رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

علت روشن نشدن ماشین دوگانه روی بنزین

علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین از دردسر هایی است که معمولا وقتی هم خیلی عجله دارید رخ میدهد و میتواند ساعت ها وقت شما را بگیرد و شما را از کار و زندیگ بیندازد. استارت خوردن و روشن نشدن ماشین دلایل زیادی دارد که اگر عیب یابی به سرعت انجام شود میتوانید سریع تر ایراد را برطرف کنید و به سایر کار های خود برسید.

دلیل روشن نشدن ماشین را در قسمت پایین با هم بررسی میکنیم و امیدواریم سریع تر ایراد ماشین را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام کنید.

رایج ترین دلیل روشن نشدن ماشین تمام شدن بنزین و یا به طور کلی سوخت آن میباشد. اگر حواستان به چراغ بنزین خودرو نباشد این مشکل رخ خواهد داد و شما تا زمانی که سوخت را به ماشین نرسانید نمیتوانید آن را روشن کنید.

اگر چراغ چک ماشین تان روشن شده و نمیدانید ایراد از کدام بخش ماشین است حتما مقاله  را مطالعه کنید و به سرعت ایراد ایجاد شده در ماشین تان را رفع کنید.

روشن نشدن ماشین بدلیل نقص در برق و الکترونیک

لینک خرید تجهیزات آپاراتی :اگر سیستم سوخترسانی ماشین، بدرستی کارش را انجام دهد، در مرحله بعد باید اجزای برق و الکترونیک خودرو را بررسی کنید. همچنین دقت داشته باشید که سنسورهای متعددی برای کنترل موتور وجود دارد و هرکدام از این سنسورها اگر خراب شوند یا پالس‌های اشتباه را به ECU بفرستند، ممکن است باعث از کار افتادن موتور شوند. شایع‌ترین مشکلات در سیستم برق و الکترونیکی ماشین عبارتند از:

قطع شدن اتصالات سیمها یا تولید جریان نشتی اتصالی:

خرید تجهیزات صافکاری: چنانچه مسیر جریان به واسطه، قطع شدن مسیر سیم‌ها مسدود شده باشد عملا جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید؛ همچنین اگر اتصالی در مدار و به بدنه ایجاد شود جریانی به شمع‌ها نخواهد رسید.

دینام مشکل پیدا کرده است

دینام یا آلترناتور یک مولد الکتریکی تأمین‌کننده جریان برق متناوب در اتومبیل است که وظیفه شارژ کردن باتری در هنگام کارکردن موتور را دارد. اگر باتری خودرویتان نسبتا نو است، اما صبح روزهای سرد نمی‌توانید ماشین را روشن کنید احتمال دارد مشکل از دینام باشد که باتری را تخلیه کرده است.

اگر چراغ‌های جلو و چراغ‌های داشبورد نور ضعیفی دارند، کیلومترشمار یا دور موتور و سایر بخش‌های این صفحه نامنظم کار می‌کنند یا حتی در داخل کابین بوی سوختگی حس می‌کنید مشکل از دینام است.اگر از جامپ استارت استفاده کردید و موتور بلافاصله خاموش شد، باز هم دینام مشکل دارد.

در این حالت دینام فقط باید تعمیر یا تعویض شود. ازآنجاکه دینام به باتری و موتور متصل است، بهتر است کار را به متخصص این کار بسپارید؛ مگر اینکه خودتان مکانیک باشید.از امداد خودرو کمک بگیرید یا اینکه ماشین را با کمک خودروی دیگر تا تعمیرگاه برسانید. کار دینام معمولا دو ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.

 روغن موتور اتومبیلتان مناسب نیست

اگر روغن موتوری که استفاده می‌کنید برای هوای سرد مناسب نباشد، باعث می‌شود که ماشین در هوای سرد روشن نشود.

موتور روشن نمی‌شود. اگر مطمئن هستید که باتری سالم است و هیچ یک از مشکلات بالا را هم نداشتید، باید به روغن موتوری که استفاده می‌کنید دقت کنید.

برای تعیین بهترین روغن موتور مناسب به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید. ویسکوزیته روغن موتور عامل مهمی است که باید در پی‌بردن به علت روشن نشدن ماشین به آن دقت کنید. اگر روغن موتور دارای ویسکوزیته مناسبی در هوای سرد نباشد، ماشین روشن نمی‌شود. روغن موتور در هوای سرد، سفت و غلیظ می‌شود و نمی‌تواند به خوبی در لابه‌لای اجزای موتور جریان یابد. از روغن موتوری استفاده کنید که رقیق‌تر باشد. بهترین روغن برای زمستان ۵W-20 است. حرف دبلیو نشان‌دهنده زمستان است و هرچه عدد کنار آن کوچکتر باشد، یعنی روغن رقیق‌تر است. روغن‌های غلیظ‌تر با ویسکوزیته (۱۰W-30) در هوای سرد نمی‌توانند خودرو را روشن کنند. برای خودروهایی که در آب‌وهوای بسیار سرد هستند، روغن 0W توصیه می‌شود.

 خراب شدن شمع، وایر و کوئل یا زمان بندی نادرست احتراق موجب می شود خودروی شما استارت بخورد اما روشن نشود. برق رسانی ناقص منجر به جرقه نزدن شمع ها و بروز ایراد در سیستم احتراق می شود.

خرابی این قطعه در دو بخش مشترک است. بروز هرگونه ایراد در استارتر خودرو و قطعات مربوط به آن می تواند منجر به استارت نخوردن یا استارت خوردن و روشن نشدن شود. برای مثال خرابی قطعه سلونوئید منجر به استارت نخوردن خودرو و خرابی دنده ها منجر به استارت خوردن و روشن نشدن خودرو می شود.

شنیدن صداهای نامتعارف از علائم خرابی الکترونیکی استارتر و ضعیف بودن نور چراغ های پشت آمپر از علائم خرابی مکانیکی استارتر است.

برق پشت امپر میاد استارت میخوره ولی روشن نمیشه | علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین 405 | علت استارت خوردن و روشن نشدن ماشین پژو

علت روشن نشدن ماشین بعد از استارت زدن چیست؟

همانطور که در قسمت قبل نیز توضیح دادیم، خرابی سوییچ و مجموعه‌های متصل به آن، یکی از متداول‌ترین دلایل روشن نشدن ماشین هستند. به همین دلیل بهتر است، جزییات بیشتری درباره آن بگوییم.

سوییچ از یک مغزی و چندین رشته سیم تشکیل شده تا برق را به مجموعه استارت برساند. در خودروهایی که فاقد استارت دکمه‌ای هستند، سوییچ در سه حالت مختلف قرار می‌گیرد:

1- اگر سوییچ را چرخاندید (باز کردید) اما صفحه کیلومتر روشن نشد:

2- اگر سوییچ را چرخاندید و صفحه کیلومتر روشن شد اما بلافاصله بعد از استارت‌زدن، صفحه کیلومتر خاموش شود و موتور هم خاموش شود، احتمالا مشکل را باید در باتری ماشین جست‌وجو کنید چراکه اگر باتری ضعیف شده باشد، می‌تواند برق را به صفحه کیلومتر برساند اما نمی‌تواند موتور را روشن نگه دارد. حتما دیده‌اید که گاهی اوقات، ماشین‌های که استارت نمی‌خورند را با هل‌دادن یا باتری به باتری کردن، روشن می‌کنند. در چنین حالتی، اصطلاحا می‌گویند باتری خوابیده است؛ یعنی باتری دیگر توان تامین برق موردنیاز ماشین را ندارد. اگر موفق شدید ماشینی که باتری آن خوابیده باشد را روشن کنید، به این نکته هم دقت داشته باشید که نباید خیلی زود، موتور را خاموش کنید چرا که ممکن است دوباره روشن نشود. با روشن نگهداشتن موتور، در واقع به دینام اجازه می‌دهید تا شارژ باتری را بصورت کامل انجام دهد.

منبع: صنایع پیشرو