پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان

شهر زیبا و تاریخی اصفهان که توجه و علاقه بسیاری از گردشگران را از سراسر جهان به خود جلب می کند، یکی از قطب های مهم صنعتی کشور است. صنایع دستی اصفهان در کنار آثار تاریخی و صنعت قوی اش شهرت جهانی دارد. هنرمندی و ذوق صنعتگران اصفهانی را می توان در هنرهای مهمی چون میناکاری، مدادکاری، فیروزه دوزی، گلدوزی، ملیله دوزی، پر، ظروف نقره، کاشی کاری، قالی بافی، ابریشم سازی، مینیاتور و سرامیک مشاهده کرد. قلاب مشاهده شده گلدوزی، فرش، سرامیک، فیروزه و… در زیر به طور خلاصه به معرفی بهترین سوغاتی های اصفهان، مهم ترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان می پردازیم. با رسانه گردشی تاپ همراه باشید.

مینا کاری 

مینا و فلزات تزئینی مانند طلا، نقره و مس با رنگ های براق خاص که در دمای بسیار بالا پخته و متمرکز می شوند را مینا می گویند. میناکاری هنری با قدمتی حدود پنج هزار سال است که برای تزیین زیور آلات و ظروف مختلف از آن استفاده می شود. این هنر آتش و خاک را با هنر نقاشی ترکیب می کند تا نقشه ای زیبا خلق کند. به گفته برخی کارشناسان و پس از مقایسه آثار میناکاری بیزانسی با آثار ایرانی، این هنر در ایران ایجاد شد و سپس به کشورهای دیگر راه یافت. لعاب رنگ شده: تکنیک رایج در اصفهان امروزه این است که نقش لعاب بر روی لعاب شفاف ایجاد می شود. برای این منظور و برای مینا ابتدا باید مسگر شیء مناسبی مطابق طرح مورد نظر بسازد سپس صنعتگر مینا را با مینای سفید رنگ کند. مرحله پولیش سه یا چهار بار انجام می شود و هر بار با قرار گرفتن در معرض حرارت 700 درجه رنگ براق ثابت می شود. سپس روی این ماده سفید رنگ آمیزی می شود و مواد داخل فر می شود و در دمای حدود 400 تا 500 درجه پخته می شود و رنگ ها چیزی خاص می شود. اکنون از رنگ های شیمیایی در نقاشی استفاده می شود در حالی که در گذشته از رنگ های گیاهی یا معدنی استفاده می شد.


فیروزه کوبی

خاستگاه هنر فیروزه کوبی مشهد است و توسط شخصی به نام یوسف حکیمیان آغاز شد. بیست سال بعد این هنر توسط شخصی به نام حاج داداش به اصفهان آورده شد و در اصفهان توسط هنرمندان اصفهانی و به ویژه صنعتگران آقاجانی به اوج خود رسید. این هنر مربوط به 60-70 سال پیش است. کوبی فیروزه ای؛ سنگ های فیروزه ای کوچک به صورت موزاییک به سطح بشقاب چسبانده شده و جلوه خاصی به شی می بخشد. این سطوح از مس، برنج یا برنج ساخته شده اند. پس از زدن رنگ سبز روی سطح، لاک مشکی در وسط فیروزه قرار می گیرد. فیروزه مانند طلاست. کلم سبز آبی. لاک زدن در سه مرحله انجام می شود. از این هنر در ظروف مختلفی مانند بشقاب، بطری آب، گلدان استفاده می شود.

حکاکی شده

چاپ قلم یا مهر هنری است که در ایران هشتصد سال قدمت دارد. در قلم کار باید از پنبه، ابریشم، کتان، ابریشم و کتان استفاده شود. نمونه های مورد استفاده در خوشنویسی شامل صحنه های تاریخی، حیوانات اهلی و وحشی، تصاویر ادبیات کهن فارسی، کتاب های شعر و رویدادهای تاریخی است.

خاتمکاری

خاتمکاری یکی از پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است که صنعتگران ماهر در صنعت چوب از آن استفاده می کنند. کاری خاتم در شیراز رایج است و قدمت آن به دوران صفویه می رسد. در خاتم کاری چند ضلعی های چوبی منظم و رنگارنگ در کنار هم قرار گرفته اند تا اشکال هندسی زیبایی ایجاد کنند. برای ساخت قطعات خاتم از سیم گردو، آبنوس، پرتقال، جک فروت، عاج فیل، استخوان شتر، برنج، آلومینیوم و سیم نقره استفاده می شود. مواد اولیه خاتم کاری نیز شامل سریش و لاک می باشد. خاتمکاری یکی از زیباترین و پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان است که به وفور یافت می شود، هنر خاتمکاری در دوره صفویه به واسطه حمایت شاه عباس به اوج خود رسید.

قلاب بافی

قلاب بافی، خیاطی، گلدوزی، قلاب بافی و انواع دیگر هنر توسط بانوان اصفهانی خلق می شود. مواد اولیه این آثار هنری زیبا، منسوجات دست ساز و نخ های ابریشمی با رنگ های مختلف است. برخی از این زنان فقط گلدوزی ساده انجام می دهند، در حالی که برخی دیگر طرح های بیشتری ایجاد می کنند که باعث افزایش قیمت محصول نهایی می شود.

کنده کاری چوب

خاتم کاری که ریشه در تاریخ ایران دارد توسط هنرمندانی ساخته شد که برای اولین بار از ابزار استفاده کردند. کنده کاری به معنای حکاکی روی چوب است. در منبت کاری روی چوب نقش مورد نظر بر روی چوب حک شده و برجسته می شود. در واقع از چوب های مختلف با رنگ های طبیعی استفاده می شود. به عنوان مثال، شمشاد برای رنگ زرد و جک فروت برای قرمز استفاده می شود. از ریشه درخت گردو یا درختان جنگلی در منبت کاری چوب استفاده می شود. به طور کلی کنده کاری به سه روش حکاکی، حکاکی و منبت انجام می شود.

 

خروج از نسخه موبایل