رسانه عمومی

“مسابقه قرن” به روایت جواد خیابانی

مسابقه قرن با نگاهی ویژه به بازی ایران و آمریکا در جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه به گزارش جواد خبانی منتشر می شود.

به گزارش سلام دکتر، کتاب تاریخ محصول مشترک موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما است که جمعه 8 اسفندماه ساعت 15 از شبکه یک سیما منتشر می شود. .

جواد خبانی نویسنده و کارگردان این مستند 80 دقیقه ای توضیح می دهد: انتشار این مستند حدود 8 ماه زمان برده است و ادامه مستند «حماسه ملبورن» گزارشی از اتفاقات ایران و آمریکا و پیامدهای آن است. تمرینات تیم ملی.از ملبورن تا فرانسه، در حالی که مسابقات و بازی های دوستانه برای صعود به جام جهانی فرانسه در حال برگزاری است و بیشترین تمرکز بر روی صدمین بازی ایران و آمریکاست.

یک خبرنگار فوتبال با اشاره به پیروزی تاریخی ایران مقابل آمریکا در جام جهانی 1998 گفت: در قرن آینده از نظر قوانین غربی، بازی ایران مقابل آمریکا به عنوان مهمترین بازی سال شناخته می شود. ایران و در رسانه های بین المللی. ، این بازی مسابقه قرن نام دارد. فیفا نیز این بازی را یک بازی راضی کننده نامید و همه اینها اهمیت این بازی تاریخی را نشان می دهد.

خیابانی سپس در پاسخ به اینکه چرا این مسابقه در هشتم بهمن ماه راه اندازی شد، خاطرنشان می کند: اولین گزینه ما انتشار کتاب تاریخ در سالگرد مسابقه در 30 اردیبهشت بود، اما از آنجایی که وارد قرن جدید سال شده ایم. ، عنوان این رویداد مصادف با روزی است که غرب رخ نداده است و بهترین زمان برای گسترش آن قبل از پایان قرن برای مطابقت با یک داستان است.

وی درباره ویژگی‌های تاریخی بازی قرن گفت: با توجه به حضور در فرانسه و دیدن اتفاقات و پایان‌های جام جهانی 1998 و پیامدهای سیاسی و فوتبالی یک بازی بزرگ مقابل آمریکا، گزارش منظمی دارم. از مشاهداتم با خواندن گزارش نوشتم. در این کتاب تاریخ دو بازی ایران و یوگسلاوی و حتی یک بازی با آمریکا بیشترین زمان را گرفت و اشاره ای کوتاه به بازی سوم مقابل آلمان در جام جهانی شد. در واقع موضوع اصلی این مستند سازگاری با آمریکاست و بقیه در مورد ساخت این بازی است.

خالق رمان «مسابقه سال» یادآور می شود: بازی با آمریکا با اتفاقات فراوانی همراه است و بیشتر نقدها و نتایج این مسابقه برگرفته از اتفاقات سیاسی و تاریخی بین دو کشور است. تجاوز، تهاجم و تجاوز مردم آمریکا از 28 مرداد 1332 تا به امروز، دشمنی آمریکا با ایران را به طور کامل نشان می دهد و بازی با تیم ملی آمریکا همه آن اتفاقات را برای مردم ترسیم می کند. ایران. ما مسابقات ورزشی زیادی در ارتباط با جریانات سیاسی بین کشورها داشته ایم، اما هیچ کدام به اندازه بازی ایران و آمریکا اهمیت ندارد و جایگاه این ورزش نشان می دهد که این بازی مرتباً مسابقه صدمین سالگرد نامیده می شود. توسط فیفا نه تنها در مورد فوتبال، و اینکه تا به امروز، مانند بازی با استرالیا، چیزی فراتر از فوتبال اتفاق افتاده است و در مسابقه قرن به چالش کشیده شده است.

جواد خبانی در خاتمه گفت: بازی‌های بزرگی مانند حماسه ملبورن و بازی سال دارای نمایش و پس‌زمینه هستند و قطعه‌ای از رویدادهای پیشرو که منجر به این درام‌های تاریخی شده است در تاریخ کتاب آمده است. جهان 2022 را سرآغاز و ادامه این تاریخ داشته باشم و مشتاقانه منتظر پیگیری این اتفاقات در قالب یک رمان هستم و ایده هایی دارم که امیدوارم با کمک موسسه شهید آوینی و همکاری منظم رادیو انجام دهم. و سازمان تلويزيون. حتي مي توانند مجموعه اي از رويدادهاي ورزشي و فوتبالي باشند، مانند دنياي بيهوده ها كه يكي از موضوعاتي است كه مي توانيم انجام دهيم. در آخر از موسسه شهيد آويني كه اين امكان را فراهم كرد تشكر مي كنم. برای تولید اسناد “حماسه ملبورن” و “مسابقه قرن”.

"مسابقه قرن" به قول جواد خبانی

به گزارش سلام دکتر، بخشی از تیزر داستان «مسابقه سال» جواد خبانی را در زیر مشاهده می کنید:

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید