رسانه عمومیکسب و کار سلامتی

آموزش آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور به عملیات اجرای سازه در چاه آسانسور گفته می شود. در واقع همه بارهای آسانسور به وسیله این سازه تحمل می شود. ستون ها، کلاف بندی و کلاف آخر، سه فاکتور اصلی تشکیل دهنده سازه ها هستند. نحوه آهن کشی آسانسور به لحاظ شاقول بودن، میزان آهن آلات مورد لازم و همچنین محل ورود بارهای سازه، نکات و ریزه کاری های زیادی دارد و توجه به آنها حائز اهمیت است. آهن کشی آسانسور را که با نام های شاسی کشی آسانسور ، سازه و استراکچر نیز معرفی می کنند، می بایست توسط مجری ذیصلاح و مطابق با نقشه های مصوب تهیه و اجرا کرد. بنابراین چنانچه نصب آسانسور طبق طراحی انجام شود، عملیات قبل از اجرا قابل تصور بوده و مراحل کار از قبل مشخص است. لذا کلیه محدودیت ها سنجیده شده و راه حلی برای آنها پیش بینی می شود. برای آشنایی با جزئیات بیشتر در مورد مراحل شاسی کشی آسانسور، با همراه باشید.

علت آهن کشی آسانسور چیست؟  

هدف اصلی از آهن کشی آسانسور، تثبیت ریل های در مکان خود است به طوری که هیچ گونه وجود نداشته باشد. در حقیقت این چهارچوب نگهدارنده، را تضمین میکند. البته باید گفت بدون وجود شاسی آسانسور، امکان حمل و انتقال بار وجود ندارد. آهن کشی آسانسور تمام بار و نیروهای استاتیکی و دینامیکی وارد از سمت کابین را تحمل میکند. برای حرکت عمودی کابین ضروری هستند و از این رو برای ثابت نگه داشتن ریل ها حتما نیاز به سازه و آهن کشی است.

جزئیات سازه و استراکچر آسانسور

با توجه به اینکه طراحی آهن کشی آسانسور توسط متخصصین انجام می گردد، لذا کلیه مواد اولیه مورد نیاز برای شاسی کشی آسانسور استاندارد، سایز و ابعاد و تعداد در نقشه بیان می شود. تیرآهن، ناودانی و نبشی از مهمترین وسایل شاسی کشی هستند که البته کلیه وسایل اولیه به تعداد دفعات توقف آسانسور نیز بستگی دارد.

بخش های تشکیل دهنده آهن کشی آسانسور

همانطور که در بالا اشاره شد، آهن کشی آسانسور از بخش های زیر تشکیل شده اند:

  1. ستون ها که با نبشی 10 تهیه می شوند و در چهار گوشه قرار می گیرند.
  2. کلاف بندی که با ناودانی 8 تهیه می شود و با فاصله های منظم در طرفین چاه آسانسور قرار می گیرند.
  3. کلاف نهایی که مختص سقف چاه است.

خرابی آسانسور. به جرات می‌توان گفت که بکار بردن قطعات نامرغوب، بی‌کیفیت و ارزان قیمت از بزرگ‌ترین دلایل خرابی آسانسور می‌باشند.

آهن کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت فلزی چگونه است؟  

در ساختمان های اسکلت فلزی، امکان پل گرفتن از خود ساختمان برای آهن کشی آسانسور ساده تر به نظر می رسد. پس چنانچه یکی از ستون های ساختمان در گوشه چاه یا ر قرار گرفته باشد، به راحتی میتوان از آن به عنوان یکی از ستون های آسانسور استفاده کرد. حتی از حلقه کلاف بندی طبقه ها میتوان برای کلاف بندی سازه های آسانسور استفاده کرد.

شاسی کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت بتونی چگونه است؟ 

در ساختمان های با اسکلت بتنی شرایط کمی متفاوت تر است و محل قرارگیری پلیت ها موضوع مهمی می باشد. برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است قبل از بتن ریزی با شرکت های معتبر آسانسور مشورت شود و جهت پل گرفتن از ساختمان به آسانسور، از پلیت در هر چهار گوشه چاه و در هر طبقه استفاده شود. پلیت گذاری با پلیت 10*15 با ضخامت 10 mm باید بر روی بتن در کنار چهار گوشه جانبی چاله آسانسور باشد. لذا قراردادن پلیت داخل چاله در دیواره های سقف ناصحیح است. لازم است قبل از شروع آهن کشی آسانسور، پلیت هایی که سیمانی شده اند، پاک شود. همچنین به لحاظ شاقول بودن بررسی ها انجام گیرد و چاله آسانسور تمیز شود. بررسی خطای چاه و برطرف کردن ناشاقولی در آن، توسط ریسمان و دو نفر که یکی از آنها بالای چاه آسانسور و نفر بعدی در طبقه ها مستقر شده است، با توجه به داخلی ترین دیوار، مقدار اختلاف آن را با دیوار معادلش در بالا بررسی کرده و یادداشت می شود. این عملیات برای چهار گوشه دیوار انجام می شود تا خطای چاه بدست آید.

 

شروع مرحله آهن کشی آسانسور

بعد از پایان اجرای سقف ساختمان یعنی قبل از دیوارچینی دور چاه، آهن کشی آسانسور و انجام می گردد. زیرا دیوارکشی قبل از سازه و ریل گذاری مشکلاتی نظیر پایین آمدن دقت، افزایش هزینه ها، شکسته شدن سفال ها و سیمان کاری، طولانی تر شدن پروژه، سخت شدن عملیات آهن کشی و احتمال سقوط کارکنان را به دنبال خواهد داشت. پوشش کلیه قسمت های شاسی کشی آسانسور با ضد زنگ مات حتما بایستی پس از اجرای شاسی کشی آسانسور انجام گیرد. با توجه به وظیفه ای که شاسی آسانسور دارد، توجه به نحوه جوشکاری در نقاط اتصال بسیار ضروری است. مکان جوش در نقاط اتصال با توجه به جهاتی که نیروها بر آن وارد می شود انتخاب می گردد و اگر اشخاص غیرمتخصص اقدام به نصب آهن کشی آسانسور نمایند، بدون درنظر گرفتن نکات ضروری، جوشکاری کرده و احتمال اتفاقات ناخوشایند در شرایط خاص همچون زلزله وجود خواهد داشت. لازم است هنگام اتصال دو نبشی در طول، از ورق استفاده شود و به هیچ وجه اتصال لب به لب نبشی ها انجام نشود.

تعیین خط تراز یا خط مبنای شاسی کشی آسانسور و کلاف بندی

خط مبنا خطی است که با ورودی آسانسور تراز می شود. بنابراین با قرار دادن دیواری در پشت بام یا جلوی ، به عنوان خط تراز استفاده می شود. کلاف بندی به صورت افقی انجام می شود و برای اتصال ستون ها به هم استفاده می گردد. کلیه کلاف ها باید به صورت تراز و طبق نقشه انتخاب و برش زده شوند و سپس نصب شوند. لازم به ذکر است که در ورودی آسانسور هیچ کلافی قرار نمی گیرد. نحوه قرار گیری کلاف ها در آهن کشی آسانسور در زیر بیان شده است:

اولین کلاف به فاصله 30 سانتیمتر از کف چاه و کلاف دوم نیز به فاصله 30 سانتیمتر از سقف چاه وصل می شود. سایر کلاف های میانی به فاصله حداقلی 120 و حداکثری 250 سانتیمتر یکی پس از دیگری نصب می گردد. مهمترین کلافی که در انتهای چاه قرار می گیرد و به کلاف دال معروف است از جنس ناودانی و یا تیرآهن شماره 18 است که دور تا دور چاه آسانسور اجرا میگردد. دقت داشته باشید که فرورفتگی کلاف دال بایستی به سمت داخل چاه باشد.

استراکچر و سازه آسانسور در مقاوم سازی و ایمنی آن

ایمنی آسانسورها از اصلی ترین نکات اصلی در طراحی و ساخت این محصول می باشد، از این رو می توان گفت نصب و اجرای آن با توجه به پیچیدگی های زیاد، امری خاص و ماموریتی خطیر است. پیشنهاد ما رعایت کلیه موارد فوق و انتخاب تیمی فنی و متخصص برای آهن کشی آسانسور است تا پس از نصب، مسافران سفری ایمن و بدون لرزش و تکان را تجربه کنند و از خطرات احتمالی همچون پیشگیری شود.

موتورخانه آسانسور باید طبق استانداردهای و ضوابط داخلی و بین المللی طآهن کشی آسانسور ، عملیاتی است که برای راه انداختن آن صورت می گیرد. نحوه شاسی کشی یا آهن کشی از لحاظ شاقول بودن، محل ورود بارهای سازه و میزان مصالح مورد نیاز یا همان آهن آلات، دارای نکاتی است که توجه به آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب، کلیه نکات این کار را با شما در میان خواهیم گذاشت. همراه پویانو باشید.

آهن کشی آسانسور، شامل اجرای سازه در چاه آسانسور می شود. این سازه، همه بارهای آسانسور را تحمل می کند و محل اتصال ریل های آن است. سازه آسانسور از ستون ها (که در چهار گوشه جای می گیرند، نبشی 10)، کلاف بندی (که با فاصله های صحیح از یکدیگر در طرفین چاه به جز ورودی آن اجرا می گردد، ناودانی 8) و کلاف آخر که مربوط با سقف چاه است، تشکیل می شود.

آهن کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت فلزی

در ساختمان های اسکلت فلزی، در صورتی که یکی از ستون های خود ساختمان در گوشه چاه آسانسور قرار داشته باشد، می توان آن را به عنوان یکی از ستون هایی که برای آسانسور مورد نیاز است، مورد استفاده قرار داد. در ضمن می شود از حلقه کلاف بندی طبقه ها نیز در نقش یکی از کلاف های مورد نیاز برای سازه آسانسور بهره جست. معمولا در ساختمان های دارای اسکلت فلزی، پل گرفتن از ساختمان برای شاسی کشی ساده تر است.

 آهن کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت بتنی

نکته ای که در اجرای آهن کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت بتنی مهم است، محل قرارگیری پلیت هاست. کارفرما باید در زمان بتن ریزی سقف ها، محل قرار گرفتن پلیت ها را که برای اتصال ستون ها به طبقه ها مورد استفاده قرار می گیرد، فراهم نماید. بهتر است پلیت ها به جای حالت سپری روی سقف و چهار کنج چاه آسانسور اجرا شوند، زیرا به این شکل، بار حاصل از ستون به خوبی تحمل می شود. بنابراین، کارفرما باید در زمان بتن ریزی سقف ها برای جلوگیری از کار و هزینه اضافه با یک شرکت ارائه دهنده خدمات آسانسور در این رابطه مشورت کند. نیاز است برای پل گرفتن از ساختمان به سازه آسانسور، در هر چهار گوشه چاه آسانسور و در هر طبقه، پلیت قرار داده شود.

پلیت ها در زمان آرماتوربندی ساختمان نصب می شوند. اگر این طور نباشد، باید پلیت ها را در چهار گوشه چاه آسانسور بلت کرد. در چاه هایی که دیوار برشی دارند، می شود به جای شاسی کشی، پلیت هایی را در نقطه اتصال براکت های مربوط به ریل با فاصله بلت نمود. بعدا براکت ها به آن ها جوش داده خواهند شد. چاه هایی که دیوار چینیشان انجام شده است، برای ایمنی در زمان آهن کشی به اجرای داربست نیاز دارند. بالابر برای جا به جا کردن آهن آلات باید بالای چاه قرار داشته باشد. چاله باید تمیز باشد. آهن آلات مورد نیاز را باید کنترل کرد و در صورت کم و کسر داشتن، سریعا اطلاع داد.

شاقول ریزی جهت اجرای سازه چاه آسانسور

این کار برای در آوردن خطای چاه انجام می شود. اگر در چاه آسانسور، ناشاقولی وجود داشته باشد و پودرها و تیرها عقب و جلو باشند، ما داخلی ترین پودر را ملاک قرار خواهیم داد. برای این کار، یک نفر روی پشت بام و چاه آسانسور رفته، نخ ریسمان را آویزان و در هر گوشه، هر دو دیوار را شاقول ریزی می نماید. نفری دیگر هم در طبقه ها داخل ترین دیوار را در نظر گرفته و مقدار اختلاف اندازه آن با معادلش در پشت بام را اندازه می گیرد و می نویسد. این عملیات را باید برای هر چهار گوشه انجام داد تا خطای چاه به دست بیاید.

پس از این که این مرحله انجام شد، اگر چاه آسانسور را دیوارچینی کرده باشند، باید بال ناودانی ها را مد نظر قرار داد و از اندازه چاه در طرفین و پشت کسر کرد، چون کلاف ها درون چاه جای خواهند گرفت.

خط تراز

خط تراز که به آن خط مبنا نیز گفته می شود، خطی است که شاسی کشی آسانسور از سمت ورودی آن باید با آن موازی باشد. این خط ممکن است یک دیوار در جلوی چاه یا لبه پشت بام منظور شود. در این مرحله، باید الگوی اندازه های به دست آمده را بست. برای این کار، روی چاه در پشت بام، چهار آرماتور صاف یا ناودانی 6 را در چهار سوی چاه روی یکدیگر می گذاریم. دو طرف آرماتور سمت درب ورودی باید نسبت به خط مبنا اندازه گرفته شده، موازی با آن قرار داده شده و تثبیت شود. آرماتورها باید بر هم عمود شوند و برای جلوگیری از حرکت، باید از گچ یا جوش استفاده کرد. از راه های عمود کردن می توان به قانون 60-80 استفاده کرد. سیم شاقول ها از چهار کنج الگوی ایجاد شده به سمت پایین آویزان شده و در بین راه، موانع رفع می شوند.

جهت ثابت سازی شاقول ها در توقف دوم، دستک ها را به طبقات جوش داده و یک آرماتور روی دستک قرار می دهیم. سپس سیم شاقول را در نقطه ای که تکان نمی خورد، دور آرماتور می پیچانیم. اولین چیزی که برای محاسبه آهن آلات مورد استفاده برای چاه آسانسور باید بدانیم، ارتفاع کل سازه است. با در نظر گرفتن تعارف چاهک، فضای بالاسری و ارتفاع طبقات می شود ارتفاع کل شاسی کشی را به دست آورد.

چاهک یعنی فاصله کف چاه آسانسور تا سطح توقف اول. در آسانسورهای معمولی، با سرعت یک متر بر ثانیه، مینیمم اندازه چاهک، 140 سانتی متر لحاظ می شود.

اورهد نیز به فاصله کف توقف آخر تا سقف چاه گفته می شود. در آسانسورهای معمولی با سرعت یک متر بر ثانیه، مینیمم اندازه اورهد در حدود 390 سانتی متر لحاظ می شود. به طور معمول، ارتفاع طبقه ها چیزی در حدود 330 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

باید توجه کرد که کف تمام شده طبقات روی محاسبه تاثیر دارد و باید آن را در نظر گرفت.

در شاسی کشی، چهار ستون داریم، پس به میزان چهار برابر عددی که از محاسبه به دست می آید، آهن لازم خواهد بود.

با توجه به محاسبه انجام شده فاصله کلاف ها، مقدار آهن مورد استفاده برای آن ها نیز تعیین می گردد.

مثلا فرض کنید فاصله کلاف ها بر اساس محاسبه 180 سانتی متر است. بنابراین، ارتفاع یک ستون را باید بر 180 بخش کرد تا تعداد کلاف ها به دست بیاید. محیط چاه هم اندازه یک کلاف را مشخص می کند.

اندازه یک کلاف را در تعداد کل کلاف ها ضرب می کنیم تا مقدار آهن مورد استفاده برای کلاف ها مشخص شود.

برای آسانسورهایی که چهار تا هشت بار توقف دارند، معمولا نبشی 10 برای ستون های شاسی کشی و ناودانی 8 برای کلاف های شاسی کشی به کار می رود، اما فاصله کلاف ها به استانداردی بستگی دارد که مشخص می سازد ماکسیمم فاصله دو براکت در یک ریل چقدر می باشد.

بیش تر پیمانکارها برای آسانسورهای معمولی طبق کلیشه ها عمل می کنند، اما برای آسانسورهای خاص و دارای توقف زیاد باید دقت داشت که این کلیشه ها به کار نمی آیند و محاسبات شاسی کشی باید بر اساس دیتاشیت انجام شود.

حالا در رابطه با اجرای اولین نبشی ستون ها صحبت می کنیم. نبشی ها را باید با کمک بالابر در محل مورد نظر جای داد، با کمک شاقول بنایی، دو بال آن را از درون شاقول نمود و از پایین به پلیتی که کف چاه جای گرفته، جوش داد. از بالا نیز به دستک ها جوش داده می شود. چون بیش تر نبشی های عرضه شده در بازار دارای انحنا هستند، بهتر است موردی که خیلی کج می باشد را در ابتدا قرار داد.

جهت این که نبشی ستون های شاسی کشی بهتر روی هم قرار بگیرند، بالای هر نبشی، یک پلیت از درون و یکی از بیرون جوش داده می شود.

نبشی های بعدی نیز به همین ترتیب نصب می شوند، به صورتی که در پایین و بالا با سیم شاقول هماهنگ باشند. نبشی ها باید به صورت لب به لب به هم جوش داده شوند. برای قوی تر کردن اتصال، پلیت مذکور نیز جوش داده می شود.

نقطه پایانی نبشی های ستون شاسی کشی در آسانسورهایی که سرعتشان یک متر بر ثانیه است و ظرفیت هست نفر را دارند، از کف توقف آخر باید دست کم معادل 420 سانتی متر باشد. این را باید با شرکت هماهنگ کرد. این را نیز بدانید که اندازه گفته شده با فرض مشخص نبودن کف تمام شده صحیح می باشد.

همچنین باید توجه کرد که ارتفاع کف سکوی دال بتنی تا سقف موتورخانه مربوط به آسانسور، دست کم 180 سانتی متر می باشد. در بهترین حالت، این اندازه را 200 سانتی متر در نظر می گیرند.

کلاف بندی

با در نظر گرفتن اندازه های به دست آمده از چاه، آهن آلات کلاف را برش می دهیم. در آسانسورهای وزنه پشت هر کلاف، یک ناودانی پشت چاه با ابعاد عرض چاه و دو مورد نیز برای طرفین با ابعاد عمق چاه در نظر گرفته می شود. در ورودی آسانسور از کلاف استفاده نمی شود. در ضمن، کلاف ها باید به صورت تراز اجرا گردند.

تعداد کلافها :

  • یک کلاف در چاه با فاصله 30 سانتی متر از کف آن
  • سایر کلاف ها با فاصله مینیمم 120 تا ماکسیمم 250 سانتی متر از یکدیگر
  • یک کلاف با فاصله 30 سانتی متر زیر کلاف دال

در آن دسته از آسانسورها که عرض ورودیشان بزرگ تر از عمقشان می باشد، وزنه کناری منظور می شود که برای این فضا، ناودانی مورد استفاده به شکل یو ایجاد می شود. اندازه داخل به داخل فرم مذکور بسته به اندازه دهنه ریل متفاوت است.

اندازه مفید داخل به داخل این یو با توجه به دهنه ریل وزنه فرق میکند برای دهنه ریل وزنه 84 ابعاد مفید داخل به داخل حداقل 100*23 سانتیمتر میباشد.

کلاف دال:

  • کلاف دال بایستی ناودانی یا تیرآهن 18 یا 20 باشد. (حداقل از 16 کم تر نباشد.)
  • این کلاف را بایستی دور تا دور چاه چرخاند. (هر چهار سمت)
  • اگر آهن کلاف از نوع ناودانی است، قسمت فرو رفته آن باید به سمت درون چاه قرار بگیرد.
  • برای محکم کردن این کلاف باید به غیر از جوش دادن از نبشی های زیر سری نیز بهره گرفت.
  • کلاف باید به صورت تراز اجرا شود.

محاسبه آهن آلات مورد نیاز برای شاسی کشی آسانسور

مقدار آهن آلات مورد استفاده برای یک آسانسور با 6 توقف و ظرفیت 6 نفر با اندازه 170 * 170، وزنه پشت و سیستم تعلیق یک به یک با درب اتوماتیک و سرعتی معادل یک متر بر ثانیه به شرح زیر است:

ستون ها: 15 نبشی با نمره 10

کلاف ها: 11 ناودانی با نمره 8

دال: 4 تیر آهن با طول معادل چاه و نمره 18

پلیت ها و ریل ها: 8 پلیت 30 * 30

زیر آهن دال: 10 نبشی بریده 10 * 10 * 10

اتصال ستون و پلیت: 50 پلیت 10 * 20

درب اتوماتیک: 4 ساخه نبشی با نمره 5 برای سر و 4 ناودانی 6 یا 8 برای زیر

دیگر نکات شاسی کشی آسانسور

بعد از این که آهن آلات نصب شدند، باید سریعا از ضد زنگ استفاده کرد.

باید این را در نظر گرفت که در رابطه با بارهای وارده بر اسکلت چاه آسانسور، با در نظر داشتن شرایط چاه در وضعیت عادی، به غیر از نیروی حاصل از ریل ها، بقیه وزن تجهیزات بر دال بتنی که سطح زیر موتور می باشد، اعمال می شود.

اگر کارفرما در محکم سازی و مسلح کردن دال بتنی دقت کافی به خرج ندهد، شرکت ارائه دهنده خدمات باید در هنگام اجرای مکانیک آسانسور، بار استاتیکی آن را روی کلاف آهن دال اعمال کند، به این شکل که دو تیر آهن 16 با ابعاد معادل عرض یا عمق چاه فراهم شده و دو سر کلاف تیر آهن دال به این دو تیر آهن متصل می شود. شاسی موتور روی این دو جای خواهد گرفت. به این شکل، بار اسکلت آسانسور روی کلاف تیر آهن دال و کل شاسی کشی اعمال می شود و هیچ وزنی به دال بتنی تحمیل نخواهد شد.

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبرینبشی کشی آسانسور یکی از مراحل اولیه در نصب و راه‌اندازی آن است که اگر به‌درستی انجام نشود، احتمال بروز خطرات جبران نشدنی وجود خواهد داشت. آهن کشی آسانسور زمینه‌ساز حرکت اتاقک آن بوده و باید از نظر شاقول بودن، محل وارد آمدن بارهای سازه، میزان آهن آلات موردنیاز و غیره به‌درستی موردبررسی قرار گیرد تا ایمنی و استاندارد بودن آن تأیید شود. در ادامه چگونگی انجام و مراحل نبشی کشی آسانسور به‌طور کامل شرح داده خواهد شد.

نبشی کشی آسانسور چیست؟

نبشی کشی آسانسور که به آهن کشی آسانسور نیز اطلاق می‌شود، عملیاتی شامل نصب یک سری ستون‌های عمودی در چاه آسانسور است که این ستون‌ها با کلاف‌هایی به هم متصل می‌شوند و زمینه‌ساز حرکت اتاقک آسانسور خواهند بود. اتاقک آسانسور باید که به‌راحتی در بین این ستون‌ها جابجا شود و ستون‌ها نیز باید از قابلیت تحمل بارهای وارده از جانب کابین آسانسور به آن‌ها برخوردار باشند.

نبشی کشی آسانسور باید با دقت بالا و توسط افراد متخصص و ابزارهای مهندسی دقیق انجام شود. چراکه هرچقدر کیفیت آهن کشی آسانسور بالاتر باشد، ایمنی آسانسور افزایش یافته و نیز میزان لرزش‌های کابین به حداقل می‌رسد. آهن کشی آسانسور نقش قاب نگهدارنده را برای کابین ایفا می‌کند و در صورت عدم انجام نبشی کشی، نه‌تنها آسانسور از ایمنی لازم برخوردار نخواهد بود، بلکه قادر به بالا کشیدن هیچ باری هم نیست.

مراحل نبشی کشی آسانسور

برای اجرای اصولی و استاندارد نبشی کشی آسانسور باید مراحل زیر به‌دقت رعایت و انجام شوند:

نقشه آهن کشی آسانسور

این نقشه توسط مهندسان طراح و نرم‌افزارهای تخصصی طراحی می‌شود و شامل تمام جزئیات کار و نحوه اجرای آن‌ها است. به دلیل وجود تمام جزئیات اجرایی در این نقشه، خطاهای احتمالی را حدس زد و نسبت به رفع آن‌ها قبل از اجرای طرح اقدام کرد. پایان کار آهن کشی آسانسور از روی همین نقشه قابل حدس است.

شاقول ریزی آسانسور

قبل از پیاده‌سازی نقشه باید که چاه آسانسور ازلحاظ تراز بودن موردبررسی قرار گیرد و تراز شود که به آن شاقول ریزی می‌گویند. برای اطمینان حاصل کردن از همسان بودن تیرها نیز به شاقول ریزی نیاز است. برای این منظور، یک نفر از قسمت پشت‌بام اقدام به آویزان کردن ریسمان‌هایی بر روی هر ستون می‌کند. در داخل ساختمان نیز یک نفر حضور داشته و با در نظر گرفتن داخلی‌ترین قسمت دیوار، ریسمان را به آن آویزان می‌کند. سپس اختلاف ریسمان‌ها باهم مقایسه شده و ناشاقولی یا خطای چاه آسانسور برطرف می‌شود.

تعیین محل قرارگیری صفحه پلیت‌ها

از صفحه پلیت برای نصب آسانسور در ساختمان‌های با اسکلت بتنی استفاده می‌شود و در ساختمان‌های اسکلت فلزی، اتصالات فلزی نقش آن‌ها را ایفا می‌کنند. این صفحه پلیت‌ها به‌صورت افقی در چهار گوشه چاه آسانسور کار گذاشته می‌شوند تا مهار نیروها بهتر انجام پذیرد. پاک‌سازی سطح صفحه پلیت‌های کار گذاشته شده به دلیل ریختن سیمان بر روی آن‌ها باید قبل از نبشی کشی آسانسور انجام شود.

تعیین خط تراز

خط تراز یا خط مبنا همان خطی است که نبشی کشی را با ورودی آسانسور تراز می‌کند. به‌منظور تراز کردن باید از یک سطح‌مبنا استفاده شود. این سطح‌مبنای تراز یک دیوار است که در پشت‌بام و یا در جلوی درب آسانسور کار گذاشته می‌شود. این دیوار تراز بر اساس یک سری الگوهای اندازه‌گیری به‌وسیله ناودانی و میلگردهای ساده جوشکاری می‌شود تا تثبیت شود.

کلاف بندی

کلاف بندی شامل اتصال ستون‌ها به یکدیگر به‌صورت افقی است. برای این منظور، کلاف‌ها مطابق نقشه، انتخاب شده و برش زده می‌شوند تا در چاه آسانسور قرار گیرند. رعایت تراز بودن در این مرحله ضروری است. نکته قابل‌توجه در عدم قرارگیری کلاف‌ها در ورودی آسانسور است و تمامی کلاف‌ها در چاه آسانسور به ترتیب زیر قرار می‌گیرند:

  • قرارگیری یک کلاف با فاصله 30 سانتی‌متر از کف چاه و یک کلاف با همین فاصله از سقف چاه
  • قرارگیری کلاف‌های میانی با فاصله 120 تا 250 سانتی‌متر در کنار یکدیگر
  • قرارگیری کلاف دال در انتهای چاه آسانسور (از جنس ناودانی یا تیرآهن 18)

آهن کشی آسانسور در ساختمان‌ های مختلف

نحوه نبشی کشی آسانسور در ساختمان‌های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی متفاوت است. این تفاوت هم شامل نحوه اجرا و هم شامل آهن آلات به‌کاررفته در آن‌ها می‌شود.

آهن کشی آسانسور در ساختمان اسکلت فلزی

آهن کشی آسانسور در ساختمان اسکلت فلزی به‌مراتب راحت‌تر از ساختمان اسکلت بتنی است و هزینه کمتری نیز به دنبال خواهد داشت. به این دلیل که مثلاً اگر یکی از ستون‌های ساختمان در یکی از گوشه‌های چاه آسانسور قرار گرفته باشد، می‌توان از آن به‌عنوان ستون آسانسور هم استفاده کرد. بدین ترتیب، در هزینه تهیه مواد اولیه و آهن آلات صرفه‌جویی می‌شود. ضمن اینکه، از کلاف بندی طبقات نیز می‌توان به‌عنوان کلاف نبشی کشی آسانسور استفاده کرد.

آهن کشی آسانسور در ساختمان اسکلت بتنی

نکته کلیدی و اصلی‌ترین در نبشی کشی آسانسور، استفاده از صفحه یا پلیت فلزی در ساختمان اسکلت بتنی است. محل قرارگیری پلیت‌ها باید هم‌زمان با بتن‌ریزی سقف‌ها مشخص شود و محل قرارگیری پلیت‌ها نیز توسط کارفرما و پس از مشورت با افراد متخصص مشخص می‌شود.

این صفحه پلیت‌ها وظیفه اتصال ستون‌ها به طبقات را بر عهده دارند و در چهار گوشه چاه آسانسور و روی سقف اجرا می‌شوند تا بتوانند بارهای وارده بر ستون‌ها را بهتر تحمل کنند. برای ایجاد ارتباط بهتر بین آسانسور و سازه اصلی، پلیت‌ها در سقف هر طبقه و در هر چهار گوشه چاه آسانسور نصب می‌شوند. این پلیت‌ها در زمان آرماتوربندی به اسکلت ساختمان متصل می‌شوند و در غیر این صورت، در زمان اجرای نبشی کشی آسانسور به چهار گوشه چاه آسانسور پیچ می‌شوند.

نکات نبشی کشی آسانسور

نحوه محاسبه میزان آهن آلات موردنیاز و سایز آن‌ها

برای محاسبه میزان آهن آلات مصرفی در نبشی کشی آسانسور ابتدا ارتفاع کل سازه و سپس نیز ارتفاع طبقات و فضای بالاسری موردمحاسبه قرار می‌گیرد. ضمن اینکه، نباید از فاصله چاهک که عبارت است از فاصله چاه آسانسور تا اولین توقف آن و هم‌چنین فضای بالاسری که فضای آخرین توقف تا سقف چاه آسانسور است غافل شد. نکته مهم در محاسبه ارتفاع، این مورد است که پس از محاسبه موارد گفته‌شده، مقدار آن باید چهار برابر شود چراکه برای آهن کشی آسانسور به چهار ستون با چنین ارتفاعی نیاز است. برای محاسبه مقدار نبشی مورد نیاز نیز می توان به و یا جدول وزنی آن رجوع کرد.

تعیین نقاط اتصال و محل‌های جوشکاری

جوشکاری محل‌های اتصال یکی از مراحل حساس در نبشی کشی آسانسور است. ازآنجایی‌که حرکت آسانسور به‌صورت دینامیکی و پویا است، در اتصال طولی نبشی‌ها نباید لبه‌های آن‌ها را به یکدیگر جوشکاری کرد و باید حتماً برای اتصال آن‌ها از ورق‌های فولادی استفاده شود. این‌چنین، اطمینان حاصل می‌شود که براثر حرکت مداوم آسانسور، نبشی‌ها از یکدیگر جدا نخواهند شد.

چگونگی اجرای جوشکاری

جوشکاری‌های مربوط به آهن کشی آسانسور همگی در حالت 4G یا جوش بالاسری بوده که سخت‌ترین موقعیت جوشکاری است و تنها افراد حرفه‌ای و متخصص قادرند در چنین موقعیتی جوشکاری کنند.

تعیین تعداد طبقات تحت پوشش یک آسانسور

برای ساختمان‌های با تعداد طبقات بالا، یک آسانسور پاسخگو نخواهد بود و برای هر تعداد طبقه مشخص، یک آسانسور مجزا را در نظر می‌گیرند. برای این منظور لازم است فاصله دو آسانسور که بر روی یکدیگر قرارگرفته‌اند به‌درستی حفظ شود و هرکدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه نبشی کشی شوند.

محاسبه مقدار وزن قابل‌حمل توسط آسانسور

مقدار وزن قابل‌تحمل توسط هر آسانسور توسط نرم‌افزارهای تخصصی قابل‌محاسبه است. در آسانسورهای با ظرفیت بیش از چهار نفر، از 6 ستون در نبشی کشی آسانسور استفاده می‌شود به‌طوری‌که دو ستون در بین چهار ستونی که در چهار گوشه چاه آسانسور واقع‌شده‌اند، قرار می‌گیرد.

تعیین محل سوراخ‌های موتورخانه

محل‌های سوراخ موتورخانه و وزنه‌ها باید در همان مراحل ابتدایی راه‌اندازی آسانسور در نظر گرفته شوند چراکه پس از اتمام دیوارچینی سقف سازه آسانسور، انجام چنین کاری امکان‌پذیر نیست و باید تمام مراحل ساخت از ابتدا از سر گرفته شود.

نصب داربست

پس از اتمام دیوارچینی در چاه آسانسور و به‌منظور اجرای آهن کشی و تأمین امنیت، باید که داربست نصب شود. نبود داربست ممکن است منجر به سقوط کارگران در چاه آسانسور شود و تلفات جانی جدی به دنبال داشته باشد. برای این منظور لازم است که دیوارچینی قبل از نبشی کشی آسانسور انجام شود.

جمع‌بندی

نبشی کشی آسانسور جزو مراحل اولیه نصب و راه‌اندازی آسانسور بوده و باید با دقت بالایی انجام شود. چراکه همچون یک ریل برای حرکت راحت آسانسور عمل می‌کند و بنابراین باید از نظر تراز بودن، نحوه اتصالات و تعداد ستون‌های به‌کاررفته در آن‌ها دقت لازم به عمل آید. نبشی کشی آسانسور در ساختمان‌های با اسکلت بتنی و فلزی متفاوت است به‌گونه‌ای که این کار برای ساختمان فلزی هزینه کمتری را در بر خواهد داشت.

سؤالات متداول

1- نبشی کشی آسانسور به چه منظوری انجام می‌شود؟

آهن کشی آسانسور زمینه‌ساز حرکت پویا و دینامیکی آسانسور بوده و امنیت و ایمنی آن را در حرکت مداوم تضمین می‌کند.

2- آهن کشی آسانسور در ساختمان بتنی ارزان‌تر است یا ساختمان فلزی؟

در ساختمان فلزی اگر ستون‌های ساختمان در یکی از گوشه‌های چاه آسانسور قرار گیرند می‌توان از آن‌ها برای ستون‌های چاه آسانسور استفاده کرد و این‌چنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

3- در نبشی کشی آسانسور آیا باید نبشی‌ها را مستقیماً به یکدیگر جوش داد؟

خیر؛ نبشی‌ها باید در جهت طولی و با استفاده از ورق فولادی به یکدیگر متصل شوند و از اتصال مستقیم آن‌ها به یکدیگر خودداری شود.

 

راحی و ساخته شود. برای آشنایی با تمامی استانداردهای موتورخانه آسانسور، را کلیک کنید.