رسانه عمومی

تشکل‌های بازنشستگان درگیر مشکلات اجرایی و حقوقی/ داستان کانون‌هایی که یکصدا نشدند

ماجرای تشکیل سازمانها و نهادهای مختلف برای پیگیری امور صنفی و حقوق ، داستان امروز و دیروز نیست. سالهاست که بازنشستگان در کشور سازمان ها و مراکز مختلفی را در شهرهای مختلف تشکیل می دادند که به دنبال حقوق خود بودند اما با وجود وجود این مراکز ، هیچ اتفاق موثری رخ نداده بود.

به گزارش سلام دکترفرامرز میرزاخانی مقدم ، رئیس هیئت مدیره انجمن بازنشستگان در تهران می گوید: “این انجمن ها نتوانسته اند مسائل و مباحث خود را درک کنند و با هم صحبت کنند.”

وی گفت: “تناقضات هنگامی آشکار شد که آنها به آژانس های مختلف اعمال شدند.”

سلام الله شهبازی ، عضو هیئت مدیره انجمن بازنشستگان استان تهران ، می گوید: “برای پنج تا شش سال بیش از شش انجمن وجود نداشت که همه اینها برای تأخیر در حقوق بازنشستگی کار می کردند .البته وقتی می خواستیم به مجلس یا صندوق رأی بنویسیم ، تعدادی را ارسال می کنیم “نسخه های دیگر و ما از طریق آنها ارتباط برقرار می کنیم. به این ترتیب ، افرادی که در مراکز مختلف استان فعالیت می کردند از حضور یکدیگر آگاه بودند اما قادر به یکدست کردن سخنان خود نبودند. تصور کنید که تعداد این مراکز با گذشت زمان افزایش یافته است.”

فرزاد اشرف ، عضو هیئت مدیره مرکز بازنشستگی استان تهران گفت: “من آمار دقیقی برای گفتن تعداد مراکز موجود ندارم. حتی نمی توان گفت که لزوماً یک مرکز برای هر سازمان وجود دارد.” اما طبق تخمین های ما ، ما حدود 550 تا 600 مرکز در کشور داریم ، از جمله حدود 80 تا 90 در تهران. “

تحکیم این مراکز متعدد نیاز به یک انجمن یا یک نهاد ملی دارد. بنابراین ، نیاز به تشکیل یک سازمان جهانی واحد وجود داشت که بتواند کلیه مراکز را تحت پوشش خود قرار دهد و این قدم بعدی برای بازنشستگان در کشور بود.

یک قدم به جلو

قرار بود این مقامات صدای بازنشستگان را از طریق مؤسساتی مانند انجمن بازنشستگان بشنوند تا نیازهای آنها را برآورده کنند ، اما این صدا هنوز به اشتراک گذاشته نشده است.

شهبازی وقایعی را که چند سال پیش اتفاق افتاده است با هدف وحدت این مراکز عنوان می کند: “در دوره استاد اسلامی ، خدمات بزرگی انجام شد. ما اغلب قوانین را نمی دانستیم ، اما او همه را صدا کرد.” ما با هم دیدار کردیم تا کار را به پیش ببریم. ” داستان است؟

مقدم که سالها در این سازمان ها فعالیت می کند ، می گوید: “این تشکل ها در جلسه سال 1994 توسط رئیس جمهور و معاونان وی تشکیل شد. در آن زمان مشکل اصلی ما بازنشستگی ها بود. این صندوق از منابع کافی برخوردار نبود. در این جلسه همچنین تعدادی از سازمان های بازنشسته حضور داشتند. كوچك … آنها مسئله را مطرح كردند و مسائل در اين جلسه حل و فصل شد: “ما به سازماني قدرتمند رسيديم كه مي تواند در شرايط بحراني نقش داشته باشد.”

مأموریت این سازمان قدرتمند ، که مقدم در مورد آن صحبت می کند ، از اواخر سال 1994 تصمیم گیری می شود. این مجری یادآور می شود: “در تهران ، از مارس 1994 ، بعد از چند جلسه ، این صندوق کلیه مراکز بازنشستگی در تهران را در هتلی در تهران جمع آوری کرده است و انتخابات صورت گرفته است.”

به گفته مجری ، در این جلسه 25 نفر به عنوان هیئت مراکز بازنشستگی در تهران در نظر گرفته می شوند و هیات مدیره ای برای این بخش انتخاب می شود. در رابطه با تهران ، در استانهای دیگر ، برای هر استان ، شورایی از مراکز استانها تشکیل می شود. مجری می گوید: “به این ترتیب سازماندهی شد.” وی افزود: “با این مرحله و همزمان در تهران و کلیه استان های کشور ، شورای مراکز بازنشستگی تشکیل شده است.”

مرکز تهران از این نظر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و یکی از دلایل مهم تعداد بازنشستگان در تهران است. به گفته رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان در تهران ، از 1.3 میلیون بازنشسته که در سال 1995 در کشور بودند ، حدود یک چهارم در تهران بودند.

در حال حاضر ، یک چهارم از این ساکنان در تهران هستند. وی در مورد چگونگی عملکرد اولین سازمان توضیح داد: “اولین سازمان صندوق بازنشستگی بود. اسلامگرایان که در آن زمان مدیرعامل صندوق بازنشستگی دولت بودند ، حمایت مالی را ارائه دادند تا اینکه این سازمان در نهایت شکل قانونی گرفت اما در نهایت مشکلات قانونی بوجود آمد.

دستکاری به نام قانون حزب

وقتی اعضای انجمن بازنشسته ها می خواهند در مورد تأسیس انجمن صحبت کنند ، همه به یک قانون مراجعه می کنند: “قانون احزاب”. اما این قانون ماجراهایی دارد. شهبازی در پاسخ به سوالی درباره قانونی که مراکز و سازمانهای بازنشستگی در آن مستقر است ، به ماده 10 اشاره می کند؛ ماده 10 این احزاب را تعریف و نمایندگی می کند. اما اکنون چنین قانونی وجود ندارد.

اشرف در مورد تغییرات در مورد قانون احزاب توضیح می دهد: “از سال 1995 ، آنها تصمیم به اصلاح قانون در مورد احزاب گرفتند. وقتی اصلاح کردند ، سازمان ها از آنها حذف شدند و این فقط مربوط به احزاب بود.” از آن زمان ، مشکلات مراکز آغاز شده است. “در واقع ، این قانون به 1981 نیز مربوط می شود. برای احزاب ، سازمانها و نهادهای جامعه مدنی را نیز شامل می شود ، اما با اصلاحاتی که در سال 1995 صورت می گیرد ، تصمیم گرفته می شود که این قانون فقط احزاب بلکه مأموریت مراکز را شامل شود ، هنوز مشخص نشده است و در حال حاضر یکی از بزرگترین شکایات اعضای مراکز بازنشستگی است.

چندین سال از انتشار قانون حزب می گذرد ، اما رسالت مراکز هنوز مشخص نشده است. اشرف گفت: “هر بار كه او به دادگاه علنی مجلس و سپس به شورای نگهبان منتقل می شود ، اما او به صورت عینی برمی گردد و ما هنوز از سرنوشت این قانون آگاه هستیم.”

در همین رابطه ، مقدم همچنین می گوید: “قانون احزاب توسط پارلمان و شورای نگهبان به چالش کشیده می شود و باید آن را مناسب سازد. منافع سودمند همچنین اعلام کرده است که قانون سال 1981 به تاریخ رسیده است.” اختلافات در این زمینه به آرامی شکل گرفته است.

بنابراین ، تعهد قانونی این سازمانها همچنان در حالت رمز و راز باقی مانده است. اما سازمان ها همچنان به خواسته های خود پایبند هستند و آنها را دنبال می کنند.

درد زندگی

به گفته اعضای انجمن بازنشستگان ، مهمترین دلیل برای تشکیل این انجمن ها و سازمان ها در ابتدا معوقات حقوق بازنشستگی است. اما مطالبات بازنشستگان محدود به این موضوع نیست.

اشرف مطالبات و نیازهای بازنشستگان را اینگونه توصیف می کند: “ما نیازهای خود را در سه زمینه تحت تأمین معیشت ، معالجه و مراقبت پیگیری می کنیم. تاکنون تطبیق انجام داده ایم و سرانجام امسال جابجا شده است.” شکاف بین کارگران و بازنشستگان از ماه اکتبر کاهش می یابد. سازمان برنامه ، سقف تعهدات بیمه در سالهای گذشته دو برابر شده است. “

شهبازی ، عضو دیگر هیئت مدیره انجمن بازنشستگان در تهران گفت: “مهمترین درخواستی که از ابتدا دریافت کردیم بحث در مورد معوقات حقوق و دستمزد بود.” علاوه بر این ، ما حقوق کمی داشتیم. دستمزد کارمندان هر سال افزایش می یابد ، اما بازنشستگی این کار را نمی کرد. خدمات ارائه شده به بازنشستگان کارمندان نیز ارائه نشده است. “مشکل بیمه تکمیلی مسئله دیگری بود که ما پیگیری کردیم.”

به گفته مرتاد فرد ، یکی از فعالان بازنشستگی ، این مراکز به دلیل تجربیات زیادی که دارند می توانند به عنوان کمک مؤثر باشند: “آنها اطلاعات بسیار خوبی دارند و تجربیات آنها در این زمینه می تواند کمک کننده باشد. با تشکیل سه گروه کاری ، آنها با ما همکاری مداوم دارند. یکی برای تطبیق.” یکی برای خدمات رفاهی فرهنگی و دیگری بیمه. “

مراکز بازنشستگی ابزاری قدرتمند برای تأمین نیاز بازنشستگان ملی است. تاکنون این مراکز نقش موثری در بهبود مباحثی مانند حقوق برابر دارند. آنها صدای مشترک بازنشستگان است که باید از طریق مسئولان شنیده شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید