رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

میزان مجاز مصرف تن ماهی

یکی از محصولاتی که طعم مطبوع و ارزش غذایی بالایی دارد تن ماهی نام دارد. متخصصان تغذیه استفاده از ماهی تن را تایید یا رد نمی کنند، زیرا برای کسانی که ماهی تازه نمی خورند مفید است.

ماهی تن ماهی بزرگی است که گوشت آن را می توان به صورت کنسرو شده در اکثر فروشگاه های مواد غذایی و برخی از فروشگاه های ماهی تازه یا منجمد یافت. این ماهی انواع مختلفی دارد و امروزه استفاده از کنسرو آن به دلیل سهولت در تهیه و مصرف آن در بین خانواده ها طرفداران زیادی دارد. اما ارزش غذایی ماهی تن چیست؟ آیا این گونه ماهی در بهبود کیفیت و ارزش غذایی آن موثر است؟ چرا برخی از کنسروهای تن ماهی ارزان و برخی گران هستند؟ چرا مقداری از گوشت این ماهی قهوه ای است؟ میزان جیوه در گوشت ماهی تن چقدر است؟ در سایت خبری پارت نیوز به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

ماهی تن ماهی مهاجری است که از اقیانوس هند به دریای عمان و خلیج فارس مهاجرت می کند. این ماهی پروتئین با کیفیت بالایی دارد و به دلیل داشتن چربی کالری بالایی دارد. چربی بدن حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع و امگا 3 است و از همه مهمتر کلسترول پایینی دارد. این ماهی حاوی ویتامین های B1، B3، B6 و تمامی ویتامین ها و مواد معدنی محلول در چربی مانند سدیم، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، سلنیوم، منگنز و مس است.

رنگ گوشت این ماهی بر خلاف رنگ سفید ماهی سالمون صورتی است که به دلیل وجود مقدار زیاد میوگلوبین (پروتئینی حاوی آهن) در ماهیچه ها است که با افزایش ماهیچه سریعتر منقبض می شود. تامین خون و اکسیژن رسانی به بافت ها. ویتامین B6 موجود در آن باعث کاهش سطح هموسیستئین در خون می شود و از آسیب به دیواره رگ های خونی جلوگیری می کند. این ماهی برای کسانی که در مکان‌های پرنور زندگی می‌کنند به دلیل داشتن ویتامین D، فسفر برای تقویت حافظه دانش‌آموزان در حال انجام کار ذهنی مفید است.

اگر ماهی تن از دریا صید شود، محتوای سدیم بالایی دارد و نسبت به ماهی های پرورشی سالم تر و غنی تر از ید است. از آنجایی که ماهی های پرورشی به تعداد زیاد در استخرهای کوچک پرورش می یابند، پرورش دهندگان باید از داروها و آفت کش های خاصی در محدوده مجاز و استاندارد استفاده کنند. متأسفانه برخی افراد غیرمسئول به این موضوع احترام نمی گذارند و از داروهای غیرمجاز به مقدار زیاد استفاده می کنند که باعث ایجاد مسمومیت شیمیایی در گوشت این ماهی ها می شود.

انواع ماهی تن

انواع مختلفی از تونل ها مانند هوور (مسقط، لاین، بندرگاه و مشترک) و گیدر، زرده، اسبک و غیره وجود دارد. این نوع حیوانات به دلیل کیفیت و ارزش غذایی قیمت های متفاوتی دارند و همین امر باعث افزایش یا کاهش قیمت تمام شده غذای آماده می شود. البته امروزه بیشتر مفاصل از نوع هوور یا گیدر هستند که بهترین آنها ماهی تن گیدر است. نوع شعر اغلب برای عوام دشوار است و تنها متخصصان این حرفه می توانند آن را تشخیص دهند. البته بد نیست بدانید که گوشت گدر نسبت به انواع دیگر ترد، پرپشت و براق تر است. هوور گوشت شکلاتی تیره دارد و معمولا در خلیج فارس صید می شود. انواع ماهی تن زرد و اسبک از کیفیت پایین تری برخوردار بوده و قیمت ارزان تری دارند و نسبت به انواع دیگر رنگ تیره تر و تلخی بیشتری دارند. البته این را هم بدانید که برخی از شرکت های نامرتبط گوشت زرده ماهی را با نام های دیگر اما با قیمتی کمتر از محصول اصلی عرضه می کنند که از طرفی به دلیل رنگ و طعم آن می توان به آن دست یافت.

