رسانه عمومی

بررسی سلسله عملیات‌های محدود قدس در دفاع مقدس

پیامدهای عملیات بدر که فشار زیادی به تجهیزات نظامی رژیم بعث در عراق وارد آورد ، دشمن را به سمت گسترش و گسترش جنگ داخلی که از ماه ها قبل آغاز شده بود ، گرفت تا انتقام ایران را بگیرد.

به گزارش سلام دکتر ، در همان زمان ، حضرت امام خمینی (ره) ، در سال 1985 ، این سال را سال “مدارا” و تعیین مسیر جنگ و تغییر در آینده و رفع هرگونه تردید و شبهه “به جایگاه والا” خواند و تأکید کرد آنها مسئله جنگ را تا پیروزی مطرح كردند (كه آن را لعنت كلام قرآنی جنگ تا زمان حذف آن از جهان می دانستند).

زمینه های فعالیت در حین آماده سازی تجهیزات و مقدمات عملیات گسترده (پس از عملیات بدر) ، اهمیت روند فعال سازی جبهه ها آشکار است و نباید دشمن را تنها بگذارد. به همین منظور ، برخی از تحرکات نظامی داخلی علیه دشمن بر اساس مأموریت های محدود انجام می شود ، بنابراین با زندگی ، والفجر 8 بزرگ می تواند الگوی خوبی باشد ، به دور از هرگونه سرعت و نفوذ سیاسی. فشارهای خارجی و نظامی.

بر اساس این نظریه ، نیروهای زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین “ظفر” را که اولین نمایش یک به یک با توپخانه سبک بود ، طراحی و ادامه دادند. مهمترین این عملیات ها در ظفر 5 “ارتفاعات توتمان” واقع در منطقه عمومی مریوان و عملیات شهرانی در منطقه عمومی “شهرانی” است. به ویژه ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پنج مأموریت به نام قدس 1 به قدس 5 را طی 50 روز ، از 15 مه تا 6 آگوست 1985 ، طراحی و اجرا کرده است. از این بخش ، چهار مأموریت در منطقه هورالهویزه انجام شد و یک پروژه در منطقه دهلران.

دلایل انتخاب منطقه با توجه به اینکه مقصد اصلی عملیات بدر قطع جاده بصره – العماره بود که بنا به دلایلی نتوانست در این عملیات موفق باشد ، اما در عین حال موقعیت مکانی – کمکهای ذکر شده در توطئه جمهوری اسلامی کشته شد بنابراین ، پس از عملیات بدر ، یکی از اولین مکانهای محدود فعالیت نزدیک شدن به جاده بصره و العماره و دو ایست بازرسی ابو لیلا و ابوذر و ترمیم منطقه محافظت نشده در این منطقه که با آن عملیات قدس 1 و قدس 2 طراحی شده است.

از طرف دیگر دشمن بعد از عملیات بدر حساسیت زیادی به منطقه هور نشان داد. از آنجا که انتظار می رود ارتش عراق نقش مهمی در دفع نیروهای خود از منطقه داشته باشد ، نیاز به افزایش و حفظ مواضع سودآور در عملیات خیبر و بدر و بالا بردن سطح خشم در برابر حملات است. دشمن احتمالی ، افزایش یابد. قدس 5 با مکان های زیر توسعه یافته است.

شناسنامه فعالیت های قدس 1 تا 5

نام شغل: قدس 1 ، کد: نگاهی به محمد رسول الله (ص) ، تاریخ اشغال: 24/3/64 ، منطقه عمومی: مرکز: میدان جنگ: حورالحویزه ، مرکز عملیاتی: سالنها هدف: محل وقوع دشمن شمال را گرفت البیضا (ابوذکر ، ابولیله و ه)

استعداد درون: 5 سرباز از لشکر 25 کربلا

استعداد دشمن: 4 سرباز و عناصر سپاه 506 و 114

نتیجه: استقلال محلی 200 کیلومتر مربع

خسارت دشمن: 200 کشته ، 200 زخمی و 5 پیروزی

خسارت دشمن: یک سقوط هواپیما ، دو هلی کوپتر ، 12 ایست بازرسی و 2 مورد

پرندگان: چهار تفنگ ضد هوایی ، شش تفنگ ، 30 چرخ دو چرخ و تعداد زیادی سلاح گرم

*****

نام سرویس: قدس 2

کد: یا محمد رسول الله (ص) ،

تاریخ بهره برداری: 4/4/64

منطقه عمومی: میانه ، میدان جنگ: حورالحویزه.

سازمان کار: سپاه

هدف: جلوگیری از تقسیم بندی ، ایجاد نقاط ضعف ، ایجاد در منطقه

استعداد درون: پنج سرباز از لشکر 25 کربلا

استعداد سپر: تیپ تکاور عراقی

نتیجه: اهداف پروژه را کامل کنید

آسیب های دشمن: 40 کشته ، تعدادی زخمی و 11 پیروزی

خسارت دشمن: – غارت:

*****

نام سرویس: قدس 3

کد: ای امام صادق (ع)

تاریخ بهره برداری: 64/4/19

منطقه عمومی: دهلران ، میدان جنگ: غرب رودخانه لیمه

سازمان عامل: سپاه و نیروی باد

هدف: انهدام و استخدام نیروهای دشمن در بالای 194 سال و از بین بردن تأسیسات دشمن

استعداد درون: لشکر 19 فجر با 3 سرباز و یک تیم پرسنل

استعداد دشمن: گردان 805 لشکر 14

نتیجه: منطقه پاکسازی 30 کیلومتر مربع

آسیب های دشمن: 700 کشته و زخمی

خسارت دشمن: انهدام 10 انبار مهمات و 6 106 قبضه سلاح گرم و تعداد اسلحه و کامیون

لوت: مقدار قابل توجهی سلاح های آتش و نیمه سنگین

*****

نام سرویس: قدس 4

تاریخ بهره برداری: 64/1/5 ، منطقه عمومی: هورالهویزه ، میدان جنگ: “دریاچه امل ناج” ،

سازمان کاری: سپاه

هدف: دشمن را نابود کنید – به بخشی از دریاچه ام النجاج اجازه دهید – پای دشمن را بگیرید

استعداد درون: چهار سرباز تیپ 9 بدر

استعداد دشمن: گردان پنجم و عناصر گردان 2 گردان 117

نتیجه: استقلال نیمی از دریاچه ام النجاج با مساحت 150 کیلومتر مربع

آسیب های دشمن: 80 کشته ، بیش از 100 زخمی و 53 پیروزی

لوت: تعداد زیادی قایق و تعدادی رادیو و آتش و سلاح های نیمه زرهی

*****

نام شغل: قدس 5 ، کد: یا علی (ع) میزان: عملیات: 15/5/64 ، منطقه عمومی: هورالهویزه: میدان جنگ: ایستگاه بازرسی “علیج”

سازمان کاری: سپاه

هدف: برای بهبود دیدگاه Alij ، به البیضا نزدیک شوید و فضای بیشتری را فراهم کنید

استعداد درونی: سپاه امام علی (ع) تیپ 18 الغدیر و نقش های مهم

نتیجه: آزادی 30 کیلومتری هور

جراحات دشمن: 51 کشته ، 18 نفر دستگیر و تعدادی زخمی

پرندگان: تعداد انواع رس ، سلاح های ضد تانک منفرد و بخش قابل توجهی از سلاح گرم

نتایج و آمارها از یک سری عملیات محدود در سری قدس حاکی از ادامه جنگ به هر شکل ممکن است. جدا از موفقیت های نظامی و آسیب پذیر و مخرب ساختن دشمن ، عواقب مهمی به شرح زیر است: 1- حفظ روحیه و قدرت مبارزان اسلامی 2- افزایش قدرت گروه ها و آموزش های کاسی و افزودن تجربیات نظامی آنها. 3- گرم شدن جو جنگ بین مردم و طبقه کارگر 4- تضعیف روحیه سربازان دشمن و ایجاد بی ثباتی در آنها. 5- تضعیف وضع موجود و خرد دشمن که پس از عملیات بدر با ارتش شهرها افزایش یافت. 6- دشمن را در انفعال قرار داده و از هرگونه محافظت از او سو استفاده كنید. 7- به دست آوردن سهمی از اراضی اشغال شده و پیشرفته در قلمرو دشمن. 8- نشان دادن قدرت و قدرت نظامی دولت اسلامی برای حمله مداوم به دشمن. 9- فریب دشمن و جلوگیری از دانستن اولین و فعالیتهای وسیع تری که در آینده انجام خواهد داد مانند والفجر 8. 10- نزدیک شدن به عمق دشمن در برخی مناطق و تسلط بر خطوط ارتباطی و موانع آنها. 11. صرف وقت و نقشه کشی دشمنان برای طراحی عملیات گسترده و بازسازی و راه اندازی واحدها. 12- نیروهای محتاط دشمن را به خطوط امنیتی بکشید و آنها را نابود کنید و از آمادگی آنها برای مقابله با وظایف بسیار بزرگ جلوگیری کنید. 13- افزودن و پشتیبانی تیمهای رزمی توسط مردم هر منطقه.

بنابراین ، یک سری عملیات محدود در تابستان سال 1985 ، بر اساس فرمایش امام خمینی (ره) برای حفظ جبهه و نیاز به جلوگیری از دشمن در برخی مناطق از جمله پایگاه های نظامی – سیاستمدار ، بسیار م effectiveثر و خلاقانه است در برابر ایستادگی های خصومت و انفعال ، و به لطف این اقدامات ، رهبران نظامی قادر به طراحی و آماده سازی یکی از منحصر به فردترین و موفق ترین پروژه های هشت سال دفاع مقدس هستند که والفجر 8 و فتح فاو “شبه جزیره”.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید