روش های محافظت از برج خنک کننده در زمستان

نگهداری برج خنک کننده در زمستان برای واحد هایی که در مناطق سردسیر مورد استفاده قرار می گیرند یا واحد هایی که در زمستان به فعالیت خود ادامه می دهند، دارای اصول مهمی می باشد که باید در مورد آنها رعایت شود. در هنگام استفاده از کولینگ تاور اگر دمای مرطوب محیط به مدت 24 ساعت کمتر از صفر درجه سانتیگراد باشد، در این صورت ما این حالت را ”شرایط یخ زدگی پایدار” می نامیم. تجربه نشان داده است که را می توان تا دمای منفی 15 درجه سانتیگراد با موفقیت مورد استفاده قرار داد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا به بررسی نکات مهم برای نگهداری برج خنک کننده در زمستان بپردازیم همچنین لیست قیمت برج خنک کننده در سایت قابل مشاهده است  .

زمستان

زمستان

اصول نگهداری برج خنک کننده در زمستان

با توجه به اینکه طراحی برج خنک کننده بر اساس شرایط گرمای تابستان صورت می گیرد پس این انتخاب برای عملکرد در زمستان بسیار بیشتر از ظرفیت مورد نیاز است. با این اوصاف برج های خنک کننده به خوبی در سراسر دنیا در دمای بسیار پایین به کار گرفته شده اند، ولی لازم است نکات مهمی مد نظر باشد که به بررسی آن می پردازیم.

  • هرگز برج خنک کننده را بدون بار حرارتی راه اندازی نکنید. زیرا بدون بار حرارتی آب به سرعت یخ می زند.
  • هر گاه نیاز بود از بای پس برای بالا بردن دمای آب استفاده کنید. اگر دمای آب بسیار پایین رفت برای جلوگیری از یخ زدن آب برج خنک کن با استفاده از طراحی بای پس، به سرعت آب گرم را مستقیم به تشت برج خنک کننده وارد کنید. می توان جهت کنترل اتوماتیک از سنسور دما و شیر برقی استفاده نمود.
  • در هنگامی که فرآیند یخ زدن آب و پکینگ برج خنک کننده آغاز شود، باید ابتدا فن برج خنک کننده را خاموش کرد تا دمای آب خروج بالا برود. اگر خاموش کردن فن کارساز نشد، باید برای مدت محدود و تحت نظارت فن را به صورت برعکس راه اندازی کرد تا با راندن هوای گرم به سمت پایین یخ های ایجاد شده در قسمت پکینگ برج خنک کن، لوور برج خنک کننده و تشت برج خنک کننده را از بین ببرد.
  • برای می توان از تشت خشک در برج خنک کن استفاده کرد؛ به این معنی که با قراردادن تانک ذخیره برای آب برج خنک کننده می توان تمام آب کولینگ تاور را با گرانش به تانک منتقل کرد.
  • برای نگهداری برج خنک کن در زمستان در شرایط یخ زدگی پایدار نباید دستگاه به مدت چند روز و بدون نظارت زیر بار برود، نظارت مداوم از جمله نکات مهم نگهداری کولینگ تاور در زمستان می باشد.

راه های جلوگیری از یخ زدگی برج خنک کننده در زمستان

کنترل میزان دبی هوای ورودی ابزار با ارزشی برای کنترل میزان یخ زدگی در برج خنک کننده است. بوسیله این ابزار می توان در زمستان میزان هوای سرد وارد شده به برج خنک کن را کاهش داد. در برج های خنک کننده ای که جهت فعالیت در زمستان طراحی می شوند، سیستم توزیع آب باید طوری طراحی شود که امکان تغییر و تمرکز پاشش آب به کناره ها را داشته باشد. نکات قابل توجه در زمان فعالیت برج خنک کننده در زمستان اگر قرار باشد برج خنک کننده در زمستان (بخصوص در دمای زیر صفر) نیز به فعالیت خود ادامه دهد باید به نکات زیر دقت شود. ابتدا باید تمام لوله ها، شیرها، تشت زیرین و کلیه قسمت هایی که در معرض هوای سرد قرار دارند تخلیه شوند تا از یخ زدن آنها در هوای سرد و زمانی که دستگاه خاموش است، جلوگیری شود. سپس نکات زیر رعایت شود.

  1. گردش باز آب در برج خنک کننده

اگر قرار است برج خنک کن در دمای زیر صفر کار کند، باید با یک روش کنترل ظرفیت دمای آب خروجی از برج را بالاتر از نقطه صفر قرار داد. همچنین بازرسی منظم عملکرد دستگاه، حائز اهمیت است. برای به حداقل رساندن امکان یخ زدگی در برج های با بادزن مکشی سانتریفوژ، باید از دامپرهای کنترل ظرفیت استفاده شود.

  1. گردش بسته آب در یک سردکننده تبخیری مدار بسته

در این نوع برج های خنک کن، با گرم نگه داشتن مایع مبدل حرارتی می توان در برابر هوای سرد از سیستم محافظت کرد. روش های گرم نگهداشتن مایع مبدل حرارتی برج خنک کننده

  • روش اول و بهترین روش استفاده از مایع ضد یخ است. به شرطی که وجود این مایع خللی در عملکرد برج ایجاد نکند.
  • روش دوم گرم نگه داشتن مایع مبدل حرارتی به هر نحو است، اما باید حتما در مورد مقدار این حرارت با کارخانه سازنده برج خنک کننده مشورت نمایید.

عایق کاری تمام سیستم لوله کشی ورودی و خروجی برج خنک کننده از موارد مهم دیگر نگهداری از این نوع سیستم است. همچنین نصب یک لوله تخلیه آب اضطراری در مواقعی که دمای هوا زیر صفر است و برق دستگاه قطع می شود، ضروری است.

  1. آب تشت در برج خنک کن یا خنک کننده تبخیری مدار بسته

حفاظت از آب درون تشت زیرین برج خنک کننده مدار بسته در مقابل سرما و یخ زدگی بسیار مهم است. بهترین روش محافظت از آن استفاده از یک مخزن آب گرم کمکی در یک فضای گرم است. معمول ترین روش گرم کردن آب درون این تشت استفاده از گرمکن الکتریکی، کویل های بخار و آب داغ غوطه ور در آب تشت می باشد.

در برج های خنک کننده جریان مخالف یخ زدگی در نواحی پر قدرت سازه برج خنک کعملکرد برج خنک کننده در زمستان، در واحد های صنعتی بسیار حائز اهمیت می باشد که در ادامه این مقاله از به بررسی آن می پردازیم. برج های خنک کن طوری طراحی شده اند که بیشترین سطح تماس میان آب و هوا را در طولانی ترین زمان ایجاد نمایند. این عملکرد گرچه در تابستان ایده آل است ولی در زمستان ممکن است موجب یخ زدن کولینگ تاور شود، بنابراین جهت کنترل عملکرد برج خنک کننده در زمستان باید ابزاری جهت عملکرد کولینگ تاور وجود داشته باشد. میزان یخ قابل قبول در برج خنک کن لایه نازک یخی است که در ناحیه ورود هوا و لوور ها می نشیند.

عملکرد برج خنک کننده در زمستان این مقدار یخ زدگی در قابل قبول است و نگرانی در مورد سازه کولینگ تاور و یا عملکرد برج خنک کن ایجاد نمی نماید. اما اگر مقدار یخ ایجاد شده قابل توجه باشد و بروی پکینگ ها و ساپورت ها پیشروی کند برای سازه برج خنک کننده مشکل ساز می شود. یخ زدگی در برج خنک کننده این یخ ایجاد شده روی پکینگ فیلمی برج خنک کننده (سطوح انتقال حرارت) را پوشانده و عملکرد برج خنک کن را مختل می کند. در برخی اوقات یخ بر روی سازه کولینگ تاور پیشروی کرده و ستون ها و بدنه را نیز مورد تهدید قرار می دهد.

بررسی عملکرد برج خنک کننده در زمستان

متدهای کنترل یخ زدگی در برج خنک کننده بر حسب نوع برج خنک کن، سیستم توزیع آب و تجهیزات مکانیکی متفاوت است، ولی موارد زیر برای همه شرایط صحیح است:

  • پتانسیل یخ زدگی با میزان هوای وارد شده به کولینگ تاور تغییر می کند، در صورتیکه جریان هوا کاهش یابد پیشروی یخ کاهش پبدا می کند و یخ زدگی عقب نشینی می کند.
  • در برج های خنک کننده ای که جریان هوا غیر قابل کنترل است (مانند برج های جریان طبیعی یا برج های خنک کننده هذلولی) پتانسیل یخ زدگی به صورت معکوس با مقدار بار حرارتی تغییر می کند، کم شدن مقدار بار حرارتی، احتمال یخ زدگی را بالا می برد.
  • پتانسیل یخ زدگی با مقدار آب پاشیده شده بروی پکینگ ها رابطه عکس دارد؛ به این معنی که کاهش مقدار آب در گردش، میزان یخ زدگی را افزایش می دهد.

بیشتر برج های خنک کننده جریان اجباری، قابلیت کنترل دبی هوای ورودی را دارند. امکان تغییر دور پروانه و یا خارج کردن تعدادی از فن ها در این نوع برج های خنک کننده دیده می شود. همچنین برای برج های خنک کننده ای که برای کار در زمستان طراحی می شوند، قابلیت کنترل دبی آب هم دیده می شود که هم کنترل آب در جریان و هم کنترل دبی هوای در جریان بسیار کمک کننده خواهد بود، ولی در برج خنک کننده جریان طبیعی امکان کنترل میزان هوای ورودی امکانپذیر نمی باشد.

یخ زدگی در برج خنک کننده جریان متقاطع

برج های خنک کن طوری طراحی شده اند که بیشترین سطح تماس میان آب و هوا را در طولانی ترین زمان ایجاد نمایند. این عملکرد گرچه در تابستان ایده آل است، ولی در زمستان ممکن است موجب یخ زدن کولینگ تاور شود، بنابراین جهت کنترل عملکرد برج خنک کننده در زمستان باید ابزاری جهت عملکرد کولینگ تاور وجود داشته باشد. جلوگیری از یخ زدگی برج خنک کننده در زمستان در مجموع تفاوتی بین پتانسیل برج های خنک کننده جریان متقاطع با جریان مخالف در یخ زدگی وجود ندارد، ولی در برج های خنک کننده جریان مخالف یخ زدگی در نواحی پر قدرت سازه برج خنک کن اتفاق می افتد و یخ زدایی آن مشکل تر است. اما در برج های خنک کننده جریان متقاطع آب از لبه ی مستعد یخ زدگی عبور می کند و احتمال یخ زدگی پایین است.

در نهایت بر عهده کاربر کولینگ تاور است تا با استفاده از همه یا هر یک از روش های اعلام شده از بروز یخ زدگی در برج خنک کننده جلوگیری نماید و عملکرد برج خنک کننده در زمستان را تضمین نماید. جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله ““ مراجعه فرمایید. ن اتفاق می افتد و یخ زدایی آن مشکل تر است، اما در برج های خنک کننده جریان متقاطع آب از لبه ی مستعد یخ زدگی عبور می کند و احتمال یخ زدگی پایین است. در نهایت بر عهده کاربر کولینگ تاور است تا با استفاده از همه یا هر یک از روش های اعلام شده از بروز یخ زدگی در برج خنک کننده جلوگیری نماید و عملکرد برج خنک کننده در زمستان را تضمین نماید.