قسمت های قهوه ای رنگ گوشت تن بی ضرر هستند

ماهی تن شناگران سریع و فعالی هستند و اغلب به طور مداوم و برای مدت طولانی شنا می کنند. این امر باعث می شود که رنگ برخی از گوشت این ماهی قهوه ای تیره شود. برای درک بهتر، این ماهی علاوه بر ماهیچه های صورتی رنگ در دو طرف بدن، درست زیر پوست، دارای ماهیچه های قهوه ای به نام ماهیچه های تیره است. این ماهیچه ها حاوی چربی بیشتری هستند و زمانی که ماهی سریع شنا می کند انرژی کافی را تامین می کند. از آنجایی که این گوشت طعم چرب و تلخی دارد، حساسیت بیشتری به ادویه ها دارد، ماندگاری کمتری دارد و طعم متفاوتی نسبت به ماهیچه های صورتی ماهی دارد، اغلب در هنگام فرآوری از محصول جدا می شود و مصرف آن ضرری ندارد. سلامتی. .

مراقب باشید، جیوه بالاست

ماهی تن یکی از ماهی هایی است که در گوشت آن جیوه و سایر مواد شیمیایی سمی وجود دارد. جیوه یک فلز سنگین است و برای بدن سمی است. این ماده به دلیل تمایل خاصی که به سلول های مغز دارد، عامل مهمی در افسردگی، مشکلات روحی، مشکلات تمرکز، سردرد، خستگی، لرزش عضلات، ضعف عمومی و اختلال در متابولیسم بدن و مرکز آن است. سیستم عصبی کودک به سرعت در رحم رشد می کند که می تواند منجر به آسیب مغزی، عقب ماندگی ذهنی و نقص مادرزادی شود. بنابراین مصرف این ماهی برای افراد مبتلا به بیماری های مغزی و عصبی یا کودکان و مادران باردار ممنوع است. استفاده از این دارو بیش از 2 بار در هفته توصیه نمی شود. از خوردن یک نوع ماهی برای هفته ها، ماه ها یا سال ها خودداری کنید.

توصیه ها

–  آشپزی با ماهی تازه یا یخ زده رودخانه ای، دریایی یا پرورشی بهتر از ماهی کنسرو شده است

– کنسرو تن ماهی سرشار از نمک است، بنابراین افراد مبتلا به فشار خون و نارسایی کلیه باید در مصرف آن احتیاط کنند.

– روغن موجود در کنسرو ماهی روغن سویا، آفتابگردان، پنبه دانه یا روغن زیتون است و فاقد روغن ماهی است. در هر صورت، همه روغن ها (خوب یا بد) به یک اندازه کالری و چاق کننده هستند. بنابراین از استفاده از روغن کنسرو خودداری کنید.

مقدار هیستیدین در گوشت ماهی تن زیاد است. هیستیدین تحت تاثیر آنزیم خاصی ماده حساسیت زا به نام هیستامین ترشح می کند که میزان آن در ماهیچه های صورتی بیشتر از ماهیچه های تیره است. اگر هیستامین موجود در کنسرو ماهی تن بیش از حد مجاز باشد، غیرقابل استفاده و سمی می شود و در صورت مصرف عوارض پوستی، گوارشی، تنفسی و عصبی موقتی ایجاد می کند. برای تشخیص وجود هیستامین تا حدودی می توان از روش های حسی استفاده کرد. طعم و بوی ماهی یا کنسرو تن ماهی باید خوب باشد، رنگ گوشت یکنواخت و کشدار باشد، گوشت نباید اسفنجی باشد. در نهایت فراموش نکنید که کنسرو ماهی تن را 20 دقیقه قبل از مصرف بپزید.