رسانه عمومی

بررسی علل افزایش نقدینگی/ حمایت‌های بانکی از آسیب‌های کرونا دارای بیشترین سهم

مدیر اداره بازرگانی و سیاست های بانک مرکزی ضمن اعلام عوامل مencingثر در رشد نقدینگی در سال های 1398 تا 1399 ، حجم نقدینگی را در جولای تا سپتامبر سال جاری (دسامبر) ارزیابی کرد. .

به گزارش سلام دکتر ، محمد اخباری در پاسخ به مواردی از جمله اطلاعات هشدار دهنده ارقام خطرناک نقدینگی در سال های 1399 و 1400 ، با اشاره به اینکه بانک مرکزی بارها و بارها اطلاعات مربوطه را درباره تغییرات نوسانات ارز و نحوه برخورد با و مقایسه این متغیرها با توجه به ماهیت مخازن آنها و تأکید بر لزوم جلوگیری از مقایسه مکرر متغیرهای سطح مانند نقدینگی ، گفت: فقط به سطح متغیرهای فروشگاه و مجازی توجه کنید ماهیت تکاملی چنین گمانه زنی هایی در طول دوره مورد مطالعه و نیازهای زمانی آنها ، همیشه تجزیه و تحلیل متخصص را با نتایج دقیق ترکیب نمی کند. بنابراین ، صرف مشاهده تا سطح متغیرهای نام ، صرف نظر از توسعه آنها ، موضوعی غیرکارشناسانه و غیر قابل اعتماد است.

وی با ارائه یک مدل مقایسه ای رشد مایعات طی 20 سال گذشته ، به این نکته اشاره کرد که طی دو سال گذشته ، حجم مایع تقریباً 27.7٪ رشد کرده و عملکرد آن با تغییرات قابل توجهی در طول سال ها همراه بوده است.

اخباری تأکید کرد: از این منظر می توان گفت که مشکل توسعه نقدینگی بالا چالشی سیستمی برای اقتصاد ایران است و رشد و تحول زیاد این متغیر از 20 سال گذشته در همه دولت ها بوده است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که بررسی پویایی رشد مایع در یک منطقه واحد ، صرف نظر از تحولات اقتصادی اجتماعی و اجتماعی در کشور ، البته منجر به درک ناقص و نادرستی از تحولات متغیرهای سیستم ، به ویژه تحولات مایع.

مهمترین عوامل نقدینگی در سال جاری و سال گذشته است

مدیر دفتر تجارت و مطالعات سیاست با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: “به عنوان مثال اقتصاد ایران در سال های اخیر در معرض سخت ترین تحریم های بین المللی و تحریم های اقتصادی قرار گرفته است. ، یک ارزش و فاجعه ای که قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری در تاریخ نیست. ” این نیست از جمله پیامدهای تحریم های شدید ملی بر اقتصاد ملی می توان کاهش شدید درآمد ارزی ، ظهور بحران در بازار دارایی و بنابراین محدودیت های مالی را مشاهده کرد. دولت برای تأمین بودجه کسری مالی خود ، که از مهمترین عوامل رشد است. نقدینگی مربوط به سالهای 99-1399 است.

وی افزود: علاوه بر این ، بخشی از خلق پول در بانک ها ریشه در مشکلات ساختاری سیستم بانکی دارد ، تصمیمی که نیاز به تصمیم ملی برای بازسازی شبکه بانکی در قالب یک راه حل دارد (تصمیم) “

اخباری گفت علاوه بر موارد ذکر شده ، باید در نظر داشت که شرایط مهم ملی تحت تأثیر شیوع گسترده ویروس کرونا از جمله اجرای سیاست های اقتصادی در این منطقه ، یکی از نتایج آن رشد مایع است. با توجه به گسترش گسترده پروتئین کرونا ، که مورد استقبال گسترده دانشمندان قرار گرفته است ، این پروتئین در هفته جاری امسال نقش عمده ای در رشد نقدینگی داشته است. این واقعیت که با حمایت مالی بانک های مرکزی و بسیاری از دولت ها در سراسر جهان می توان اثرات منفی این بیماری را کاهش داد.

