رسانه عمومی

تحلیل یک کارشناس ارشد از امضای سند جامع همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین

یک مشاور ارشد انرژی گفت: “توسعه روابط با چین با در نظر گرفتن تمام مراحل و استفاده از متخصصان در هر بخش در توافق نامه های آینده که نقش مستقیم و موثری دارند ، می تواند برای ایران موثر باشد و در موارد دیگر ، ایران می تواند از کارت بازی چین استفاده کند. در توسعه روابط بین الملل اما ما ارائه می دهیم که کلیه مقررات در ثبت قراردادهای جاری رعایت می شود.

مهدی حسینی در گفت وگو با سلام دکتر ، با اشاره به اینکه ثبت یک تفاهم 25 ساله بین ایران و چین از دو زاویه قابل مشاهده است ، اظهار داشت: یک گوشه موضوع روابط بین الملل ما است و چگونه می توان روند کار را انجام داد. اگر بتوانیم قدرتهای بزرگ را در روابط خود متعادل کنیم ، با توجه به اینکه خودمان در چارچوب اختیارات جامعه هستیم و با توجه به شرایط خود می توانیم روابط برابر برقرار کنیم ، دیپلماسی فراوانی برقرار کرده ایم.

وی گفت: “در سالهای پس از جنگ ، ما موفقیت زیادی با غرب نداشته ایم ، بنابراین می توانیم با آنها رابطه ای متقابل داشته باشیم.” “آمریكا در سالهای اخیر خسارتهای زیادی وارد كرده است.” به ایران بنابراین ، ایران نیز به شدت با تروریسم خود مخالف است و کل شرایط مانع از این می شود که با روابط منافع متقابل با ایالات متحده وارد رابطه شویم.

این کارشناس ارشد انرژی افزود: البته ما قادر به برقراری ارتباط با اروپا و تجارت بیشتر هستیم. با وجود برخی از این کشورها مانند فرانسه ، ایتالیا و برخی کشورهای اسکاندیناوی مانند هلند و حتی انگلیس و آلمان ، ما توانستیم روابط خود را تا حدودی تنظیم کنیم ، اما این روابط به سطح مقررات و اهمیت مربوطه نرسیدند به دلیل فشار دولت های غربی. راه اندازی شد.

حسینی با بیان اینکه مشکل ایران با ایالات متحده در سرتاسر جهان گسترش یافته است ، گفت: این بحران روابط ایران با کشورهای اروپایی را نیز از بین می برد و روند عادی و روابط برقرار نمی شود. این مشکلی است که وجود دارد ، اما در مورد شرق ، زیرا روند و روند سیاسی قبل از شورش به گونه ای است که حتی فناوری در بحث نفت و صنعت اساساً مبتنی بر فناوری غربی است ، طبیعتاً ما همین روند را ادامه می دهیم و بخش های سیاست گذاری علاقمند به توسعه این روابط با غرب هستند و ما به غرب توجه نمی کنیم.

سرعت چین و روسیه در حال توسعه است

وی گفت ، در این مدت ، کشورهایی مانند چین در حال رشد آهسته اما سریع هستند. یعنی در واقع از ابتدا شروع می شود. 25 سال پیش ، وقتی می خواستیم از یک کشور فقیر نام ببریم ، در مورد چین صحبت می کردیم ، اما این کشور از ابتدا شروع شد و به سرعت توانست مدل اقتصادی این مدل را ارائه دهد ، در حالی که دولت چین یک سیستم کمونیست است. این فکر را حتی در مواجهه با مشکلات زیادی درمان می کند.

مشاور گفت: این کشور براساس مدل اقتصادی خود مبتنی بر همکاری بین المللی ، جذب بسیاری از درک سرمایه گذاری خارجی و فن آوری های خارجی و همکاری با بسیاری از شرکت ها است و از این طریق بسیاری از شهرهای سرمایه وارد چین می شوند. وی توانست شغل ایجاد کند و رقابت کند ، تأکید کرد: البته این کشور مدلهای خاصی را نیز طراحی کرد که مخصوص چین بود که کار در خانه ها و روستاها را نیز شامل می شد.

به گفته حسینی ، یکی از راه های چین خراب شدن کارخانه ها و فعالیت در قطعات کوچک است و از اتصال بین المللی فعال شده و محصولاتی که دارند ، بازار جهانی در سراسر جهان کسب کرده اند. در قسمت های کوچک شروع می شود. بنابراین آنها از لباس و کلاه شروع کردند و به قسمتهای بزرگی در فضای صنعتی رسیدند.

30 سال پیش ، قلب ما برای چین می سوخت ، اما اکنون …

وی خاطرنشان کرد: به یاد دارم که در سفر چندین سال پیش ما به چین ، از صنعت خودروی این کشور بازدید کردیم ، صنعت خودروی این کشور در چه زمانی آمده است؟ در یکی از آنها به خود گفتیم ، من می خواهم آنها خودرو ایران را یاد بگیرند. این حدود 30 سال پیش بود ، نه هزار سال پیش ، اما اکنون می بینیم که صنعت خودروسازی این کشور توانسته است محصولات زیادی در جهان داشته باشد.

مشاور گفت: چین همچنین شرکت های نفتی را در بخش نفت خود تأسیس كرده و از همان ابتدا فعالیت خود را آغاز كرده است ، اگرچه آنها در بسیاری از مسائل نفتی آموزش كافی ندارند و در یك مورد تیم ایران به آنها كمك نمی كند. یک فاجعه. “در حال حاضر ، این شرکت ها پیشرفت چشمگیری در سراسر جهان داشته اند.

حسینی افزود: روس ها پس از فروپاشی صنعت نفت فعالیت خود را از سر گرفتند و چندین کارخانه ایجاد کردند و امروز به یک قدرت نفتی در این زمینه تبدیل شده اند. کارهایی که می خواستیم انجام دهیم ، اما متأسفانه در کشور به دلیل اختلاف سلیقه اجازه ورود به این مناطق را نداشتیم. با این حال ، در سال 2007 ، من کتابی در این زمینه نوشتم که چنین شرکت هایی باید دوباره ایجاد شوند ، اما تنوع این سلیقه ها محدود است.

به زودی چین ایالات متحده را شکست می دهد

به گفته وی ، این توسعه سریع که توسط چین و روس ها آغاز شده است ، می تواند در این کشور نیز رشد کند. جدا از این بیانیه ، باید گفت که چین اکنون یک قدرت بزرگ است و به سرعت به سمت توسعه حرکت می کند و بر ایالات متحده غلبه خواهد کرد. دریا غنی است و کشوری بسیار ثروتمند است. این فناوری از فناوری های بسیار خوبی برخوردار است و هم اکنون یکی از بهترین ها در بسیاری از مناطق مانند جاده ها ، بنادر ، ریل ها و قطارها است. در بخش نفت ، چندین شرکت با رشد سریع ایجاد کرده است.

مشاور افزود: “حرکت ایران به شرق ، با توجه به تجربه نامطلوب آن با ایالات متحده و تجربه ضعیف با اروپا ، بر اساس رقابت با منافع هر دو طرف و روند و تخصص استفاده از موقعیت است ، و فقط در موارد دیگر موقعیت. آیا می توانیم بگوییم که ما در مسیر درست هستیم.

توافق 25 ساله ایران و چین بازدارنده تحریم ها است

حسینی با اشاره به ثبت سند جامع 25 سال همکاری ایران و چین گفت: باید توجه داشت که این یک سند است و نه پیمان نامه. این مقاله به معنای یک نقشه راه است و اکنون ما یک نقشه راه ایجاد کرده ایم که می تواند در این شرایط نقش داشته باشد تا آمریکایی ها فکر نکنند که ما 100٪ به آنها اطمینان داریم و می خواهیم با موانع در کشورمان تغییر ایجاد کنیم. آنها باید بدانند که در برخی مناطق می توان راه حل یافت و آنها به معنایی که فکر می کنند می خواهند خدای جهان نباشند. این مقاله از این نظر بسیار دقیق است.

نیاز به پیوستن به جاده ابریشم

وی با تأکید بر اینکه بزرگراهی ایجاد شده است که می توانیم با آن به عمده ترین پیشرفت های بین المللی دسترسی داشته باشیم ، گفت: “یکی از این پیشرفت ها پروژه کمربند جاده ای است. این به معنای احیای جاده ابریشم است ، هم به عنوان راه آهن و هم به عنوان راهی کثیف که چین را به اروپا متصل می کند و ما باید از آن استقبال کنیم.

این کارشناس می افزاید: پیوستن به این پروژه باعث محبوبیت بیشتر نقش ما می شود. در این توازن میان بسیاری از احزاب سیاسی ، پیوستن به شانگهای بسیار مهم است و چین نقش مهمی در این زمینه دارد.

برای عقد قرارداد های مربوط به این خاطره باید چشم باز کنیم!

به گفته حسینی ، کاری که می توان از این جاده انجام داد این است که برای اجرای آن ، این نقشه راه باید در توافق نامه های سه ماهه باشد ، در این توافق نامه ها باید چشمان خود را باز نگه داریم ، و تیم های مذاکره باید منظم باشند و با آنها مشاوره داشته باشند حقوق. بین جهانی و فناوری مربوطه باید در آن گنجانده شود نه به گونه ای که نگرانی های فعلی اجرا شود.

وی گفت: “ما باید بنادر را مدرن کنیم و از این طریق استفاده از یک سرمایه گذار بزرگ مانند چین می تواند بسیار خوب و مفید باشد.” “اما اگر نه ، ما ضرر خواهیم کرد. ما به محض انعقاد توافق با یک کشور دیگر بدون توجه به منافع ، ضرر خواهیم کرد. زیرا همه ملت ها به دنبال منافع خود هستند و ما نیز باید منافع خود را دنبال کنیم و این فساد است که باید توافق های خود را متعادل ببینیم.

اگر بتوانیم با چین توافق های خوبی انجام دهیم ، كشورهای دیگر را نیز جذب خواهیم كرد

این کارشناس ارشد قدرت با تأکید بر اینکه باید در زمینه مدیریت و مالکیت در همه زمینه ها اطمینان کامل داشته باشیم ، گفت: اگر بتوانیم توافق نامه ها را در چارچوب استراتژیک پیش ببریم ، می تواند مفید و راهی برای دستیابی به رشد و کاربرد عملی باشد. “اگر کشورهای دیگر ببینند که ایران با چین کار خوبی دارد ، آنها وارد عمل می شوند. حتی روس ها که اکنون مراقب ما هستند ، این احتیاط را نادیده می گیرند.

باید مراقب باشیم که با کارتهایمان بازی نکنیم

به گفته حسینی ، بازی کارت با چین کارت خوبی برای تطبیق روابط با سایر کشورها است ، اما ما باید مراقب باشیم که با کارت هایمان بازی نکنیم. من دیدگاه خوبی نسبت به این نوشتار دارم و اگر در اجرای قراردادهای جاری که مستقیم و سرمایه گذاری است دقت کنیم ، موفق خواهیم شد. اگرچه چینی ها با توجه به قدرت فنی خود در صنعت نفت پیشرفت کرده اند ، اما این قدرت هنوز در سطح شرکت های بزرگ نفتی در جهان نبوده است. با این حال ، آنها شرکت های خوبی دارند که با سرمایه بالا می توانند شرکای خوبی برای شروع فعالیت در صنعت نفت و پتروشیمی ما باشند.

وزرای امور خارجه ایران و چین بعد از ظهر شنبه 27 آوریل 1400 ، پس از شش سال گفتگو ، سند گسترده ای درباره 25 سال همکاری دو کشور در تهران امضا کردند. مقامات هر دو کشور از این سند به عنوان سندی خارجی برای گسترش و تعمیق روابط دو کشور یاد می کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید