رسانه عمومی

توس حماسی‌ترین شهر جهان – سلام دکتر

علیرضا قیامتی در حمایت جهانی از توس می نویسد: توس بزرگترین شهر جهان است. کمتر شهر و منطقه ای در جهان یافت می شود که مانند توس همه این حماسه های بزرگ را درمان کرده باشد.

به گزارش سلام دکتر ، از سوی برخی از فعالان فرهنگی کمپینی برای تلاش برای ثبت جهانی بین المللی توس آغاز شد ، جایی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی ، معمار مشهور ایرانی و خالق “شاهنامه” در آن قرار دارد. در این کمپین که به گفته برگزارکنندگان آن بیش از 4625 امضا از مردم دریافت کرده است ، وزیر میراث ، جهانگردی و صنایع دستی و استاندار خراسان رضوی خواستار اقدامات لازم برای ثبت جهانی این شهر شده اند.

علیرضا قیامتی ، شاهنامه پژوه و مدرس دانشگاه ، از ثبت جهانی توس پشتیبانی می کند و می نویسد:

بدون شک توس مبتکر حماسه ایران ، سرزمین و تیزبینی غرور و استکبار جهانی است. کمتر شهر و منطقه ای در جهان می توان یافت که مانند توس ، تعداد زیادی از جمعیت را حفظ کرده باشد و از این رو به مرکز جمعیت های ملی تبدیل شده و نقش مهمی در جمع آوری هویت ملی کشور خود داشته باشد. از این شهر حماسی است که بنیان افسانه ای و حماسی فرهنگ ایرانی “شاهنامه ابومنصوری” به کوشش مدیر فرهنگی آن “ابومنصور عبدالرزاق طوسی” و به طریقی دور طوسی که مدیر فردوسی یکی از بزرگترین حماسه های جهان ، فردوسی بزرگ شد. شعله های حماسه ملی پس از فردوسی با اسدی طوسی ، دبیر گرشاسپنامه ، از موقعیت توس در کتاب های حماسی دفاع کرد. با کمال تعجب ، پس از هزار سال پیشنهادات و پیشنهادات ملی و حماسی که در ایران دوباره مطرح شد ، هنوز یک صحنه توس و از راه دور است.

“اکنون من یک قلب شکن ، یک مرد خسته و وحشت زده ، یکی از مردم توس خراسان ، پیامبر تاریخ فراموش شده و رویاهای از دست رفته هستم … سوم ، برادران سوشیانت مهدی اخوان تیتا”

عقل در اینجا یک درخت توس است
دنیا اینجا بوسه دارد
سرزمین حسادت فردوس برین است
که فردوسی جایگزینی برای سرزمینش است

جعفر یاحقی و میر جلال الدین کزازی نیز در یادداشت ها از این کارزار حمایت کردند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید