اقتصادی

آنالیز ۴ حالت مواد با سامانه‌های طیف‌سنجی

آنالیز | با | برنامه رژیم لیمویی

فناوران یکی از شرکت‌ها برای آنالیز حالات مختلف مواد سامانه‌های طیف‌سنجی مادون قرمز و فرابنفش را عرضه کردند.

به گزارش سلام دکتر، سامانه طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (Fourier-transform infrared spectroscopy) روشی است که برای به دست آوردن طیف مادون قرمز جذب یا انتشار یک ماده جامد، مایع یا گاز استفاده می‌شود. یک طیف‌سنج FTIR همزمان داده‌های با وضوح طیفی بالا را در یک طیف وسیعی جمع آوری می‌کند. این مزیت قابل توجهی نسبت به یک طیف‌سنج پراکنده دارد که شدت را در یک دامنه باریک از طول موج در یک زمان اندازه‌گیری می‌کند.

اصطلاح طیف‌سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه از آنجا ناشی می‌شود که برای تبدیل داده‌های خام به طیف واقعی، به یک تبدیل فوریه (یک فرایند ریاضی) نیاز است.

امیرحسین فخار، مدیرعامل این شرکت فناور در گفت‌وگو با سلام دکتر، اظهار کرد: هر ماده‌ای طیف مخصوص خودش را دارد، به همین دلیل برای آنالیز و شناسایی حالت‌های مختلف جامد، مایع، گاز یا پلاسمای مواد نیاز به سامانه‌های طیف‌سنجی است.

وی ادامه داد: هر ماده‌ای که در محدوده فرابنفش و مادون قرمز قرار می‌گیرد، نیاز به یکسری طیف‌سنج‌های ویژه دارد و ما در این راستا در سالیان اخیر در زمینه ساخت و تولید دستگاه‌های طیف‌سنجی به خصوص تجهیزات طیف‌سنجی مادون قرمز تحقیقات گسترده‌ای را انجام دادیم.

فخار، سامانه طیف‌سنج تبدیل فوریه مادون قرمز(OSA) را از جمله این محصولات ذکر کرد و  یادآور شد: این طیف‌سنج توانایی اندازه‌گیری توان طیفی برحسب طول موج را دارد.

به گفته مدیر عامل ابن شرکت، سامانه‌های OSA قابلیت آنالیز طیف و شدت لیزرها، لامپ‌ها، مدهای تداخلی و حتی اندازه‌گیری لیزرهای تک مد برون کاواکی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مدل طیف چ‌سنج‌های پیشرفته ساخته شده در این شرکت قادر هستند  محدوده طیفی مادون قرمز را با رزولوشن طیفی بالا آنالیزور طیف‌سنجی کنند. این نوع طیف‌سنج‌ها قادر هستند با اضافه کردن یک منبع نور و محل نمونه به سامانه به یک طیف‌سنج تبدیل فوریه جذبی مادون قرمز(FT-IR) تبدیل شوند.

فخار با بیان اینکه این سامانه‌ها دارای کاربردهای متنوعی است، گفت: از این سامانه‌ها می‌توان در زمینه‌های پزشکی، بیوتکنولوژی، شیمی، نفت و گاز و پتروشیمی و هر حوزه فعال در زمینه آنالیز استفاده کرد.

وی اظهار کرد: سامانه‌های Portable UV-VIS Sepctrophometer از دیگر محصولات تولیدی این شرکت است. این مدل، سامانه به‌روز شده سیستم‌های طیف‌سنج‌ها است که به عنوان یک گزینه عالی برای امور آموزشی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی قابل استفاده است.

به گفته وی این مدل از مزایایی چون انعطاف‌پذیری طیف‌سنج در سه حوزه طیف‌سنجی نشری-جذبی و بازتابی در یک پکیج برخوردار است.

فخار ادامه داد: قابلیت پرتابل بودن این نوع سامانه طوری طراحی شده که کاربر تنها با تعویض لوازم جانبی از جمله کووت، محلول قرارگیری نمونه، فیبر بازتابی، قرص بازتاب استاندارد و سل گازی می‌تواند در هر محیطی اعم از آزمایشگاهی، صنعتی و محیط باز بهترین نتیجه را حاصل کند. به عنوان مثال مجموعه منبع نگهدارنده منبع نور- کووت را می‌توان کنار قرار داد و با کمک مجموعه منبع نور و فیبر بازتابی اندازه‌گیری‌های بازتابی در محیط‌های سخت را امکان‌پذیر کرد. استفاده از بدنه فلزی باعث ورود کمتر گرد و غبار، استحکام بالا، عدم نویز الکتریکی و جلوگیری از عبور تابش‌های مزاحم به داخل شده است.

مدیر عامل این شرکت یادآورشد: نرم‌افزار این سری از طیف‌سنج‌ها که با نرم‌افزار Lab view و C کدنویسی شده است، توانایی ارائه هر گونه خروجی اعم از طیف جذبی، طیف عبوری، ضریب جذب، بازتاب برحسب طول موج یا سانتی‌متر معکوس با فرمت GPJ، Excel، Txt با توجه به نیاز مشتری را دارد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص و تجربه در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با بهره‌گیری از روش‌های پیشرفته و دستیابی به منابع موثق، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما اطلاعات کامل و تحلیل‌های به‌روز را ارائه دهم تا شما بتوانید در تصمیم‌گیری‌های مالی بهترین تصمیمات را بگیرید.