اقتصادیرسانه عمومیکسب و کار سلامتی

هدف از انجام فیزیوتراپی و ورزش درمانی

مزایای تمرینات ارتوپدی

بهترین فیزیوتراپی شیراز: زمانی که تمرینات به درستی انجام شوند، نتایج زیر حاصل خواهد شد:

  1. حفظ و بهبود قدرت عضلانی. تنها از طریق انجام این تمرینات است که قدرت عضلات ساخته شده و تقویت می‌شود.
  2. بهبود عملکرد مفصل‌ها
  3. کمک به پیشگیری از بدشکلی‌ها و دفرمی ها
  4. کمک به تحریک گردش جریان خون
  5. افزایش مقاومت فردی
  6. افزایش آرامش
  7. افزایش بازسازی انگیزه و خوب بودن حال بیمار

تمرینات فیزیوتراپی برای بیماریهای مختلف عضلانی اسکلتی

تمرینات مناسب برای زانو درد

تمرینات مناسب برای زانو درد یکی از بهترین کارهایی است که شما می‌توانید برای کمک به بهبود دامنه حرکتی و نگهدارنده زانو به کار ببرید.

تمرینات ورزشی مناسب گردن درد

تمرینات درمانی برای بهبود گردن درد بر تقویت و اصلاح عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های نگهدارنده مهره‌های گردنی متمرکز هستند. هدف از انجام این تمرینات عبارت است از:

  • کشش و تقویت عضلات در نواحی آسیبدیده، فرایند بهبودی را تسریع کرده و درد و تورم گردن را کاهش می‌دهد و همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات می‌شود.
  • برای آموزش وضعیت قرار گرفتن بدن و مکانیزم های دیگر بدن که می‌تواند از گردن و ستون فقرات محافظت کرده و از بروز گردن دردهای بعدی پیشگیری کند.

علاوه بر درمان گردن درد به درمان علت آن نیز کمک خواهد کرد. ورزش درمانی می‌تواند به درمان دردهای گردنی ناشی از آرتروز گردن، خشکی و گرفتگی عضلات گردن، دیسک گردن نیز کمک نماید.

بازار کار فیزیوتراپی ورزشی | درامد فیزیوتراپی ورزشی | رشته فیزیوتراپی ورزشی دانشگاه آزاد

تمرینات ورزشی برای کاهش کمر درد

فیزیوتراپی در منزل شیراز تمرینات فعال برای کاهش درد کمر تقریباً همیشه برای بازتوانی ستون فقرات ضروری بوده و باعث کاهش کمر درد می‌شود. وقتی که این تمرینات تحت کنترل، به آرامی و با روشی پیش‌رونده انجام می‌شوند، مواد مغذی در فضای دیسک و بافت نرم در کمر که دیسک را نگه داشته است، عضلات، رباط‌ها و مفاصل توزیع می‌شود.

ورزش علاوه بر درمان کمر درد به درمان علت آن نیز کمک خواهد کرد. ورزش درمانی می‌تواند به درمان دردهای کمر ناشی از آرتروز ستون فقرات (اسکولیوز)، خشکی و گرفتگی عضلات کمر، دیسک کمر و سیاتیک نیز کمک نماید.

تمرینات ورزشی برای کاهش درد در پایین کمر

تمرینات مناسب برای کاهش درد قسمت تحتانی کمر برای تقویت عضلات و محافظت از ستون فقرات طراحی شده و از درد پایین کمر جلوگیری می‌کند. عضلات کمر باعث می‌شوند که عضلات یاد بگیرند که چگونه ستون فقرات را در محل درست خود حمایت کنند.

تمرینات ورزشی برای کاهش درد سیاتیک

  • تقویت عضلات مرکزی. بسیاری از تمرینات سیاتیک باعث تقویت عضلات شکم و کمر شده تا این عضلات بتوانند از کمر بهتر محافظت کنند. تمرینات کششی برای بهبود درد سیاتیک، عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند یا انعطاف‌پذیری خود را از دست داده‌اند و موجب درد می‌شوند را هدف قرار می‌دهد.
  • تشخیصهای خاص. بیشتر برنامه‌های ورزشی برای کاهش بیماری‌ها و عوارض زمینه‌ای ایجادکننده درد سیاتیک مانند فتق دیسک کمر یا انجام می‌شوند. اشتباه انجام دادن این تمرینات می‌تواند باعث تشدید درد سیاتیک شود بنابراین باید قبل از اجرای برنامه‌های ورزشی برای درد سیاتیک از دقیق بودن تشخیص اطمینان حاصل نمود.

تمرینات روزشی برای فتق دیسک کمر

تمرینات ورزشی برای فتق دیسک کمر باید بر پایداری عضلات مرکزی متمرکز باشد. کشش عضلات کمر مجموعه‌ای از حرکاتی هستند که به کاهش علائم ناشی از فتق دیسک کمر کمک می‌کنند. این حرکات شامل کشش که باعث کشیدگی و انعطاف‌پذیری عضلات کمر است می‌شود. پایداری مرکزی با تقویت عضلات شکم و عضلات قسمت تحتانی کمر با انجام حرکات دراز و نشست و حرکات مقاومتی با وزنه حاصل می‌شود.

تمرینات ورزشی برای تنگی کانال نخاع

برنامه‌های مؤثر ورزشی برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاع معمولاً شامل ترکیبی از حرکات افزایش‌دهنده دامنه حرکتی، تقویتی، استقامتی و حرکات تثبیتی می‌شود. افراد معمولاً این حرکات را در حالی که به سمت جلو خم می‌شوند انجام می‌دهند تا در حین انجام تمرینات راحت‌تر باشند.

تمرینات ورزشی برای مشکلات شانهها

تمرینات کششی و تقویتی شانهها می‌تواند مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش درد و افزایش دامنه حرکتی و عملکردی شانه‌ها اشاره کرد.

بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز شانه می‌تواند از برنامه‌های جامع ورزشی برای شانهها بهره‌مند شوند. این برنامه‌ها عبارتند از:

  • کشش شانهها برای افزایش انعطاف‌پذیری مفاصل شانه‌ها و عضلات محیطی آن
  • تمرینات تقویتی شانهها که برای عضله سازی در اطراف شانه از جمله عضلات تثبیت‌کننده کتف طراحی شده است.

هر گونه آرتروز شانه می‌تواند باعث درد شدید در شانه و کاهش توان حرکتی در این ناحیه شده و انجام حرکات فیزیکی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. به هر حال عدم انجام تمرینات ورزشی باعث آرتروفی عضلات، بی‌ثباتی مفاصل، زوال و تحلیل بعدی مفاصل و جمود مفصل شانه (کپسولیت چسبنده) شود.

انواع تمرینات فیزیوتراپی

نوع تمرین فیزیوتراپی که برای شما تجویز می‌شود به مرحله نقاهت و ریکاوری شما بستگی دارد.

تمرینات افزایشدهنده دامنه حرکتی

تمرینات دامنه حرکتی هم با کمک فیزیوتراپیست انجام می‌شود و هم می‌تواند توسط خودتان و با راهنمایی‌هایی که از فیزیوتراپیست می‌گیرید انجام شود. در برخی موارد، ممکن است شما در مفاصل و عضلات خود احساس گرفتگی کرده که می‌تواند دامنه حرکتی مفاصل شما را محدود کند. در این موارد، فیزیوتراپیست ممکن است با گرم کردن بافت‌های سخت شده قبل از انجام تمرینات کششی دامنه حرکتی مفاصل را افزایش دهد.

انواع حرکات دامنه حرکتی

سه نوع حرکات ورزشی برای افزایش دامنه حرکتی وجود دارد که عبارتند از: حرکات اکتیو یا فعال، حرکات پسیو و حرکات کمکی فعال.

در این حرکات، فیزیوتراپیست اندام شما را در جهت حرکت مفاصل حرکت می‌دهد. این حرکات معمولاً در بیمارانی در حرکت دادن اندام خود ناتوان هستند به کار برده می‌شود.

  • تمرینات دامنه حرکتی کمکی فعال

این نوع از تمرینات دامنه حرکتی برای بیمارانی که قادر به حرکت دادن اندام خود بوده ولی برای تکمیل دامنه حرکت به کمک فیزیوتراپیست نیاز دارند انجام می‌شود.

بیمار این تمرینات را بدون نیاز به کمک فیزیوتراپیست انجام می‌دهد. ممکن است فیزیوتراپیست به صورت شفاهی راهنمایی‌های لازم را برای درست انجام دادن حرکات به بیمار ارائه دهد.

تمرینات تقویتی

زمانی که عضلات به دلیل آسیب‌دیدگی برای مدتی بی‌حرکت بمانند (در گچ یا آتل) ضعیف می‌شوند. غالباً تمرینات پیش‌رونده تقویتی در برنامه‌های توان‌بخشی گنجانده می‌شوند. داشتن عضلات با قدرت نرمال و طبیعی از آسیب دیگی بعدی پیشگیری می‌کند.

تمرینات برای بیماریهای عمومی

تمرینات روزشی برای بیماری‌های عمومی شامل ترکیب تمرینات دامنه حرکتی، تقویتی و پیاده‌روی شده که به حفظ و بهبود عضلات کمک می‌کند.

  • تناسب قلبی ریوی
  • انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل
  • تقویت عضلات

تمرینات تعادلی

اگر شما دچار مشکلات تعادلی باشید، تمرینات تعادلی بخشی از برنامه‌های توان‌بخشی است. تقویت عضلات اصلی بخش مهمی از برنامه بازتوانی تعادلی است.

متناسب با نیازهای خاص هر فرد و سطح تناسب‌اندام او، فیزیوتراپیست ممکن است این تمرینات را از قسمت‌هایی که شما در آن ثبات بیشتری دارید آغاز کند. زمانی که شما قادر به انجام راحت این حرکات شدید، از شما خواسته می‌شود که این حرکات را بدون کمک گرفتن از میله‌های موازی (پارالل بار) انجام دهید