قزوین در رفع تداخل اراضی شاخص کشوری است

به گزارش خبرگزاری سلام دکتر از قزوین؛ محمدحسین عطایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته دولت در سالن باغستان برگزار شد، اظهارکرد: امسال به مناسبت هفته دولت ۴۴طرح با اعتبار ۲۵۰میلیاردتومانی به بهره‌برداری می‌رسد که منجر به اشتغال‌زایی برای ۲۰۰نفر می‌شود.

او در خصوص الگوی کشاورزی مدرن افزود: در حال حاضر آغازگر کشاورزی مدرن در استان قزوین هستیم و معتقدیم که وجه کشاورزی بسیار بزرگتر از وجه صنعتی است.

عطایی گفت: با توجه به نقطه‌ای که در جهاد کشاورزی استان ایستاده‌ایم تمام تلاش ما افزایش بهره‌وری، صیانت از منابع آبی و اجرای الگوی کشت در کشاورزی است.

این مسئول همچنین توضیح داد: در حال حاضر تبدیل منابع به فعالیت‌های کشاورزی با بهره‌وری بالا در دستورکار قرار دارد که در این خصوص انتقال کشت روباز به کشت گلخانه‌ای از سیاست‌های سال جاری است و کشت گلخانه‌ای از ۵۰۰هکتار کنونی به ۲هزار و ۵۰۰هکتار می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه قزوین در رفع تداخلات اراضی حرف اول را می‌زند، اظهارکرد: در این زمینه نیز از یک‌هزار و ۲۰۰پلاک موجود استان تعداد یک‌هزار و ۱۰۰پلاک مشمول طرح رفع تداخلات اراضی است و تاکنون در شش شهرستان استان تعداد ۶۷۵پلاک رفع تداخل شده است.

او افزود: در قزوین از لحاظ مساحتی حدود ۴۷۳هزار هکتار از اراضی باید رفع تداخل صورت گیرد که بیش از ۹۰درصد آن انجام شده است.

عطایی با بیان اینکه توسعه آبیاری مدرن برای صیانت از منابع آبی ضروری و لازم است، گفت: در این خصوص ۲۵درصد از اراضی آبی استان تحت پوشش آبیاری مدرن قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: ساخت استخرهای معیشتی در استان در دستورکار قرار دارد که پیش‌بینی شده ۷۰استخر به مرحله احداث و بهره‌برداری برسد.

او افزود: در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کمی نسبت به سهم ۲۰درصدی صنعت صورت می‌گیرد و تلاش ما این است که سرمایه‌گذاران غیردولتی وارد بخش کشاورزی شوند.

عطایی با اشاره به احیای دشت قزوین، گفت: برای تحول در این عرصه ده محور اساسی از جمله افزایش تولید در واحد سطح، رفع تداخل اراضی، توسعه کشت گلخانه‌ای و آبیاری مدرن، کشاورزی قراردادی، توسعه گردشگری کشاورزی، اقتصادی کردن کشاورزی و موارد دیگر تعریف شد که از مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در پایان با تاکید بر لزوم گردشگری کشاورزی در استان اظهارکرد: یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی؛ توسعه گردشگری کشاورزی در استان است که اخیرا از سوی سازمان فائو برای ثبت جهانی باغستان سنتی قزوین اقدام شده است که این امر در توسعه گردشگری کشاورزی بسیار موثر واقع می‌شود.

خروج از نسخه موبایل