رسانه عمومی

ابداع روشی برای کاهش خسارات ناشی از زلزله در پالایشگاه/راهکاری برای کنترل ارتعاشات در لوله‌ها

محققان در انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و زلزله به دلیل اهمیت لوله های حمل و نقل در مقاوم سازی و محافظت در برابر زلزله ، مفهوم جدیدی را برای کنترل ارتعاشات زلزله در صنعت انرژی های تجدیدپذیر ایجاد کرده اند که به گفته آنها ، استفاده از این محصول را کاهش می دهد 50 درصد استرس و خرابی در لوله ها.

کاهش خسارت برای کنترل ارتعاشات زلزله در خطوط لوله نفت

به گزارش سلام دکتر ، در سالهای اخیر زمین لرزه های مختلفی در مناطق مختلف جهان رخ داده است که خسارات زیادی وارد کرده است ، از جمله زلزله 1999 در ترکیه که در شهر صنعتی و منطقه بهداشتی رخ داده است. این زمین لرزه به بسیاری از تأسیسات پالایشگاه و پتروشیمی آسیب رساند و در میان مواد و سازه های آسیب دیده ، قطعات پشتیبانی لوله به شدت آسیب دید.

اجزای نگهدارنده لوله یکی از این مواد است که در عملکرد پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی نقش مهمی دارد. زیرا این قطعات وظیفه نگهداری لوله هایی را دارند که مواد را درون دستگاه حمل می کنند و حتی اگر در زلزله هیچ یک از تجهیزات تعمیر آسیب نبیند ، اما خرابی این قطعات و لوله های موجود در آن عملکرد ساختار شرکت را مختل می کند.

برای ارائه توصیه های علمی برای حل چالش تخریب لوله های نگهدارنده در تعمیرات ، یک پروژه تحقیقاتی توسط مهندس محمد رضایی ، شریک پروژه و محقق ارشد پروژه و تحت نظارت و راهنمایی دکتر فریبرز ناطقی الهی ، عضو موسسه موسسه بین المللی لرزه نگاری و فناوری زلزله. از شعبه پتروشیمی بندر امام ارائه شد و در نهایت آنها پیشنهادهایی ارائه دادند.

دکتر فریبرز ناطقی الهی در گفت وگو با سلام دکتر وی گفت: “زمین لرزه ها فاجعه های بزرگی در مناطق پرجمعیت شهری و صنعتی به وجود می آورند.” این امر باعث بسیاری شده است و توسعه و گسترش صنایعی از جمله تمرکز ساکنان در گسترش شهر یکی از دلایل افزایش فساد مالی است. توسط این پدیده طبیعی

وی افزود: بنابراین نیاز به ارزیابی لرزه ای همه شهرها و شرکت ها و م assessmentسسات برای کاهش خسارات ناشی از زلزله مهم است و در این زمان باید توجه ویژه ای به ساختارها و م institutionsسسات ویژه شود.

ناطقی الهی با تأکید بر اینکه در بین موادی که در بالا ذکر شد ، قطعات دست زدن به لوله از اهمیت بالایی برخوردار است ، خاطرنشان کرد: این قطعات عملکرد هندلینگ لوله هایی را دارند که باعث انتقال مواد بین تجهیزات بهداشتی و تخریب این قطعات می شوند و منجر به خرابی کامل می شوند. لوله ها علاوه بر این ، نشت مایعات سمی از لوله ها منجر به فاجعه های بزرگی شد که این ساختارها را حتی بیشتر آسیب پذیر کرد.

به گفته وی ، خرابی لوله ها در این سازه ها به دو دلیل مهم است: “خرابی پشتیبانی لوله” و “یا تخریب سیستم خود”. نمونه هایی از آسیب به تنظیمات سازمانی زیر را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

بنیانگذار پالایشگاه زلزله شهید تندگویان در تهران و پالایشگاه پتروشیمی شیراز با بیان اینکه در این مرحله طی چند سال گذشته مطالعات و مطالعات زیادی در مورد عدم توانایی در محل دفن زباله خطوط لوله فرآیند انجام شده است ، گفت: این با استفاده از نوعی از اتصالات آکاردئونی “دمپر” به عنوان انقباض خارجی لوله می تواند آسیب لوله ها را به دلیل زمین لرزه کاهش دهد.

به گفته وی ، ناوشکن های آکاردئونی از نوع تخریب کننده های جریان هستند که انرژی حاصل از زلزله را از طریق فرآیند تحویل کاهش می دهند.

تیم ارزیابی این پروژه شامل: با طراحی مدلهای مختلف و استفاده از مدلهای نقص کنترل با کنترل قدرت رفتار لرزش جلوگیری از لوله و لوله ضمن مقایسه سهولت اجرا ، هزینه سود ، کنترل انگیزه قدرت و کاهش فشار ، فشارها و تحرک در نهایت بهترین تناسب را ارائه می دهد.

مهندس محمد رضایی ، محقق ارشد این پروژه تحقیقاتی موسسه بین المللی لرزه نگاری و زلزله در مصاحبه با سلام دکتر وی همچنین در این باره توضیح داد: در این پروژه تحقیقاتی ابتدا با مراجعه به سایت به مجتمع پتروشیمی بندر امام ، فرایندی را به عنوان فرایند مرجع انتخاب کردیم و سپس مطالعاتی در زمینه طراحی طرح لوله لوله و اتصال لوله به سیستم انجام دادیم. . ما می دهیم

به گفته وی ، در بیشتر تغییرات ، لوله با استفاده از مواد U شکل به سیستم متصل می شود که نمونه ای از آن را در شکل زیر می توان یافت:

یک نگهدارنده شلنگ و لوله هایی که با استفاده از پیچ های U شکل به آن متصل می شوند

رضایی خاطرنشان می کند: پس از تحقیقات گسترده در مورد لوله هایی با ابعاد مختلف که توسط اتصالات U شکل به سیستم متصل می شوند ، دریافتیم که این اتصالات عملکرد مناسبی در هنگام زلزله نشان نمی دهند. کشش لوله ها در محل اتصال لوله به سد U شکل بسیار زیاد است و این به دلیل نوع ساخت این جاذبه ها است ، به ویژه لوله های با قطر بزرگ که در این مطالعه گنجانده شده اند لوله های 291 میلی متر و 191 میلی متر هستند. .

وی یادآور می شود: در این لوله ها موانع U شکل از کار می افتند و باعث جابجایی و کشش زیادی در این لوله ها می شوند.

رضایی می افزاید: پس از در نظر گرفتن مشکلات ناشی از استفاده از مواد طراحی U شکل ، تحقیقات زیادی در زمینه طراحی بلوک لوله انجام شده است. علاوه بر این ، خطوط لوله و موانع دیگر در صنعت نفت ملی که برای مقابله با زلزله استفاده می شوند ، شکل پیچیده ای دارند و هزینه های تولید بالاتری دارند.

این محقق می افزاید: بنابراین نتیجه می گیریم که با طراحی و طراحی مسدود کننده لوله علاوه بر طراحی ساده و هزینه تولید پایین ، تأثیر بسیار خوبی در شارژ و کاهش استرس خواهد داشت. یک محافظ تهویه مطبوع با طراحی مناسب که دو ناوشکن آکاردئونی در خارج از آن نصب شده است. برای حفظ ثبات مجموعه و نصب مانع بر روی آن ، یک قاب فولادی در مقایسه با میراگرها طراحی شده است.

وی گفت: “در این موارد ، از دسته آکاردئون استفاده می شود ، مانع طراحی می شود و نحوه نصب آنها بر روی قطعات نوسازی را می بینید:

دمپر آکاردئونی طراحی شده

تصاویر مسدود کننده لوله طراحی شده

نحوه قرار دادن لوله و نگه داشتن لوله بر روی سیستم

پس از مدلسازی و بررسی جامع ، نتایج استفاده از مانع U شکل و مانع طراحی شده را مقایسه کردیم که در نمودار زیر مشاهده می شود:

وی می افزاید: “همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است ، استفاده از مانع پیشنهادی می تواند فشار ناشی از بار زمین لرزه در لوله ها را تا 50٪ کاهش دهد.

محقق این کار تأکید می کند که در نمودار بالا ، نسبت فشردگی بدست آمده در لوله های 191 و 291 میلی متر با مانع U شکل بیشتر از 9 ، و بیان می کند: این رقم نشان دهنده خرابی این لوله ها است ، در حالی که نسبت تنش در موارد استفاده از بازدارنده که با کاهش حدود 50٪ طراحی شده است ، عملکرد بسیار خوبی در کاهش استرس و شکست کامل دارد.

ناطقی الهی ، مدیر علمی پروژه و عضو هیئت علمی انستیتوی بین المللی لرزه نگاری و مهندسی زلزله نیز تأکید کرد: این اتصال در نوع خود اولین اتصال در زمینه تجدید و آلیاژهای آلیاژ در ساخت این نمونه ها و موارد کاربردی است. فرم عملی یافته های جدید مدرسه است.

این مقاله اضافه می کند: “استفاده از خط لوله طراحی شده علاوه بر کاهش تنش لوله های فرایندی ، باعث کاهش هزینه های بالای تولید و همچنین منجر به تولید ناپایدار محصولات نفتی و کاهش خسارات مالی و جانی در زمین های مستحکم زلزله می شود.”

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید