اقتصادیرسانه عمومیکسب و کار سلامتی

اهنگ های ایرانی که خارجی ها دوست دارند

محمدرضا شجریان خواننده بین المللی ایرانی

 بهترین سایت های کی خوبه: محمدرضا شجریان نه تنها یک خواننده بین المللی ایرانی که یک چهره بین المللی ایرانی محسوب می‌شود. محمدرضا شجریان یک خواننده موسیقی سنتی ایرانی، ترانه نویس و به طور کلی یک استاد موسیقی ایرانی است. شجریان یکی از مشهورترین چهره‌های هنری موسیقی در کل جهان است. آوازهای او بسیار کامل و بدون نقص، قدرتمند و احساسی است. این چهره سرشناس موسیقی ایرانی در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۱۹۴۰ و در شهر مشهد به دنیا آمد.

آواز خوانی در دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی کاری بسیار دشوار است و شجریان نماد و مظهر و مرجع آواز سنتی ایرانی محسوب می‌شود. در سال ۱۹۹۹، یونسکو جایزه پیکاسو که یکی از معتبرترین جوایز هنری در قاره اروپا است را به این هنرمند ایرانی اعطا کرد. علاوه بر آواز قوی، دیدگاه‌های سیاسی و موضع‌گیری‌های او در رخدادهای مختلف از دیگر علل محبوبیت وی در بین عامه مردم ایران بود. شجریان پس از تحمل یک دوره چند ساله بیماری سرطان، سرانجام چندی پیش و در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۰ در بیمارستان جم شهر تهران دار فانی را وداع گفت. مزار وی در شهر توس و در جوار شاعر بزرگ ایرانی، فردوسی قرار دارد.

 گوگوش

 بهترین سایت فروش وسایل نقلیه: فائقه آتشین که با نام هنری گوگوش شناخته می‌شود، دومین خواننده بین المللی ایرانی است که می‌خواهیم در این مقاله معرفی ‌کنیم. گوگوش علاوه بر خوانندگی، یک هنرپیشه و بازیگر نیز محسوب می‌شود.

این خواننده در تاریخ پنج مِی ۱۹۵۰ در شهر تهران به دنیا آمده است. از سنین پایین گوگوش فعالیت خود را در زمینه بازیگری و خوانندگی شروع کرد. نخستین همکاری وی با پدرش بود، پدر او یکی از بازیگران دوره قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در هفت سالگی نخستین فیلم سینمایی خود را بازی کرد. پس از آن فیلم، ترانه نویسان و آهنگ سازان، متوجه استعداد او در زمینه موسیقی شدند و از آن زمان، فائقه توانست ماجراجویی خود را در صنعت موسیقی ایران آغاز کند. فعالیت‌های هنری گوگوش چه در دوران پیش از انقلاب و چه پس از آن، باعث ‌شده که این چهره محبوب به یکی از مهم‌ترین خواننده‌های پاپ ایرانی تبدیل شود.

در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۹ گوگوش برترین ستاره موسیقی پاپ کشور ایران بود. در آن سال‌ها علاوه بر اینکه بسیاری از مردم آلبوم های موسیقی او را گوش می‌دادند، مدل موی گوگوش نیز در بین زنان ایرانی بسیار رایج بود و با عنوان مدل موی گوگوشی از آن نام برده می‌شد.

گوگوش علاوه بر زبان فارسی، برخی آثارش را به زبان آذری، ترکی، اسپانیایی، انگلیسی، ایتالیایی و فرانسوی نیز خوانده است. پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ و به خاطر محدودیت‌هایی که برای خوانندگی زنان به وجود آمد، گوگوش نتوانست به فعالیتش ادامه ‌دهد. بیست سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۰ میلادی گوگوش توانست پاسپورت خود را تهیه‌ کند و برای نخستین بار پس از انقلاب، به خارج کشور مسافرت‌ کند و تورهای جهانی خود را هر ساله برگزار کند.

اجرای اهنگ ایرانی توسط خارجی ها | اهنگ ایرانی که جهانی شد | بهترین خواننده ایرانی خارج از کشور

 داریوش اقبالی

 داریوش اقبالی نیز یک خواننده بین المللی ایرانی است که در زمینه بازیگری نیز فعالیت داشته است. داریوش در تاریخ چهارم فوریه ۱۹۵۱ و در تهران به دنیا آمده است. او در حال حاضر بیش از ۲۰۸ ترانه خوانده است. برای نخستین بار و در سن ۲۰ سالگی در تلویزیون حضور پیدا کرد و از همان زمان زمان توانست توجهات را به سمت خود جلب‌ کند و طرفداران زیادی را بیابد. عمده دلیل شهرت داریوش به خاطر صدای خاص و آهنگ‌های محزونی است که می‌خواند. او در گذشته به مواد مخدر اعتیاد داشته است اما خوشبختانه موفق به ترک آن شد.

بیشتر بخوانید

پس از ترک اعتیاد و با کمک دو پزشک دیگر، داریوش اقدام به تاسیس موسسه آینه کرد. موسسه آینه یک مرکز توانبخشی غیر انتفاعی است که هدف آن کمک به افرادی است که از اعتیاد رنج می‌برند و همچنین ترویج و تبلیغ سبک صحیح زندگی‌ کردن است.

داریوش همچنین یک فعال اجتماعی است که در زمینه آموزش و افزایش آگاهی پیرامون بیماری‌های مختلف فعالیت می‌کند. او همچنین عضوی از  موسسه Amnesty international  است که در زمینه بخشش و آزاد سازی زندانیان فعالیت می‌کند.

 هایده

 معصومه دده بالا در تاریخ دهم آپریل ۱۹۴۲ و در شهر تهران به دنیا آمد. او با نام هنری هایده شناخته می‌شود. اگر نگوییم معروف‌ترین قطعا یکی از بهترین خواننده‌های ایرانی برای تمام دوران است. او در زمینه موسیقی کلاسیک، محلی و پاپ فعالیت داشته است.

از اساتید هایده در زمینه موسیقی می‌توانیم به نام‌هایی چون تجویدی، فرهنگ شریف، احمد عبادی و فریدون نصیری اشاره داشته باشیم. فعالیت هنری هایده در دهه ۷۰ میلادی و در زمینه موسیقی کلاسیک و پاپ آغاز شد. از دلایل اصلی شهرت هایده توانایی وی در صدای کنترالتو (صدای بم) بوده است.

پیش از اینکه انقلاب اسلامی به وقوع بپیوندد، هایده ابتدا به بریتانیا و سپس به ایالات متحده مهاجرت کرد. در عید نوروز سال ۱۹۸۶ هایده به همراه یک گروه ارکستر بزرگ، کنسرتی را در سالن رویال آلبرت اجرا کرد.

این کنسرت جزو اولین و بزرگترین کنسرت‌هایی بود که خوانندگان ایرانی پس از دوران انقلاب و در خارج از مرزهای ایران اجرا می‌کردند.

در تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ و در حالی که تنها ۴۷ سال داشت، چند ساعت پس از اجرای کنسرت در سانفرانسیسکو و به علت حمله قلبی، از دنیا رفت. هایده در طول زندگی خود سه بار ازدواج‌کرد و سه فرزند از او به یادگار ماند: کامران، کیوان و نوشین.

 ابی

 ابراهیم حامدی که به اختصار با نام ابی شناخته می‌شود یک خواننده بین المللی ایرانی بسیار محبوب و پر طرفدار است. ابی نوزدهم ژوئن ۱۹۴۹ در تهران به دنیا آمده است. ابی یکی از قدیمی‌ترین و با ثبات‌ترین خواننده‌های ایرانی است و برخی از طرفدارانش وی را به عنوان بهترین خواننده پاپ ایرانی تمام ادوار می‌دانند. ابی در سال ۱۹۷۷ و دو سال پیش از انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد.

صدا و همچنین آهنگ‌هایی که خوانده است باعث‌ شده تا ابی جوایز مختلفی در زمینه موسیقی و از سرتاسر جهان، برنده‌ شود. از جمله می‌توانیم به جایزه master of voice  اشاره ‌کنیم که در سال ۱۹۹۳ در کشور استرالیا و به خاطر ترانه خلیج فارس برنده ‌شد.

ابی سه دختر با نام‌های خاتون، سایه و عسل دارد که نام سه ترانه وی نیز همین اسامی است. او همچنین یک پسر با نام فرشید دارد. تاثیر گذاری وی در موسیقی پاپ به حدی زیاد است که از او و داریوش به عنوان دو نماد و سمبل موسیقی پاپ زبان فارسی یاد می‌شود.

 شادمهر عقیلی خواننده بین المللی ایرانی

 شادمهر یک خواننده پاپ، ترانه نویس، ترانه‌ ساز و موسیقی ساز بسیار معروف ایرانی است. شادمهر در تهران و در تاریخ ۲۷ ژانویه ۱۹۷۳ به دنیا آمده است. او در نواختن ابزارهای مخنلف موسیقی مانند پیانو، گیتار، ویالن، ترومپت، کیبورد و چند ساز دیگر تبحر دارد. او نواختن پیانو و ویالن را زمانی که تنها ۱۲ سال داشت، آموخت. عقیلی ترانه‌های زیادی را برای خواننده‌های دیگر نوشته‌ است.

در سال ۱۹۹۷ اولین ترانه وی با نام معبود منتشر شد و سپس اولین آلبوم موسیقی وی با نام مسافر به بازار عرضه ‌شد. در سال ۱۹۹۹ نیز او دومین آلبوم موسیقی خود با نام دهاتی را روانه بازار کرد که در سبک و ریتم ۶ و ۸ خوانده شده‌ بود.

در سال ۲۰۰۲ و پس از اینکه مجوز انتشار سومین آلبوم و همچنین حضور در تلویزیون ملی به وی داده‌ نشد، از ایران به کانادا مهاجرت ‌کرد. در سال ۲۰۱۲ و به همراه ابی، ترانه ضد جنگ رویای ما را خواند، که تبدیل به یک ترانه بین المللی بسیار مهم‌ شد.

 فرهاد مهراد

 یک خواننده بین المللی ایرانی که علاوه بر خوانندگی در زمینه ترانه نویسی، نواختن گیتار و پیانو شهرت زیادی داشت. فرهاد در سبک پاپ، راک و فولک آواز خوانی می‌کرد. او نیز در تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۴۴ در تهران به دنیا آمده است.

فرهاد یکی از اسطوره‌های موسیقی راک و فولک ایران محسوب می‌شود. فرهاد نخستین ایرانی است که موفق‌ شد با استفاده از گیتار، یک تصنیف به سبک وسترن را اجرا کند. در دهه ۵۰ او سال‌های زیادی را به عنوان زندانی سیاسی پشت سر گذاشت که دلیل آن نیز محتواهای ضد نظام حاکم در آن دوران بود. پس از انقلاب اسلامی، به مدت ده سال از هرگونه فعالیت هنری و ضبط موسیقی محروم شد.

در سپتامبر سال ۲۰۰۰ و پس از یک دوره درمانی دو ساله، بیماری فرهاد پیشرفت کرد و وضعیت او را وخیم کرد. سرانجام و در ۳۱ آگوست ۲۰۰۲ و به علت هپاتیت سی پیشرفته، فرهاد در پاریس چشم از جهان فرو بست. از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آثار وی می‌توانیم به ترانه بوی عیدی اشاره‌ کنیم.

 خواننده بین المللی ایرانی معین

 نصرالله معین نجف آبادی که به اختصار با نام معین شناخته می‌شود دیگر خواننده بین المللی ایرانی است که عمده شهرت وی به خاطر ترانه‌های عاشقانه بی‌ نظیری است که توسط این هنرمند خواند شده ‌است. معین در تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۵۲ در شهر نجف آباد که در استان اصفهان قرار دارد، به دنیا آمد. در سال ۱۹۸۲، او ترانه یکی را دوست می‌دارم را برای هایده می‌نویسد و پس از آن ایران را ترک می‌کند. در آن بازه زمانی، این ترانه از محبوبیت زیادی برخوردار شد.

بیشتر بخوانید

پس از ترک ایران، معین به کار خود ادامه داد و با آثاری چون کعبه، هوس، اصفهان، می‌پرستم و پریچهر توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد. تلفیق سبک پاپ و موسیقی سنتی باعث ‌شد تا معین یک سبک منحصر به فرد در موسیقی ایرانی داشته باشد. از صدای معین به عنوان جاودان صدای عشق یاد می‌شود. معین دو دختر به نام‌های پریچهر و ستاره دارد. او هم اکنون در سانتا روزا، کالیفرنیا اقامت دارد.

 لیلا فروهر

 این خواننده بین المللی ایرانی در سبک پاپ و کلاسیک فعالیت دارد. او در تاریخ ۱۶ آپریل ۱۹۶۱ در اصفهان به دنیا آمده است. لیلا دختر جهانگیر فروهر است که در دهه ۷۰ میلادی یکی از بازیگران فعال در صنعت سینمای ایران بود. در سال ۱۹۶۴ لیلا فروهر وارد دنیای بازیگری شد و در فیلم‌هایی مثل خروس جنگی و مراد و لاله به ایفای نقش پرداخت.

از ۱۴ سالگی، لیلا شروع به آواز خوانی می‌کند. در سال ۱۹۷۴، لیلا فروهر تمام تمرکز خود را روی می‌گذارد و پس از چند تست صدا، فرصتی مناسب برای ضبط یک آلبوم را به دست می‌آورد.

او نیز پس از انقلاب اسلامی، ایران را ترک کرد. او اولین خواننده فارسی زبان است که توانست در دبی، تاجیکستان و ژاپن برای نخستین بار کنسرت موسیقی اجرا کند. علاوه بر ایران، در دیگر کشورهای فارسی زبان خاور میانه مانند ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان نیز از شهرت بسیار زیادی برخوردار است