رسانه عمومی

حوصله جهان در حد قالب‌های کوتاه می‌گنجد

مراسم افتتاحیه و ثبت نام کتاب «شمع ها» نوشته میلاد عرفان پور برگزار شد.

به گزارش سلام دکتر، با تشریح روابط عمومی انتشارات سوره آنلاین، این برنامه ۲۷ آبان ماه در کتابفروشی سوره آنلاین واقع در میدان انقلاب تهران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر شاعر، حجت الاسلام محمدرضا زائری، فعال فرهنگی و مدرس دانشگاه، محمدمهدی سیار، شاعر و مدرس دانشگاه و علی اکبر شیروانی، مدیر انتشارات سوره آنلاین نیز حضور داشتند.

در مراسم افتتاحیه و جشن امضای «شمع» و مجموعه شعرهای دیگر از میلاد عرفان پور، پس از امضای کتاب ها توسط این شاعر، وی و مهمانان درباره «شمع» به گفتگو پرداختند. حجت الاسلام زائری به شوخی گفت: این روزها صحبت از این است که دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) سیاست را به دست گرفته اند و کابینه و دولت را در دست گرفته اند اما گوش نمی دهند. شعر و بعد به سیاست آمدند. در بین دانشجویان این دانشگاه شعرهای بسیار خوبی داریم که عرفان پور یکی از آنهاست.

این مبارز سنتی بخشی از قدرت رباعی را نیز ناشی از ضعف های خود دانست و گفت: عرفان پور در خوانش «درخت چراغ» این مورد را توضیح داد و فکر می کنم خوانش او برای درک شیوه ای که شاعر در سال های اخیر در پیش گرفته است بسیار کمک کننده است. اما تا حدودی می دانیم که هر چه زمان می گذرد، در شرایط جدید زمان متوجه می شویم که جامعه مقدار نسبتاً کمی برای خواندن مصرف می کند. اگرچه در قدیم اشعار، قافیه ها و غزلیات مثنوی رواج بیشتری داشت، اما این روزها حوصله جهانیان به هایکو، رباعی و قالب های کوتاه محدود شده است.

حجت الاسلام زائری سپس به بیان توضیحاتی درباره شعر عرفان پور پرداخت و گفت: عرفان پور فرزند زمان خود بود و بدون شک احساسات مردم را با شور بیان می کرد. اگر این شاعر و بسیاری از دوستان و شاعرانش در مراسم عشای ربانی از این سنت سختگیرانه پیروی نمی کردند، بیش از پیش برجستگی پیدا می کردند. یا مثلاً به جای اینکه خودشان را در یک کافه تعریف کنند، موقعیت های بسیار متفاوتی دارند، اما به نظر من هیچ کدام از این چیزها مهم نیست، مهم این است که اگر جلوتر برویم، زمان بیشتری به ما و آینده می رسد. نسل های شعر مدرن ما را قضاوت خواهند کرد.

محمدمهدی سیار سپس به بیان اشعار عرفان پور پرداخت و گفت: رباعی به شیوه ای که عرفان پور دنبال کرده است در این زمانه جست و جوی ابدیت است. یافتن پنجره ای به هر چیز و رویداد، به هر کلمه و هر جاذبه موسیقی که در کنار هم نشسته اند. هر شاعری می تواند جذابیت موسیقایی دو کلمه را برای نشستن در کنار هم یا توسل به یک واقعه و رویداد دیگر درک کند و ببیند، اما این کافی نیست و نحوه بیان آن جان تازه ای به شعر می بخشد. توانایی بیان جذابیت ابدیت و گشودن دریچه ای به سوی فراتر از همه زمان ها و مهمتر از آن تحقق این رویداد بزرگ تنها در چهار قدم کاری دشوار است که عرفان پور توانسته از پس آن بربیاید.

سیار ادامه می دهد: چیزی که میلاد را از شاعران خودش متمایز می کند همان چیزی است که در کلمات حکیمانه خلاصه می شود. حکمت این است که حقیقت ابدی را در چند دقیقه ببینید. این در کتاب و هنر امروز ما گم شده است. همه می توانند بیایند و در یک دقیقه این حقیقت را تکرار کنند و این کاری است که عرفان پور کرده است. فکر می‌کنم کتاب «چراغ» انتخاب خود شاعر از آثارش است و هرکس می‌تواند بنا به سلیقه‌اش گزیده دیگری از اشعار او را عرضه کند.

استاد در پایان با تاکید بر اینکه عرفان پور معلم بسیار خوبی بود و باعث دلگرمی نسل جوان شد، گفت: عرفان پور تاثیر عمیقی بر نسل نو شعر فارسی گذاشته است و مطمئنم رباعیات شما. قرن‌ها بعد خوانده می‌شود و مشاهده می‌شود. «شک ندارم که بخشی از رباعیات شمعدانی بخشی از منتخب مخاطبان ادبی در نسل‌ها و قرن‌های آینده خواهد بود. زمانی که از این لحظه صحبت می‌کنند مهم است.

عرفان پور سپس نحوه انتخاب رباعی و پایبندی به آن را توضیح می دهد. وی در عین حال تاکید کرد که قبلاً انواع دیگر شعر را امتحان کرده بود و سپس تصمیم گرفت به رباعی پایبند بماند زیرا رباعی کامل و در عین حال قابل دسترس بود.

وی همچنین گفت: شاید برخی از رباعیات من عمق رمان و تاثیر معنوی را دیده باشد که برخی معتقدند توسط یک جوان نوشته شده است. من یک باور باورنکردنی در مورد نحوه خلق این رباعیات دارم. از هر 100 شعر یکی به آن ویژگی خاص می رسد و مخاطب آن را می شناسد و دوست دارد. به نظر من اگر شاعری در مسیر درستی برود که خدا از او بخواهد در گفتار و کردار صادق باشد، به جای درستی می رسد. گاهی رباعی را از نظر فنی می خوانم، اما مردم شعری را دوست دارند و نقل می کنند که در آن احساسات درونی ام را بیان می کنم.

شاعر مجموعه «چوب چراغ» می گوید: «اگر شاعری به راه راست برود، خدا گاهی دستش را می گیرد و در یک لحظه چیزی به او نشان می دهد و او را به زمین باز می گرداند. یعنی یک دقیقه آن را به منظره ملکوت باز کرد و این چند بار بود که اشعار درخشانی ساخت. حرف های حداقلی من آینه ای است برای انعکاس حکومت و معنای آن، پس اگر چیزی در کار من قدرتمند است از من نیست و اگر ناشناخته است به خاطر مشکلات زندگی ما به عنوان یک شخص.

وی سپس به تشریح فرضیه های پیرامون برپایی رباعی پرداخت و در قسمت آخر عرفان پور، حجت الاسلام زائری و سیار بخش هایی از رباعیات عرفانی را به انتخاب خود برای حاضران قرائت کردند.

در این مراسم سید وحید سمنانی شاعر، معلم و فعال ادبی، عبدالحمید رحمانیان شاعر، مدرس و فعال ادبی و جمعی از شاعران و دوستداران شعر نیز حضور داشتند و در مورد شعر عرفان پور سخنرانی کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید