رسانه عمومی

آرامش بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟

تقریباً دو ماه از رسیدن بازار داخلی به ثبات مالی و کاهش تجارت می گذرد و بررسی های غیررسمی نشان می دهد که میزان کاهش ماهانه در تهران از 1.1 درصد در دسامبر به 3.5 درصد در ژانویه رسیده است. خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. با این حال ، به گفته کارشناسان ، تغییرات در بازار مسکن به دلیل نوع آن کند است.

به گزارش سلام دکتر ، در چند ماه اخیر بازار مسکن آرام بوده است. بنابراین ، سکوت وضعیت غیر تورمی. تجارت در تهران با 2555 قلم به یک دهم روند عادی بازار رسیده است ، این بدان معناست که تجارت بسته شده است. اتهامات نیز کاهش یافته است. براساس اعلام بانک مرکزی در مارس ، از 6 نوامبر تا 10 ژانویه ، براساس نرخ های ثبت شده در تبلیغات املاک و مستغلات ، نرخ بهره در تهران 22 درصد و نرخ رشد واقعی ماهانه کاهش یافته است. دوازدهم ، یک درصد کاهش یافته است. شنیده اید که نرخ جریان نقدینگی ماهانه در 20 روز اول ژانویه به 3.5 درصد رسیده است.

وزیر: ما اجازه ورود به بازار مسکن را نداریم

کارشناسان عواملی مانند ثبات نرخ ارز ، کاهش انتظارات ، ضعف متقاضیان واقعی ، کندی تجارت نمونه و تأثیر تحولات سیاسی در بازار مسکن را ذکر می کنند. وزیر راه و شهرسازی گفته است که بازار مسکن چندین ماه است که سکوت کرده و اجازه ورود سرمایه به این بازار را ندارد. محمد اسلامی نیز شامل شد هزینه ها را در تبلیغات میدانی وارد کنید وی این قانون را به چالش کشید ، که سه روز قبل و هشت ماه بعد تصویب شد و گفت از دفتر وکالت خواسته شده است که مانع این اقدام شود.

ثبات نسبی در بازار مسکن در شرایطی حاکم شده است که بسیاری از کارشناسان معتقدند این روند حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران ادامه خواهد داشت. مصطفی قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ، گفت که برخی از بنگاه های املاک و مستغلات هزینه آنها برای هر متر 10 میلیون تومان است و هیچ کس آن را خریداری نکرده است.

گروه تقاضا پیش بینی می کند قیمت مسکن کاهش یابد ، در حالی که بازار مصالح ساختمانی طی سال گذشته ثابت بوده است. اگرچه ساخت و سازها در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سطح کشور افزایش یافته است ، اما به نظر می رسد اجرای پروژه اقدام ملی در افزایش پروانه های ساختمانی مثر بوده است. زیرا در نیمه اول امسال در تهران ، صدور مجوزهای مسکن نسبت به شش ماهه سال گذشته 14 درصد کاهش نشان داده است.

این نگرانی وجود دارد که افزایش هزینه های ساخت و ساز بر هزینه مسکن تأثیر بگذارد. طبق گفته سازندگان ، هزینه میلگرد از 4200 تومان به ازای هر کیلوگرم در سال گذشته به 14000 تا 15،000 تومان و هزینه سیمان از هر کیسه 10،000 تومان به 26،000 به 29،000 تومان و گاهی 31،000 تومان افزایش یافته است.

وام های بانکی مثر نیستند

در هر صورت بازار مسکن با رکود مواجه است و وام های بانکی کمکی به رکود اقتصادی نمی کنند. با یک کیسه 160 میلیون تنی از خانه اصلی که زوج تهرانی از طریق پس انداز یک ساله آن را پرداخت کرده اند ، فقط شش متر از خانه را می توان در تهران خریداری کرد. اما سپرده جدید دریافت این وام یک ماه پیش توسط سیستم بانکی متوقف شد. دیروز ، در سالگرد تاسیس بانک و سال مبارک فجر ، با هدف خرید قدرت متقاضیان ، بانک مسکن طرحی را تصویب کرد تا آژانس ها با خرید TSE و نیمی دیگر بدون خرید TSE و نیمی دیگر از وام های 200 میلیون تومانی را خریداری کنند. خرید اوراق قرضه. وام به مدت پنج سال تسویه شد. در حالی که طبق برآوردهای قبلی با مدت زمان بازپرداخت 12 ساله ، سود سهام ماهانه تقریباً 4 میلیون و 300 هزار تومان است و طبیعتاً سهم وام جدید تا دو برابر آن خواهد رسید.

اولین گواهینامه صدور گواهینامه سگ برای زوجین در تهران 200 میلیون تومان است که با وام های جعلی به 240 میلیون تومان می رسد. در مناطق روستایی و شهری با بیش از 200 هزار نفر جمعیت 160 میلیون تومان و برای سایر شهرها 120 میلیون تومان است. متقاضیان این شرکتها در مدت ذکر شده می توانند حداکثر 50٪ از ارزش شرکت را تا سقف معینی از شرکت بدون سپرده دریافت کنند.

بازار مسکن تغییر جهت داده است

مهدی روانشادنیا – مشاور بازار مسکن – با اشاره به کاهش 1.1 درصدی ماهانه قیمت مسکن در تهران در ماه دسامبر ، گفت: “اگرچه این کاهش در مقابل افزایش ماهانه بیش از 10 درصد قابل توجه نیست ، اما این علامت تغییر جهت بازار از افزایش نامعقول. ” به زمان ثبات نسبی.

وی گفت: “به نوعی پیش بینی های ماه های نوامبر و دسامبر محقق شده است و به نظر می رسد قیمت ها به سطح تغییرات اندك و ثبات و به دور از تورم عمومی وارد شده اند و با چنین بازاری برای حداقل شش ماه دیگر “.

روانشادنیا ابراز امیدواری کرد با تسهیل روند اعطای پروانه های ساختمانی ، بهبود فضای کسب و کار صنعت ساخت و ساز ، حمایت و نوسازی دولت ، کاهش بیشتر این تولید و تأمین مسکن و گرم شدن بعدی بازار حاصل شود.

با این حال ، بیت الله ستاریان ، اقتصاددان خانه ، گفت: من معتقدم که بازار مسکن در مسیر رکود اقتصادی نیست زیرا طی 50 سال گذشته با کمبود مداوم مسکن روبرو بوده ایم. من موافق نیستم که برخی مقامات نیز می گویند قیمت مسکن در گردش است. آخر این حباب چیست که 50 سال خالی نمانده است؟

ستاریان تأکید می کند که در میان مدت و بلند مدت نمی توان انتظار کاهش یا حتی ثبات قیمت های داخلی را داشت: من معتقدم تغییراتی در سطح بین الملل ایجاد شده است که در آینده اقتصاد ایران به یکی از اقتصادهای مهمترین در جهان است. زیرساخت های این توسعه باید به ویژه در بخش مسکن متمرکز شود.

سایه برنامه ریزی اضافی در بازار املاک و مستغلات

علاوه بر این ، مهدی سلطان محمدی – یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز – گفت که روند نزولی قیمت های اولیه به صورت کاهش در تجارت ظاهر شد ، که اکنون شاهد آن هستیم: “در کوتاه مدت ، قیمت مسکن کاهش می یابد ، اما سایه سیستم اضافی به دلیل سو mis مدیریت بودجه و بودجه ، اقتصاد ملی را در میان مدت و بلند مدت تهدید می کند. ما حتی در بودجه 1400 دریافتیم که آنها قصد دارند قبل از افزایش قیمت نفت هزینه کنند ، که این در قیمت کالاها ، از جمله مسکن آشکار خواهد شد.

خانه در تهران هر متر مربع 26.9 میلیون تومان

به گزارش سلام دکتر ، دسامبر 2016 قیمت مسکن مشترک در تهران طبق معاملات ماهانه ذکر شده ، هر متر مربع 26 میلیون و 910 هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل 1.1 درصد کاهش و 98.9 درصد افزایش داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی ، تعداد معاملات در دسامبر سال 1399 حدود 6/2 هزار معامله بوده که نسبت به ماه مشابه سال قبل 73.2 درصد کاهش نشان می دهد. بررسی توزیع تعداد خانه های فروخته شده در تهران توسط املاک و مستغلات نشان داد که واحدهای ساختمانی پنج ساله با سهم 39.1 درصد بیشترین سهم را داشتند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید