در اختیار گذاشتن ظرفیت نمایشگاه‌های آمریکای لاتین برای تولیدکنندگان شهرستان بهار

آمریکای | آمریکای لاتین | اختیار

سلام دکتر/همدان مدیرعامل اتکا از آمادگی این سازمان برای در اختیار گذاشتن ظرفیت نمایشگاه های آمریکای لاتین برای تولیدکنندگان شهرستان بهار خبر داد.

مرتضی اعلمی شنبه ۲۴ تیرماه در جلسه بررسی کشت فراسرزمینی شهرستان بهار و رسیدگی به مشکلات حوزه کشاورزی این شهرستان که با حضور معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت‌ دفاع برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اتکای کشور می‌تواند ظرفیت نمایشگاه های فصلی آمریکای لاتین را در اختیار تولیدکنندگان شهرستان بهار و کبودراهنگ قرار دهد و اگر نیاز به ایجاد نمایشگاه دائمی بود به طور قطع این مهم را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه بخش عمده فعالیت‌های سازمان اتکا مبنی بر تولیدات مردم پایه بوده و امروز ۷۰ درصد جوجه اجدادی کشور در اتکا تولید می‌شود، یادآور شد: در طبقات تولید مرغ مادر و گوشتی بسیاری از تولیدکنندگان با ما مشارکت دارند و در این ارتباط جوجه یک روزه و واکسن و خوراک آن و خرید لاشه را نیز تأمین می‌کند.

اعلمی با بیان اینکه از این مدل و شیوه کار در سایر کسب و کارها می توان استفاده کرد، ادامه داد: در حال حاضر سازمان اتکا در رابطه با تعداد ۵۰۰ فروشگاه با مردم مشارکت داشته است و تأمین کالای مورد نیاز، نرم افزار و تابلو با اتکا و فروشنده و فضا با فرد متقاضی بوده که خوشبختانه اشتغال و درآمد خوبی را برای افراد به همراه دارد.

اعلمی با اشاره به اینکه بر آیند این جلسه به سه بخش تولید سفال و انواع منسوجات و غذایی و تولیدات کشاورزی و بحث تجارت تقسیم می‌شود، گفت: در کشاورزی اراضی و زمین هایی که در اختیار سازمان اتکا است، از ظرفیت تولیدکنندگان استان همدان برای کشت فراسرزمینی استفاده می کنیم چراکه امروز به علت خشکسالی ها و جنگ بین روسیه و اکراین تولیدات فراسرزمینی در دستور بسیاری از کشورها قرار گرفته و برای پایداری امنیت غذایی باید از ظرفیت کشورهایی که دارای خاک و آب مناسب هستند استفاده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به فروشگاه های اتکا خاطرنشان کرد: سازمان اتکا در آمریکای لاتین دارای یک فروشگاه اتکا بزرگ بوده و راه اندازی چند فروشگاه بزرگ دیگر نیز در دستور کار قرار دارد ضمن اینکه هم اکنون ۲۰۰۰ تولیدکننده معتبر ایرانی در ریل اتکا محصولات خود را در آمریکای لاتین عرضه می‌کنند و بازگشت سرمایه آنها را تضمین کرده ایم.

مدیرعامل اتکا ادامه داد: در بخش تجارت جهانی واردات و صادرات و بخش تجارت داخلی با مراوداتی که ظرفیت سازمان اتکا در اختیار دارد، می تواند در اختیار تولیدکنندگان شهرستان بهار قرار دهد که محصولات خود را در این بستر بیشتر به فروش برسانند.

اعلمی بیان کرد: سازمان اتکا می تواند در نمایشگاه های داخلی فصلی با حضور و شرکت تولیدکنندگان صنایع خرد خانگی شهرستان بهار و کبودراهنگ این تولیدکنندگان را به واسطه این نمایشگاه ها حمایت کند. 

وی افزود: سازمان اتکا می‌تواند ظرفیت نمایشگاه های فصلی آمریکای لاتین را در اختیار تولیدکنندگان شهرستان بهار و کبودراهنگ قرار دهد و اگر نیاز به ایجاد نمایشگاه دائمی بود به طور قطع این مهم را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.

هر میزان تنباکوی عجمی تولید شود فروش آن به کشورهای عربی را تضمین می کنیم

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس هم گفت: هر میزان تنباکوی عجمی در کشور که با مشارکت سازمان اتکا تولید شود، فروش آن با بالاترین قیمت به کشورهای عربی را تضمین می‌کنیم چراکه کشورهای عربی بزرگترین بازار تنباکوی عجمی بوده و این امر برای کشور از ارز آوری بسیار خوبی برخوردار خواهد بود.

فتح‌الله توسلی در ادامه اظهار کرد: شهرستان بهار و کبودراهنگ دارای ۷۰۰۰ خیاط و ۶۰۰۰ نفر بافنده فرش دستباف بوده که این امر در بحث توجه به صنعت نساجی این شهرستان‌ها یک پتانسیل بسیار بزرگ می تواند باشد.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که شهرستان بهار و کبودراهنگ با توجه به وجود پتانسیل خیاطان بسیار و نیروی انسانی مستعد و امکانات لازم به قطب نساجی غرب کشور تبدیل شود، خاطرنشان کرد: صنعت نساجی یک صنعت پاک و بدون آلودگی بوده و می تواند بازار خوبی را برای شهرستان بهار و کبودراهنگ در کشورهای سوریه، لبنان و سایر کشورها فراهم کند .

نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس با اشاره به بحث صنایع تبدیلی نیز تصریح کرد: شهرستان بهار دارای تولید بالای سیب زمینی است اما به علت نبود صنایع تبدیلی لازم به ناچار این محصول به صورت خام به کارخانجات تولید چیپس سایر استان‌ها ارسال شده و ارزش افزوده آن نصیب آنها می شود که در این رابطه ورود سازمان اتکا برای سرمایه گذاری و یا مشارکت در احداث و ایجاد کارخانه چیپس از نقش مؤثری در مرتفع شدن این مشکل سیب زمینی کاران منطقه برخوردار خواهد بود.

وی در ادامه یادآور شد: در بحث صنایع دستی و بازاریابی صنایع دستی نیز تولیدکنندگان لالجین و نیز روستاهای کبودراهنگ و بهار دارای مشکل هستند که در این رابطه فروشگاه های اتکا با فروش و عرضه محصولات صنایع دستی شهرستان های بهار و کبودراهنگ می توانند به این دغدغه مردم پایان دهند.

توسلی خاطرنشان کرد: در حوزه سفال در زمینه پسماند سفال ها این شهرستان به ویژه شهر لالجین دارای مشکلات بسیاری است که پیگیری بازیافت پسماندهای سفال با مشارکت سازمان اتکا و جذب سرمایه گذار در این رابطه از نقش مؤثری در مرتفع شدن این معضل منطقه برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

خروج از نسخه موبایل