رسانه عمومی

ارائه راهکاری برای افزایش مقاومت اتصالات نیروگاهی و پالایشگاهی در برابر زلزله

محققان مرکز بین المللی لرزه نگاری و تحقیقات زلزله شدت اتصالات زلزله در نیروگاه را بررسی کردند و راه حلی را برای افزایش شدت اتصالات زلزله در نیروگاه ها و معناشناسی ارائه دادند.

در گفت وگو با سلام دکتر ، سید محسن برقعی رضوی ، پژوهشگر م theسسه بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله ، وی گفت: انتقال فرآورده های نفت و گاز به کارخانه های صنعتی از طریق خطوط لوله یکی از کوچکترین ، سریعترین و ایمن ترین راه ها است. زیرا آسیب در این خطوط باعث ایجاد اختلال در هنگام زلزله و پس از آن خواهد شد.

این زیرساخت های مهم مانند زیرساخت ها ، مواد و تجهیزات را که مسئول ذخیره سازی ، پمپاژ ، حمل و نقل و توزیع نیازهای خاص از جمله آب ، برق ، گاز یا جمع آوری ، ذخیره و بهداشت یا بازیافت ضایعات و پسماند آب یا ارتباط با خطوط زمینی و تلفن همراه است ، در نظر می گیرد. ، اینترنت و داده ها مسئول هستند.

برقعی رضوی ادامه می دهد: فاجعه های زلزله یکی از ویران کننده ترین فجایع هر ساله مردم ، اقتصاد و محیط زیست است. علاوه بر آسیب های انسانی در مناطق مسکونی شهری و روستایی ، بسیاری از مشاغل ، مشاغل و محیط زیست مهمترین مشکلات برجای مانده از زلزله در مناطق صنعتی است.

این محقق با اشاره به زمین لرزه 17 آگوست 1999 در منطقه صنعتی ایزمیت ترکیه و خسارت قریب الوقوع 18 میلیارد دلاری به سیستم ترکیه ، خاطرنشان کرد: بنابراین ، تقویت سیاست های صنعتی و اقدامات در برابر لغزش زمین لرزه به دلیل تغییرات مکرر و تکامل الگوها در چندین دهه گذشته مسئله ای غیرممکن بوده است و تعیین ضعف مسیرهای سیستم برای زلزله ضروری است.

نقاط ضعف یک زلزله ، از جمله تجهیزات ، ارتباطات ، امنیت و عملکرد یک شاخه در هنگام زلزله را شرح می دهد ، به شرح زیر: برای لوله های شکسته ، به ویژه آنهایی که دارای قطر زیاد و دیواره های شکسته ضخیم هستند ، پارگی معمولاً به دلیل اتصالات نادرست ایجاد می شود. به عنوان مثال ، زمین لرزه 1976 تانگشان و زلزله 1983 خورشید و شین تخمین زده اند که حدود 80٪ از خسارات ناشی از اتصالات بوده است.

به گفته یکی از محققان مرکز تحقیقات زلزله ، اکستروژن محوری در ترکیب با پیچ خوردگی زاویه ای در مفاصل یک فرآیند متداول شکست در مناطق دارای تنش های برشی زمین است ، زیرا نیروی برشی اتصالات آب بندی کمتر از نیروی برشی مفاصل است. لوله

برقعی رضوی با اشاره به موضع کشور درمورد کمربند زلزله کوه های آلپ-هیمالیا خاطرنشان کرد: بنابراین بررسی آسیب پذیری خطوط لوله و پیوند با خطرات زلزله ضروری است. متأسفانه ، علی رغم اهمیت تجزیه و تحلیل لرزه ای در لوله ها و اتصالات ، در ادبیات علمی و پژوهشی قبلی این مورد نادیده گرفته شده است.

وی با اشاره به اجرای یک پروژه تحقیقاتی در این م instسسه تحقیقاتی گفت: “در این مطالعات ، با تجزیه و تحلیل عددی سیستم اجزای محدود ، آسیب زمین لرزه بر روی لوله ها و مواد بعدی بدن در حال آزمایش است و برای رسیدن به این جرم ، جمع شده با زلزله (تجهیزات ثبت زلزله). “طبس) ، مدل را بررسی کنید.

وی افزود که برای افزایش کشش و تیرگی رفتار پیوند ، از ماده الاستیکی به نام “آکاردئون” استفاده شد که علاوه بر انعطاف پذیری ، در جذب و مقاومت کششی بالا ، افزود: “در این مطالعه ، پیوند طول تیرها به طور متوسط ​​دو موقعیت لوله زمینی و لوله زیرزمینی و هر یک از دو موقعیت اتصال استاندارد و اتصال آکاردئونی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت.

برقعی رضوی ادامه می دهد: علاوه بر این ، به منظور بررسی تأثیر طول اتصال باند در مدل های مربوطه ، از 3 طول مختلف اتصال باند استفاده شد.

مدل ترکیبی لوله ها

برقعی رضوی “تصاویر پسماند” را یکی از بهترین تصاویر که می تواند عملکرد یک سیستم را کاملاً ارزیابی کند ، خواند و گفت: “استفاده از این نمودار می تواند به همان اندازه که می تواند قدرت ، مقاومت و سختی و بسیاری از رفتار سیستم را داشته باشد و این نمودارها در این مطالعات برای ارزیابی لوله و اتصال بر روی زمین و سرویس استفاده می شود.

مدیر پروژه می گوید: برای این منظور ابتدا سیستم در حالت عادی و بدون قطعی آنالیز می شود و سپس با حفظ مرتب طول لوله ، مونتاژ جایگزین قسمت طولانی بخش میانی یعنی جعبه می شود و در مراحل بعدی طول آن دو برابر و سه برابر می شود. و تصویر مورد نظر برای هر حالت جداگانه استخراج می شود.

الف) سفتی پسماند در زلزله Centro (تصویر سمت راست)

ب) هیستری نزول در زلزله کوبه (تصویر سمت چپ)

ج) هیستری تحت زلزله طبس فرود آمد (تصویر سمت راست)
د) پسماند زیرزمینی کودکان (تصویر سمت چپ)

مجری پروژه با اشاره به نتایج بدست آمده از مطالعات زیر می افزاید: با تغییر بخش استاندارد به یکپارچه به دلیل افزایش انعطاف پذیری و توانایی کشش و پراکندگی انرژی در سیستم ، اتصال مورد نظر قادر به جذب انرژی بیشتر و نشان دهنده مقاومت بیشتر . اما با افزایش طول مقطع مورد نظر ، به دلیل کاهش سیستم ، مقاومت اندکی کاهش می یابد.

برقعی رضوی یادآور می شود: برای شبیه سازی و انطباق مدل ها و شرایط اجرا ، شرایط مرزی از یکپارچه سازی در مدل ها به ارزیابی تأثیر شرایط پشتیبانی بر توزیع تنش تغییر یافته است. نتایج نشان داد که استرس به طور کلی تغییر زیادی نکرده و برخلاف انتظار ، استرس به طور کلی مستقل از شرایط حمایتی است.

وی توضیح داد: همچنین یکی از موثرترین ماشین حساب ها در مدل چنین کاربردهای نیروگاهی است. برای بررسی این موضوع ، ماژول الاستیک ماده آکاردئون به طور کلی دو برابر شد. طبق نتایج ، میزان ترک خوردگی در نقاط اتصال 15٪ افزایش یافته و خسارت بیشتری به مدل وارد شده است. بنابراین ، ماژول الاستیک با آسیب دیدگی و افزایش آن در لوله ارتباط مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست آمده ، به طور کلی می توانید نتیجه بگیرید که با تغییر شی اتصال استاندارد به پایداری و افزایش طول قسمت قرارداد خود ، در همه مدل ها از نظر خرابی ، برداشت و پارگی

برقعی رضوی ادامه می دهد: “اگر این خرابی ها را پیدا کنید ، می توانید با دو برابر شدن طول آکاردئون به عنوان بهترین طول در طراحی ، که می تواند باعث توقف یا از بین رفتن کار یا خرابی سیستم شود ، از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری کنید.

به گزارش سلام دکتر ، این مطالعات تحت نظر دکتر فریبرز ناطقی الهی ، استاد انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله انجام شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید