رسانه عمومی

ابعاد اهمیت افتتاح خط راه آهن” خواف – هرات” در افزایش همکاری‌های دو جانبه و منطقه‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اهمیت افتتاح ایستگاه راه آهن خواف-هرات در روز پنجشنبه در مقابل روسای جمهور ایران و افغانستان گفت: “راه اندازی این خط آهن اولین قدم برای احیای است. جاده ابریشم و این مسیر می تواند به چین منتهی شود. ” این ارتباط با تنش های مرزی بین چین و اروپا از طریق ایران مرتبط شده است و زمینه را برای توسعه بیشتر منطقه فراهم می کند.

سعید خطیب زاده وی در مصاحبه با سلام دکتر ، در پاسخ به سوالی درباره اهمیت افتتاح خط راه آهن خواف-هرات در توسعه همکاری های ایران و افغانستان گفت: “همانطور که می دانید ، طبق توافق صورت گرفته با دولت افغانستان ، این پروژه رئیس جمهور روحانی و رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی از طریق کنفرانس ویدیویی رونمایی می شوند. آ.حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران به افغانستان زمینه تجارت بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان را فراهم می کند و ضمن افزایش تجارت ما منجر به توسعه اقتصاد منطقه ای و در نتیجه گسترش افغانستان به اروپا و بنادر شده است. آب جمهوری اسلامی ایران. Gulf Persia انعطاف پذیر خواهد شد و نقش موثری در رونق بندر چابهار خواهد داشت.

رئیس جمهور کشورمان این را توضیح داد راه اندازی پروژه راه آهن خواف-هرات قصد ایران و افغانستان را برای تغییر چرخ اقتصاد منطقه نشان می دهد. بگویید: در حال حاضر ، مبادلات جاده ای مکرر بین ایران و افغانستان انجام می شود که طبق برخی برآوردها ، سالانه بالغ بر 180،000 اتومبیل بین ایران و افغانستان و بالعکس رفت و آمد می کنند. بیشتر این مبادلات با افتتاح راه آهن خواف-هرات از طریق این شبکه ریلی انجام می شود. بنابراین ، صادرات افغانستان ، به ویژه مواد معدنی آن از طریق اروپا به اروپا یا از طریق خلیج فارس ، و در عوض ، صادرات ایران به افغانستان نیز افزایش خواهد یافت.

خطیب زاده تأکید کرد که وی خاطرنشان کرد که مسیر خواف به هرات منطقه ای با مناطق غنی از سنگ آهن در جهان است ووی افزود: این پروژه می تواند همکاری ایران و افغانستان را در زمینه صادرات فولاد یا استخراج آن در صنایع داخلی ایران افزایش دهد.: این خط آهن مناطق اطراف هرات تا خواف ایران را نیز توسعه می دهد و زمین را برای توسعه اقتصادی در این منطقه فراهم می کند.

او بر این تأکید کرد:برای جمهوری اسلامی ایران ، توسعه مناطق شرقی کشور یکی از مهمترین جاذبه ها است و توجه به قابلیت های توسعه مناطق شرقی کشور ضروری است. افغانستان همچنین برای توسعه بین المللی و توسعه اقتصادی در غرب کشور مهم است و این می تواند انگیزه های قوی برای ایجاد ارتباط بین دو منطقه را به دنبال داشته باشد. .

خطیب زاده در پاسخ به این س ofال که نقش منطقه ای این پروژه چیست و این اقدامات چه تاثیری خواهد داشت ، گفت: به طور کلی ، راه آهن همکاری ایران و افغانستان را در زمینه های توسعه تجارت و همکاری اقتصادی افزایش می دهد. افزایش همکاری جامعه؟ وی افزود: “همانطور که آقای ظریف در توئیتی اعلام کرد ، اهمیت خط آهن خواف-هرات به ایران و افغانستان برای منطقه نیز مهم است. و توسعه منطقه نیز کمک خواهد کرد.

او اضافه کرد:در این راستا ، پروژه خواف-هرات تأثیر عمده ای در تکمیل و توسعه شبکه ریلی ECO و ترانزیت از آسیای میانه به اقیانوس هند و از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد داشت. آ.افتتاح این خط آهن اولین قدم برای احیای جاده ابریشم است و از طریق این مسیر می توان آن را به چین متصل کرد تا کالا از طریق ایران بین چین و اروپا منتقل شود و این خط آهن می تواند اقتصاد محلی را افزایش دهید. این پروژه می تواند مقدمه اتصال کشورهای آسیای میانه از طریق دالان غربی ایران برای گشودن آبها باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال افزایش همکاری های منطقه ای با این پروژه و سایر پروژه های ریلی است ، اما متأسفانه در سال های اخیر برخی از قدرت های منطقه ای ، از جمله ایالات متحده ، برای ایجاد زیرساخت همکاری های منطقه ای را مختل کرده اند. مناطق فولادی و باز.

خطیب زاده درباره اهمیت انجام چنین پروژه های ویژه ای برای ایران و اینکه آیا انجام این پروژه های مشترک با همسایگان دیگر نیز مورد توجه کشور است؟ وی گفت: پروژه های راه آهن یکی از م mostثرترین عوامل برای تأمین امنیت است و در ایجاد اشتغال نیز موثر است. به همین دلیل جامعه اقتصادی آسیای میانه (CAREC) ، انجمن همکاری های منطقه ای جنوب آسیا (SAARC) و جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (ECO) حمایت از ایجاد راه آهن در افغانستان را مهم می دانند.

نخست وزیر کشورمان همچنین اعلام کرد:بسیاری از پروژه های مشترک با همسایگان بررسی و راه اندازی شده اند به سازمان همکاری منطقه ای (ECO) ، و حتی برخی از آنها به سطح بودجه رسیده اند ، که در زمان اجرا اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید