رسانه سلامت و دانشکسب و کار سلامتی

چرا فست فود مضر است؟

غذاهای آماده و فست فودها به دلیل نوع تهیه و استفاده در آنها ارزش غذایی کمی دارند و مصرف زیاد آنها به دلیل وجود مواد مضر فراوان برای بدن انسان بسیار مضر است.

چرا فست فود مضر است؟

سلامت نیوز :غذاهای آماده و فست فود به دلیل نوع فرآیند تهیه و استفاده از غذا در آنها ارزش غذایی کمی دارند و مصرف زیاد آنها به دلیل وجود مواد مضر فراوان برای بدن انسان بسیار مضر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، فست فودها یا غذاهای آماده، غذاهایی هستند که به سرعت پخته و آماده مصرف هستند. نمونه های متداول غذاهای آماده عبارتند از: ساندویچ، برگر، چیزبرگر، مرغ سرخ شده، ماهی، میگو، هات داگ، استیک گوشت یا فیله مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، ناگت مرغ، تاکو، پیتزا، و سالاد مایونز. لازم به توضیح است بسیاری از اقلام منزل که به سرعت طبخ و آماده می شوند در این گروه غذایی قرار نمی گیرند، در واقع فست فودها غذاهایی هستند که از رستوران های فست فود تهیه می شوند و حاوی نمک زیادی هستند. روغن نگهدارنده ها و افزودنی های شیمیایی.

به طور کلی غذای آماده یا فست فود خوش طعم است و به دلیل نوع مواد به کار رفته در آن طرفداران زیادی دارد اما متاسفانه این مواد خوش طعم برای بدن انسان بسیار مضر است. افرادی که زیاد غذاهای آماده و فست فود می خورند نسبت به دیگران کالری، نمک و چربی بیشتری دریافت می کنند و ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی سالم کمتری مصرف می کنند.

فست فودها غذا را از قبل آماده می کنند و طبق سفارش مشتری سریعا طبخ می کنند و به دست مشتری می رسانند. البته ساندویچ و سالاد سرد نیازی به پختن ندارند. در برخی موارد این رستوران ها تنها به عنوان فروشگاه عرضه مواد غذایی عمل می کنند و سفارش می گیرند و غذا را به مشتریان تحویل می دهند و فضایی برای سرو غذا ندارند. معمولاً این رستوران ها به صورت زنجیره ای کار می کنند و شعبه های آنها در شهرهای مختلف ایجاد می شود و معمولاً سفارشات لازم را از مرکز دریافت می کنند و معمولاً از علامت تجاری و نحوه کار و سرو غذا استفاده می کنند روش مشابه است.

این رستوران ها به دلیل امکانات ساده و کمی که دارند به سرعت در حال گسترش هستند. در واقع عبارت فست فود و غذای آماده نمادی از زندگی مدرن و ماشینی است.

تاریخچه صنعت فست فود

بر اساس منابع تاریخی، از قدیم الایام در دنیا غرفه هایی برای فروش غذاهای آماده وجود داشته است، مثلاً در روم باستان غرفه هایی برای فروش نان و زیتون وجود داشته و یا در شرق آسیا غرفه های فروش رشته فرنگی یا رشته فرنگی وجود داشته است. مدت ها سرشان شلوغ بود. در غرب آفریقا نوعی گریل چوبی به نام برست عرضه می شود و در هندوستان غرفه های مختلف غذای آماده از قدیم الایام وجود داشته و امروزه نیز در شهرهای این کشور دیده می شود.

اولین رستوران فست فود که تقریباً به شکل فعلی ظاهر شد، Automat نام داشت و در سال 1922 در آمریکا تأسیس شد. در این رستوران غذای از پیش آماده شده در ظروف گرمکن شیشه ای نگهداری می شود و مشتری آن را از دستگاه های سکه ای خریداری می کند. این رستوران پس از مدتی مورد استقبال قرار گرفت و همین امر باعث گسترش آن شد و با افتتاح شعبه های مختلف در آمریکا به سرعت رشد کرد و تا بیست سال بی بدیل ماند. شعار این فست فود «کار مادران را کم کردیم» است. پس از آن، رستوران های دیگری مانند West Castle، McDonald’s، KFC. برگر کینگ و دیگران وارد میدان شدند و هر کدام این نوع رستوران را تغییر دادند و روش جدیدی را برای سرو آن معرفی کردند.

مزایا و معایب فست فود

به طور کلی غذاهای آماده یا فست فود به دلیل مواد به کار رفته در آنها بسیار خوشمزه هستند و طرفداران زیادی دارند اما متاسفانه این مواد خوشمزه برای بدن انسان بسیار مضر هستند. افرادی که مقدار زیادی غذای فرآوری شده و فست فود می خورند نسبت به دیگران کالری، نمک و چربی بیشتری دریافت می کنند و در عین حال ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی مفید کمتری دریافت می کنند. برخی از معایب عمده فست فود عبارتند از:

چاقی: یافته های جدید محققان نشان می دهد افرادی که عادت دارند سریع غذا بخورند و یکی از وعده های غذایی خود را به آن اختصاص دهند، با چاقی و مشکلات مربوط به آن مواجه می شوند. مصرف زیاد کالری و چربی در این افراد باعث چاقی می شود که احتمال ابتلا به بیماری های دیگر مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

اغلب، چاقی در نتیجه مصرف زیاد فست فودها، به شکل چاقی موضعی، در باسن و معده ایجاد می شود. علاوه بر نوشابه هایی که به همراه وعده های غذایی آماده ارائه می شوند، ارزش غذایی ندارند و قند و کالری بالایی دارند که باعث چاقی می شود.

بیماری های قلبی عروقی: وجود نمک و چربی زیاد در فست فودها باعث افزایش فشار خون و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. علاوه بر این، مصرف زیاد فست فود، کام فرد را به شوری عادت می دهد و نیاز به مصرف بیشتر نمک در سایر وعده های غذایی دارد. همانطور که گفته شد این مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و در نهایت بیماری قلبی عروقی می شود.

پرخوری: مصرف کنندگان دائمی فست فود، مقدار زیادی چربی از غذاهای فرآوری شده که اطراف کبد را احاطه کرده، مصرف می کنند و فرد احساس بدی می کند و بیشتر غذا می خورد. این چربی اضافی که در بدن استفاده می شود به میزان بیشتری در شکم، کمر، باسن و ران ها تجمع می یابد و باعث چاقی اشباع شده و تنظیم نشده می شود. علاوه بر این، فست فودها بیشتر از غذاهای خانگی رایج است که در نتیجه مصرف زیاد آنها حجم معده را افزایش می دهد و امکان غذا خوردن را افزایش می دهد.

نوشابه های گازدار پر از فست فود سرشار از قند هستند و به همین دلیل است که برخی افراد آن را جایگزین نوشابه می کنند. اما باید بدانیم که مشروبات الکلی نیز به دلیل داشتن قند مصنوعی جذاب هستند و باعث پرخوری و چاقی می شوند.

افزایش چربی های مضر:

فست فود معمولاً غذای سرخ شده است. هنگام سرخ کردن غذا در این رستوران ها اغلب از روغن هایی با درصد بالایی از اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس استفاده می کنند که برای بدن مضر است زیرا روی دیواره رگ ها رسوب کرده و باعث انسداد آنها می شود. از رگ های خونی بیماری ها و بیماری های قلبی عروقی.

افزایش بیماری های دهان و دندان؛

نوشیدنی های گازدار اغلب با وعده های غذایی از پیش بسته بندی شده و فست فود سرو می شوند. این نوشابه ها سرشار از اسید و قند هستند که باعث ایجاد حفره می شود. نوشیدنی های گازدار به دلیل وجود این اسید باعث آسیب رساندن به دندان های شیری و تسریع فرسایش مینای شیر می شوند. از آنجایی که کودکان و نوجوانان در دهه‌های اخیر مقادیر زیادی از این نوشابه‌ها را مصرف کرده‌اند، پوسیدگی دندان‌های شیری افزایش یافته و باعث از بین رفتن دندان‌های شیری قبل از رویش دندان‌های دائمی می‌شود. پوسیدگی دندان های شیری نیز مشکلاتی را برای دندان های دائمی و رشد مناسب آنها ایجاد می کند.

اختلالات اشتها:

غذاهای پخته شده در فست فود ارزش غذایی پایینی دارند زیرا جایی برای سبزیجات تازه، لبنیات و پروتئین تازه وجود ندارد. معمولا این غذاها با غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و … درست می شوند که به دلیل طرز تهیه و مواد به کار رفته در آنها، ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی ندارند. لازم به یادآوری است که مصرف زیاد این ماده غذایی سلامت کودکان و نوجوانان و همچنین زنان باردار را تهدید می کند. کودکان و نوجوانانی که فست فود را در وعده های غذایی اصلی خود قرار می دهند فاقد این مواد مغذی بوده و در خطر ابتلا به اختلالات و بیماری های مختلف قرار دارند. کمبود کلسیم و ویتامین های مختلف در بین این کودکان و نوجوانان بسیار شایع است.

امکان ایجاد حساسیت:

وجود مواد نگهدارنده، نگهدارنده و عوامل طعم دهنده در غذاهایی که معمولا در فست فود مصرف می شود، می تواند باعث بیماری های مختلفی مانند حساسیت های پوستی، کهیر، خارش یا مشکل در تنفس شود.

افزایش احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی:

غذاهای آماده و رستوران های فست فود به دلیل ادویه های زیاد و متنوع، خطر ابتلا به بیماری یا بدتر شدن بیماری های گوارشی را افزایش می دهند. از جمله اختلالات یا بیماری های دستگاه گوارش که دوستداران فست فود را تهدید می کند، نفخ، سوء هاضمه، رفلاکس معده و بالاتر از همه سرطان معده و روده بزرگ است.

اختلالات رشدی در کودکان و نوجوانان:

همانطور که گفتیم، برخلاف ظاهر زیبا و اشتها آور فست فودها، ارزش غذایی آن بسیار پایین است و ویتامین ها و مواد معدنی مفید و ضروری بدن را تامین نمی کنند. این مصرف کم یا بی ارزش غذا توسط کودکان و نوجوانان، مراحل رشد آنها را مختل می کند. رشد انسان از جنین تا بزرگسالی به ویتامین ها، مواد معدنی مختلف، پروتئین ها و سایر مواد مغذی نیاز دارد و این مواد مغذی از تمام غذاها و غذاهایی که فرد می خورد تامین می شود. اگر این مواد مغذی در غذای مصرفی فرد وجود نداشته باشد، مواد لازم به بدن نمی رسد و مانع رشد فرد می شود.

افزایش خطر پوکی استخوان:

خوردن غذاهای مصرف شده در فست فودها دارای کلسیم و املاح معدنی کم است که خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. علاوه بر این، مصرف نوشابه های گازدار جذب کلسیم را کاهش داده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد.

یک راه بهتر برای خوردن فست فود معروف شیراز

با توجه به اینکه رستوران های فست فود در سراسر دنیا پراکنده هستند و هر روز بر تقاضا برای آنها افزوده می شود، می توان از روش هایی برای کاهش خطر آسیب به بدن انسان استفاده کرد. در اینجا چند راه مفید و آسان برای کاهش مضرات ناشی از استفاده از غذاهای آماده آورده شده است:

به جای گوشت قرمز از گوشت سفید استفاده کنید

استفاده کمتر از سوسیس و کالباس و غذاهای مشابه

بیشتر سالاد بخورید

سس مایونز و افزودنی های مضر را کاهش داده یا حذف کنید و به جای آن از سس گوجه فرنگی استفاده کنید

خوردن گوشت کبابی در ساندویچ

به جای سیب زمینی سرخ شده از سیب زمینی کبابی استفاده کنید

نوشابه های گازدار را حذف کنید و از آب، شیر بدون نمک با کمی نمک یا آب میوه های طبیعی استفاده کنید

پخت ساندویچ، برگر و پیتزا خانگی