رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

آموزش کار با webmin در سرور اختصاصی لینوکس

Webmin یک برنامه مبتنی بر وب است که مدیریت سرورهای اختصاصی لینوکس را برای کاربران سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند. معمولاً هنگامی که نیاز به ایجاد یک حساب کاربری، نصب بسته یا راه‌اندازی وب سرور دارید، باید دستورات را اجرا کرده و فایل‌های پیکربندی را ویرایش کنید. با Webmin، می‌توانید به‌راحتی و به‌سرعت این کارها را در یک رابط وب واحد انجام دهید. webmin از طریق هر سیستمی، از داخل یا خارج از شبکه داخلی قابل دسترسی است. برخی از کارهایی که می‌توانید با webmin انجام دهید عبارتند از:

  • مدیریت حساب‌های کاربری؛
  • مدیریت بسته‌ها؛
  • راه‌اندازی سرورهای Apache، DNS یا DHCP؛
  • راه‌اندازی اشتراک‌گذاری فایل؛
  • تنظیم سهمیه دیسک؛
  • راه‌اندازی پشتیبان.

همانطور که در مقاله ی ۴ کنترل پنل معروف مدیریت سرور اختصاصی گفتیم، توجه داشته باشید که برای نصب webmin باید کاربر اصلی یا هر کاربری با امتیازات sudo باشید. در این مقاله قصد داریم درباره کار با webmin در سرور اختصاصی لینوکس صحبت کنیم؛ پس، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

مراحل نصب webmin

Webmin در مخازن رسمی Ubuntu گنجانده نشده است؛ بنابراین، باید به‌صورت دستی مخزن Webmin را به لیست مخازن محلی Ubuntu اضافه کنید. مراحل زیر را برای نصب webmin در سیستم Ubuntu دنبال کنید. برای نصب webmin از برنامه ترمینال خط فرمان استفاده کرده و برای بازکردن ترمینال خط فرمان، از میان‌بر صفحه کلید Ctrl+Alt+T استفاده کنید.

 

مرحله ۱: کلید مخزن Webmin را وارد و اضافه کنید

در این مرحله کلید مخزن Webmin را با استفاده از مخزن امضاشده، وارد کرده و اضافه کنید. این مرحله برای اعتماد سیستم به مخزن Webmin لازم است. برای واردکردن کلید مخزن Webmin دستور زیر را در ترمینال صادر کنید:

$ wget http://www.webmin.com/jcameron-key.asc

سپس دستور زیر را در ترمینال برای نصب کلید صادر کنید:

$ sudo apt-key add jcameron-key.asc

مرحله ۲: مخزن webmin را اضافه کنید

در این مرحله، مخزن Webmin را در فایل /etc/apt/sources.list اضافه کنید. به این ترتیب شما قادر خواهید بود webmin را از طریق APT نصب کنید. از هر ویرایشگر متنی برای ویرایش فایل /etc/apt/sources.list به‌صورت sudo استفاده کنید:

$ sudo nano /etc/apt/sources.list

سپس با افزودن خط زیر در ویرایشگر، مخزن Webmin را به فایل /etc/apt/sources.list اضافه کنید:

deb http://download.webmin.com/download/repository sarge contrib

 

هنگامی که خط بالا را اضافه کردید، از میانبرهای صفحه کلید Ctrl+O و Ctrl+X به ترتیب برای ذخیره و خروج از فایل استفاده کنید.

مرحله ۳: فهرست مخزن را به‌روز کنید

در مرحله بعد، دستور زیر را در ترمینال صادر کنید تا فهرست مخزن با مخزن تازه اضافه‌شده webmin به‌روز شود.

$ sudo apt update

مرحله ۴: Webmin را نصب کنید

بسته Webmin را به‌صورت sudo با دستور زیر نصب کنید:

$ sudo apt install webmin

ممکن است سیستم با ارائه گزینه y/n از شما بخواهد که تأیید کنید. برای ادامه مراحل نصب، y را بزنید. پس از اتمام نصب، خطوط زیر را در انتهای خروجی مشاهده خواهید کرد که نحوه دسترسی به webmin را توضیح می‌دهد:

فایروال را پیکربندی کنید

به‌طور پیش فرض، فایروال پورت ۱۰۰۰۰ که توسط webmin استفاده می‌شود را مسدود می‌کند. شما باید به پورت ۱۰۰۰۰ روی فایروال اجازه دهید. در غیر این صورت، نمی‌توانید وارد webmin شوید.

اگر روی سیستم خود فایروال را اجرا می‌کنید، به پورت ۱۰۰۰۰ با استفاده از دستور زیر اجازه دهید:

$ sudo ufw allow 10000/tcp

 

دسترسی به webmin

برای دسترسی به webmin، مرورگر وب را باز کنید و به‌صورت زیر https:// و سپس localhost و پورت ۱۰۰۰۰ را تایپ کنید:

https://localhost:10000

برای دسترسی به webmin از سیستم دیگری در شبکه، نام میزبان یا آدرس IP سیستمی که می‌خواهید به برنامه دسترسی داشته باشید را جایگزین localhost کنید.

https://hostname or IP-address:10000

اگر می‌خواهید از راه دور و از خارج از شبکه به webmin دسترسی داشته باشید، باید از یک آدرس IP عمومی استفاده کرده و انتقال پورت را روی روتر خود تنظیم کنید.

هنگامی که صفحه ورود به سیستم ظاهر شد، اعتبار کاربری روت یا هر کاربری دیگری که دارای امتیازات sudo است را وارد کنید. webmin از یک گواهی امضاشده استفاده می‌کند؛ بنابراین، هنگام ورود به رابط وب، هشداری درباره اتصال غیرقابل اعتماد از مرورگر خود دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید این پیام را نادیده بگیرید، زیرا تهدیدی برای شما ایجاد نمی‌کند.

پس از احراز هویت، داشبورد webmin به شما نمایش داده می‌شود.

استفاده از webmin

استفاده از ابزار پیکربندی سیستم Webmin بسیار ساده است. در سمت چپ رابط webmin، دسته‌هایی را مشاهده می‌کنید که حاوی ابزارهای زیادی هستند که می‌توان از آن‌ها برای مدیریت سیستم لینوکس استفاده کرد، از جمله موارد زیر:

  • Webmin؛
  • System؛
  • Servers؛
  • Networking؛
  • Hardware؛
  • Cluster؛
  • Others.

اگر روی هر یک از دسته‌ها کلیک کنید، تعدادی گزینه در زیر آن مشاهده خواهید کرد.