اعلام کنند که حساب وکالتی مذکور علاوه بر شرکت ایران‌خودرو برای سازمان حمایت نیز تایید شود.

آشتی روز: نفت و بورس

سرانجام پس از سال‌ها بحث و گمانه زنی عرضه نفت ایران در بورس به مرحله نهایی رسید. صبح امروز در مراسمی با حضور احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جواد اوجی، وزیر نفت و همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل بورس انرژی نشست معرفی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی برگزار و اعلام شد معاملات آن از فردا (دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱)‌ آغاز می‌شود.

در این مراسم، رییس شرکت ملی نفت از ابعاد این برنامه جدید گفت. محسن خجسته‌آنلاین، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی که با حضور وزیر نفت و وزیر اقتصاد برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز یک روز مبارک است، عنوان کرد: سال‌ها در جمهوری اسلامی آرزو می‌کردیم که نفت را در بورس داخل عرضه کنیم و این آرزو امروز تحقق یافت.

وزیر نفت نیز از افزایش صادرات نفت کشور خبر داد. جواد اوجی در مراسم راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، با طرح موضوع مذکور توضیح داد: در ۱۱ ماه سال جاری ۱۴ میلیارد دلار در سامانه‌های نیما و مبادله تزریق شده است. وی ادامه داد: امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ نفت صادر کردیم. وزیر نفت افزود: همچنین میزان صادرات گاز امسال نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. صادرات LPG نیز نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

دستاورد روز: کاهش ۴۰ درصدی ارز

بازار ارز نیز امروز روند کاهشی خود را ادامه داد. پس از گذشت حدود سه هفته از فعالیت مرکز مبادله ایران، نرخ دلار، یورو و درهم به پایین‌ترین حد خود از زمان راه‌اندازی این مرکز (در دوم اسفند ماه) رسید.

وزیر اقتصاد اما از کاهش ۴۰ درصدی نرخ ارز سخن گفت. وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه نرخ ارز در ۱۰ روز گذشته کاهش ۴۰ درصدی داشته است، گفت: افرادی که پیش از این ارز خریده بودند زیان بزرگی را تجربه کردند.

وزیر کار نیز امروز از آخرین وضعیت دستمزد گفت. وزیر کار با ابراز امیدواری از اینکه دستمزد کارگران تا قبل از پایان سال تعیین شود، می گوید: مقتضیات تعیین دستمزد هر سال متفاوت است و اینطور نیست که برای یک سال حداقل دستمزد کارگران را مشخص کنیم و تا چند سال اجرا شود.

تازه وارد روز: ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی

بانک مرکزی امروز از یک اسکناس جدید رونمایی کرد. ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی با رنگ آبی و طرح سد کارون به زودی وارد بازار خواهد شد. ایران‌چک‌های ۲۰۰ هزار تومانی که برای اولین‌بار (دیروز ۲۰ اسفندماه سال ۱۴۰۱) منتشر شده است، به زودی و با رنگ آبی و طرح سد کارون وارد بازار خواهد شد.

امروز برای بازار بورس اما روز خوبی نبود. شاخص کل بورس امروز با ۳۳ هزار و ۵۶۴ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۷۸۳ هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۹۶۱۰ واحد کاهش یافت و در رقم ۵۳۹ هزار و ۶۴۹ واحد ایستاد.

سلام دکتر همچنین در گزارشی به آخرین وضعیت انتخابات اتاق بازرگانی پرداخته است. با اعلام نتایج شمارش آرا، نامزدهایی که به فرایند اعتراض دارند، امکان ثبت اعتراض رسمی خود را خواهند داشت. طبق تقویم دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، از زمان انتشار نتایج اولیه دهمین دوره انتخابات تا ۲۴ اسفندماه این امکان فراهم است که اعتراض به سوء جریان انتخابات در اختیار هیات‌های نظارت در استان‌های مختلف قرار گیرد.

انتهای پیام