رسانه عمومی

نقش هوانیروز در منطقه غرب در آغازین روزهای دفاع مقدس

هواپیماهای توقف ناپذیر نیروی هوایی از چهار محور سرپل ذهاب ، گیلان غرب سومار و ایلام علیه نیروهای دشمن و همچنین نبرد مداوم نیروهای زمینی ، نیروی باد و نیروهای غیرنظامی که باعث شد مردم عراق با شکست های سنگین شکست می خورند تا به هدف خود برسند و سرانجام از آنچه در روزهای اول و دوم جنگ به دست آورده اند و قرار گرفتن در موقعیت های دفاعی لازم راضی باشند.

به گزارش سلام دکتر ، ستوان سرهنگ بهرام مرادی در یادداشتی به بررسی نقش نیروی باد در منطقه غرب (کرمانشاه و ایلام) در روزهای اولیه امنیت محض (آنلاین و آبان 1359) پرداخته است.

قبل از دستور شروع جنگ ، به دلیل تحرکات عراق و پوسته پاسگاه های مرزی ایران در منطقه غرب ، در تاریخ 25/6/1359 ، گروهی از هواپیماهای کوچک از پایگاه هوایی کرمانشاه ، با سه کبرا و هلیکوپتر کوچک 214 دو. به پادگان ابوذر سرپل ذهاب آنها از منطقه کرمانشاه اعزام شدند تا هواپیماهای قطار را در این ماموریت برای انتقال افسران ، مسیرها و شناسایی مناطق مرزی بسازند. در اولین روز اکتبر 1980 ، تعدادی بالگرد کوچک نیروی هوایی کرمانشاه به منظور مقابله با قدرت دشمن شکست خورده بعثی به هواپیماهای موجود در پل ذهاب و دیگر نقاط مهم پیوستند. از مرز عبور کرده و در غرب ادامه می یابد. بخشی از کشور یعنی:

1- سه آتش نشانی هر گروه شامل دو جنگنده کبرا و یک فروند هواپیمای 214 در سرپل ذهاب در پایگاه نظامی ابوذر برای عملیات در پایگاه سر پل ذهاب حضور دارند. -قصر شیرین.

۲- دو گروه نیروی هوایی در غرب گیلان در مکانی به نام کاسه گران قرار دارند تا در خانقین-تنقاب ، قصرشیرین-غرب گیلان و نفت شهر فعالیت کنند.

۳- دو آتش نشانی در منطقه چل زری شهرستان سومار برای عملیات در محل مندلی-تنگ سومار مستقر هستند.

۴- دو آتش نشانی در شهر ایلام در منطقه ای به نام تنگ قوچالی متوقف شدند تا در حالت طارسق-میمک-سرنی و مهران-کنجان جم-ایلام و حالت مهران-دهلران فعالیت کنند.

5- یک آتش نشان در فرودگاه آبدانان برای عملیات در محل موسیان- دهلران متوقف شد.

عملیات پایگاه هوایی کرمانشاه در روزهای آغازین جنگ

نیروهای عراقی پس از غلبه بر نیروی کار و دریافت ارتفاع زیاد به مناطق مرکزی استان های ایلام و کرمانشاه ادامه می دهند.

دستیابی به موقع هواپیماهای کوچک هوایی و پشتیبانی منظم نیروهای زمینی ارتش و مردم محلی و نابودی بسیاری از تانک ها و ارتش های دشمن به آنها این امکان را می داد تا تلفات زیادی و تلفات سنگینی را متحمل شوند. او به توانایی رزمی خود توجه نکرد. آن روز.

حملات هوایی بی پایان از چهار محور سر پل ذهاب ، گیلان غرب سومار و ایلام علیه نیروهای دشمن و همچنین نبرد مداوم نیروهای زمینی ، نیروی هوایی و غیرنظامیان نظامی ، جلوگیری از غیرنظامیان عراقی از ضربه زدن به تلفات و ضعف های عمده در میدان جنگ. ماموریت های از پیش تعیین شده را به دست آورید ، و در نهایت به آنچه در روز اول و دوم نبرد به دست آوردید بسنده کنید و موقعیت های دفاعی را به دست آورید.

در همین راستا ، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیه شماره خود 74 نتایج عملیات بادی را به شرح زیر بیان می کند:

نام خدا

“دوست داشتن و دوست داشتن ایرانیان ، در این زمان ، مانند همیشه ، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران افتخار بزرگی ایجاد می کند. در عملیات افتخارآمیز جمهوری اسلامی ایران ، که ساعت 15:30 دیروز ، 26 اکتبر 1980 در منطقه مرزی قصرشیرین انجام شد ، چادرهای تسلیحات عراقی توسط نیروهای قهرمان هوایی با پشتیبانی از یگان های آتش گرفته شد. لشکر کرمانشاه 81. در عملیات موفقیت آمیز دیگر ، نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه مرزی گیلان غربی و گرد نو که از بخشهای لشکر 81 پشتیبانی می کرد. ، اصابت دو تانک ارتش عراق.

به طور کلی ، در نیمکره غربی ، به دلیل بلند بودن منطقه و جهان دهلیزها و دره های زیاد و آگاهی خلبانان پایگاه هوایی کرمانشاه به مناطق پرواز ، اکثر نیروهای مسلح عراق به مسیرها و در ستونها ، از پشت یا کنار فرود آمدند. آنها مورد حمله خلبانان کویوت قرار گرفتند و اغلب با اولین ، اولین و آخرین تفنگهای این ستونها هدف قرار می گرفتند و فرار به روی آنها بسته می شد و در شلیک های بعدی ، همه ستونها از بین می رفتند.

پایان پیام

دیدگاهتان را بنویسید