مدیر مطالعات و سیاست های تجاری تصویری از رشد نقدینگی سالانه را که منجر به سپتامبر در برخی از کشورهای OECD در سال های 2018-2020 ارائه شده است ، ارائه داد: نرخ رشد مایع (M3) در بیشتر کشورهای OECD طی 12 ماه اوج سپتامبر 2020. بیشتر این موارد در سالهای اخیر اتفاق افتاده است و بیشتر آن مربوط به کمکهای مالی این کشورها به بیماری کووید -19 بوده است.

وی افزود: متوسط ​​نرخ رشد مایع کشورهای OECD در سال های 2018 و 2019 معادل پنج درصد است که در سال 2020 سه برابر شده و به 18 درصد رسیده است. این به ویژه در مورد ایالات متحده صادق است (رشد نقدینگی در ایالات متحده در سال 2020 تقریبا 4.3 برابر در سال 2019 است). بنابراین ، بخش مهمی از بالاترین رشد نقدینگی کشور در سال 1399 مربوط به کمک مالی ارائه شده توسط بانک مرکزی و دولت برای بیماری Covid-19 و در ابتدا ، قضاوت در مورد عملکرد مبدل های ارزی مناسب بود. و از فعالیتهای سیاسی دور بمانید. این کار باید با در نظر گرفتن محدودیت ها و چالش های پیشرفت اجرای قانون با چشم فیزیکی انجام شود.

یک مقام بانک مرکزی در ادامه بررسی آنچه در یکی از خبرگزاری ها منتشر شده است مبنی بر اینکه “مطالعات نشان می دهد 74 درصد از کل نقدینگی ایجاد شده تا پایان سال 1397 فقط در رژیم روحانی ، 22 درصد در رژیم احمدی نژاد و بقیه گفت: “این سهم دولتهای قبلی است.” “مطالعات نشان می دهد که آمار ارائه شده ناقص است. از آنجا که این گزاره با پایان سال 1392 مقایسه شده است ، ثانیا ، برای بررسی دقیق تر این موضوع ، بهتر است مقایسه ها به روشی مناسب انجام شود.

اخباری با ارائه جدول مقایسه کارایی نقدینگی در دوره های مختلف ریاست جمهوری گفت: “همانطور که می بینیم سهم نقدینگی تولید شده در 87 ماه رژیم هفتم و هشتم برابر با 80 است ، 4٪ از کل مایعات تولید شده ، معادل پادشاهی نهم و دهم. ” 81.4 درصد و در رژیم های یازدهم و دوازدهم برابر با 83.4 درصد است.

مدیر دفتر بانک مرکزی علم و فناوری تأکید کرد که بنابراین بخشی از نقدینگی نسبی بالاتر ایجاد شده در رژیم های یازدهم و دوازدهم نسبت به رژیم های قبلی نیز در حوزه تجزیه و تحلیل آماری ریشه دارد. افزایش یافته است (به دلیل اضافه شدن شش بانک و چهار مرکز اعتباری) ، که در مارس 2013 اتفاق افتاد ، گفت: این بدان معنی است که مایع ایجاد شده در دولت های قبلی فقط به نقدینگی اضافه شد پایان سال 2013. اگر این مسئله را به صورت تحلیلی در نظر بگیریم و منطقه آماری را از آمار منحصر به فرد کنیم ، به تعداد ذکر شده (4/83 درصد) به 4/81 درصد کاهش می یابد ، که نشان می دهد این تحلیل ها آماری است و این فرایند تقریباً در همه ایالت ها وجود دارد و هیچ تفاوتی بین ایالات مختلف وجود ندارد. البته لازم به ذکر است که دولت دوازدهم از نظر تحریم های بین المللی یا شیوع ویروس کرونا با هیچ دولت دیگری مقایسه نمی شود.

اخباری با تشریح فعالیت های بازار آزاد و تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق قرضه ، با تأکید بر اینکه سیاست پولی برای پوشش کسری بودجه مورد توجه مقامات نظارتی قرار نگرفته است ، اظهار داشت: به دلیل کمبود بودجه دولت قوی به دلایل خارجی کسری بودجه ، اقدامات سیستم مالی ملی برای تعمیق بازار بدهی با برگزاری فروش هفتگی توسط کارگزار بانک مرکزی یکی از م componentsلفه های اصلی این برنامه بوده است. جلوگیری از کسری بودجه در سال 1399 بسیار مهم است.

وی افزود: “این اقدام برای کاهش هزینه های مالی انتشار اوراق قرضه به دولت و همچنین افزایش اتکای هزینه های دولت برای تأمین اوراق بهادار برای کاهش سود منابع سیستم بانکی ، ترازنامه ای را افزایش می دهد که بانک ها سهم آن را افزایش می دهند امنیت به عنوان یک دارایی مالی با کیفیت. ” ترازنامه آنها و سرانجام ، انعطاف پذیری سیاست های پولی از طریق خدمات بازار آزاد از طریق این اوراق حاصل می شود.

مدیر اداره تحقیقات و رویه های بازرگانی با تأکید بر اینکه در این امر فروش اوراق بدهی دولت توسط کارگزار بانک مرکزی به مبلغ 80.1 میلیارد تومان در 26 فروش رخ داده است ، گفت: این نقش موثری در یاگو برای کسری بودجه دولت به طوری که پول حتی پنجاه درصد این مبلغ به صورت بدهی دولت به بانک مرکزی یا سایر اشکال ممکن افزایش 11.4 درصدی رشد نقدی و نقدینگی را نسبت به پایان سال 1398 افزایش می دهد که بر اساس تخمین ها افزایش رشد نقدینگی است. سهام می تواند منجر به افزایش حدود 9.0 درصدی در اندازه اضافی شود.

اخباری یکی از م theلفه های هزینه های دولت را توجه به ثبات بودجه عمومی خواند و گفت: ثبات مالی دولت زمانی اتفاق می افتد که دولت می تواند با ایجاد منبع پایدار درآمد از انتقال شوک های نفتی به اقتصاد جلوگیری کند و طرف دیگر می تواند کسری بودجه را از طریق کانال های غیر مالی کاهش دهد. ” و جبران تورم. در عین حال ، یکی از روش هایی که در بسیاری از تجربیات موفق در جهان مورد استفاده قرار گرفته و با کاهش هزینه های دولت توانسته است به پوشش کسری کمک کند ، انتشار اوراق قرضه در ردیف بالای بدهی های دولت است . این برنامه که دولت طی سال های اخیر تحت قانون برنامه ششم توسعه تدوین و معرفی کرده است ، قادر به تأمین بودجه عمومی دولت از طریق روش های غیرمالی بوده است ، اگرچه کاهش قابل توجهی در درآمد نفت از پرتاب های ایالات متحده

این مقام مسئول در خصوص ایرادات ناشی از افزایش قابل توجه بدهی های دولت به دلیل توزیع مقادیر زیادی اوراق بهادار و خطر انتقال این بدهی ها به دولت های بعدی ، اظهار داشت: “باید توجه داشت که بر این اساس در بخش (8) برنامه پنج ساله توسعه ، سهم بهترین بدهی دولت از سهم تولید ناخالص داخلی 40 درصد تعیین شده است و در شرایط اضطراری ظرفیت قانونی افزایش این سهم به 50 درصد تعیین شده است.

وی افزود: طبق آمار ، سهم بدهی دولت از تولید ناخالص داخلی در سال 1399 (با فرض فروش کلیه اوراق بهادار ارائه شده در قانون مالی سال 1399 و تصویب کمیسیون عالی اتحادیه صنفی) 38 تخمین زده شده است ٪ ، که در سطح پایین ما نیز بالاتر از قانون است. بعلاوه ، مقایسه این سهم با میانگین بین المللی نشان می دهد که این سهم در مقایسه با اکثر کشورها در سطح بسیار پایین تری قرار دارد. به عنوان مثال ، سهم ژاپن ، یونان ، ایتالیا ، ایالات متحده ، انگلستان ، انگلیس ، برزیل و پاکستان در سال 2018 ، بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول ، به ترتیب 198.4 ، 194.3 ، 131.1 ، 90.5 ، 85 است. 7 ، 82.5 و 71.7 درصد.

وی گفت: “بانک مرکزی همیشه از تحلیل و مشاوره متخصص استقبال می کند.” ما مطبوعات و رسانه ها را بررسی می کنیم تا عملکرد سیاسی دولت ها را دور از گزارش سیاسی بررسی کنیم. با توجه به وضعیت جنگ اقتصادی و نیاز به عطوفت و وحدت در تمام نقاط کشور ، ضروری است که از انتشار آنچه افکار عمومی را تغییر می دهد و نقش چندین شرکت در حل مشکلات سیستمی به حداقل می رسد ، خودداری شود. -کلمه مردم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید