رسانه عمومی

انسان و سیرِ آفاقی و انفسی

حضرت امام خمینی (ره) که علاوه بر فقاهت و عمل، دارای قدرت حکیم و محقق و دانشمند و محقق برای معجزه بودند، در این مورد از ایشان مرخصی گرفته بود. دنباله رو ero.is

به گزارش سلام دکتر، سید محمود صادقی با یادداشتی، نگاهی گذرا به سیره امام خمینی (ره) در شب ماه مبارک رمضان داشت.

1. حركت انسان به سوي خدا را حركت و مسير عمودي و افقي گفته اند كه در هندسه هاي مخلوق صورت مي گيرد; این بدان معنی است که سیر موجود در آن به «بلندترین مکان» منتهی می شود و به همین دلیل برای استفاده در این سیر به بچه و چمدان نیاز دارید. هر کس در این سفر طولانی و راستین قدم بردارد منزه و بلند مرتبه می شود، گفتار نیک و عمل صالح باز می گردد» (فاطر: 10).

همچنین می توان گفت که رجوع به سوی خداوند به معنای عروج به درجات عالی است و مؤمنان و روشنفکران، همچنان که تلاش و کوشش و مجاهدت آنان در این راه به مراتب بالاتر و بالاتر خواهد رسید; و «کلام نیک» که معرفت و باور کامل است، همراه با روح جهان اساطیری که آن را در مقام و فهم قرار می دهد.

2. در تبیین مراتب سلوکی، دیدگاه‌ها و مشاغل مختلف وجود دارد. «سخنرانان» که دانش خود را از دین بر شیوه سخن گفتنشان استوار می‌کردند، هیئت سلوکیان را واداشتند تا تفسیرهای خود را از عقاید نادرست آن‌ها ارائه کنند (تحصیل کنند). «متکلمان» که نگاه کلامی به دین و مبانی آن دارند نیز به این موضوع به عنوان رویکردی کلامی می نگرند; «حکمای خدا» که بینش خود را بر اساس حکمت الهی قرار داده اند، راه عملی را در راه حکمت بنیادی تبیین می کنند; «دانشمندانی» که به جهان از دریچه اسماء و صفات الهی و سیر و سلوک خود به سوی خداوند هماهنگ با ارزشهای خود می نگرند. اما بسیاری از حکیمان الهی که شخصیت و منش رسولان را می شناسند تمام تلاش خود را کرده اند تا طعم اومیسان را در معنای استدلالی و فلسفی و فلسفی حکمت بنویسند تا در آیات و روایات گمراه نشوند. خرد استدلال ها این راه را بسیاری از حکیمان خدا پیموده اند که اعمال شایسته و شایسته را آموخته اند که می تواند نشانه و معیار رفتار سرگردانان نسبت به خداوند باشد.

انصاف این است که آفرینش و راه الی الله، چنان که گفته شد، حرکت و حرکت است و این راه، مانند راه انسان در بیرون، مسافت و مسیری است که همه محققین بر اساس آن پیش رو دارند. به موشر خود، آن سطوح و شرایط را دارد. آن را تصميم گرفته و در نهايت به صورت «سفر» و در واقع «مراقبت بر سير و سلوک» بيان كرده و در اختيار ديگر علماي اين روش قرار داده است. بنابراین، این نوع سفرنامه ها که راهنما و هدیه سفر برای جویندگان واصل است، آداب و رسوم منحصر به فرد این مسیر و «نشانه» هر خانه را به جوانان عرضه می کند.

حضرت امام خمینی (ره) که علاوه بر فقاهت و عمل، دارای قدرت حکیم و محقق و دانشمند و محقق برای معجزه بودند، در این مورد از ایشان مرخصی گرفته بود. دنباله رو ero.is گرچه این موضوعات را نمی توان در فهرست آثار او یافت، اما با بررسی آثار و کتاب هایی مانند اصول نماز و راز الصلاة می توان مرزی بین زندگی و رفتار بر اساس ترسیم کرد. عرفان و رفتار آن حتى با علم به اينكه امام خمينى (ره) به خاطر پژوهشگران فراوانى كه به مقصد رسيده اند، اسرار و آثار «نماز» و نماز را آشكار مى كند و به بهترين و مؤثرترين وجه مشخص به آن دست مى يابد. در واقع، بر اساس سلوکی، اما راه رسیدن به حقیقت، مرکز میدان شریعت است. توفیق علم نیز در ودیعه اندیشه و عقل است که نگاهی اجمالی به آثار و نوشته های امام مؤید این اهمیت است.

3. راه الی الله همانطور که مشخص است حرکتی و درونی است و انسان باطنی با شعور و عمل درونی زندگی می کند و از این رو اولین قدم سرگردانان و کاوشگران راه راست «فکر است. مدیتیشن و منظم بودن.» آیا «افکار» است، چنانکه برخی «افکار و اندیشه» را همان چیزی توصیف کرده اند که محقق.

فرد متفکر ابتدا آنچه را که جذاب است ارزیابی می کند، ناآگاهی خود را ارزیابی می کند، سپس توصیه هایی برای مشاوره ارائه می کند و در نهایت با توصیه های ارائه شده، جای مقصد را می گیرد. در این فصل می توان گفت که سفر علمی بر سه اصل «حرکت»، «فاصله» و «هدف» استوار است. با این توضیح مختصر می توان کارکردهای درونی ذهن انسان را به سه دسته مجزا تقسیم کرد که برخی از آنها از حوصله این نوشتار خارج است و گاه بحث به پایان می رسد.

4. سیر باطنی انسان، گاه در اعضاء افاکی و گاه در اعضاء معنوی; بدین ترتیب مراقبه در آسمانها و زمین و نظم در دریاها و صحراها و گیاهان و حیوانات و اجرام آسمانی محقق را به وحدت حقیقی حق می رساند; در «سفر رؤیایی»، انسان با فهم خود یکی می شود; بنابراین باید توجه داشت که دانش انسان در تربیت توزیع و آشنایی با مرجعی که بر روند خود حاکم است نیز در شمول آیات آفاقی است; فرآیند تفکر در آیات روح، واقعیت انسان را به عنوان روح و روح او آشکار می کند و بدن سایه دگرگونی روح است که در آن هر نوشیدنی شکلی متناسب با آن نوشیدنی به خود می گیرد.

یکی دیگر از محقّقان خدا، به صورت باطنی قلبی، مشاهدات و کشفیات علمی و دلایل عملی جسمانی و روحی او را مشاهده می کند و از این طریق به حقیقت و حقیقت خدای خود منتهی می شود. البته این معنای اولیه سفر روانی انسان است; به این معنا، وقتی به نقطه دقیق‌تر سفر روانی می‌رسی، متوجه می‌شوی که سفر در ویژگی‌های ظاهری نیز نوعی سفر بصری انسان است.

ماه رمضان جایی است برای توجه به این سفر معنوی و معنوی…!

انتهای پیام/